springsteen.se: Working on a dream - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (9 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Working on a dream Vad tycker DU om mannens senaste? Ros eller maskros?

#41 Användaren är offline   Mean Mr. Mustard

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 15 jun-03

Skrivet 2009-01-27 kl. 20.36

Visa inläggcataclac skrev 2009-01-27 11:30:

Hmm, alltså bara jag som tycker att Life Itself är den kanske mest varmhjärtade och skakande låten på skivan?! Tycker att Tomorrow, Life itself och Kingdom är en liten mästerlig triptyk om kärlekens väsen. Som sedan följs av en lika mästerlig duo med Last Carnival och Wrestler om förgänglighetens och sorgens natur.

Jag håller med! Life Itself är textmässigt en av topparna på skivan...

#42 Användaren är offline   junglelandlover

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 1 jul-08

Skrivet 2009-01-27 kl. 21.39

Visa inläggRoll of the Dice skrev 2009-01-27 20:15:

WOAD är ju bara en bekräftelse på att bubblan runt Bruce är tät i dessa dagar. Kan ingen runt honom stoppa kvalitéfallet? "My Lucky Day" har en enformig enkel melodi och texten är en variant på "Roll of the Dice " fast utan dess finess. Titelspåret direkt dåligt på alla sätt. "Surprise" en pinsam barnkalasramsa. "Queen of the Supermarket" var bättre när den gjordes på svenska och hette "Snabbköpskarsörskan", då svängde det dessutom.

Det är bara att inse att det finns för mycket jasägande rumpslickare runt Bruce. Väldigt många okritiska fans förstör också min favorit. Det är bara att inse att det inte är samme artist som jag föll pladask för hösten 1980. Ibland var det faktiskt bättre förr.

Håller med till stora delar. Samtidigt måste det vara jätte jobbigt att hela tiden bli jämförd med sina tidigare stordåd. Men en del låtar på denna plattan kommer faktiskt upp till "gamla tiders standard".

Jag är böjd att hålla med vår norske vän som postade på denna tråd igår = Byt producent. Tänk vad t.ex. T-Bone Burnett eller Ethan Johns (som bl.a. producerat Ryan Adams första och Ray LaMontagne) skulle göra med mannens musik...

Inlägget har ändrats av junglelandlover: 2009-01-27 kl. 21.41

#43 Användaren är offline   Froggy_Darling

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 16 jun-03

Skrivet 2009-01-27 kl. 21.43

Efter att ha lyssnat på den en del idag kommer jag med mitt första utlåtande. Först och främst känns denna skiva väldigt annorlunda, det är ett annat sound. Man märker ju att han influerats av den här 50-tals popen han snackat om och texterna är ganska banala hela bunten. Men på ett sätt gillar jag det mer vardagliga, jag är lite kluven. Det var någon i kön som sa att den låter mycket mer producerad vilket verkligen är spot on. Men när man har vant sig med det finns det låtar som är riktigt bra och samtidigt de som är tråkiga. Den är ojämn helt enkelt.

Outlaw Pete - Tycker Kiss ripoffet är rätt töntigt. Det kunde han väl ha undvikit? Men annars känns den som en låt som kan växa live.
My Lucky Day - en favorit på plattan, tyckte inte alls om den när den kom men är en av höjdarna på plattan. En aning brötig som min mamma brukar säga men det är en livsglädje i den som verkligen berör.
Working on a Dream - Starkt ton av klassisk amerikansk pop och också en av plattans höjdare. Här fungerar soundet väldigt bra, känns som en kön sommarlåt.
Queen of The Supermarket - Rolig låt där också soundet fungerar ovanligt bra.
What Love Can Do - njea. Inte dålig men tar aldrig liksom fart
This Life - Väldigt dansband och inte bra någonstans. Känns som hissmusik
Good Eye - Påminner om Jersey Devil och hela megafongrejen under Devils and Dust men njeaa
Tomorrow Never Knows - Efter tre tråkiga kommer den här och livar upp saker och ting igen. Charmig och sätter sig lätt på hjärnan.
Life Itself - Här är min verkliga favorit, bästa låten på hel plattan. Här fungerr texten och musiken perfekt och det blir ett otroligt bra sound. Skimmrande på ett flummigt sätt. Har mest lyssnat på den här idag.
Kingdom of days - Tråkig, träig och långsam. Men kanske att den växer till sig...men han släpar sig genom låten utan den charm som finns i Working on a Dream
Surprise, Surprise - Den låt jag lyssnat minst på. Väldigt banal, rimma surprise på eyes...visst är den härligt enkel men njeeea.
The Last Carneval - Älskar den verkligen. texten är väldigt bra och är strax efter Life Itself som bästa låt.
The Wrestler - Den här tycker jag också otroligt mycket om men som bonuslåt är den ju väldigt annorlunda till resten.

