springsteen.se: Vad skriver ni på just nu? :whistle: - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (13 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Vad skriver ni på just nu? :whistle: Ett tangentbord!!... nää lyrics såklart?

#21 Användaren är offline   Timmy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 28 okt-03

Skrivet 2007-02-26 kl. 23.11

Visa inläggwherethebandsare skrev 2007-02-26 01:20:

:whistle:

Vadå? Var det nåt kul med det eller? <_<
När gäller skrivande sitter jag oftast med gitarren i knäet, bankar fram några ackord till en textrad man har i huvudet, sen kommer ordflödet.
Sen ska man göra om det och skriva ner allt igen. Funkar i kanske 50% av fallen. I vissa fall har man glömt bort allt bra typ.
Eller så skriver jag helt texten först... Kunde ingenting om musik när jag skrev mina första texter, men har lyckats fixa dom till rätt bra låtar ändå.

Har en titel på gång här nu... Typ "I wanna be with you tonight". Vet att det bara är ett ord mer än en Springsteentitel, men gillar det ändå. Jag har nåt på gång... Återkommer om det utvecklas.

#22 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2007-02-27 kl. 01.02

Visa inläggTimmy skrev 2007-02-26 23:11:

Vadå? Var det nåt kul med det eller? <_<

#23 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2007-02-27 kl. 17.32

Visa inläggTimmy skrev 2007-02-25 23:13:

Förresten en fråga till er som skriver... Hur skriver ni? Allt på en gång? På dator eller textblock? Text först och musik sen, tvärtom eller båda samtidigt?

Oftast på textblock... kan sitta å råskriva kanske 2 sidor på ett 5-10 min med massa ideer som kommer upp runt en viss specifik sak... fortsätter sedan att koppla ännu mer saker till denna och har förhoppningsvis ett par idor till efter nån timme, blir nästan som en mindmap skulle ja kunna säga! försöker sedan att få ut fraser eller ännu mer ideer ur mina anteckningar!!
Rim tycker jag oftast är bra för att få fram fraser jag annars inte kommer på, ibland kan man lyckas koppla ihop de mest olika saker med hjälp av rim!

/Johan som fortfarande aldrig blivit klar med en text

#24 Användaren är offline   Timmy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 okt-03

Skrivet 2007-02-28 kl. 22.49

Visa inläggwherethebandsare skrev 2007-02-27 01:02:

Är du den där "visslaren" som Kent sjunger om eller? :rolleyes:

Visa inläggTimmy skrev 2007-02-26 23:11:

Har en titel på gång här nu... Typ "I wanna be with you tonight". Vet att det bara är ett ord mer än en Springsteentitel, men gillar det ändå. Jag har nåt på gång... Återkommer om det utvecklas.

Okej, denna titeln utvecklades liten natten mellan 26-27 februari. Är mer nån slags spontant alla tankar jag hade i huvudet nerskrivna-kladdsida än nåt som egentligen kan klassas som en äkta låt, men tja, detta är vad som hamnade tillsammans med ovannämnda titel/refräng:

I just put down the phone
From a call to you
My body's shaking
Like a really bad cold
The tears are really close
I wanna be with you tonight

Sex or love I asked you
You replied sex
You've told me so much
I don't know if I want to know
You're the beauty and the beast

You're a darling, you're a sweetheart
You're a bitch, you're a devil
You're wonderful, you're wonderful

You're not like me
But somehow I like you
It feels just like
Something tearing me apart
You're a double-edge sword

Som sagt, inte direkt nån låt, utan mer nån slags dagbok på engelska i radformat.

#25 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-03-02 kl. 11.19

Fråga till alla som skriver på engelska! Varför gör ni det??

Hela dagarna tänker ni väl på svenska, alla era uppfattningar uttrycker ni väl för er själva i huvudet på svenska, så varför då skriva på engelska :blink: Lär ni er nått speciellt om er själva genom att använda ett annat språk eller vad?? Ja köper inga svar som att det låter alltid bättre på engelska!

Ja tycker det är waste of time att skriva på ett språk som man aldrig har levt med, som man aldrig har tänkt med, som man aldrig har lärt med!

Skapandet är beroende av lärandet och fantasin som i sin tur är beroende utav alla erfarenheter man har. Fantasin bygger på hur man uppfattar det man ser, fantasin är inget påhittat, fantasi finns överallt. Så om man lever med svenska som språk och skapar sina erfarenheter genom att tänka på svenska, varför skriva på engelska??? Försöker alltså säga att om jag skalar potatis på svenska så borde jag väl också uttrycka mig på svenska!

En liten tankebana bara... men intressant att se lite svar!

Keep up the good work!!

#26 Användaren är offline   tom joad

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 5 aug-03

Skrivet 2007-03-02 kl. 12.18

Visa inläggFowler skrev 2007-03-02 11:19:

Ja tycker det är waste of time att skriva på ett språk som man aldrig har levt med, som man aldrig har tänkt med, som man aldrig har lärt med!

Keep up the good work!!

Medveten ironi? :whistle:

Jag skriver i alla fall under på det du säger. Det går aldrig att skriva så BRA grejer på nåt annat språk som sitt modersmål. Det ligger så mycket identitet och personlighet i sitt språk , vilket till överlägset största delen är svenska för allihopa här. Att skriva på engelska blir med andra ord väldigt mycket att låtsas eller imitera folk som faktiskt har det språket som modersmål.
Du kanske kan uttrycka dina känslor genom engelskan men du sätter ingen direkt persolig prägel på själva språket i texterna. Moneybrother gör bra musik tycker jag, men texterna låter ofta som en finnig fjortis har skrivit dom, med taskig engelska dessutom. Men tack vare hans intensitet och musiken så blir det jävligt bra ändå. Men texterna i sig är rätt fisiga tycker jag.
Dessutom är det ju förbannat trist att så mycket popmusik görs på engelska, det är ju fan det enda man hör.
Det blir en ond cirkel av allting. Om du ska snacka om inspiration är det rätt lätt att skylla på att det är svårt att inspireras av svensk musik på svenska eftersom det görs relativt lite sån musik.. Och därför är det färre som VILL skriva på svenska och som du säger påstår att "det låter" bättre på engelska. Det är så enkelt att skylla på. Det beror ju på att man förknippar engelskan med så gott som all musik man lyssnar på rock/pop/blues/soul/r'n'b är ju samma sak som musik på engelska.
Men det är ju alla vi kära låtskrivare som ska bidra med mer och bättre svenska texter istället för att platta ut musikklimatet ännu mer med en massa slätstrukna engelska texter.

Fortsätt kämpa på du med Fowler! Diggar din clown med det upp-o-ned-vända leendet riktigt mycket! :thumbup:

#27 Gäst_prove it all night_*

• Grupp: Gäster

Skrivet 2007-03-02 kl. 13.06

Ja köper inga svar som att det låter alltid bättre på engelska!

Ja, det där låter lika dumt varje gång man hör någon säga det.
Musik har inte ett skit med språk att göra. Bra musik är bra musik och låter bra om den är bra.

Edit: Jag kan väl tillägga att jag skriver på svenska, och jag håller med dig i ditt inlägg.

Inlägget har ändrats av prove it all night: 2007-03-02 kl. 13.13

#28 Användaren är offline   wherethebandsare

• PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-03-02 kl. 17.34

Jag kan säga som så att en stor majoritet av mina konversationer över mejl och ICQ sker på engelska, vilket har utvecklat den enormt, jag har fått ett personligt sätt att yttrycka mig på(även om det finns många oupptrampade stigar, lixom för de allra flesta av oss inom svenskan).

Och till er som säger att man bara rippar från andra när man använder engelskan, är inte det precis vad vi gör från barnsben med svenskan, stjäl uttryck och liknande från föräldrar och vänner och musiker och andra människor?

Varför skriver folk på engelska då? Klyshorna blir för det första inte lika genomskinliga på engelskan, sen så är det oerhört lätt att nå ut till den breda publiken genom att använda engelskan(vill man nå ut med ett budskap genom sin musik så kvittar det väl på vilket språk man sjunger?).

Vidare tycker jag att det är fel att säga att man borde uttrycka sig på svenska bara för att det är ens modersmål. Jag känner massvis(okej, några) med svenskar som behärskar engelskan så mycket bättre än svenskan, eller åtminstone likvärdigt. Dessa personer har inga som helst problem med att uttrycka sig personligt....

Nej, ner med det poetiska snobberiet som jag tycker mig se mer och mer av med tiden(svenskar skriver på svenska, och därmed basta). Låt folk vara folk och skriva på vilket språk de vill.

För övrgt så anser jag att det vackraste språk som man kan sjunga på är italienska.

/Magnus

#29 Användaren är offline   AtlanticCity

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 25 apr-05

Skrivet 2007-03-02 kl. 17.38

Visa inläggGiorgio skrev 2007-02-14 20:38:

Kom att tänka på 11 andra verk med cirkus-tema:

En till; Elvira Madigan

...sorglig och sann...

Själv är jag inte poetiskt lagd. Jag målar istället.
(Men om jag är full kan jag bli en Jim Morrison-wannabe! :lol: :whistle:)

#30 Användaren är offline   Tanqueray & Wine

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 24 apr-06

Skrivet 2007-03-02 kl. 17.57

Hela dagarna tänker ni väl på svenska, alla era uppfattningar uttrycker ni väl för er själva i huvudet på svenska, så varför då skriva på engelska :blink: Lär ni er nått speciellt om er själva genom att använda ett annat språk eller vad?? Ja köper inga svar som att det låter alltid bättre på engelska!

Skapandet är beroende av lärandet och fantasin som i sin tur är beroende utav alla erfarenheter man har. Fantasin bygger på hur man uppfattar det man ser, fantasin är inget påhittat, fantasi finns överallt. Så om man lever med svenska som språk och skapar sina erfarenheter genom att tänka på svenska, varför skriva på engelska??? Försöker alltså säga att om jag skalar potatis på svenska så borde jag väl också uttrycka mig på svenska!

En liten tankebana bara... men intressant att se lite svar!

Keep up the good work!!

Det var ju en rejäl dos fjunigt snobberi från de hormonstinna högstadiekorridorerna. :evil:
Håller med wherethebandsare...det finns olika skäl till vilket språk man väljer att skriva på.
En del vill vara poetiska och djupa medans andra kanske bara vill sno ihop en skön rockdänga för den bredare massan. Rätt högtravande att tro att allas motiv till att skriva är det samma som sitt eget.
Vissa är ju dessutom begåvade med språkkänsla vilket gör det fullt möjligt att utveckla ett eget uttryck på flera språk.
Andra klarar inte ens ett.

Inlägget har ändrats av Tanqueray & Wine: 2007-03-03 kl. 11.09

#31 Användaren är offline   Michel

• Drömmer mig aldrig hit nu för tiden...
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Reg.datum: 16 jun-03

Skrivet 2007-03-02 kl. 21.59

Visa inläggFroggy_Darling skrev 2007-02-22 18:59:

Kul med massa textskrivare, har inte kikat här förr...jag skirver inga låttexter direkt men massa dikter

Sätt musik till din dikt och du har en låt :)
Allt handlar om att vilja berätta.

#32 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-03-03 kl. 13.26

"Varför skriver folk på engelska då? Klyshorna blir för det första inte lika genomskinliga på engelskan, sen så är det oerhört lätt att nå ut till den breda publiken genom att använda engelskan(vill man nå ut med ett budskap genom sin musik så kvittar det väl på vilket språk man sjunger?).

/Magnus"

Den enda jag verkligen vill nå ut till är mig själv

Inlägget har ändrats av Fowler: 2007-03-03 kl. 13.28

#33 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-03-03 kl. 13.30

Visa inläggTanqueray & Wine skrev 2007-03-02 17:57:

andra kanske bara vill sno ihop en skön rockdänga för den bredare massan.

alla dessa blåbär

/Johan som kämpar för att växa i jordgubbslandet en dag

Inlägget har ändrats av Fowler: 2007-03-03 kl. 13.31

#34 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 17 jun-04

Skrivet 2007-03-03 kl. 14.13

Visa inläggTanqueray & Wine skrev 2007-03-02 17:57:

Det var ju en rejäl dos fjunigt snobberi från de hormonstinna högstadiekorridorerna. :evil:
Håller med wherethebandsare...det finns olika skäl till vilket språk man väljer att skriva på.
En del vill vara poetiska och djupa medans andra kanske bara vill sno ihop en skön rockdänga för den bredare massan. Rätt högtravande att tro att allas motiv till att skriva är det samma som sitt eget.
Vissa är ju dessutom begåvade med språkkänsla vilket gör det fullt möjligt att utveckla ett eget uttryck på flera språk.
Andra klarar inte ens ett.

Det har du ju rätt i att alla får skriva som de vill. Fast det intressanta tycker jag är hur bra det blir. Hur många svenska artister lyckas få till engelska texter som berör? Jag tror att de enda jag tycker funkar är ABBA och Broder Daniel. ABBA för att det är så renodlade rimmande poptexter; BD för att deras texter framstår som så medvetet naiva och svengelska, och därför får en primitiv kraft. Det gäller, i båda fallen, inte bara själva texterna utan också hur de framförs. Det är inget hymmel med att det är svenskar som sjunger på engelska eftersom det är "popspråket", istället för alla som "låtsas" att de är engelsktalande.

Av samma anledning funkar Björk, för att hon så uppenbart sjunger på isländsk engelska, eller Kraftwerk som sjunger på tysk. Inget fake!

#35 Användaren är offline   Tanqueray & Wine

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2007-03-03 kl. 14.16

Visa inläggFowler skrev 2007-03-03 13:30:

alla dessa blåbär
/Johan som kämpar för att växa i jordgubbslandet en dag

Vad ska det betyda, grabben?

#36 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-03-03 kl. 14.31

Visa inläggTanqueray & Wine skrev 2007-03-03 14:16:

Vad ska det betyda, grabben?

Att det finns så många som inte lägger ner nån tid i skrivandet och bara slänger ihop nått för att det låta bra.....Mitt mål är att med tiden kunna skriva som jag vill skriva... vilket jag inte kan beskriva eftersom jag inte kan uttrycka hur jag vill skriva, men jag har en feeling i mig om vart jag vill och hur jag hoppas kunna skriva i framtiden! Därav jordjubbslandet! Alla nobodys är blåbärsriset om du inte förstod det... gubbe :P

#37 Användaren är offline   Tanqueray & Wine

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2007-03-03 kl. 14.55

Visa inläggFowler skrev 2007-03-03 14:31:

Att det finns så många som inte lägger ner nån tid i skrivandet och bara slänger ihop nått för att det låta bra.....Mitt mål är att med tiden kunna skriva som jag vill skriva... vilket jag inte kan beskriva eftersom jag inte kan uttrycka hur jag vill skriva, men jag har en feeling i mig om vart jag vill och hur jag hoppas kunna skriva i framtiden! Därav jordjubbslandet! Alla nobodys är blåbärsriset om du inte förstod det... gubbe :P

Så folk som skapar utan ambitionen att bli betraktade som poeter, de som redan har ett eget språk och inte tror sig behöva genomlida nån lång romantiserad process för att "kunna skriva", som kan skapa fritt med olika sorters motiv;..sprida glädje, få folk att dansa, tänka eller vad man vill...de är blåbär? Har jag förstått saken rätt?

Min erfarenhet av att lära sig skriva är att göra det en jävla massa. Dvs..skriva utan att analysera sönder allt under tiden. Det kan man göra i efterhand.
Skriv utan krav, och framförallt: Skriv klart!
Inte fastna vid enstaka formuleringar och hålla på och vrida och vända på dom i evighet, det leder ingenstans.

#38 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-03-04 kl. 14.08

Visa inläggTanqueray & Wine skrev 2007-03-03 14:55:

Så folk som skapar utan ambitionen att bli betraktade som poeter, de som redan har ett eget språk och inte tror sig behöva genomlida nån lång romantiserad process för att "kunna skriva", som kan skapa fritt med olika sorters motiv;..sprida glädje, få folk att dansa, tänka eller vad man vill...de är blåbär? Har jag förstått saken rätt?

om det gäller textskrivare så ja... i mitt tycke blåbär som jag inte har nån som helst nytta utav!

#39 Användaren är offline   Tanqueray & Wine

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2007-03-04 kl. 14.23

Visa inläggFowler skrev 2007-03-04 14:08:

om det gäller textskrivare så ja... i mitt tycke blåbär som jag inte har nån som helst nytta utav!

Så för dig är det hela lida-för-konsten processen som är behållningen? Leva med orden in på kroppen, varenda stavelse är blod svett och tårar.....för att det är så det ska vara?
Kommer det utan ansträngning och med ett naturligt flöde så är det inte värt något?

#40 Användaren är offline   wherethebandsare

• PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-03-04 kl. 18.22

Visa inläggFowler skrev 2007-03-03 13:26:

Den enda jag verkligen vill nå ut till är mig själv

Men om du nu verkligen bara vill nå ut till dig själv, varför delar du då med dig av ditt material? Kanske är det så att du vill ha ära och berömmelse, fast inte riktigt vågar erkänna det på grund av den stöpta mallen för "äkta" poeter? Bara en tanke. :)

/Magnus

• (13 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma