springsteen.se: Man får väl tolka! - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (2 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Man får väl tolka!

#1 Användaren är offline   Michel

• Drömmer mig aldrig hit nu för tiden...
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Reg.datum: 16 jun-03

Skrivet 2006-10-12 kl. 22.51

Håll i er och stoppa in öronskydden för här kommer ett smakprov på hur jag kan låta!

Eyes on the price
Eko och sedan bas av en kompis!

Sherry Darling

Reason To Believe
Han som körar är lika ful som han som sjunger!

Man bör ta i beaktning att dom flesta inspelningar jag gjort är sent på natten. (Jag har tåliga grannar)

Som extranummer kommer lite Cash också!

Big River
Gitarr och bas är den där kompisen igen...

Nytt
Ibland så ploppar saker ut. Ett smakprov på vad en kvart före jobbet kan ge..
Kylan - Text och musik: mitt
Kylan - Text och musik: mitt (Med munspel, som jag måste öva lite på :) )

Inlägget har ändrats av Michel: 2006-12-02 kl. 14.04

#2 Användaren är offline   Timmy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 28 okt-03

Skrivet 2006-10-12 kl. 23.07

Tjenare!
Har skrivit lite kommentarer om låtarna. Överlag positiv upplevelse tycker jag.

Eyes on the Prize:
Ja du... Tycker den håller sig rätt neutral.
Funkar, men eftersom den låter ungefär som Springsteens version så är det ju den man gillar bättre.

Sherry Darling:
Detta var utan tvekan den intressantaste låten av de fyra.
Har du hört denna versionen innan eller är det nåt du kommit på? För det är jäkligt cool version av den. Tyvärr är det ju lite som Springsteen på senare tiden med omarren att vissa ord och så försvinner, varav vissa kanske är rätt viktiga för att texten ska låta vettig.
Men den är häftig utan tvekan, låter lite mer anpassad till det här formatet än River-versionen hade gjort.

Reason to Believe:
Svårt att säga exakt hur jag tycker.
Lite, hmm, fulsnygg, tror jag är det bästa uttrycket. Bakgrundssången får en mest att vilja småle.
Snyggt gitarrspel.

Big River:
Även om jag inte visste det för du skrev det hade jag nog kunnat lista ut att det var en Cashlåt... Har faktiskt inte hört den innan, men vi är tillbaka där vi började.
Neutral, men mysig. :)

Tackar för att du delade med dig, rösten och gitarren är det definitivt inget fel på! Hälsa din kompis också. :)
Keep on recording my friend. B)

#3 Användaren är offline   Michel

• Ikon

Skrivet 2006-10-12 kl. 23.13

Tack tack!

Kan hålla med om att dom två efterapningarna (Big River och Eyes..) blir lite platta då det är grymt svårt att överträffa orginalet.

Både Sherry Darling och Reason to believe är komp jag helt kommit på själv. Inspelningen med Sherry blev dock lite miff för jag missade lite i texten och spelade lite för länge på gitarren ibland. Men jag är för lat för att göra om det :D

#4 Användaren är offline   Timmy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 okt-03

Skrivet 2006-10-12 kl. 23.18

Visa inläggMichel skrev 2006-10-13 00:13:

Både Sherry Darling och Reason to believe är komp jag helt kommit på själv. Inspelningen med Sherry blev dock lite miff för jag missade lite i texten och spelade lite för länge på gitarren ibland. Men jag är för lat för att göra om det :D

Kul, för det har du gjort riktigt bra.
Är kul som fanken att sitta och ändra om i låtar och så ibland tycker jag... Lite jobbigt dock när man inte kommer ihåg det sen bara dagen efteråt, vilket har hänt fler än en gång.
Aha, det hörs ibland, var nog mest då jag menade att du "tappade ord". Håller med om att man inte orkar spela in om, är samma sak här de gånger jag spelat in lite:
"Ah vad fan... Skit i den missen, inget man hör! Spara ner, börja på nästa låt... Var är nu mitt plektrum?"

Hördes mest förändring i Sherry Darling tyckte jag... RtB fick jag för mig påminde en del om som den spelades på GoTJ-turnén. Fast var ett tag sedan jag hörde den så kan vara minnet som spökar.
Men snyggt jobbat, måste jag säga. :thumbup:

(och visst är det skönt med grannar som inte stör sig om man spelar gitarr även sent på kvällen eller mitt i natten?)

#5 Användaren är offline   Michel

• Ikon

Skrivet 2006-10-12 kl. 23.23

Sådanna grannar är guld värt :D Fast men vet ju inte, dom kanske samlar ihop till en fet vräkning...