Totalt sätt ger jag den en trea av fem. Man måste ändra spelreglerna när man lyssnar på den och den känns ojämn. Men några riktiga låtar håller betyget uppe.

#44 Användaren är offline   Junk Man

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 19 apr-05

Skrivet 2009-01-27 kl. 23.16

Hej! Kul att läsa alla varierande åsikter. Här är mina:

"Outlaw Pete" - Kul, annorlunda och medryckande inledning som ger gott hopp om fortsättningen. Likheten med Kiss-låten är dock svår att missa.
"My Lucky Day" börjar fartigt och lovande, men en hel låt med bara refräng blir rätt så trist...
"Working on a Dream" står sig alltjämt - efter många lyssningar på radion - som en av skivans bättre låtar
"Queen of the Supermarket" är för mej en stark konkurrent till den bedrövligaste Springsteen-texten nånsin. Så konstruerat och kasst att det inte spelar nån roll om musiken är bra eller inte.
"This Life" känns som en märklig blandning av en gammal ABBA-låt ("Dance while the music still goes on") som hamnat i händerna på Beach Boys' producenter.
"Good Eye" - Lite roligt att höra en sällsynt blues-Bruce. Har potential, men för mej som oftast rankar Bruce's texter snäppet högre än melodierna känns det lite tråkigt att det är näst intill omöjligt att uppfatta vad han sjunger.
"Tomorrow never knows" - Kul bagatell, men inte mycket mer
"Life itself" - En låt med äkta nerv som sticker ut ur mängden. Låter riktigt bra på skivan och anar att den kan växa till en veritabel rysare live tre sena kvällar i början av juni...
"The last carnival" - vackert, vemodigt och nedtonat. Många starka känslor uttryckta med ganska få ord. Och dessutom en skön kör på slutet.
"The wrestler" - Oj! Det är ju sånt här man vill höra mer av! Naket och avskalat utan den överproducerade ljudmattan som genomsyrar de flesta låtarna på skivan. Skönt att höra att "den gamle" fortfarande kan skriva låtar som framkallar rysningar...
"Kingdom of days", "What love can do", "Surprise, Surprise" är inget annat än dussin-pop och ren utfyllnad!

Totalt sett tror jag inte att det är en skiva som jag kommer att plocka fram så värst ofta efter sommaren, och när jag väl gör det kommer jag antagligen bara att spela ett par av låtarna (Outlaw Pete och the Wrestler ligger bra till). (Ungefär som "Long walk home" i princip är det enda jag lyssnar på från "Magic")

#45 Användaren är offline   malmstrom

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 29 nov-08

Skrivet 2009-01-28 kl. 08.09

Jag hade verkligen sett fram emot en popplatta, och blev positivt överraskad. Kände viss oro inför skivsläppet. Ville inte bara ha en samling av de låtar som inte platsade på Magic. Var väldigt glad att jag slapp det också. Vissa låtar känns aningen för banala, däribland Surprice, Surprice, men i övrigt känns det mesta kul.

Jag förundras dock över Outlaw Pete. Gillar verkligen låten men den känns helt malplacerad på denna plattan. Passar inte alls in. Här är den dessutom öppningsspår.

Mina höjdare från plattan är alt. country-pärlan Tomorrow never knows, Life itself, The last carnival och The Wrestler.

Negativt är i vanlig ordning Brendan O'Briens tung-gumpade och väldigt osvängiga produktion. Vad ser Bruce hos honom? Förklara för en oförstående.

Slutligen tycker jag plattan helt och hållet är i klass med Magic, kanske till och med bättre. Den är definitivt ljusår bättreän The Rising.

#46 Användaren är offline   sapphire

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 jan-09

Skrivet 2009-01-28 kl. 08.26

Huh, det är intressant att se att för varje person finns det en helt ny åsikt. Någon har Kingdom of Days som favorit, andra skrattar åt den. Samma sak med Queen of the Supermarket. Outlaw Pete tycker jag personligen är otroligt bra, välproducerad (enda låten på skivan eg. jag kan säga det om) och kommer bli episk live, andra bönar och ber om att slippa höra den på Stadion.

Skivan splittrar helt enkelt fansen. Visst finns det alltid skilda åsikter men det här måste ju vara rekord.

Det ENDA de flesta tycks eniga om är att soundet i många låtar är för producerat, för grötigt, för många instrument o.s.v. Jag gillar Life Itself på något konstigt sätt tack vare texten och stämningen men försöker man lyssna på musiken känns det som tio instrument som spelar olika låtar - samtidigt.

#47 Användaren är offline   Andreasfoto

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 2 jul-03

Skrivet 2009-01-28 kl. 11.12

Jag har en svårighet som jag uppenbarligen inte delar med Bruce; Jag bär med mig ett bagage av låtar som finns i bakhuvudet och som allting jämförs med. Jag talar om låtar som i vissa fall skrevs för över trettio år sedan... Jungleland, Backstreets, Point Blank, m.fl. Jag förväntar mig liksom att dessa skall komponeras en gång till. Vilket dom inte kommer att göras. Då var då och Nu är NU! Det här är förväntningar som jag måste komma bort ifrån - annars kommer jag aldrig att till fullo kunna uppskatta det nya. Detta påverkar mig mest vid den första lyssningen av ett nytt album. Sålunda upplevde jag igår ett platt och ganska intetsägande album som saknade större variationer och uppiggande soloäventyr där de olika instrumenten duellerade mot varandra. Idag vaknade jag upp till en ny dag och kunde lämna gårdagens upplevelser bakom mig för att istället ta till mig vad jag hörde på ett nytt sätt.
Det här blev min upplevelse...

Outlaw Pete
Ett underbart epos med kanske albumets bästa produktion. Springsteen visar direkt sina kvalitéer som Storyteller.

Lucky Day
Visst, det är en rak och enkel rocklåt utan stora gester. Men den lyckas bra med just det. Det är glädje och optimism. Dessutom med en fantastisk orgel som hela tiden harmoniserar i bakgrunden och en av få låtar där Clarence bidrar.

Working on a Dream
Textmässigt blir den lite tjatig i längden, men på något sätt fungerar den. Jag gillar den i all sin banala framtoning.

Queen of the Supermarket
Jag gillar den starkt. Det är en skön låt med ett härligt metaforiskt tema. Sången är perfekt och körandet lyfter den ännu mer.

What Love Can Do
Har ännu inte fastnat för denna annat än för solot med gitarr och munspel i samklang.

This Life
Mitt intryck hittills är att den maler på och framstår som ganska så intetsägande. Ett plus dock för Clarence bidrag.

Good Eye
Yeah! Det är skitig blues and I like it a lot! Jag gillar egentligen inte bullet mic, men om han drar ut på den här live som han gjorde med Reason to Believe under 2007 då vill jag definitivt höra denna på Stadion i sommar!

Tomorrow Never Knows
En liten pärla med fantastisk produktion och en strålande samverkan mellan akustisk och steel guitar, Härligt bidrag av Soozie på fiol.

Life Itself
(Kräver mer lyssning.)

Kingdom of Days
Någonstans inom mig känner jag att jag kommer älska den här låten. Jag är inte där ännu, men den har kvalitéer jag känner tilltalar mig och den kommer definitivt att klättra på min toplista. Den har albumets bästa solo och ett lika grymt stråkarrangemang.

Surprise, Surprise
Underbar födelsedagsvisa (jag kommer att spela den för min sambo nu på lördag), fylld med bejakande livsglädje. En bagatell, men smickrande lättillgänglig och den blir aldrig lika tjatig som titelspåret.

The Last Carnival
Värdig hyllning till Danny. En höjdare så personlig så att det nästan gör ont.

The Wrestler
Gedigen och uttrycksfull. Återigen visar Bruce hur han med små ord kan uttrycka så mycket.

Summering:
Jag upplever det här albumet som mer nyanserat än Magic. Jag saknar lite av de starka melodier som jag upplevde hos föregångaren, men jag tycker Springsteen hittat ett enklare sätt att uttrycka djup och mening än tidigare. Jag måste lyssna mer för att kunna ge något betyg, men det skall onekligen bli intressant att se/höra hur detta ter sig live.

#48 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 jul-08

Skrivet 2009-01-28 kl. 12.13

"Kingdom of Days" är en bra låt om att gå runt i naturen med sin fru på ålderns höst. Varför är den då så smetigt producerad? Man hör ju inte instrumenten! Jag håller med dom som vill ha en T Bone Burentte som producent. Som det är nu förstörs låtarna av alla pålägg. Och framförallt ge oss riktiga stråkar..

Sen kan man ju fundera över hur kul en låt som "KoD" är för Bruce unga publik eller alla de groupies som traktar efter honom. Själv så vill jag höra honom sjunga om helt andra saker, ämnen som finns på "Nebraska" eller "The Ghost of Tom Joad". Sån är jag.

#49 Användaren är offline   Andreasfoto

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip

Skrivet 2009-01-28 kl. 12.30

Visa inläggRoll of the Dice skrev 2009-01-28 12:13:

"Kingdom of Days" är en bra låt om att gå runt i naturen med sin fru på ålderns höst. Varför är den då så smetigt producerad? Man hör ju inte instrumenten! Jag håller med dom som vill ha en T Bone Burentte som producent. Som det är nu förstörs låtarna av alla pålägg. Och framförallt ge oss riktiga stråkar..

Sen kan man ju fundera över hur kul en låt som "KoD" är för Bruce unga publik eller alla de groupies som traktar efter honom. Själv så vill jag höra honom sjunga om helt andra saker, ämnen som finns på "Nebraska" eller "The Ghost of Tom Joad". Sån är jag.
Jag tror inte att bruce i första hand strävar efter att skriva låtar för sin "unga publik". Jag tror att han i första hand skriver låtar som betyder något för honom själv och om teman som tilltalar honom i den fas han själv befinner sig i livet.

För övrigt kan jag berätta att det är riktiga stråkar du hör i bl.a. Kingdom of Days. ;)

#50 Användaren är offline   sapphire

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 jan-09

Skrivet 2009-01-28 kl. 13.13

Visa inläggAndreasfoto skrev 2009-01-28 12:30:

Jag tror inte att bruce i första hand strävar efter att skriva låtar för sin "unga publik". Jag tror att han i första hand skriver låtar som betyder något för honom själv och om teman som tilltalar honom i den fas han själv befinner sig i livet.

Ja.

Såhär: Hur trovärdigt hade det varit om Bruce i dag skrivit låtar med teman som ex. Racing in the Streets, Jungleland och Backstreets? Då hade det känts nostalgiskt och bakåtsträvande misstänker jag. Kommer det inte från hjärtat utan från en vilja att efterlikna sitt forna jag kan det aldrig bli ngt vettigt resultat.

#51 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2009-01-28 kl. 14.40

För övrigt kan jag berätta att det är riktiga stråkar du hör i bl.a. Kingdom of Days. ;)
[/quote]

Hur kan de då låta så fruktansvärt illa?

#52 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2009-01-28 kl. 14.43

Visa inläggsapphire skrev 2009-01-28 13:13:

Ja.

Såhär: Hur trovärdigt hade det varit om Bruce i dag skrivit låtar med teman som ex. Racing in the Streets, Jungleland och Backstreets? Då hade det känts nostalgiskt och bakåtsträvande misstänker jag. Kommer det inte från hjärtat utan från en vilja att efterlikna sitt forna jag kan det aldrig bli ngt vettigt resultat.

Nu var det ju inte det jag menade. Jag menar att jag hellre lyssnar på den politiske Bruce än den gamle mannen på höstpromenad.

#53 Användaren är offline   Andreasfoto

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip

Skrivet 2009-01-28 kl. 15.01

Visa inläggRoll of the Dice skrev 2009-01-28 14:40:

Hur kan de då låta så fruktansvärt illa?
Kanske för att de i dina öron inte låter som riktiga stråkar? :whistle:

#54 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2009-01-28 kl. 15.05

Visa inläggAndreasfoto skrev 2009-01-28 15:01:

Kanske för att de i dina öron inte låter som riktiga stråkar? :whistle:

Kan också vara för att jag vet hur en stråkensamble ska låta?

#55 Användaren är offline   Andreasfoto

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip

Skrivet 2009-01-28 kl. 15.27

Visa inläggRoll of the Dice skrev 2009-01-28 15:05:

Kan också vara för att jag vet hur en stråkensamble ska låta?
Tydligen inte eftersom du tidigare efterlyste "riktiga stråkar"! <_<
(Om du lyssnade på t.ex. Schuberts stråkkvartetter skulle du snart bli varse att fiolen som instrument ter sig väldigt annorlunda beroende på inspelningslokal, mikrofoner, akustik m.m. Stråkar låter inte alltid på ett speciellt sätt. Precis som gitarrer inte alltid låter på ett visst sätt. Men du har i alla fall gjort klart att du inte gillar "stråkarna" på WoaD. :rolleyes: )

#56 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 9 jul-03

Skrivet 2009-01-28 kl. 16.06

Den politiske Bruce kommer nog nu med Obamas 4 år framöver vara ett minne blott, det krävs en Reagan eller en Bush för att den politiske vargen ska vakna inom honom.
Men blir finanskrisen värre och Obama inte klarar ut den så vaknar nog politikBruce upp igen.

#57 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2009-01-28 kl. 17.19

Visa inläggsapphire skrev 2009-01-28 08:26:

Huh, det är intressant att se att för varje person finns det en helt ny åsikt. Någon har Kingdom of Days som favorit, andra skrattar åt den. Samma sak med Queen of the Supermarket. Outlaw Pete tycker jag personligen är otroligt bra, välproducerad (enda låten på skivan eg. jag kan säga det om) och kommer bli episk live, andra bönar och ber om att slippa höra den på Stadion.

Skivan splittrar helt enkelt fansen. Visst finns det alltid skilda åsikter men det här måste ju vara rekord.

Jag tycker det är på sin plats att vi upprättar några sorts normer för vad man får tycka och inte

Förslag..

Albumet bästa: Outlaw Pete, The Last Carnival, This Life, The Wrestler
Albumets sämsta: Working on a dream, Life Itself, Lucky Day

#58 Användaren är offline   junglelandlover

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 1 jul-08

Skrivet 2009-01-28 kl. 18.08

Som kommentar/tillägg på föregående talares inlägg, en våning upp...

Trodde aldrig jag skulle säga detta om någon Bruce Springsteen låt: Surprise, Surprise sucks!!!

Skulle även vilja säga att Queen of the supermarket musikaliskt låter riktigt OK, men texten är helt bananas. Därför; QOTS semisucks!!!

Who´s with me?

Inlägget har ändrats av junglelandlover: 2009-01-28 kl. 19.24

#59 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2009-01-28 kl. 19.49

Visa inläggFowler skrev 2009-01-23 22:39:

Denna recension tror jag inte skiljer sig nämnvärt ifrån min första uppfattning om låtarna... redan efter första lyssningen hade jag sollat bort skräpet.. och jag har knappt ändrat uppfattning sen dess.

Outlaw Pete + + + +
Visserligen slarvar han en del med rösten. Är väldigt svag för den här typen av låtar, där ett namn utgör själva refrängen, effektfullt. De instrumentala inslagen är tillfredsställande, filmmusik. Gitarroutrot kan komma att bli glödhett live, tro mig.. minns ni 'Gypsy Biker' och gitarrduellen!? detta blir snäppet vassare! Gillar visserligen inte det där "Kiss"-liknande riffet fullt ut. Bra berättat och så vidare.

Textflödet är ibland helt fantastiskt
He found Pete peacefully fishing by the river, pulled his gun and got the
drop

My lucky day -
Ett helt onödigt spår

Workning on a dream - - - - -
Ett helt onödigt spår som dessutom gav albumet ett förfärligt namn

Queen of the supermarket + + + +
Springsteens röst har stegvis utvecklats till denna. Efter att ha repeatat 'Janey dont You lose heart' från Ullevi, hade jag höga förhoppningar på hans sånginsats på nästkommande album... finner den fullständigt underbar. Ännu en refräng som klingar frisk i symbios med melodi och oktavhöjning. Kassörskorna på ICA gillar jag med.

What love can do
Tam melodi, inte riktigt inlyssnad här än.

This life + + + +
Tillsammans med 'Outlaw Pete' och 'The Last Carnival' plattans bästa låt. Skitbra melodi, så där sorglig även om den förmodligen är i dur. Här bryr mig inte ett dugg om vad texten har att erbjuda. Det är väldigt mycket "hejdå-låt" över stämningen. Hellre denna låt på Stockholms Stadion än exempelvis 'Twist and Shout' eller stolpskottet 'American Land'.
Clarence insats är grööm även om den är simpel.

Good Eye + +
Gillar det här stuket sålänge det är bra, det här var det inte. Har dock en förhoppning om att den rost och metall som inte hörs här gör det live. En dålig produktion helt enkelt... sen tycker jag inte att melodin är särskilt starkt i jämförelse med andra liknande låtar han producerat. 'A night with the Jersey Devil' var i min mening mer än dubbelt så bra som denna och en mycket saknad låt på detta album. Dåligt beslut. Banjon passar ju inte alls in.

Tomorrow never knows +
Trallvänlig, skön produktion med bra trummor och gitarrer.. inte mer än så. 'Countrykillen' med Per Fritzell är desto bättre.

Life itself -
Ett helt onödigt spår

Kingdom of days +
Den låt jag snabbast tog till mig efter 'Outlaw Pete', men den försvinner mer och mer ur min behovstrappa. Antar att det är rösten jag gillar allra mest här, refrängen är fjuttigt svag tyvärr.

Surprise, Surprise + +
Gillar de inledande gitarrerna starkt.. ett Håkan Hellström liknande sound. Eftersom gitarrerna ständigt återkommer lyssnar jag glatt igenom hela låten. Sticket är rätt bra utformat med, han twistar till rösten schysst innan det går över till refrängen igen. Trummorna och de ackustiska gitarrerna låter förfärliga.

The Last Carnival + + + + + +
Gjorde det stora misstaget att direkt när jag fick nys om låttiteln bygga upp nån sorts förväntning över hur den skulle låta. Denna förväntning raserades. Nu, ca tre veckor efter att jag första gången lyssnade på skivan så har den lyckas snärja mig. Någon uppmärksammade mig på en koppling till 'Wild Billy's Circus story' och allt föll på plats, melodin.. stegringen, sticket. Bland det starkaste jag hört med honom. Jag skapar mig en liten film vid varje lyssning av denna godbit. En låt full av bilder. Kören i slutet räddar att den egentligen är lite för kort.

Underbart textflöde
It's been gathered together by God
Sing a hymn over your bones

Albumet som helhet är helt klart ok, jag är väldigt nöjd... låtarna av klass skulle jag aldrig vilja vara utan och topparna är högre än på jämförelsevis 'Magic'. Den är inte lika vass som 'The Rising' och kvalar därför inte in på en topp 5, men vissa av låtarna är som sagt, riktigt bra. Ett jättetrevligt tillskott till Brucekatalogen. Hoppas dock inte att albumet får allt för stor plats under turnen. Tyvärr är jag rätt säker på att 'My Lucky Day' och 'Workin on a dream' kommer att återses i varenda låtlista, katastrof.

en ändring...

Kingdom of Days + + +
Har växt sen sist.. fortfarande finner jag dock titeln och likaledes refrängen vedervärdig.

Verserna tycker jag rent melodiöst är stämningsfullt uppbyggda, men texten däri är katastrof (ditt-hår-är-som-siden-texter är ju den värsta typen av skildring som finns)... några bra partier lyfter ändå låten...

I love you, I love you, I love you, I love you, I do
You whispered "then prove it, then prove it, then prove it, to me baby blue"

Även om jag starkt anser att han ska sjunga do istället för blue

02:14.. Gitarren låter fullständigt förskräckligt otäckt och vedervärdigt, är det Nils som är där inne och pillar?
02:46.. Det efterföljande Staffan Hellstrand- liknande stråkarrangemanget gillar jag
03:53.. Låten slutar som en jingel i en svensk drama-serie

Inlägget har ändrats av Fowler: 2009-01-28 kl. 19.52

#60 Användaren är offline   Fosse

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 22 maj-06

Skrivet 2009-01-28 kl. 20.15

Visa inläggFowler skrev 2009-01-26 23:18:

med ett sånt sound säljer man inte ut stadion tre kvällar.. och man gör heller inga 3 timmar spelningar... tror mest det skulle bli träligt och tråkigt, lite som artisterna du nämner

bara att konstatera... under Magic-tour visade Bruce och ESB att dom inte bara lät bättre än pålänge utan också att deras sound utvecklats till något bland det bästa

prova att strippa ner jungleland-solot, det är ett myller om något.. skulle inte bli roligt att lyssna på om exakt varenda pianoton hördes... effekten av instrument som samspelar är bruce och co kanonbra på. Men håller med, WOAD var ett steg åt nått annat håll än rakt fram, även om det självklart finns undantag även här.

Først, det sitter uendelig langt inne for meg å i det hele tatt kritisere noe denne mannen har prestert.
Etter å ha samlet hundrevis av plater, sett titalls konserter, lyttet i tusenvis av timer, så er det nytt, ukjent og skummelt å være kritisk.
Denne typen tanker har jeg tidligere avskåret før de i det hele tatt har slått røtter.

Så tilbake til produksjon og lyd. Jeg er audiofil, hektet på lyd og lydutstyr, men med såpass selvinnsikt at jeg ser at mine krav neppe interesserer den gemene hop.
Likevel mener jeg at på dette feltet har Bruce dratt strikken så langt at man ikke trenger hundedyrt stereooppsett for å oppleve de lydmessige skavankene.

Du trekker frem konsertene og trøkk. Her kan jeg nok være enig med deg til en viss grad. Trøkk og massivt lydbilde har jeg lettere for å tolerere på scenen enn hjemme i stuen.
Når det kommer til plateproduksjon mener jeg likevel at Springsteen (eller rettere sagt O’Brien) ødelegger mye av dette ved komprimering, overbefolking og ved å frarøve oss den dynamiske kontrasten.
Vi blir sittende igjen med en plate som gir inntrykk av ”full guffe” hele tiden (jeg vet det er rolig låter, men det er ikke de jeg snakker om). Det blir ikke noe igjen å måle de heftige partiene mot.
Se på Darkness, den platen har mengder av trøkk og driv, men likevel er det mulig å skille de ulike komponentene fra hverandre. Det oppstår til stadighet rolige partier som kraftanstrengelsene kan måles mot.
Jeg synes O’Brian bare forverrer seg, på Rising var tendensen der, og på de to siste er det fullbyrdet i ordets verste forstand. Det er for likt sound på de ulike låtene.
Det er en tung bass kombinert med en overfokusert øvre mellomtone, blottet for kropp, åpenhet og artikulasjon i mellomtonen.
Og Bruce kan faktisk bedre, i sin mangel på kunnskap om hvordan man ødelegger noe som i utgangspunktet er vakkert.

Beklager avsporingen.

• (9 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden