springsteen.se: Stora tråden om TV-serier - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (7 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Stora tråden om TV-serier

#1 Användaren är offline   gloria

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 10 jul-06

Skrivet 2009-01-26 kl. 19.18

På begäran, Stora tråden om Tv-serier! :)

Här kommer två bra som jag saknar i rutan:

Sopranos.

Six Feet Under.

#2 Användaren är offline   Matsiie19

• Bland Bortsprungna Katter
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 30 okt-07

Skrivet 2009-01-26 kl. 19.23

De som jag har fastnat mest för personligen är:

One Tree Hill
Prison Break
24

#3 Användaren är offline   gloria

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 10 jul-06

Skrivet 2009-01-26 kl. 19.35

Icke att förglömma, Entourage! Ari Gold är ju outstanding! :D

#4 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2009-01-26 kl. 19.43

Twin Peaks är den absolut bästa TV-serie som någonsin spelats in och visats för publik. För det första är karaktärerna helt enastående, de har personlighet, djup och helt otroligt charmiga (och mindre charmiga) karaktärsdrag. För det andra är storyn väldigt engagerande, med mängder av intressanta spin-offs. Sen musiken... för helvete, musiken... Angelo Badalamenti är i mina öron en av de största kompositörerna, han har en unik förmåga att skapa stämning och fånga känslor.

En av få TV-serier jag faktiskt har gråtit till. Och då menar jag gråtit, inte bara snyftat eller snörvlat till. Gråtit. För den är oerhört gripande och smärtsam, samtidigt som den är ohyggligt vacker och glädjande. Se den!

Badalamenti förklarar hur det gick till när han skrev Laura Palmers Theme:

#5 Användaren är offline   highwaypatrolman

• walks the valley of love and tears and mystery
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 16 jul-05

Skrivet 2009-01-26 kl. 22.31

Visa inläggwherethebandsare skrev 2009-01-26 19:43:

Twin Peaks är den absolut bästa TV-serie som någonsin spelats in och visats för publik. För det första är karaktärerna helt enastående, de har personlighet, djup och helt otroligt charmiga (och mindre charmiga) karaktärsdrag. För det andra är storyn väldigt engagerande, med mängder av intressanta spin-offs. Sen musiken... för helvete, musiken... Angelo Badalamenti är i mina öron en av de största kompositörerna, han har en unik förmåga att skapa stämning och fånga känslor.

En av få TV-serier jag faktiskt har gråtit till. Och då menar jag gråtit, inte bara snyftat eller snörvlat till. Gråtit. För den är oerhört gripande och smärtsam, samtidigt som den är ohyggligt vacker och glädjande. Se den!

Ja, Twin Peaks är en alldeles underbar liten serie. Finns egentligen bara en tv-serie jag håller högre. En serie som har ett ännu rikare persongalleri, som har en ännu större arsenal av skruvade, charmiga och mångbottnade karaktärer. En serie som får åtminstone mig att gråta ännu något intensivare, visserligen kanske mest av skratt, men ändå. Jag talar givetvis om The Simpsons

#6 Användaren är offline   jalin

• Downbound Train
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 1 okt-03

Skrivet 2009-01-26 kl. 23.33

Första avsnittet av Twin Peaks var något av det bästa jag sett! Överbra, helt enkelt! Spännande, engagerande!!!

Sen kom det ugglor som hoar i skogen och knasiga tanter som talar med vedträn. Då ville jag inte vara med mera... :(

#7 Användaren är offline   deedee

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 18 apr-05

Skrivet 2009-01-27 kl. 17.56

Precis sträckkollat igenom Band of Brothers, igen. Fruktansvärt bra!

OC - sett allt, Gossip Girl - sett allt, Desperate Housewives - sett lite, tittar jag på när TV-behovet finns men inte går att mättas med fjortonde avsnittet av Unga Mödrar.

Inte att förglömma, världen bästa komedieserie:

THE OFFICE UK

#8 Användaren är offline   Andreasfoto

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 2 jul-03

Skrivet 2009-01-27 kl. 18.05

Visa inläggwherethebandsare skrev 2009-01-26 19:43:

Ahhh.. Det kunde ha varit jag som skrev ovanstående. Jag är ett genuint Lynch-fan och har så varit ända sedan Twin Peaks för första gången sändes på TV under 90-talet. Ett av mina underbaraste ögonblick var när David Lynch besökte Stockholms Filmfestival för ett antal år sedan. Jag satt på andra raden strax bakom Nils-Petter Sundgren och ryste av välbehag när den store regissören stegade in i lokalen.
Mästerverket i mina ögon är just Twin Peaks, men även Blue Velvet, Mulholland Drive och den nästan "O-Lynchiga" Straight Story. I mina ögon finns det ingen annan regissör som kan skapa sådan magi som David Lynch!

#9 Användaren är offline   PEAN

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 31 maj-04

Skrivet 2009-01-27 kl. 20.01

"Bläckfisken" var också en underbar serie.

Italierna kan också göra bra TV serier om maffian!

#10 Användaren är offline   Bruce of Sweden

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 11 jul-08

Skrivet 2009-01-27 kl. 20.09

Jag har fastnat för Californication. Första säsongen körs nu på 4:an men jag har redan plöjt 2 säsonger i ett populärt filformat. ;)

Säsong nummer 3 kommer att spelas in under året och visas troligen sent i höst.

#11 Användaren är offline   sober

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 nov-08

Skrivet 2009-01-27 kl. 20.26

24
Til' Death
The Simpsons
Fawlty Towers
The Office
(Brittiska)

#12 Användaren är offline   Andreasfoto

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 2 jul-03

Skrivet 2009-01-27 kl. 20.36

Visa inläggPEAN skrev 2009-01-27 20:01:

"Bläckfisken" var också en underbar serie.

Italierna kan också göra bra TV serier om maffian!
Även här kan jag hålla med. Funderar starkt på att köpa DVD-boxarna med de första säsongerna.

#13 Användaren är offline   Froggy_Darling

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 16 jun-03

Skrivet 2009-01-28 kl. 22.49

Oj Tv-Serier är ju en stor passion! I stort sätt tycker jag om serier som behandlar mi som tittare på ett inteligent sätt, dessutom tycker jag väldigt mycket om absurda inslag. Så ett antal favoriter och jag kommer säkert glömma några.

Alias
Fantastisk serie, speciellt de två första säsongerna. Den känns intelligent, den är nördrolig, den har ett koncept som hela tiden återuppfanns genom årens gång och skådespelara är helt underbara. Framförallt tycker jag fader-dotter relationen mellan Jack och sydney spelades ut fantastsikt mellan Victor garber och Jennifer Garner.

Boston Legal
Åhhh va den är underbar. Den helt galna serien är en Spin Off av serien advokaterna som skapades av David E Kelley som också skapade Chicago Hope och Ally McBeal om också är fantastiska serier. Det jag gillar med Boston Legal är att den är intelligent, absurd med konstiga karaktärer, varm med väldigt mänskliga relationer och fruktansvärt dgsaktuell med politiska ämnen. James Spader är dessutom en av mina absoluta favoritskådespelare, det är rätt skönt att man får se karaktärer som är alltifrån 25 till 65 i serien.

The West Wing
Det är fan världens bästa serie. Karaktärerna är fantastiska, den är extremt smart, den är snyggt filmat, den berör, den är nörd-rolig och man lär sig om hur amerikansk politik är uppbygd. Sorkin är ett geni!

Studio 60 on the Sunset Strip
En sorkin serie som tyvärr bara fick en säsong men var helt fantastisk. Samma komponenter som West Wing men utspelar sig i en TV-studio. Ungefär samma konsept som 30 Rock som jag bar sett en del av men tycker hemskt mycket om.

Spaced
Brittisk serie som bara fick två säsonger men är tillsammans med West Wing min absoluta favoritserie. Den är fantastisk nördig då den anspelar till film och tv-serier hela tiden. Den är skapad av Simon Pegg, richard Wright och Jessica Stevenson och har Nick Frost som en av karaktärerna. Några av dem gick senare vidare och gjorde Hot Fuzz och haun of the Dead som kan vara världens roligaste filmer. Det som är så underbart är att man som filmnörd känner igen sig i så mycket av deras tänk och deras förvirring i va fan de ska göra med sina liv. Det handlar om två personer som kanppt känner varandra men låtsas vara ett par för att få hyra en lägenhet och hur de sedan lever sina liv i detta hus i norra London.

Börjar med dem

#14 Användaren är offline   Marvin

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 6 feb-04

Skrivet 2009-01-29 kl. 11.48

24
Har precis börjat titta på femte säsongen, och efter fyra avsnitt är man lika fast som vanligt. Det är något genialiskt över hur serien är skriven, man sitter som på nålar hela tiden.

The Office (US)
Verkligen underhållande. Jag och min sambo grottade in oss och tittade på säsong 1-5 under julhelgen. Brittiska versionen är vad man skulle kunna kalla "feel bad tv", medan den amerikanska är "feel good tv". Även om jag verkligen gillar den brittiska så blir man lite nedstämd efter att ha tittat på några avsnitt. Den bieffekten slipper man med amerikanska.

Lost, Prison break, Heroes
Har följt alla serier, men efter de första två säsongerna så har de tappat väldigt mycket och är inte alls lika spännande längre.

Weeds
Ny favorit som jag precis har börjat titta på. Froggy, du som skriver att du gillar absurda inslag borde se den här. En änka i desperate housewives-miljö som langar droger liksom, blir nog inte bättre än så. :)

Simpsons, Family guy
Kan väl inte säga att jag följer dem och tittar på varje avsnitt, men om ett avsnitt visas när man slår på teven så fastnar man garanterat. Speciellt Family guy är fantastiskt.

Futurama
Synd att Futurama lades ner efter några säsonger, för jag tycker det tom var roligare än Simpsons.

Det blev en liten lista, och skulle nog kunna lägga till någon serie också. Usch vad mycket man tittar på tv egentligen...

#15 Användaren är offline   Asok

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 okt-03

Skrivet 2009-01-29 kl. 16.19

Visa inläggAndreasfoto skrev 2009-01-27 20:36:

Även här kan jag hålla med. Funderar starkt på att köpa DVD-boxarna med de första säsongerna.

Jag älskade Bläckfisken när den visades första gången och när jag såg att första säsongerna visades på TV4Guld var jag ju bara tvungen att titta, MEN ack vad besviken jag blev. Den första säsongen höll inte alls, för mig i alla fall. Den kändes gammal o stel, dubbat ljud och taskig bild. Jättetråkigt. Sparade några avsnitt som en väninna fick titta på också ifall hon gillade den bättre men hon fick samma känsla. Så nu förstår jag varför SVT inte har visat de första säsongerna i repris utan valt att bara visa de senare.

#16 Användaren är offline   Southside Robban

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 nov-05

Skrivet 2009-01-29 kl. 18.37

Kan ni namnen på de TV- serier som jag har följt i mitt liv? ;)

BildBildBild
BildBild
Bild

Inlägget har ändrats av Southside Robban: 2009-01-29 kl. 18.38

#17 Användaren är offline   Southside Robban

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 nov-05

Skrivet 2009-01-29 kl. 18.38

BildBild
BildBild

Inlägget har ändrats av Southside Robban: 2009-01-29 kl. 18.39

#18 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2009-01-29 kl. 18.53

På spaning i NY, Rötter, Familjen Macahan och Sopranos. De jag på rak hand kommer på, de andra bilderna är bekanta, vissa av dem. Kanske för att jag sett skådisarna i annat? :)

#19 Användaren är offline   Marvin

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 6 feb-04

Skrivet 2009-01-29 kl. 19.56

CSI Miami och Seinfeld.

Seinfeld är ju kul, men alla CSI har jag tröttat på.

#20 Användaren är offline   sober

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 nov-08

Skrivet 2009-01-29 kl. 20.17

Bild

• (7 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3