Kommer inte heller ihåg hur den lät på GoTJ..

#6 Användaren är offline   Roffi223

• I'm only here for fun!
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 26 jun-05

Skrivet 2006-10-13 kl. 13.59

Här har du mina "snabba betyg" vad gäller låtarna. Men som Timmy sa, överlag låter det riktigt bra!

Eyes On The Prize; Härligt sound genom hela låten, men det blir ju svårt att överträffa originalet när Bruce är kompad av världsartister. Ändå så är den klart godkänd, härlig röst och allt!
* * *

Sherry Darling; Svänger ännu mer än Eyes On The Prize. Man sitter och ler när man lyssnar på den. Bra jobbat!

* * * *

Reason To Belive; Nog den bästa enligt mig. Även om din kör inte hade den bästa rösten så passade det in riktigt bra till denna låten. Resultatet blev ju riktigt bra. Och rytmen här fick en att gunga med.

* * * * *

Big River; Sisådär låt, har inte hört den innan. Men ändå så rycks man liksom med av takten och allt. Och du fortsätter att sjunga bra!

* * *

Totalt sett skulle jag (med min enorma expertis :blush: ) sätta typ 3 ½ / 5 . Tack för att du vågade lägga upp det här! Bara fortsätt med det, det lät bra! :thumbup:

#7 Användaren är offline   Tanqueray & Wine

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 24 apr-06

Skrivet 2006-10-13 kl. 17.03

Två personer i samma tråd som aldrig hört Big River?? :blink:

#8 Användaren är offline   Michel

• Ikon

Skrivet 2006-10-13 kl. 23.44

Visa inläggRoffi223 skrev 2006-10-13 14:59:

Här har du mina "snabba betyg" vad gäller låtarna. Men som Timmy sa, överlag låter det riktigt bra!

Eyes On The Prize; Härligt sound genom hela låten, men det blir ju svårt att överträffa originalet när Bruce är kompad av världsartister. Ändå så är den klart godkänd, härlig röst och allt!
* * *

Sherry Darling; Svänger ännu mer än Eyes On The Prize. Man sitter och ler när man lyssnar på den. Bra jobbat!

* * * *

Reason To Belive; Nog den bästa enligt mig. Även om din kör inte hade den bästa rösten så passade det in riktigt bra till denna låten. Resultatet blev ju riktigt bra. Och rytmen här fick en att gunga med.

* * * * *

Big River; Sisådär låt, har inte hört den innan. Men ändå så rycks man liksom med av takten och allt. Och du fortsätter att sjunga bra!

* * *

Totalt sett skulle jag (med min enorma expertis :blush: ) sätta typ 3 ½ / 5 . Tack för att du vågade lägga upp det här! Bara fortsätt med det, det lät bra! :thumbup:

Sjyst med lite feedback! Lite roligt är dock att tillägga att kören som hörs i Reason to believe är........ JAG! :D *haha* Jag är helt enkelt inte så hundra på stämmor...

Fast en sak. Man behöver ingen expertis för att gilla eller inte gilla det man hör ;)

Tack för creeden ni båda!

Inlägget har ändrats av Michel: 2006-10-13 kl. 23.44

#9 Användaren är offline   peak

• Local Hero
  • Ikon
  • Reg.datum: 16 jul-03

Skrivet 2006-10-14 kl. 20.39

"I heard rock 'n' roll future (well...after Bruce Springsteen), and its name is Michel Bergqvist." ;)

Strålande Michel! B)

#10 Användaren är offline   Roffi223

• I'm only here for fun!
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 26 jun-05

Skrivet 2006-10-15 kl. 16.40

Visa inläggMichel skrev 2006-10-14 00:44:

Fast en sak. Man behöver ingen expertis för att gilla eller inte gilla det man hör ;)

Nej nej, men jag försökte att sätta ett någorlunda exakt betyg på allt. Vilket jag inte är rätt person att göra, tror jag. ;)

Och du körar ju riktigt bra. :D

#11 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2006-10-17 kl. 20.49

Eyes on the price gillar jag som tusan!!

De andra Springsteenlåtarna gillade jag inte alls...

Möjligen att Sherry Darling hade ett par höjdpunkter, ska inte ge upp den än , ska lyssna på den ett par ggr till under veckan!

Men du är ju helt klart grym.... bara det att jag inte gillade versionerna! Förutom eyes on the price som sagt!

#12 Användaren är offline   Michel

• Ikon

Skrivet 2006-10-17 kl. 22.58

Visa inläggpeak skrev 2006-10-14 21:39:

"I heard rock 'n' roll future (well...after Bruce Springsteen), and its name is Michel Bergqvist." ;)

Strålande Michel! B)

Hehe... nu ska vi inte ta i så vi spricker :D Men, tack Alf!

