springsteen.se: Köpråd av gittar ?? - springsteen.se

Hoppa till innehållet

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Köpråd av gittar ??

#1 Användaren är offline   sweden82

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 11 maj-04

Skrivet 2007-12-25 kl. 23.27

Hej... fick Lundells samlade sånger i julis... och nu tänkte jag lära mig spela gittar så man kan spela några av låtarna....
Någon som har ngt råd vad man ska köpa och var man kan gå och titta på olika gittare ? jag vill helst ha en stålsträngad gittar för ca 1500kr

#2 Användaren är offline   Perssonpung

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 13 aug-07

Skrivet 2007-12-25 kl. 23.44

Visa inläggsweden82 skrev 2007-12-25 23:27:

Hej... fick Lundells samlade sånger i julis... och nu tänkte jag lära mig spela gittar så man kan spela några av låtarna....
Någon som har ngt råd vad man ska köpa och var man kan gå och titta på olika gittare ? jag vill helst ha en stålsträngad gittar för ca 1500kr

Instrument-affärer brukar ha nybörjar-paket för runt 1000-1500 kr. Jag köpte min stål-strängade med en 10 watts förstärkare för 1200 kr i ett sånt där nybörjarpaket. En stor kartong som innehöll en fender-kopia-gitarr, 10W förstärkare+kabel, axelband och plektrum. Perfekt för en nybörjare!

Edit: Stratocaster-kopia ska det vara :guitar:

Inlägget har ändrats av Perssonpung: 2007-12-25 kl. 23.46

#3 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2007-12-26 kl. 00.17

Du får en juste nylonsträngad gitarr för en tusenlapp. Jag gillar nylonsträngade gitarrer, fint, mjukt ljud, och oerhört mjuka att spela på. :)

/Magnus

#4 Användaren är offline   deedee

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 18 apr-05

Skrivet 2008-01-03 kl. 22.59

Jag hade valt en nylonsträngad, om jag inte hade spelat så länge. Lättare att greppa, låter bättre (lättare att få till det bättre iaf) osv. Men nu har jag en stenhårt stålsträngad som nästan gör ont och är en aning svårspelad. Har annars sett nån countrystålsträngad på Musikbörsen eller Jam, för drygt 1000 kr, men det var ett tag sedan.

#5 Användaren är offline   Roy Bittan

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 aug-07

Skrivet 2008-01-03 kl. 23.18

Jag hade valt en stålsträngad, om jag inte hade spelat så länge. Lättare att greppa, låter bättre (lättare att få till det bättre iaf) osv. ;)

Jag är ingen expert på märken och så, men stålsträngad upplever jag som lättare att spela på. Det är väldigt fint ljud också.

#6 Användaren är offline   Perssonpung

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 13 aug-07

Skrivet 2008-01-04 kl. 23.06

Visa inläggdeedee skrev 2008-01-03 22:59:

Jag hade valt en nylonsträngad

Visa inläggRoy Bittan skrev 2008-01-03 23:18:

Jag hade valt en stålsträngad,

Smaksak? Jag tycker det. De flesta säger att man ska börja spela på en nylonsträngad akustisk gitarr. Jag köpte en, men den tröttnade jag snart på. Halsen var så bred så jag fick knappt runt fingrarna.
Då la jag av att spela i ett par år. Sen köpte jag en stålsträngad elgitarr och den var tio gånger roligare att spela på. Mest för att ljudet låter mer som det ska göra. ;) Men halsen är mycket smalare och därmed mycket lätttare att få till ackord på.
Slitaget på fingrarna får man inte bry sig så mycket om! :P

#7 Användaren är offline   deedee

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 18 apr-05

Skrivet 2008-01-04 kl. 23.19

Tycker att stålsträngad är sjukt mycket roligare att spela på (bättre ljud, skönare om inte annat), men tycker att nylon var lättare att lära sig. Fast det är nog bara för jag började på lågstadiet... Hade inte så manliga händer på den tiden. Och ja - det har jag nu!

#8 Användaren är offline   Dande-Slick

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 27 feb-10

Skrivet 2010-02-27 kl. 04.08

Om det är rock musik du är ute efter då ska du köpa en stålsträngad. Är du helt ny satsa på en t ex. Cort i de lägre prisklasserna. Prova ut helt enkelt flera gitarren, vilken som känns skönast. Jag t ex. gillar inte Washburn, den passar inte mig helt enkelt. Om du har gott om pengar då kan du satsa på en Gibson Hummingbird.

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma