springsteen.se: Vad skriver ni på just nu? :whistle: - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (13 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Vad skriver ni på just nu? :whistle: Ett tangentbord!!... nää lyrics såklart?

#41 Användaren är offline   Flamingo Lane

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 10 dec-03

Skrivet 2007-03-04 kl. 19.03

Intressant tråd. Språkvalet är en fråga som inte är helt lätt å ena sidan men självklar å andra sidan. Som grundprincip tycker jag att det är fritt att använda vilket språk (eller läte för den delen) som man vill för att uttrycka det man vill, så länge det förmedlar det man vill...För min del är texten och språkvalet (om vi nu ska särbehandla den) en bärare av det jag vill få ur mig. Jag har skrivit låtar både på svenska och engelska, men för mig funkar som regel engelskan bäst som bärare. Och det är inget som varken bekymrar mig eller gör betydelsen av texten mindre värd för mig. För mig. Om det gör texten mindre värd för någon annan så skiter jag fullständigt i det.

I mitt huvud råkar (jag skulle inte ha nåt emot att skriva enbart på svenska) orden som bäst beskriver det jag vill säga komma på engelska. I några fall har jag försökt översätta till svenska men det blir bara skit. På samma sätt som de låttexter som fötts i min skalle på svenska bara blir plattityder när jag försöker klä om dem till engelska.

Sen tycker jag nog att man ska passa sig för att förringa låtar/texter som inte kan klassas som poesi. Det mesta jag skriver kommer ur mina känslor och det texter som jag är stoltast över och känner mest glädje över har ofta fötts ur vemod. Men mina känslor rymmer även raka rock riff och befriande banalitet. De texterna kommer inte gå till historien som verbala och linguistiska mästerverk. Och de kanske inte krävde ett kraschat förhållande, en taskig farsa och en massa Absint för att komma till. Men de funkar till det jag ville då. Vara glad om än för en liten stund.

Så: skriv på det språk du vill. hellre ärligt att skitnödigt.

/Ludde

#42 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2007-03-04 kl. 19.35

Visa inläggwherethebandsare skrev 2007-03-04 18:22:

Men om du nu verkligen bara vill nå ut till dig själv, varför delar du då med dig av ditt material? Kanske är det så att du vill ha ära och berömmelse, fast inte riktigt vågar erkänna det på grund av den stöpta mallen för "äkta" poeter? Bara en tanke. :)

/Magnus

Med hjälp av andra som kan ge mig tips å råd så kanske jag har större chans att sätta ord på nått än om jag bara låser in mig på rummet resten av livet!!! jag använder mig väldigt mycket av andra personer än mig själv för att hitta fnderingar eller känslor som jag kanske inte är medveten om! hahaha... vaa ja tramsar......

Att någon annan än mig lyssnar eller läser vad jag har gjort ökar ju mina chanser att få stå framför en mikrofon och få nya perspektiv, ja kan inte säga att jag inte vill bli berömd, vet inte ens hur det är!

Nått blåbärsbetonat som dök upp i tankarna när jag va ute på promenad:
Livet är för långt för att kunna leva ut ordentligt

alla säger att livet är för kort men ja tror egentligen de tycker det är för långt, man sover ju mest och försöker bara få dagarna att gå... mest dötid! ;)

#43 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-03-04 kl. 19.44

Visa inläggTanqueray & Wine skrev 2007-03-04 14:23:

Så för dig är det hela lida-för-konsten processen som är behållningen? Leva med orden in på kroppen, varenda stavelse är blod svett och tårar.....för att det är så det ska vara?
Kommer det utan ansträngning och med ett naturligt flöde så är det inte värt något?

Jag gillar en bearbetad låttext som innehåller massor, mer än enkla kanske oreflekterade texter ja!

det handlar inte om värde, bara vad jag gillar!

#44 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-03-04 kl. 19.49

Visa inläggFlamingo Lane skrev 2007-03-04 19:03:

Så: skriv på det språk du vill. hellre ärligt att skitnödigt.

Hur vet jag att det jag skriver är ärligt, det som kommer ur munnen första gången är så påverkat och ogenomtänkt som det går, eller? Ganska jobbig tanke :lol: Nån som vill hjälpa mig att definera ärlig? :unsure:

Inlägget har ändrats av Fowler: 2007-03-04 kl. 19.49

#45 Användaren är offline   Tanqueray & Wine

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 24 apr-06

Skrivet 2007-03-04 kl. 20.10

Visa inläggFowler skrev 2007-03-04 19:44:

Jag gillar en bearbetad låttext som innehåller massor, mer än enkla kanske oreflekterade texter ja!

Hur vet du hur mycket en text är bearbetad? Omöjligt att veta genom att bara läsa den.
Du kanske bara fascineras av tillvägagångssättet, tex Bruce redogörelser för hur han krystade fram Born To Run-texterna.

Skulle för övrigt vilja tillägga att det är i det enkla och oreflekterade som verklig substans finns.

Visa inläggFowler skrev 2007-03-04 19:49:

Hur vet jag att det jag skriver är ärligt, det som kommer ur munnen första gången är så påverkat och ogenomtänkt som det går, eller? Ganska jobbig tanke :lol: Nån som vill hjälpa mig att definera ärlig? :unsure:

Det (oreflekterade) som kommer från dig själv och känns bra. Inte så svårt.

Inlägget har ändrats av Tanqueray & Wine: 2007-03-04 kl. 20.12

#46 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2007-03-05 kl. 03.54

Visa inläggFowler skrev 2007-03-04 19:35:

Att någon annan än mig lyssnar eller läser vad jag har gjort ökar ju mina chanser att få stå framför en mikrofon och få nya perspektiv, ja kan inte säga att jag inte vill bli berömd, vet inte ens hur det är!

Alla människor söker bekräftelse, en del genom berömmelse, andra genom något helt annat. :)

/Magnus

#47 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-03-05 kl. 23.54

Visa inläggTanqueray & Wine skrev 2007-03-04 20:10:

Du kanske bara fascineras av tillvägagångssättet, tex Bruce redogörelser för hur han krystade fram Born To Run-texterna.

Skulle för övrigt vilja tillägga att det är i det enkla och oreflekterade som verklig substans finns.
Det (oreflekterade) som kommer från dig själv och känns bra. Inte så svårt.

Bland annat!

Kanske sant... orkar inte gräva ner mig i det mer nu.... men det som kommer ut ur munnen första gången är kanske påverkat och ytligt, då är det ju också ärligt! Finns det ingen ryss som skrivit en jättebok om denna sak? Ärlighet kanske inte finns alls, utan bara förändras med alla intryck man får eller nått sånt :D

Gonatt!

/Johan som har feber till tusen och älskar att för ett tag tycka synd om sig själv ;)

#48 Användaren är offline   Tanqueray & Wine

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2007-03-06 kl. 15.52

Visa inläggFowler skrev 2007-03-05 23:54:

Bland annat!
Kanske sant... orkar inte gräva ner mig i det mer nu.... men det som kommer ut ur munnen första gången är kanske påverkat och ytligt, då är det ju också ärligt! Finns det ingen ryss som skrivit en jättebok om denna sak? Ärlighet kanske inte finns alls, utan bara förändras med alla intryck man får eller nått sånt :D

Förstår inte vad du menar med att det första är påverkat? Påverkat på vilket sätt?

Skapar du så är ju det ett uttryck för alla intryck, och det uttrycket lär ju precis som du säger förändras med nya intryck. Att blanda in begrepp som ärlighet är ju bara att krångla till det för mycket.

#49 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-03-06 kl. 22.24

Visa inläggTanqueray & Wine skrev 2007-03-06 15:52:

Förstår inte vad du menar med att det första är påverkat? Påverkat på vilket sätt?

Skapar du så är ju det ett uttryck för alla intryck, och det uttrycket lär ju precis som du säger förändras med nya intryck. Att blanda in begrepp som ärlighet är ju bara att krångla till det för mycket.

Fick bara en tanke kring att den yttersta ärligheten inte existerar.... thats all

Det blev en liten diskussion iallafall... det var syftet!

#50 Användaren är offline   Tanqueray & Wine

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2007-03-06 kl. 22.35

Visa inläggFowler skrev 2007-03-06 22:24:

Det blev en liten diskussion iallafall... det var syftet!

Hehe, låter som du tycker det kan räcka nu.

#51 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-03-07 kl. 00.01

Visa inläggTanqueray & Wine skrev 2007-03-06 22:35:

Hehe, låter som du tycker det kan räcka nu.

Närå... prata på ba!

#52 Användaren är offline   Timmy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 okt-03

Skrivet 2007-03-12 kl. 21.14

Har en ny grej på gång som jag är grymt nöjd med faktikst.
Titeln är What People Do, och ja det är en engelsk blåbärslåt. Så mycket mer säger jag nog inte för tillfället, utan väntar tills den spelats in hos Markus någon kommande vecka och lägger upp den i min Promotråd då. :P

#53 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-03-13 kl. 17.06

Intressant! väntar otåligt! Hoppas få lite kritik på detta sålänge!

Vid cirkusen, sitter en clown, ditmålad liksom ripped off,
nån har målat hans leende upp å ner
å kladdat dit tårar färgat dem med indigoblått,
som om han gråter fastän han ler.

Medan akrobaterna står, förfinat som förgrundsfigur,
med fem i basen, bildar en mänsklig pyramid,
så snurrar våghalsen på knivkastarn'z lyckohjul.
Måste va så det känns för den som är paranoid.

Inlägget har ändrats av Fowler: 2007-03-13 kl. 18.29

#54 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 17 jun-04

Skrivet 2007-03-21 kl. 18.02

Visa inläggFowler skrev 2007-03-13 17:06:

Intressant! väntar otåligt! Hoppas få lite kritik på detta sålänge!
Vid cirkusen, sitter en clown, ditmålad liksom ripped off,
nån har målat hans leende upp å ner
å kladdat dit tårar färgat dem med indigoblått,
som om han gråter fastän han ler.

Medan akrobaterna står, förfinat som förgrundsfigur,
med fem i basen, bildar en mänsklig pyramid,
så snurrar våghalsen på knivkastarn'z lyckohjul.
Måste va så det känns för den som är paranoid.

Hej Johan! Jag skulle vilja kommentera själva formen på din text, utan att gå in på innehållet. Jag tycker den är svårläst. Det beror på att det finns en väldig motsägelse i den. Raderna rimmar på sista ordet, så kallat slutrim, men rytmen i raderna rimmar inte, och detta går inte ihop för mig. Slutrimmen säger att det ska läsas på ett sätt som inte går. För att vara hård skulle jag säga att utan en rytm blir slutrimmen fullständigt meningslösa, för att inte säga kontraproduktiva.

Jag skulle gärna se att du utvecklade texten så att den fick ett läsmässigt flyt. Tänk dig att du trummar texten! Jag tror jag var inne på detta i nån tidigare tråd. Hoppas du inte tar illa upp. Du är dock verkligen inte ensam, detta är en MYCKET vanlig brist i svenskt textskrivande (Ulf Lundell-syndromet). Men kolla in Winnerbäck. Jag är som bekant inte överdrivet förtjust i W men denna biten behärskar han.

#55 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-03-26 kl. 11.59

Visa inläggGiorgio skrev 2007-03-21 19:02:

Hej Johan! Jag skulle vilja kommentera själva formen på din text, utan att gå in på innehållet. Jag tycker den är svårläst. Det beror på att det finns en väldig motsägelse i den. Raderna rimmar på sista ordet, så kallat slutrim, men rytmen i raderna rimmar inte, och detta går inte ihop för mig. Slutrimmen säger att det ska läsas på ett sätt som inte går. För att vara hård skulle jag säga att utan en rytm blir slutrimmen fullständigt meningslösa, för att inte säga kontraproduktiva.

Jag skulle gärna se att du utvecklade texten så att den fick ett läsmässigt flyt. Tänk dig att du trummar texten! Jag tror jag var inne på detta i nån tidigare tråd. Hoppas du inte tar illa upp. Du är dock verkligen inte ensam, detta är en MYCKET vanlig brist i svenskt textskrivande (Ulf Lundell-syndromet). Men kolla in Winnerbäck. Jag är som bekant inte överdrivet förtjust i W men denna biten behärskar han.

tror nog att du lägger för stor vikt i att det är kommatecken lite här och var! kan spela in nått snabbt under dagen å läga upp så får du höra hur jag har löst det! är nog faktiskt lite insprirerad av springsteen-tidig ålder där jag uppfattar att han sjunger en rad på ett sätt medans jag läser den i en annan "rhytm" och jag tycker att den är skriven i annan "rhytm" eller vad jag kallar det!

exempel: sjunger "akrobaterna står förfinat" och inte "akrobaterna står, förfinat"

vet inte varför jag gör så här :unsure:

#56 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-03-26 kl. 12.02

En ny ide sålänge!

Det finns en pojke han är som dom andra
men han går upp för trappan för att sedan kraschlanda
Det är så man gör om man blev född att ramla
Som ett JAS aldrig nånsin gå ner för å landa
bara krascha in i nånting annorlunda
å sen ramla

#57 Användaren är offline   Tanqueray & Wine

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2007-03-26 kl. 14.34

Visa inläggGiorgio skrev 2007-03-21 19:02:

Tycker Giorgio kommer med fin, välgrundad och konstruktiv kritik.
Det är bra textuppslag men fraserna är alldeles för tungrodda.
De innehåller för mycket och spretar åt för många håll.
Även om du hittar ett sätt att krångla in texten i en sångmelodi så förblir orden de samma.
Faran med att ha en outvecklad textförfattare (tidig Springsteen) som inspirationskälla är ju
att man begår samma misstag själv..att man fastnar vid samma punkter.
I detta fallet att det blir för mycket ord utan något riktigt innehåll.
Det jag gillar med dina texter är hur du undersöker betydelsen och värdena av olika ord och försöker sätta dom i nya sammanhang.
Det är bra tänkt och det kan på lång sikt bli fin lyrik.
Det du behöver jobba på är att förenkla...säga mer fast med mindre och färre ord.
För att fortsätta använda Springsteen som exempel..så tänk till exempel på första versen i Matamoros Banks.
Fantastiskt innehåll i enkla rytmiska rader. Enkelt att läsa och enkelt att lyssna till.
Det är modigt att dela med sig av sina alster, speciellt medans man fortfarande jobbar med dom, och det ska du ha all heder för.
Sluta inte med det..och framför allt; sluta inte skriva och utvecklas.
Lycka till! :)

#58 Användaren är offline   Froggy_Darling

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 16 jun-03

Skrivet 2007-03-26 kl. 16.15

Visa inläggMichel skrev 2007-03-02 22:59:

Sätt musik till din dikt och du har en låt :)
Allt handlar om att vilja berätta.

Oj totalmissat att du svarade på mitt lilla inlägg. Jag kan inte musik men jag kan ord så det kommer nog fortsätta uatn det. Men nu skriver jag lite på engelska, (se första inlägget på min lj) så det utvecklas ändå

EDIT: Äh skit samma här är senaste utvecklingen i mitt diktskrivande:

How is the rain on your fingers?

Wanna smash the faces, of all the beautiful boys - Tori Amos

They reminded her of her
Smash their knees against the cold ground

November isn’t her cup of tea
Now her teeth must be dry and dirty, teeth stay the same for the longest time, she knew that.
Maybe I can lick them back to life?

It where many things that made her think those thoughts
Apples in the morning light, the word might, all those lonely nights, but no more rhymes

How does your garden grow these days Mary? (hatehatehate questions like that) How is the rain on your fingers? Is it hard when it rains, does it make your time difficult Mary? yes…

The air these days has a constant smell of strong coffee, espresso tells me more about your soul than those theatre guys you keep nagging me about…yes theatre guys also remind you of her, right Mary?

Yeah, but they didn’t kiss like her, taste like her, we just tasted them together, that’s all.

Things she said were more important, she had written them all down so the brain of hers wouldn’t lost them
All walls are great if the roof doesn’t fall
Nighty Night, don’t let the bedbugs bite
Don’t get angry with yourself
How can anyone don’t miss that?

The last time she screamed at her, how could she scream at her? Now she can’t live with herself because of that.
You’ll be amazed of what you can live with
PEEL MY SKIN OF AND USE IT AS YOURS! I KNOW YOU NEED IT DARLING!
She didn’t hear you that time, the meds were taking her time
You might as well need me…

She wasn’t sick all of the time though, she did live a life like all others
We two loved the day after, the glasses after the party, still some warmth, still some laughter
Dirty knees and old songs in your head, her dress all torn but fuck it, really what does it matter, darling?
Nothing love! (share fascination for British costume dramas as well as beds)
The smell of her pens as she wrote
Her paintings, clowns that looked like early born babies
(you were always scared of them, and amazed by the same time)

The last night at the hospital
You almot cry when you think of it, almost, it’s the cold feet that makes you cry…
She made you climb up in her bed to hold her, tight Mary, or I’ll use my last strength to pull you close
She talked a lot those last fractions of time
Random things, you let her cause’ you wanted her voice in your head
There is something deeply poetic about apples…and brirds, birds who eat apples
Closer Mary
She pulled of her clothes and yours as well, her feet was really cold when she put them on your belly
I was naked when I came
I wanna be naked when I go
You whispered: I’m just a fan, love
And gone she was, gone she’ll always be

You wrote down the exact time she died and I picked up her tears from the rubber floor

Inlägget har ändrats av Froggy_Darling: 2007-03-26 kl. 16.17

#59 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 17 jun-04

Skrivet 2007-03-26 kl. 18.30

Visa inläggTanqueray & Wine skrev 2007-03-26 15:34:

Även om du hittar ett sätt att krångla in texten i en sångmelodi så förblir orden de samma.
Faran med att ha en outvecklad textförfattare (tidig Springsteen) som inspirationskälla är ju
Det jag gillar med dina texter är hur du undersöker betydelsen och värdena av olika ord och försöker sätta dom i nya sammanhang.
Det du behöver jobba på är att förenkla...säga mer fast med mindre och färre ord.
För att fortsätta använda Springsteen som exempel..så tänk till exempel på första versen i Matamoros Banks.
Fantastiskt innehåll i enkla rytmiska rader. Enkelt att läsa och enkelt att lyssna till.
Det är modigt att dela med sig av sina alster, speciellt medans man fortfarande jobbar med dom, och det ska du ha all heder för.

Tack för de snälla orden, T&W!

Tycker för övrigt att din respons till Johan var så som jag skulle ha velat skriva: enkelt, sakligt, kritiskt och kärleksfullt. Jag skriver under på alltihop och tycker Johan är värd såpass seriös och generös kritik, han är ju begåvad, killen!

Det tog ju faktiskt Springsteen ÅR av utveckling för att nå fram till det förenklade djup han åstadkom på exempelvis Nebraska. Hans 2 första plattor till exempel är ju textmässigt ganska överarbetade och för mig känslomässigt ganska ointressanta.

#60 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-03-26 kl. 20.31

Visa inläggTanqueray & Wine skrev 2007-03-26 15:34:

Underbar kritik, TACK!! Jag håller dock inte med om att den "tidiga Bruce" är en outvecklad textskrivare, det är i den tidiga Bruce jag hittar textskrivaren! Men jag håller helt klart med om att jag har mycket att utveckla, jag har ju långt ifrån börjat skriva på ett såndant sätt som jag verkligen strävar efter (vet inte riktigt hur än). Men självklart att hitta den där mytomsbudna balansen gör säkert underverk, kanske skriver man en dag en rad som skulle platsa i självaste Thunder Road :rolleyes: Samtidigt ser jag inget fel med att fastna i det sättet jag börjat skriva på, motsägelser motsägleser igen men jag tror säkert på nått av det jag skriver på nått sätt! Kommer bli svårt för mig att göra en kovändning i min skrivarprocess men det underlättar att uppfattningen verkar vara av den att materialet änsålänge har en viss potential. Jag kanske är lite rädd att språket ska bli fattigt just nu?

Visa inläggGiorgio skrev 2007-03-26 19:30:

Det tog ju faktiskt Springsteen ÅR av utveckling för att nå fram till det förenklade djup han åstadkom på exempelvis Nebraska. Hans 2 första plattor till exempel är ju textmässigt ganska överarbetade och för mig känslomässigt ganska ointressanta.

Oj, där skiljer vi oss en del, jag tycker helt tvärtom! Men tyder ju bara på att springsteen lyckas nå så många på så många olika sätt! Jag levde tonåren utanför "lilla Jersey"(Nyköping ;) ) och då faller nog de tidiga plattorna ganska naturligt in.

Tack Giorgio och Tanqueray & Wine för att ni ger er tid att tänka till och ge en otroligt meningsfull, seriös, spännande, tankeväckande och rolig kritik.

Inlägget har ändrats av Fowler: 2007-03-26 kl. 20.35

• (13 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden