wiilly skrev 2009-12-16 kl. 23.50:
Jag har tänkt på detta länge och försökt komma på vad det är som har hänt med dagens ungdomar. Eftersom jag är en ungdom själv så kanske det låter lite konstigt att jag frågar men i alla fall:
Nuförtiden finns det så många genrer som vi ungdomar delar upp oss i:
-EMO
-Fjortis
-Nörd
-Svartrockare
-Gangsters
-Skatare
-"neutrala"
För er som är lite äldre än jag själv så vill jag ställa några frågor, låt oss säga ni mellan 30-45 år, ni kanske inte märker det lika mycket som vi som går i skolan. Men många ungdomar idag är helt otroliga, de är ansvarslösa och man "orkar" ingenting. Det finns inget engagemang till någonting nästan.
Hur var det på eran tid?
Var det lika stora klass-skillnader som det är idag?
Var det många olika mindre ingrupperingar eller var det färre men större?
Vad skiljer sig från då och nu?
vad är det som igentligen som har lett till att är som det är?
Kolla in denna tjejen till exempel, hon är helt förstörd. Och hon är verkligen inte ensam av att vara såhär..
Amandavardet "Fjortis"
En liten onödig tråd kanske men.. Jag tycker det vore intressant att veta

Ursäkta min petighet, men jag måste ändå kommentera en sak som antaligen inte är så viktig.
Klasskillnader blir väldigt svårt att jämföra då det förr fans tydligare uppdelningar än vad det finns idag, iallafall om man menar klass som låg, medel och överklass.
För att förklara lite mer så brukar man idag prata om medelklassen idag är väldigt stor och utgör större delen av vårat samhälle medans över och under klassen endast finns som topp respektive botten i samhället och dessa grupper inte är så väl repsenterade, alltså så finns det inte så många som tillhör dessa grupper.
Samhället består istället av en stor medelklass där alla istället är väldigt lika varandra och de skillnader som finns inte är så stora(För att göra detta tydligare, idag så avgöra inte till exempel utbildning inte vilken klass man tillhör, en akademiker kan lika gärna tillhöra, låg, medel eller överklass.), istället finns stora skillnader mellan låg och över klass vilket gör dessa grupper mer främmande för varandra än vad som tidigare var.
Nu kanske ni ställer er frågan, varför lägger den här killen ner så mycket tid om klass?
Jo såhär ligger det till, under min gymnasieutbildning så fokuserade vi mycket på ungdomskulturer och varför de uppkom och utvecklades. När jag pluggade på universitet så skrev jag min B-uppsats inom sociologi om klasstillhörig och klassmedvetenhet bland studenter. Vårat fokus låg på om den klass man tidigare tillhörde påverkar ens uppfattning om den klass man tillhör nu och den man kommer att tillhöra, alltså rent subjektiva uppfattningar. Men i mitt tycke så spelar subjektiviteten i vilken klass man tillhör bland de största rollerna då man försöker agera som den klassen samt att man beblandar sig med människor som anser sig tillhöra samma klass, för att göra en grov generalisering.
Det som jag lärde mig under min gymnasietid om ungdomskulturer är att vilken klass man tillhör avgjorde även vilken ungdomskultur man tillhörde, många av de klassiska kulturerna grundar sig i låg/arbetarklassen. Här kände man sig utanför samhället och var trött på att man blev stöpt i ett mönster och saknade valfrihet i livet, var man född av en arbetare så blev man också en arbetare, inget snack om saken. Detta skapade frustration och man behövde få utlopp för frustrationen vilket ledde till att man körde runt i en raggarbil(eller sparade ut håret så att man såg ut som en flicka, valen har varit ganska många men inom de klassiska ungdomskulterna så har orsaken till att man agerar som gör varit desamma, dock så vill jag påpeka att frustrationen mot samhället inte var den enda orsaken men det va ren av de bidragande faktorerna till att dessa kulturer uppstod.)

.
För att föra detta resonemang vidare så är det i dagens samhälle inte lika viktigt vilken klass man tillhör för att man ska kunna tillhöra en ungdomskultur. Självklart så finns mönsterna kvar men det är idag lättare att gå mellan gränserna. Frustrationen kommer inte längre ifrån att man är arg på samhället utan det finns andra orsaker som gör att man uttrycker sina känslor som ungdom. Ett exempel på detta är att man idag som människa är mer rörlig och den grund man har(hemstad, familj, vänner) inte står kvar lika lätt som det tidigare gjorde, människan förväntas kunna vara flexibel från tidig ålder och ska kunna hantera nya situationer utan att blinka. Detta leder till att man lätt kan känna sig vilsen och snabbt behöver en trygghet och var finner man då denna trygghet? Jo, som vanligt så försöker man passa in sig i en grupp där man känner man delar något, vad man delar är inte lika självklart som det var förr men sökandet efter trygghet gemenskap har alltid funnits och kommer alltid finnas.
Kontentan blir ungefär såhär, människor idag är mer splittrade och står inte på lika stabil grund och vi söker trygghet och stabilitet men vägen dit är inte självklar och det har den aldrig varit. Förut så kunde man dock finna trygghet i människor som var indelade i grupper av samhället, denna indelning finns inte lika tydligt idag.
Att vara ungdom har inte förändrats så mycket men idag så har vi nya tillvägagångssätt.
Hoppas att detta inte blev för rörigt nu, klockan är mycket men jag kände för att skriva av mig lite, kanske lägger till lite imorgon.
Vill redan nu tillägga en sak, jag kan endast beskriva samhället förr som jag har fått det beskrivet för mig, självklart har de som levde under den tiden sin subjektiva uppfattning om hur det var.
Och Willy, härligt att du lyckades skapa en tråd om ett av de ämnen jag mest är intresserad av.
Ett tillägg till, jag säger inte att det inte skulle finnas några skillnader mellan klasserna. Orättvisor finns fortfarande mellan klasserna.
God natt!
Inlägget har ändrats av Hyvens: 2009-12-17 kl. 00.47