springsteen.se: Working on a dream - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (9 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Working on a dream Vad tycker DU om mannens senaste? Ros eller maskros?

#1 Användaren är offline   junglelandlover

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 1 jul-08

Skrivet 2009-01-23 kl. 18.37

Är det bara jag som har fått WOAD? Jag måste säga att jag är besviken. Förutom Outlaw Pete, The Wrestler och The last carneval så är detta hans sämsta hittills, tror jag. Han har ju t.o.m. gjort en amerikansk 'Snabbköps kassörskan'! I'ts a little more than I can stomach!!!

Inlägget har ändrats av junglelandlover: 2009-01-24 kl. 17.19

#2 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 17 jun-04

Skrivet 2009-01-23 kl. 18.51

Visa inläggjunglelandlover skrev 2009-01-23 18:37:

Är det bara jag som har fått WOAD? Jag måste säga att jag är besviken. Förutom Outlaw Pete, The Wrestler och The last carneval så är detta hans sämsta hittills, tror jag. Han har ju t.o.m. gjort en amerikansk 'Snabbköps kassörskan'! I'ts a little more than I can stomake!!!

Konstigt, tyckte precis jag läste det här i en annan tråd.... Det måste vara ekot. :unsure:

#3 Användaren är offline   junglelandlover

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2009-01-23 kl. 19.13

Jag tar på mig att skriva en liten snabb recension för den som är intresserad...

Outlaw Pete ++++
Det börjar bra! Jag måste säga att jag hade ståpäls de första fem minuterna när jag satte skivan i spelaren. Det låter välgjort, genomtänkt och fruktansvärt bra. Om början är såhär bra, hur ska då resten av skivan bli? Det som drar ned låten lite är att den för tankarna till `I was made for lovin´ you´ med Kiss.

My lucky day ++
(Besvikelsen börjar molna.) En låt som det låter som om mannen har slängt ihop på en kvart. Steves och Bruceses stämsång är det enda som glädjer.

Workning on a dream +++
Stämmingsfull liten visa med visslingar. Funkar bättre med Bruce själv, på gitarr, utan bandet som vi såg under Obama kampanjen.

Queen of the supermarket +
(Besvikelsen börjar bli påtaglig.) Amerikansk ´Snabbköps kassörskan´!!! Mycket underlig! Känns som mannen har tappat all självkritik. Har försökt, tro mig, men jag kan inte förlika mig med denna låten. Den är helt enkelt jätte konstig. Lyssna på texten och förundras!

What love can do ++
En hyfsad poplåt. Låter lite som något Eagle-Eye Cherry skulle kunna göra. Det är inte bra och inte dåligt... bara tråkigt.

This life ++
Låter som mannen har lyssnat på strand pop från 60-talet igen. Som ´Girls in their summer clothes´ fast sämre.

Good Eye ++
Konstigt blues-skrik. Självkritiken saknas åter. Banjon piggar däremot upp...

Tomorrow never knows ++
Springsteen goes Lars Winnerbäck. Tillbaka utveckling kallas sånt. Trist!

Life itself +++
Hyfsad poplåt. Den låter faktiskt bättre efter ett par genomlyssningar.

Kingdom of days ++
(Besvikelsen tar över mer och mer...) Poplåt utan riktning. Svårt att förstå att denna mannen har givit oss så mycket glädje under så många decennier när man hör sådana här plattityder.

Surprise, Surprise +
(Besvikelsen är total) Riktigt usel födelsedagsvisa. Fattar inte vad han håller på med. Riktigt dåligt!

The last carnival ++++
Här börjar denna plattas räddning! En hyllning till Danny med Jason på dragspel. Vackert, fantastiskt! Jag förlåter stora delar av plattan efter dessa 3 minuterna och 29 sekunderna. Grymt! Fem plus om den inte hade slutat så tvärt, och om den inte hade varit i så tvivelaktigt sällskap.

Bonus: The Wrestler +++++
Plattans absoluta höjdpunkt! Fantastisk, bedårande och perfekt! Bedrövligt att han inte blev nominerad för en oscar för denna låten. Jag vågar inte ens tänka på vad jag hade tyckt om denna skivan utan denna låten. Ska bli kul att se filmen...

DVD +
Ett gäng klipp från inspelningen av skivan. En obegriplig "bonus video" som heter "A night with the Jersey devil" som bäst kan beskrivas som fruktansvärd!!! Det enda som glädjer är hyllningen till Danny i slutet.

Sammanfattning: Springsteens sämsta skiva. Jag älskar mannen och allt han gör. Av den anledningen vill jag inte gå så långt så att jag skulle kalla den dålig... men nästan. Fruktansvärt ojämn med djupa, djupa dalar men också väldigt höga toppar. Jag hoppas att jag, om någon månad, har ändrat åsikt men jag tror inte det. Men jag hoppas...

Inlägget har ändrats av junglelandlover: 2009-01-24 kl. 14.20

#4 Användaren är offline   Matsiie19

• Bland Bortsprungna Katter
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 30 okt-07

Skrivet 2009-01-23 kl. 19.16

Så här dåligt är det väl inte? Ska försöka återkomma någon gång i framtiden med en recension men jag kan börja nu med att jag inte förstår klagomålen från många på Queen of The Supermarket. Enligt mig är introt och första versen bland det bästa han har gjort på 2000-talet. Det sjunker lite sedan men totalt sett så är den låten för mig utan tvekan topp 3 på skivan! :)

#5 Användaren är offline   junglelandlover

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2009-01-23 kl. 19.26

Visa inläggMatsiie19 skrev 2009-01-23 19:16:

Så här dåligt är det väl inte? Ska försöka återkomma någon gång i framtiden med en recension men jag kan börja nu med att jag inte förstår klagomålen från många på Queen of The Supermarket. Enligt mig är introt och första versen bland det bästa han har gjort på 2000-talet. Det sjunker lite sedan men totalt sett så är den låten för mig utan tvekan topp 3 på skivan! :)

Musikaliskt så låter den okej men när man lyssnar på texten så blir man ju för allt i världen generad, å Springsteens vägnar.

#6 Användaren är offline   Prophet

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 11 apr-06

Skrivet 2009-01-23 kl. 19.49

Har just köpt den så min recension kommer säkert ändras om några veckor och månader.

Tyckte personligt att Magic var riktigt dålig, med texter som inte kom upp emot det jag brukar tycke om hos Springsteen och nu då vi skulle få leftovers från Magic sessionen (åtminstone som det var sagt) så var jag inte alls positiv. Sen skall det sägas att vissa låtar på Magic är pärlor, men jag har kanske orkat mig genom hela 10 gånger högst.

Sen kommer vi till detta som jag köpte idag, jag pluggade in mina bästa hörlurar och bad om inte bli störd på en timme (kan vara svårt nog med fru och tre barn, men det lyckades), och vad skjedde sen...jo....lycka och lättnad. Jag tyckte detta var så ljuvligt bra och vackert.

Ta det som det är. Om vi jämför med filmens värld så är det inte ett mästerverk som Gudfadern, men det är som feel good filmen nr ett Notting Hill. Detta är inte en skiva om samhällets skuggsida, detta handlar om lycklig kärlek beskrevet djupt och vackert.

Jag älskade texterna, jag älskade produktionen, jag älskade körningen, och en massa fina detaljer som grötalbumet magic saknar. Efter 8 låtar satt jag med samma lyckliga känsla som jag hadde efter 8 låter på Ullevi andra kvällen....Detta var verkligen "my cup of tea".

Låt för låt orkar jag inte gå, jag har hört den för lite än, men alla låtar hadde nåt för mig. Jag blev riktigt rörd av Last Carnival med tanke på Danny.

Sen album designen....hur snygg som helst...ja, kanske inte omslaget i sig men helheten.

Obs har läst genom detta superlativ stinna inlägg nu och orkar inte ändra....det är så jag känner just nu åtminstone, återkommer i frågan om ett år

Är Soozie sparkad från E Street Band? eller har hon alldrig räknat som en av dom?

#7 Användaren är offline   downboundtrain

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 29 jun-05

Skrivet 2009-01-23 kl. 20.25

Nån enstaka bra låt - resten är mindre bra.

#8 Användaren är offline   junglelandlover

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2009-01-23 kl. 20.29

Är Soozie sparkad från E Street Band? eller har hon alldrig räknat som en av dom?
[/quote]

Inte sparkad... har aldrig varit en E streeter. Runt The Rising så stod hon och vägde men är numera en additional musician. Bruce bestämde sig troligen i samband med seeger sessions att hon inte tillhörde E Street.

#9 Användaren är offline   junglelandlover

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2009-01-23 kl. 20.53

Var inne på brucespringsteen.net för att pigga upp mig lite efter besvikelserna. Såg att mannen ska vara med på SIRIUS E STREET och spela favorit låtar med Dave Marsch. Är det någon som vet om det går att lyssna på det om man inte har sirius eller om man kan få det på mp3 eller cd? Låter ju som en höjdare!!!

#10 Användaren är offline   Missing

• Nörd på heltid
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 16 jul-07

Skrivet 2009-01-23 kl. 21.13

Visa inläggjunglelandlover skrev 2009-01-23 20:53:

Var inne på brucespringsteen.net för att pigga upp mig lite efter besvikelserna. Såg att mannen ska vara med på SIRIUS E STREET och spela favorit låtar med Dave Marsch. Är det någon som vet om det går att lyssna på det om man inte har sirius eller om man kan få det på mp3 eller cd? Låter ju som en höjdare!!!

Det här är inte alls rätt plats för detta men han spelar inte några av sina egna låtar utan bara andrs. Den första delen av detta har redan varit för några dagar sen och del 2 är om någon dag.

För att hålla sig lite on-topic så kommer en recension ifrån mig på söndag.

#11 Användaren är offline   cramewoods

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 17 dec-05

Skrivet 2009-01-23 kl. 21.48

Känns tidigt för recension. (hur många lyssningar innan man är mogen?)
Nå, det fysiska albumet är snyggt!! fan va estetiskt. Cowboykänsla ja jävlar!
Varför får inte syrran ta bilder längre?

#12 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2009-01-23 kl. 22.39

Denna recension tror jag inte skiljer sig nämnvärt ifrån min första uppfattning om låtarna... redan efter första lyssningen hade jag sollat bort skräpet.. och jag har knappt ändrat uppfattning sen dess.

Outlaw Pete + + + +
Visserligen slarvar han en del med rösten. Är väldigt svag för den här typen av låtar, där ett namn utgör själva refrängen, effektfullt. De instrumentala inslagen är tillfredsställande, filmmusik. Gitarroutrot kan komma att bli glödhett live, tro mig.. minns ni 'Gypsy Biker' och gitarrduellen!? detta blir snäppet vassare! Gillar visserligen inte det där "Kiss"-liknande riffet fullt ut. Bra berättat och så vidare.

Textflödet är ibland helt fantastiskt
He found Pete peacefully fishing by the river, pulled his gun and got the
drop

My lucky day -
Ett helt onödigt spår

Workning on a dream - - - - -
Ett helt onödigt spår som dessutom gav albumet ett förfärligt namn

Queen of the supermarket + + + +
Springsteens röst har stegvis utvecklats till denna. Efter att ha repeatat 'Janey dont You lose heart' från Ullevi, hade jag höga förhoppningar på hans sånginsats på nästkommande album... finner den fullständigt underbar. Ännu en refräng som klingar frisk i symbios med melodi och oktavhöjning. Kassörskorna på ICA gillar jag med.

What love can do
Tam melodi, inte riktigt inlyssnad här än.

This life + + + +
Tillsammans med 'Outlaw Pete' och 'The Last Carnival' plattans bästa låt. Skitbra melodi, så där sorglig även om den förmodligen är i dur. Här bryr mig inte ett dugg om vad texten har att erbjuda. Det är väldigt mycket "hejdå-låt" över stämningen. Hellre denna låt på Stockholms Stadion än exempelvis 'Twist and Shout' eller stolpskottet 'American Land'.
Clarence insats är grööm även om den är simpel.

Good Eye + +
Gillar det här stuket sålänge det är bra, det här var det inte. Har dock en förhoppning om att den rost och metall som inte hörs här gör det live. En dålig produktion helt enkelt... sen tycker jag inte att melodin är särskilt starkt i jämförelse med andra liknande låtar han producerat. 'A night with the Jersey Devil' var i min mening mer än dubbelt så bra som denna och en mycket saknad låt på detta album. Dåligt beslut. Banjon passar ju inte alls in.

Tomorrow never knows +
Trallvänlig, skön produktion med bra trummor och gitarrer.. inte mer än så. 'Countrykillen' med Per Fritzell är desto bättre.

Life itself -
Ett helt onödigt spår

Kingdom of days +
Den låt jag snabbast tog till mig efter 'Outlaw Pete', men den försvinner mer och mer ur min behovstrappa. Antar att det är rösten jag gillar allra mest här, refrängen är fjuttigt svag tyvärr.

Surprise, Surprise + +
Gillar de inledande gitarrerna starkt.. ett Håkan Hellström liknande sound. Eftersom gitarrerna ständigt återkommer lyssnar jag glatt igenom hela låten. Sticket är rätt bra utformat med, han twistar till rösten schysst innan det går över till refrängen igen. Trummorna och de ackustiska gitarrerna låter förfärliga.

The Last Carnival + + + + + +
Gjorde det stora misstaget att direkt när jag fick nys om låttiteln bygga upp nån sorts förväntning över hur den skulle låta. Denna förväntning raserades. Nu, ca tre veckor efter att jag första gången lyssnade på skivan så har den lyckas snärja mig. Någon uppmärksammade mig på en koppling till 'Wild Billy's Circus story' och allt föll på plats, melodin.. stegringen, sticket. Bland det starkaste jag hört med honom. Jag skapar mig en liten film vid varje lyssning av denna godbit. En låt full av bilder. Kören i slutet räddar att den egentligen är lite för kort.

Underbart textflöde
It's been gathered together by God
Sing a hymn over your bones

Albumet som helhet är helt klart ok, jag är väldigt nöjd... låtarna av klass skulle jag aldrig vilja vara utan och topparna är högre än på jämförelsevis 'Magic'. Den är inte lika vass som 'The Rising' och kvalar därför inte in på en topp 5, men vissa av låtarna är som sagt, riktigt bra. Ett jättetrevligt tillskott till Brucekatalogen. Hoppas dock inte att albumet får allt för stor plats under turnen. Tyvärr är jag rätt säker på att 'My Lucky Day' och 'Workin on a dream' kommer att återses i varenda låtlista, katastrof.

Inlägget har ändrats av Fowler: 2009-01-24 kl. 15.24

#13 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2009-01-24 kl. 14.46

Visa inläggFowler skrev 2009-01-23 22:39:

Queen of the supermarket + + + +
Springsteens röst har stegvis utvecklats till denna. Efter att ha repeatat 'Janey dont You lose heart' från Ullevi, hade jag höga förhoppningar på hans sånginsats på nästkommande album... finner den fullständigt underbar. Ännu en refräng som klingar frisk i symbios med melodi och oktavhöjning. Kassörskorna på ICA gillar jag med.

Tänk så olika vi tycker. Har verkligen inte fastnat för den låten. Visserligen bara lyssnat igenom plattan tre gånger nu, men ändå... den är bara tråkig. Sömnpiller. :coffee:

#14 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2009-01-24 kl. 15.09

Visa inläggwherethebandsare skrev 2009-01-24 14:46:

Tänk så olika vi tycker. Har verkligen inte fastnat för den låten. Visserligen bara lyssnat igenom plattan tre gånger nu, men ändå... den är bara tråkig. Sömnpiller. :coffee:

jo men du har ju liksom norra Europas sämsta musiksmak

#15 Användaren är offline   deedee

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 18 apr-05

Skrivet 2009-01-24 kl. 16.15

Neggigaste inlägget ever:

Först och främst så ser omslaget helt förjävligt ut. GH är högklassigt i jämförelse och då ser han ändå Lundellfet ut. Illa!

Albumet har ca 5-6 låtar som är riktigt bra, men resten är skräp. Kan inte förstå vilken riktning han väljer, det räckte med Waitin' on a sunny day. Jag vill ha mer utav det tunga Bruce (Good Eye), precis som när han körde Tom Joad med Morello. Det gör han bäst i världen. Detsamma gäller Magic, hade man slagit ihop detta albumet med Magic, plockat ut de bästa tolv-tretton låtarna hade han segrat, men vissa låtar på denna skivan är pinsamt dåliga. Bruce blir för mesig och bakåtlutat när han kör på Working on a dream-poppen. Fan.

Året som skulle bli ett grymt musikår har till en början totalfloppat med detta och U2s skitsingel. :evil:

#16 Användaren är offline   junglelandlover

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2009-01-24 kl. 18.12

En fråga som jag har formulerat i mitt sinne de senaste 24 timmarna sedan jag hörde skivan första gången: Hur kan en så cool person göra en så ocool skiva???

Inlägget har ändrats av junglelandlover: 2009-01-25 kl. 10.43

#17 Användaren är offline   SpaceDr

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 4 okt-03

Skrivet 2009-01-24 kl. 18.52

Jag tycker att kritiken är lite väl hård. Plattan är kanske inte en av hans bättre, men
varför inte fokusera på det postiva, för det finns en hel del tycker jag.
(Det är lite för tidigt att utvärdera egentligen eftersom vissa låtar inte satt sig än.)

1. Outlaw Pete ---- En riktig kanonlåt, med en konkret berättande text som tilltalar mig. En av skivans höjdpunkter.
2. My Lucky Day --- En enkel öslåt som hämtad från "the river" gillar den även om den är lite enformig, med vers och refräng väldigt lika.
3. Working on a Dream --- Personlig favorit, top 3-4 på albumet iallfall. Skön vacker låt.
4. Queen of the Supermarket --- Nja, sådär. OK som utfyllnad men en av de sämre.
5. What Love Can Do -- Typisk utfyllnad, men helt ok låt
6. This Life --- Se föregående låt.
7. Good Eye --- Trodde denna skulle vara skivans sämsta efter "30-sekunders" snutten, men den har ett skönt driv, även om jag inte gillar bullet mic.
8. Tomorrow Never Knows --- Vacker bra låt.
9. Life Itself --- En av de svagare, gillar inte slutet på refrängen.
10. Kingdom of Days --- Gillar denna mycket. Lite "none but the brave" över den.
11. Surprise, Surprise --- Lättsamt poplåt som jag gillar.
12. The Last Carnival --- Nja, denna lugna låt ger mig inte så mycket.
13. The Wrestler --- Vacker låt som jag gillar, klart bättre än föregående.

Av de fyra skivorna detta århundrade med egna låtar är denna skiva nummer tre tycker jag.
1:a Magic och 2:a Rising.

#18 Användaren är offline   PeterHjelm

• Man at the top
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 15 jun-03

Skrivet 2009-01-24 kl. 23.58

Kingdom of days är en av de bästa låtarna som denna man släppt ifrån sig. SYnd bara att han inte tog chansen att göra gitarrsolot lite bättre. Fast han kommer kanske på nåt bättre live?!

I övrigt en ganska jämn skiva där endast Good Eye är olyssningsbar och där även This Life och The Wrestler kamperar om att vara näst bästa låten på skivan! Håller annars med SpaceDr att skivan är nummer tre av de som släppts på 2000-talet!

#19 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2009-01-25 kl. 00.24

Visa inläggPeterNilsson skrev 2009-01-24 23:58:

This Life och The Wrestler kamperar om att vara näst bästa låten på skivan!

äntligen någon mer som uppmärksammar denna låt

#20 Användaren är offline   Outlow Pete

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 24 jan-09

Skrivet 2009-01-25 kl. 09.40

Visa inläggjunglelandlover skrev 2009-01-24 19:12:

En fråga som jag har formulerat i mitt sinne de senaste 24 timmarna sedan jag hörde skivan första gången: Hur kan en så cool person göra en så ocool skiva??? (Läser till undersköterska och har precis gått igenom demens, som inte sällan drabbar folk runt 60. Hoppas att det inte är det som har hänt?).

Jag har jobbat inom psykiatrin och mestadels inom äldrepsykiatrin sedan slutet av 70-talet,ja lika länge som Bruce funnits i mitt liv och jag har stor erfarenhet av demens och vet vilken fruktansvärd sjukdom det är för den drabbade och dess anhöriga.Jag kan försäkra dig om att Bruce inte visar några som helst symtom och jag hoppas att du när du kommer ut i verkligheten visar lite mer ödmjukhet och empati för jag skulle då inte vilja jobba ihop med dig med den inställning och attityd du har!Demens är ovanligt när man är så ung som 60 även om det förekommer men dom flesta av våra patienter är i 80-90 årsåldern.
Nu har jag inte tid att läsa idiotiska inlägg utan ska iväg och köa men den här gjorde mig verkligen upprörd!

• (9 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma