Sida 1 av 1
Munspel
Skrivet 2009-01-18 kl. 19.10
Har fått för mig att jag vill börja spela munspel. Vill helst spela Springsteen-låtar. Är det ett i C-dur eller F-dur som passar bäst? Är Springsteens låtar generellt sett svåra eller lätta att spela?
Har egentligen ingen som helst aning om vad man ska ha för något om man är nybörjare...
Tacksam för hjälp!
Har egentligen ingen som helst aning om vad man ska ha för något om man är nybörjare...
Tacksam för hjälp!
Skrivet 2009-01-18 kl. 20.12
Börja gärna med ett G-munspel (lättare att frusta i, tycker iaf jag), när du känner dig nog duktig (eller motiverad), kan du uppgradera förrådet med munspel i lämpliga tonarter. (Det är det jävligaste med munspel, man måste ha minst ett för varje tonart... något dyrt om man har en tunn plånbok.)
Skrivet 2009-05-24 kl. 23.23
www.harptabs.com
Har lirat munspel ett tag och där har du mycket bra bruce-låtar (och andra för den delen)
Ett tips är det underbara munspelsolot som han kör i NY, tabbarna för den finns också där.
lycka till och säg till om du behöver hjälp =)
Note bending, cirkular breathing osv brukar vara lite knepigt i början..
Har lirat munspel ett tag och där har du mycket bra bruce-låtar (och andra för den delen)
Ett tips är det underbara munspelsolot som han kör i NY, tabbarna för den finns också där.
lycka till och säg till om du behöver hjälp =)
Note bending, cirkular breathing osv brukar vara lite knepigt i början..
Skrivet 2009-06-02 kl. 23.16
wherethebandsare skrev 2009-01-18 21:12:
Börja gärna med ett G-munspel (lättare att frusta i, tycker iaf jag), när du känner dig nog duktig (eller motiverad), kan du uppgradera förrådet med munspel i lämpliga tonarter. (Det är det jävligaste med munspel, man måste ha minst ett för varje tonart... något dyrt om man har en tunn plånbok.)
Nja, stämmer väl inte riktigt.. om man inte spelar i band och är riktigt duktig så räcker det med C och G =)
Kan tipsa om Hohner Special 20 Marine Band. Kanonbra munspel som kostar runt 300 kronor styck, vilket är riktigt prisvärt.
Finns bl.a. på musikbörsen och går säkert att hitta även på nätet.
Skrivet 2009-06-10 kl. 23.14
Razorlight skrev 2009-01-18 20:10:
Har fått för mig att jag vill börja spela munspel. Vill helst spela Springsteen-låtar. Är det ett i C-dur eller F-dur som passar bäst? Är Springsteens låtar generellt sett svåra eller lätta att spela?
Tacksam för hjälp!
Tacksam för hjälp!
Köp dig du ett Hohner Special 20 Marine Band i D. Ta ett i trä (päronträ) för bästa ljud och känsla. Sedan finns ju LeeOskar också, de låter bra och är lättblåsta, top of the line. Men mittendelen som jag tidigare sade att du skulle välja trä, är på LeeOskar plast. Fördelen med plast är att du inte behöver "spela" in det (att träet sväller upp och tätar). Men känslan blir inte densamma det är ju plast. Jag tycker du ska satsa på det första jag sa, sedan kan du köpa andra tonarter allteftersom, det är ju det som är det sura med munspel, många spel blir det.

Skrivet 2009-06-13 kl. 16.52
nja, jag skulle nog rekommendera ett i C istället som första munspel =)
Hör gärna av dig om du vill ha träningstips osv. Det finns egentligen två vägar att gå.. antingen kör man på med låtar direkt (den roliga vägen) eller så kör man den mer "seriösa" och börjar med lite andningsövningar, kör övningen "tåget" osv osv.
Om du föredrar den vägen så kan jag rekommendera http://web.telia.com...36837/index.htm
som sagt, om du har några frågor så är det bara att höra av dig.
Hör gärna av dig om du vill ha träningstips osv. Det finns egentligen två vägar att gå.. antingen kör man på med låtar direkt (den roliga vägen) eller så kör man den mer "seriösa" och börjar med lite andningsövningar, kör övningen "tåget" osv osv.
Om du föredrar den vägen så kan jag rekommendera http://web.telia.com...36837/index.htm

som sagt, om du har några frågor så är det bara att höra av dig.
Skrivet 2009-06-21 kl. 22.50
Mmm, jag kollade runt lite och inhandlade så småningom ett munspel av märket HOHNER, modell "Marine Band" ("Bob Dylan-munspelet" även kallat tror jag).
Ville ju kunna spela samma magiska solo som inleder klassiska versionen av The River från New York, så jag valde ett i tonarten G.
Efter vissa iakttagelser av Facebook-Bruce-konsert-bilder (där en lycklig människa plåtat munspelet hon fått av Bruce efter han spelat "The Promised Land" i Spanien i juli 2008) visade det sig att jag köpt helt rätt modell och tonart. (!)
Nu kunde det ju förstås också varit så att jag hade varit en av de sjukt lyckliga som FÅTT ett likadant AV Bruce MED Bruce's DNA på, men ändå - helt OK känsla!
Brukar numera öva genom att spela med i redan nämnda låtars underbara solon, bl.a.
Ville ju kunna spela samma magiska solo som inleder klassiska versionen av The River från New York, så jag valde ett i tonarten G.
Efter vissa iakttagelser av Facebook-Bruce-konsert-bilder (där en lycklig människa plåtat munspelet hon fått av Bruce efter han spelat "The Promised Land" i Spanien i juli 2008) visade det sig att jag köpt helt rätt modell och tonart. (!)
Nu kunde det ju förstås också varit så att jag hade varit en av de sjukt lyckliga som FÅTT ett likadant AV Bruce MED Bruce's DNA på, men ändå - helt OK känsla!
Brukar numera öva genom att spela med i redan nämnda låtars underbara solon, bl.a.
Sida 1 av 1