springsteen.se: Magic - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (8 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Magic

#21 Användaren är offline   Roy Bittan

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 28 aug-07

Skrivet 2007-09-09 kl. 11.56

livin in the future-riff = e street shuffle-riff? någon?

#22 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2007-09-09 kl. 16.42

Visa inläggRoy Bittan skrev 2007-09-09 12:56:

livin in the future-riff = e street shuffle-riff? någon?

Jepp jepp jepp... Tycker mig dessutom höra "lite" 'Tenth Avenue freeze out' ur saxofonen :rolleyes:

#23 Användaren är offline   Gonk

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 12 apr-06

Skrivet 2007-09-09 kl. 17.04

Förstår inte all kritik mot Max. Han hör till ESB och ingen annan ska få röra trummorna i det bandet...End of story !!

Jag bara älskar hela skivan. Den enda jag har svårt för är kanske "Livin' in The Future". "Girls In Their Summer Clothes" är skön.....

#24 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2007-09-09 kl. 17.10

Visa inläggGonk skrev 2007-09-09 18:04:

Förstår inte all kritik mot Max. Han hör till ESB och ingen annan ska få röra trummorna i det bandet...End of story !!

Word! :D

/Magnus

#25 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2007-09-09 kl. 18.20

Visa inläggGonk skrev 2007-09-09 18:04:

Klart Max ska vara kvar, annars är det ju inte ESB, dock gillar jag Mad Dog Lopez mer

Inlägget har ändrats av Fowler: 2007-09-09 kl. 18.23

#26 Användaren är offline   Huddled

• From the Underworld
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 14 jun-03

Skrivet 2007-09-09 kl. 19.35

har lyssnat på skivan ett par gånger nu och när det gäller tolkningar av den handlar det, i alla fall för mig, om hur politiskt man väljer tro att skivan är.

"trust none of what you hear
trust less of what you see"
(eller vad han nu sjunger i titelspåret)... kan tolkas politiskt ganska enkelt.

MEN om vi bortser ifrån den politiska aspekten (vilket kanske är fel att göra) blir det betydligt mer spekulativt och "galet".

han kanske helt enkelt bara gillar det där rengöringsmedlet?

PS. Fowler! Kolla dina PM (och förlåt om jag tjatar). DS.

#27 Användaren är offline   Gonk

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 12 apr-06

Skrivet 2007-09-09 kl. 23.42

Visa inläggHuddled skrev 2007-09-09 20:35:

har lyssnat på skivan ett par gånger nu och när det gäller tolkningar av den handlar det, i alla fall för mig, om hur politiskt man väljer tro att skivan är.

"trust none of what you hear
trust less of what you see"
(eller vad han nu sjunger i titelspåret)... kan tolkas politiskt ganska enkelt.

MEN om vi bortser ifrån den politiska aspekten (vilket kanske är fel att göra) blir det betydligt mer spekulativt och "galet".

han kanske helt enkelt bara gillar det där rengöringsmedlet?

PS. Fowler! Kolla dina PM (och förlåt om jag tjatar). DS.

Öh....Du svamlar ! Inget av det du surrar om går ihop för mej. SÖKER du politiska budskap i varenda låt som Mr Springsteen gör eller? Kan du inte bara gilla låtarna och skita i att söka efter så kallade budskap i varenda låt. I den rad du citerade t.ex....Vad är politiskt med den? :blink:

#28 Användaren är offline   Mao

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 25 jun-03

Skrivet 2007-09-10 kl. 09.32

Här är min recension från min blogg

Efter att ha hört först Radio Nowhere som var en knockout, sen 30 sekunders snuttarna från alla låtar på skivan som var något av en besvikelse var det med viss skepsis jag lyssnade på Magic för första gången. Den var okej, med tre riktiga höjdpunkter. Radio Nowhere, Livin in the Future och Magic. Efter första lyssningen. Efter andra lyssningen hade allt vuxit och efter tredje genomlyssningen började jag dansa och har gjort det sen dess. Detta är en partyplatta, det är en rockskiva, det kanske till och med är en bagatell, men det är den bästa bagatell Bruce någonsin gjort. Om han ens gjort någon förut.

Jag brukar ofta säga att det är texterna som är grejjen med Bruce, men den här gången kan jag inte säga det, inte för att texterna är dåliga utan för att jag när jag lyssnar inte kan lyssna på texten särskilt länge innan jag tappar bort mig själv i dans med min son eller flickvän eller bara dansandes i mina tankar av denna glada skiva. Glada skivor har väl aldrig riktigt gått bra för Bruce förut men den här gången funkar det som fan.

Musikaliskt är det närmsta i jämförelse med hans egna verk 18 tracks, eller andra och tredje CDn på Tracks. Det senare en samlingsbox med mängder av tidigare outgivet material och det tidigare en compilation av det materialet. Men det är också väldigt nära Lucky Town och The Rising där man tagit med sig det bästa därifrån och förädlat det här.

Produktionsmässigt så har Bruce och Brian Oconnen lärt sig av misstagen på the Rising. Överallt där the Rising misslyckades lyckas man här. Det är luft i gröten, det är lyft i tyngden och det är fart i lugnet. Kanske är det som en vän till mig sa, "Ingen Suzie". Vilket ska tolkas som att det är väldigt lite fioler och andra stråkar på denna skiva vilket är ett klart lyft!Man har lyckats ge en modern dräkt till Bruce som passar honom.

Finns det något som inte är bra. Mina hyllningar till Bruce kan bli lite långrandiga och tråkiga, men så kommer jag stå längst fram på konserten i Globen också, ni får ha överseende med en dåres bekännelser. Ja, det finns det. De tre låtarna Your own Worst enemy, Girls in their summer clothes och You´ll be comin down är farligt nära att hamna i the Rising och 92 fällan. Men klarar sig med andan i halsen genom en mer lyckad ljudbild, den tidigare nämnda förädlingen.

Sen kan man kanske anmärka på att Gypsy Rider och Long Walk home (den enda låt man hört innan, i en helt annorlunda liveversion från 2006 och the Session Band) är inledningsvis i princip identiska (tack Jimmy för noteringen). Det är också ganska lätt att då och då falla in i nynnandet på andra gamla Springsteenlåtar, som Long Walk Home leder in i Land of Hope and Dreams, You´ll Be Comin Down lockar fram Waitin on a Rainy day innan den snubblar och blir relativt tråkig istället för festlig. I´ll work for you love och Livin in the Future för direkt tankarna, fast kanske inte nynnandet så mycket, till Give the Girl a kiss och flera andra låtar från Bruce festligare repertoire. Last to Die for är också väldigt lik nån tidigare låt, men jag kan inte placera den, men det är inte sämre än att det kan vara en blandning av Bobby Jean och No Surrender i deras liveversioner från senare e-streetturneer.

En illustration av hur bra jag tycker att denna skiva är att i dag när jag gick hem i regnet efter att ha lämnat min son på förskolan kom jag fram till min port och trodde mig glömt nycklarna i barnvagnen. Vanligtvis skulle detta lett till en suck inför promenaden tillbaka med allt blötare hår att vänta. Men nu tänkte jag bara: Bra, då jag inte avbryta mitt lyssnade och därmed Magin!

Mao, som ska föra över pengar för en biljett

#29 Användaren är offline   Roy Bittan

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 aug-07

Skrivet 2007-09-10 kl. 10.45

De jag gillar mest är livin in the future, gypsy biker och girls in summer clothes. Magic är väl ingen höjdare?

#30 Användaren är offline   SpaceDr

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 4 okt-03

Skrivet 2007-09-10 kl. 13.26

Visa inläggprove it all night skrev 2007-09-08 17:52:

Last To Die är den bästa rockern dom gjort sen Roulette & No Surrender. Amen.

Instämmer!

Mina fyra favoriter är:

Last to die
Long walk home
Radio Nowhere
Your own worst enemy

Fast det bästa är hur bra de åtta sämsta är!
Inte ett svagt spår, det har inte hänt sedan "Nebraska".

Inlägget har ändrats av SpaceDr: 2007-09-10 kl. 13.30

#31 Användaren är offline   Huddled

• From the Underworld
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 14 jun-03

Skrivet 2007-09-10 kl. 14.55

Visa inläggGonk skrev 2007-09-10 00:42:

Öh....Du svamlar ! Inget av det du surrar om går ihop för mej. SÖKER du politiska budskap i varenda låt som Mr Springsteen gör eller? Kan du inte bara gilla låtarna och skita i att söka efter så kallade budskap i varenda låt. I den rad du citerade t.ex....Vad är politiskt med den? :blink:

Oj, lugn! Du missförstod mig nästan helt, tror jag. Vad jag menade var att det är väldigt lätt att lyssna på låtar (med i stort sett vem som helst, och i synnerhet med Bruces musik) och hitta politiska åsikter/tankar/känslor/vad man nu vill kalla det. Men huruvida låtskrivarens avsikt är att göra ett politiskt ställningstagande eller inte är en helt annan sak (och vad som innebär ett "politiskt ställningstagande" kan vi debattera om i evigheter).
Det jag menade var att många som lyssnar säkert hör politik i musiken (till exempel var några av de första tankarna som postades här ang. "Radio Nowhere" att den handlade om världen efter någon sorts "kärnvapenstorm" eller liknande). Och om man väljer att "lyssna politiskt" kommer låtarna att handla om en sak. Det jag menade, vidare, var att om man BORTSER ifrån att lyssna politiskt kan det bli betydligt mera "galna" tankar som det har varit förr (jag tänker främst på tolkningar av t ex "I'm on Fire" som en låt med pedofila inslag). Och DET tyckte jag var roligt.
Jag själv tänker inte på plattan som särskilt politisk (även om den säkert är det på många vis) utan lyssnar med glädje på den bästa skivan han släppt sen 1984. Du missuppfattade mig, hoppas jag?

Och, just det. "trust none of what you hear/ trust less of what you see" skulle man ju till exempel kunna få till att handla om den korrupta, amerikanska utrikespolitiken (OBS: TILL EXEMPEL). jag säger inte att den handlar om det, jag säger bara att den SKULLE KUNNA handla om det, beroende på hur man lyssnar.
Förstår du mig nu?

#32 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 17 jun-04

Skrivet 2007-09-12 kl. 18.43

Visa inläggHuddled skrev 2007-09-10 15:55:

Oj, lugn! Du missförstod mig nästan helt, tror jag. Vad jag menade var att det är väldigt lätt att lyssna på låtar (med i stort sett vem som helst, och i synnerhet med Bruces musik) och hitta politiska åsikter/tankar/känslor/vad man nu vill kalla det. Men huruvida låtskrivarens avsikt är att göra ett politiskt ställningstagande eller inte är en helt annan sak (och vad som innebär ett "politiskt ställningstagande" kan vi debattera om i evigheter).
Det jag menade var att många som lyssnar säkert hör politik i musiken (till exempel var några av de första tankarna som postades här ang. "Radio Nowhere" att den handlade om världen efter någon sorts "kärnvapenstorm" eller liknande). Och om man väljer att "lyssna politiskt" kommer låtarna att handla om en sak. Det jag menade, vidare, var att om man BORTSER ifrån att lyssna politiskt kan det bli betydligt mera "galna" tankar som det har varit förr (jag tänker främst på tolkningar av t ex "I'm on Fire" som en låt med pedofila inslag). Och DET tyckte jag var roligt.
Jag själv tänker inte på plattan som särskilt politisk (även om den säkert är det på många vis) utan lyssnar med glädje på den bästa skivan han släppt sen 1984. Du missuppfattade mig, hoppas jag?

Och, just det. "trust none of what you hear/ trust less of what you see" skulle man ju till exempel kunna få till att handla om den korrupta, amerikanska utrikespolitiken (OBS: TILL EXEMPEL). jag säger inte att den handlar om det, jag säger bara att den SKULLE KUNNA handla om det, beroende på hur man lyssnar.
Förstår du mig nu?

Beundransvärt försök Huddled, men av de inlägg Gonk postat hittills att döma verkar han inte särskilt intresserad av att förstå hur andra resonerar...

Prove me wrong Mr Gonk! :)

#33 Användaren är offline   sture

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 26 jun-03

Skrivet 2007-09-12 kl. 19.04

Visa inläggHuddled skrev 2007-09-10 15:55:

Förstår du mig nu?

Måste säga att jag tolkar magic precis så. Den är för mig en sång om USA:s regering och dess budskap till folket. All sanning försvinner och på så sätt skapas "magi".

And the freedom that you sought
Driftin' like a ghost amongst the trees
This is what will be
This is what will be (This is what will be)

Now there's a fire down below
But it's coming up here
So leave everything you know
Carry only what you fear
On the road the sun is sinkin' low
Bodies hanging in the trees
This is what will be

Den här avslutningen som "Magic" har är för mig ett klockrent angrepp på den politik som bedrivs men det är ju min tolkning. Hur man inte ser skogen för alla träden liksom.

Lämna allt du känner till och ta bara med dig det du fruktar... Är ju i princip så som amerikanska befolkning har bombats i propagandan för att "godkänna" kriget mot Irak osv...

Jaja ni fattar min tolkning iallafall...

#34 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-09-12 kl. 19.13

Visa inläggsture skrev 2007-09-12 20:04:

Måste säga att jag tolkar magic precis så. Den är för mig en sång om USA:s regering och dess budskap till folket. All sanning försvinner och på så sätt skapas "magi".

And the freedom that you sought
Driftin' like a ghost amongst the trees
This is what will be

Now there's a fire down below
But it's coming up here
So leave everything you know
Carry only what you fear
On the road the sun is sinkin' low
Bodies hanging in the trees
This is what will be

Den här avslutningen som "Magic" har är för mig ett klockrent angrepp på den politik som bedrivs men det är ju min tolkning. Hur man inte ser skogen för alla träden liksom.

Lämna allt du känner till och ta bara med dig det du fruktar... Är ju i princip så som amerikanska befolkning har bombats i propagandan för att "godkänna" kriget mot Irak osv...

Jaja ni fattar min tolkning iallafall...

Utan att ha givit mig tid att studera och tolka själv måste jag ändå säga att jag reagerar direkt på raden "Bodies hanging in the trees" som ju bara inte KAN vara omedveten om den politiskt kanske mest omstörtande låten i USAs historia: Strange Fruit.

#35 Användaren är offline   sture

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 26 jun-03

Skrivet 2007-09-12 kl. 19.15

Visa inläggGiorgio skrev 2007-09-12 20:13:

Utan att ha givit mig tid att studera och tolka själv måste jag ändå säga att jag reagerar direkt på raden "Bodies hanging in the trees" som ju bara inte KAN vara omedveten om den politiskt kanske mest omstörtande låten i USAs historia: Strange Fruit.

Please enlighten me...

Känner inte till denna...
Jag tolkade det som att kropparna är de som aldrig kom hem från den lilla scoututflykten till Mellanöstern...

#36 Användaren är offline   PEAN

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 31 maj-04

Skrivet 2007-09-12 kl. 19.17

Sitter & lyssnar genom plattan ffg, än så länge kan jag bara säga att det är en skiva som spretar åt olika håll & lite svår att få grepp på.

När jag skriver detta så är det spår 7 som avlyssnas & det är den som jag har fastnat mest för hittills, MEN det det är i alla fall gôtt att höra att han är tillbaka med ett rockalbum som rockar mer än vad "Rising" gjorde!

Men på den plattan så var det mer låtar som satt redan vid första genomlyssningen.

Det blir säkert som vanligt, låtarna blir betydligt bättre när de liras live.

Det märks inte att plattan är gjord på två månader, den känns mer genomarbetad än vad "D&D" gjorde.

Återkommer med mer kommentarer efter att ha hört genom plattan mer, detta är ju trots allt första genomlyssningen.

Ojdå nummer 8 hade härlig musik i alla fall... :)

#37 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-09-12 kl. 19.26

Visa inläggsture skrev 2007-09-12 20:15:

Please enlighten me...

Känner inte till denna...
Jag tolkade det som att kropparna är de som aldrig kom hem från den lilla scoututflykten till Mellanöstern...

Som sagt jag har inte satt mig in i texten för övrigt och kan därför vara helt fel ute. Men i alla fall: Strange fruit är en låt som Billie Holiday sjöng in på 1939 och den konstiga frukten var svarta som lynchats och hängde i träden. Den påverkade starkt det rasistiska Amerika och civil rights-rörelsen och blev nyligen framröstad som en av århundradets bästa låtar (var det inte där BTR kom sjua?).

Läs gärna mer på

http://en.wikipedia....i/Strange_Fruit

Intressant detalj: John Hammond (som ju "upptäckte" både henne och senare Bruce) avrådde henne från att spela in den!

Alltså inte för att jag vet hur detta skulle passa in i låten. Bara att bilden i Strange Fruit är så välkänd och etablerad att Bruce inte gärna kan skriva en sån rad utan att ta hänsyn till den.

#38 Användaren är offline   Razorlight

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 3 sep-07

Skrivet 2007-09-12 kl. 19.52

Radio Nowhere just nu på radion!!! Första gången jag hör den på radion.

#39 Användaren är offline   Razorlight

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-09-12 kl. 19.58

För sent om ni slår på radion nu! den är slut!

#40 Användaren är offline   Razorlight

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-09-12 kl. 20.00

Men ni kan ju alltid sätta på den på datorn! Fan, det här blir inte bra!

• (8 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma