Springsteen.se, idiotforum?
Skrivet 2009-11-26 kl. 20.32
Skrivet 2009-11-26 kl. 21.11
wiilly skrev 2009-11-26 kl. 19.56:
Fegis, fegis!! Sluta vara PK och berätta sanningen NU.

Skrivet 2009-11-26 kl. 21.57
Det finns en gräns mellan idioti och respektlöshet, vilket kanske, de i tråden nämnda, omröstningarna kan sägas stå på var sin sida om. Rätt klart enligt mig vilken som hör hemma på vilken front. Idiotiskt av mig, måhända.
Skrivet 2009-11-26 kl. 22.24
Giorgio skrev 2009-11-26 kl. 20.32:
Den som sa det han var det som man säger.
Som sagt alla människor är idioter på något sätt. Antingen kan man vara arrogant, och om man är olyckligt kär?
Och vissa personer tycker man bara inte om, och det gör dem till idioter. Och det är väl min största anledning till att jag kan kalla dig "idiot". Jag tycker inte om dig av en rad anledningar. Du verkar som en arrogant person ( I alla fall i internetvärlden ) sen känner inte jag dig som person. Och det är jag väl mest glad för.
Jag skulle uppskatta om du skrev lite tillbaka till mig

" Det Är Ni Som Är Som Jag "
Skrivet 2009-11-27 kl. 15.44
Jag måste börja med att säga att jag inte tycker att du är en idiot. Du verkar vara en ansvarsfull och uppriktig människa som erkänner misstag och bjuder på dig själv. Det minns jag inte minst från en trevlig mailväxling vi hade förra året. Jag ser det också på hur du hanterat det här med "norskan" som du tog upp, men sen ödmjukt nyanserat. Att jag skrev "idiot" igår var dels för att jag var på dåligt humör, dels för att det var liksom det enda som gick att svara. Ditt inlägg menade att idiot inte betydde nåt alls, att det var likamed att vara människa, så då föll det sig naturligt att bara svara med detta ord, lite grann också för att testa om din teori höll.
Den här omröstningen är inte avsedd att generera några röstningar. Den är bara en kommentar till den omröstning som I'm Going Down gjorde om svenskt eller norskt forum. Jag irriterade mig på den, tyckte den var som gjord för att de norrmän som skriver här inte skall känna sig riktigt välkomna. Jag tycker också att det är lättare att läsa svenska än norska, men jag får väl lära mig, och jag tycker att det är BRA att lära sig vårt grannlands språk. De kan vårt mycket bättre än vad vi kan deras. Dessutom tycker jag att norska är vackert!
Jag tycker att den omröstningen var idiotisk (eller respektlös, Ziggy får reda ut det där) och bytte därför bara ut norska och svenska mot idioter och icke-idioter, för att belysa frågeställningen genom att göra den helt absurd.
Min tanke var inte att skriva några inlägg i tråden utan låta den vara selfevident, men så kunde jag inte låta bli när IGD öppnade truten, och när du kallade mig idiot. Sen blev jag lite ställd av att hamna i nån slags filosofisk diskussion. Men den får vi ta en annan gång. Det var hursomhelst inte dig jag riktade mig mot i första hand, utan I'm Going Down, som tyvärr hittills bara framstått som en idiot i den här frågan.
Jag har all respekt för ditt uppriktiga svar.
hälsningar
jörgen
Skrivet 2009-11-27 kl. 17.02
Giorgio skrev 2009-11-27 kl. 15.44:
Jag måste börja med att säga att jag inte tycker att du är en idiot. Du verkar vara en ansvarsfull och uppriktig människa som erkänner misstag och bjuder på dig själv. Det minns jag inte minst från en trevlig mailväxling vi hade förra året. Jag ser det också på hur du hanterat det här med "norskan" som du tog upp, men sen ödmjukt nyanserat. Att jag skrev "idiot" igår var dels för att jag var på dåligt humör, dels för att det var liksom det enda som gick att svara. Ditt inlägg menade att idiot inte betydde nåt alls, att det var likamed att vara människa, så då föll det sig naturligt att bara svara med detta ord, lite grann också för att testa om din teori höll.
Den här omröstningen är inte avsedd att generera några röstningar. Den är bara en kommentar till den omröstning som I'm Going Down gjorde om svenskt eller norskt forum. Jag irriterade mig på den, tyckte den var som gjord för att de norrmän som skriver här inte skall känna sig riktigt välkomna. Jag tycker också att det är lättare att läsa svenska än norska, men jag får väl lära mig, och jag tycker att det är BRA att lära sig vårt grannlands språk. De kan vårt mycket bättre än vad vi kan deras. Dessutom tycker jag att norska är vackert!
Jag tycker att den omröstningen var idiotisk (eller respektlös, Ziggy får reda ut det där) och bytte därför bara ut norska och svenska mot idioter och icke-idioter, för att belysa frågeställningen genom att göra den helt absurd.
Min tanke var inte att skriva några inlägg i tråden utan låta den vara selfevident, men så kunde jag inte låta bli när IGD öppnade truten, och när du kallade mig idiot. Sen blev jag lite ställd av att hamna i nån slags filosofisk diskussion. Men den får vi ta en annan gång. Det var hursomhelst inte dig jag riktade mig mot i första hand, utan I'm Going Down, som tyvärr hittills bara framstått som en idiot i den här frågan.
hälsningar
jörgen
hhmmmeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Skrivet 2009-11-27 kl. 17.09
ImGoinDown skrev 2009-11-27 kl. 17.02:
???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Skrivet 2009-11-27 kl. 17.26
hälsningar
jörgen

Skrivet 2009-11-27 kl. 17.53
highwaypatrolman skrev 2009-11-27 kl. 17.09:
Det låter iallafall episkt när jag gör så i verkligheten

Skrivet 2009-11-27 kl. 21.50
Mitt inlägg var mestadels nonsens, men tog väl ett modest språng mot mening.
Det finns något intressant i hur ord och uttryck nästan tänjs av tiden, hur de vänds ut och in på, så att de tillslut får väsenskilda meningar från vad de egentligen betydde från början.
Ordet "idiot" ackompanjeras i dag, tycker jag, av en degraderande anklagande biklang gentemot den som tilldelas epitetet. En "idiot" är alltså någon man tycker allmänt illa om, eller som avsiktligt beter sig på ett tvivelaktigt vis. Själv tycker jag den andra tolkningen, den som vissa tillskriver Dostojevskijs karaktär, är lockande. Den tolkningen får väl tillskrivas exv. ”IDIOT-barnhem” som prove it slog upp. En människa som är alltigenom god, som alltså saknar förmågan att vara ond, och som agerar tvivelaktigt men gör så p.g.a. sin idioti. Då skalas den nedvärderande klangen bort.
Om man då antar två situationer. Situation (i) där x agerar tvivelaktigt p.g.a. att x är en idiot, i den senare bemärkelsen av ordet. Situation (ii) där x agerar tvivelaktigt, inte p.g.a. att x är en idiot utan, eftersom x verkligen har som uppsåt att agera på sådant vis för att därigenom nå något. Rent krasst tycker då jag, att x i situation (ii) har en helt annan ställning än i (i). I (ii) övergår handlandet mer i, något slags, respektlöshet. X kan överblicka de konsekvenser som agerandet kommer att föra med sig och har, antagligen, dessa som syften.
Tolkar man idioti på det viset, så skrev jag fel i går. Då faller den här omröstningen utanför båda. Omröstningen i sig kan väl kanske kallas idiotisk ändå eftersom den ju, som du skriver, "i sig" är helt absurd. Men tanken bakom den är varken absurd eller idiotisk. Den andra, tolkar jag som bevis på ren respektlöshet d.v.s. (ii). Jag förstår inte varför man formulerar sig på sådant vis, om inte just det bakomliggande syftet är att få människor att känna sig ovälkomna e.dyl.
Skrivet 2009-11-27 kl. 23.32
wiilly skrev 2009-11-26 kl. 22.24:
En lite fråga från det blå: i vilka situationer har du uppfattat Giorgio som arrogant?
Han är en av de minst arroganta människor jag läst på ett internetforum, så därför blir jag fundersam. Och nyfiken. Och tror att du inte har koll på vad arrogant betyder.