Visa inläggRoffi223 skrev 2006-10-15 17:40:

Nej nej, men jag försökte att sätta ett någorlunda exakt betyg på allt. Vilket jag inte är rätt person att göra, tror jag. ;)

Och du körar ju riktigt bra. :D

Klart du är rätt person för det. Du sätter det du tycker sedan kan alla andra skita sig i näven och undra varför dom gjorde det. För det är du som säger vad du tycker :P

Visa inläggFowler skrev 2006-10-17 21:49:

Eyes on the price gillar jag som tusan!!

De andra Springsteenlåtarna gillade jag inte alls...

Möjligen att Sherry Darling hade ett par höjdpunkter, ska inte ge upp den än , ska lyssna på den ett par ggr till under veckan!
Men du är ju helt klart grym.... bara det att jag inte gillade versionerna! Förutom eyes on the price som sagt!

Det var kul att du diggade Eyes on the prize. Den är lite min favvo. Jag blev lite förtjust i ekot.

Smaken e ju som baken. Det är kul att du säger det rakt ut, det gillar jag. Hur menar du med höjdpunkter i Sherry? Vore intressant att veta.

Michel, som har kantareller i ugnen!

#13 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2006-10-17 kl. 23.24

Visa inläggMichel skrev 2006-10-17 23:58:

Michel, som har kantareller i ugnen!

Är du säker på att det är kantareller, och inte andra svampar och örter som man kan bli rolig av? :whistle:

Ska dra hem låtarna imorrn, orkar inte nu. :)

/Magnus, som önskar en god natt

#14 Användaren är offline   Michel

• Ikon

Skrivet 2006-10-18 kl. 02.18

Jag är klar och frisk just nu iaf, men det kanske beror på en flaska ifrån Spanien.

Klart du ska dra hem dom så fort du kan. Man kan inte missa ett tillfälle att höra en dödande röst...

#15 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2006-10-18 kl. 22.16

Visa inläggMichel skrev 2006-10-17 23:58:

Hur menar du med höjdpunkter i Sherry? Vore intressant att veta.

Refrängen känns mycket mer klockren i fraseringarna än verserna!!

I got some beer and the highways free... får du till rktigt bra!

Fast det är ju en sjuhelsikes berättelse i den här låten så den kan sjungas hur som helst och fortfarande va grymt bra...

ser gärna mer låtar framöver!

#16 Användaren är offline   Michel

• Ikon

Skrivet 2006-10-19 kl. 00.30

Oki! Det kan jag nästan hålla med om.

Vi får se det där med flera låtar :)

#17 Användaren är offline   tom joad

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 5 aug-03

Skrivet 2006-10-19 kl. 19.59

Grymt Micke!!!!
Reason to Believ är klockren! Ok, versionen är inte supertight men det är en bra tolkning som fan!! Lite CSN-feeling. Det hörs direkt att det stuket passar dig riktigt bra. :thumbup:

Cash-låtar är ju omöjliga att göra bra eftersom dom är hans helt enkelt. Han gör alltid den rätta versionen på en gång så att försöka göra nåt av honom med samma arr och melodi är ju så gott som omöjligt.. Men coolt att ni fick till det där ekot på kompet.
Fortsätt tolka säger jag bara!

#18 Användaren är offline   Mattias_rabe

• Tumbling dice
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 25 jun-03

Skrivet 2006-10-19 kl. 23.56

Visa inläggRoffi223 skrev 2006-10-13 14:59:

Big River; Sisådär låt, har inte hört den innan.

Whatta!? :ph34r:

#19 Användaren är offline   Michel

• Ikon

Skrivet 2006-10-20 kl. 00.01

Visa inläggMattias_rabe skrev 2006-10-20 00:56:

Whatta!? :ph34r:

Hehe! Kan säga att för si så där ett halvår sedan så visste jag knappt vem Johnny Cash var. Filmen "Walk the line" fick upp mina ögon.

#20 Användaren är offline   Zorki

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 20 okt-06

Skrivet 2006-10-20 kl. 02.20

Visa inläggMichel skrev 2006-10-20 01:01:

Hehe! Kan säga att för si så där ett halvår sedan så visste jag knappt vem Johnny Cash var. Filmen "Walk the line" fick upp mina ögon.

Hedning, visste du inte vem Johnny Cahs var innan filmen. Tss tss :blink: Nåja, jag har massor med musik i samma stil...

Bra musik fast den där bassisten borde ni göra något åt... avskeda eller så...

• (2 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma