springsteen.se: 2012 Ligger det något i farhågorna? - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (5 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

2012 Ligger det något i farhågorna?

#1 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 9 jul-03

Skrivet 2010-02-08 kl. 11.59

För lite över 20 år sedan var tongångarna om att vi går in i Vattumannens tidsålder väldigt positiva, både Lundell och Hippies såg fram mot detta med glädje.

Men när det förra året började skrivas om faran med Mayakalenderns mysterier och sambandet med att det kan bli den största solstorm genom tiderna detta år visste jag inte att det var det samma som att vi går in i Vattumannens ålder.

På 20 år så har tillförsikten förvandlats till fasa, då börjar jag fundera över vem som tjänar på att skrämma upp människor på det sättet. Såg en "dokumentär" om Nostradumus okända bok, The Lost Book som tydligen berätta om 21 december 2012. Forskarna som var med pratade hela tiden om de kriser som kan komma i och med solstormen, de berättade om de ökande naturkatastroferna allt från stormar till jordbävningar och att inom två år kan det bli en enorm hungerkatastrof över hela världen.

Men vänd på detta, ordet kris betyder möjlighet, blir det de två förutsättningar som flera förespått, solstorm och en energiurladdning från universum som i båda fallen kommer slå ut all elektronik på jorden så innebär det med all sannolikhet slutet för det kapitalistiska system vi känner idag, eftersom hela världens ekonomi är datastyrd kommer all denna information försvinna på nolltid i en sådan situation och därmed alla människor bankkonton och pengar.
Försvinner elen och är borta i minst ett par veckor kommer världen förlora kontakten med varandra, alla städer blir beroende av sin egen försörjning och länder kommer sluta fungera, allt kommer braka samman, och ur detta finns möjligheterna att bygga upp en ny värld, och det är detta dagens ledande kapitalister är rädda för, därför kommer det skräckfilmer och skräck "dokumentärer" om faran i detta.

Men något alla glömmer är att våran tideräkning beror på ett misstag, egentligen är det 2003 nu om man ska räkna 2000 år ner till Jesu Födelse, och detta kan inte mayaindianerna förutsett så om något händer kommer det egentligen hända om 10 år.
Ska bli intressant och se om vad som händer perioden 15-30 december 2012, händer ingenting så kan det vara kul och se om domedagsprofeterna tänkt på denna felräkning när man en gång bestämde när år 0 skulle vara.

#2 Användaren är offline   Jump_back_Jack

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 18 jun-07

Skrivet 2010-02-08 kl. 13.25

För att svara på rubriken: Det ligger definitivt inget i farhågorna. Det är vidskeplighet och trams utan någon vetenskaplig grund.

Men om man nu ska diskutera det iallafall, och detta är definitivt inget angrepp på ditt inlägg utan mer en fundering: Har man inte faktiskt tänkt på denna förskjutning av kalendern när man satt året till 2012 (och gjort denna beräkning i våra dagar) eller är året 2012 omnämnt i domedagsprofetiorna som är flera sekler gamla?

#3 Användaren är offline   Ziggy_89

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 13 jun-05

Skrivet 2010-02-08 kl. 17.34

Visa inläggBadlands skrev 2010-02-08 kl. 11.59:

Men vänd på detta, ordet kris betyder möjlighet, blir det de två förutsättningar som flera förespått, solstorm och en energiurladdning från universum som i båda fallen kommer slå ut all elektronik på jorden så innebär det med all sannolikhet slutet för det kapitalistiska system vi känner idag, eftersom hela världens ekonomi är datastyrd kommer all denna information försvinna på nolltid i en sådan situation och därmed alla människor bankkonton och pengar.

Försvinner elen och är borta i minst ett par veckor kommer världen förlora kontakten med varandra, alla städer blir beroende av sin egen försörjning och länder kommer sluta fungera, allt kommer braka samman, och ur detta finns möjligheterna att bygga upp en ny värld, och det är detta dagens ledande kapitalister är rädda för, därför kommer det skräckfilmer och skräck "dokumentärer" om faran i detta.

Men något alla glömmer är att våran tideräkning beror på ett misstag, egentligen är det 2003 nu om man ska räkna 2000 år ner till Jesu Födelse, och detta kan inte mayaindianerna förutsett så om något händer kommer det egentligen hända om 10 år.
Ska bli intressant och se om vad som händer perioden 15-30 december 2012, händer ingenting så kan det vara kul och se om domedagsprofeterna tänkt på denna felräkning när man en gång bestämde när år 0 skulle vara.

Och den nya världen ska byggas med hjälp av femårsplaner, förmodar jag?

Ligger det något i farhågorna? Knappast. Jag är fortsatt evigt fascinerad av människors behov av att skapa rädsla, oro och av att skönja konspirationer i allt och alla. Samma tankebanor figurerade som bekant vid millennieskiftet. Allt skulle braka samman. Skillnaden nu är att några gamla spådomar råkar sammanfalla med ett solfläcksmaximum.

#4 Användaren är offline   prove it all night

• Happy cat
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 9 jul-09

Skrivet 2010-02-08 kl. 19.16

2012 är nästa skottår.

#5 Användaren är offline   DennisC

• The Mighty One
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 11 jun-03

Skrivet 2010-02-08 kl. 19.49

2012 måste ju, eller bör, vara vad som gäller oavsett en felräkning.
Om man förutspått 2012 så kan det ju inte plötsligt vara 2022 man avsett bara för att man inte visste om denna felräkning.
Tror jag.

#6 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2010-02-08 kl. 20.06

Visa inläggZiggy_89 skrev 2010-02-08 kl. 17.34:

Och den nya världen ska byggas med hjälp av femårsplaner, förmodar jag?

Femårsplaner förutsätter organiserad produktion. Är organiserad produktion verkligen vad vi vill ha (om vi bygger upp en ny värld), leder inte organiserad produktion oundvikligen in till den världsbild vi har idag?

#7 Användaren är offline   wherethebandsare

• PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-02-08 kl. 20.15

Jag vet inte huruvida detta stämmer eller ej... Men enligt min förra historielärare* brukade ibland gamla, romerska kejsare rätt som det var stryka ett år om utskottet varit dåligt och på så vis få en ny chans att göra året bra, åtminstone på pappret. Om detta stämmer torde vi således rubbat tidräkningen ytterligare, vilket försämrar våra möjligheter att definitivt bestämma vilket år det egentligen är. :)

*) Eller förrförrförra, egentligen.

Visa inläggprove it all night skrev 2010-02-08 kl. 19.16:

2012 är nästa skottår.

Skål för det! :cheers:

#8 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 3 aug-03

Skrivet 2010-02-08 kl. 20.26

Om elen slås ut är det klart det blir problem, men kapitalismen kommer leva lika bra oavsett. För det första är människan en kapitalistisk varelse, och alltså kommer kapitalismen åter stiga ur ruinerna. För det andra finns det såkallad "Backup". Jag har tex en extern hårddisc som ligger i bokhyllan utan att vara annat än en död grei för tillfället. När elen kommer tillbaka kan jag använda den igen. Samma sak utgår jag från finns i finansindustrin.

Det är lite troligt, men ingen omöjlighet att elen försvinner över längre tid. Om inget händer som dödar typ 90% av oss så kommer nog elen vara tillbaka så snart påverkningskällan är borta. Jag tror risken är mycket liten...

#9 Användaren är offline   wiilly

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 11 dec-07

Skrivet 2010-02-08 kl. 22.40

Om detta händer år 2012 vet jag precis vad jag ska göra. Då ska jag hoppa över till min granne Rolf och sno hans stereo. Den är riktigt häftig.

Det kanske inte finns el för stunden, men det skiter jag i. Jag ska ha stereon.

#10 Användaren är offline   Ziggy_89

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-02-08 kl. 22.42

Visa inläggwherethebandsare skrev 2010-02-08 kl. 20.06:

Femårsplaner förutsätter organiserad produktion. Är organiserad produktion verkligen vad vi vill ha (om vi bygger upp en ny värld), leder inte organiserad produktion oundvikligen in till den världsbild vi har idag?

Nu förfäktar inte jag femårsplaner. Frågan var ställd mot den - för mig - oklara kopplingen mellan domedagsprofetia och kapitalism. Det var måhända en smula onödigt, men å andra sidan inte för seriöst menat.

Om organiserad produktion verkligen är vad vi vill ha, om vi kan bygga en ny värld. Jag vet inte riktigt vad alternativet skulle vara. En oorganiserad produktion låter för mig rå och självmotsägande. I en värld där det inte finns någon organisation, där rår människan om sig själv. Hon jagar den mat hon ska äta själv. Hon bygger det bo där hon ska leva själv o.s.v. De svaga i samhället - i den mån det går att indela en sådan drakonisk värld i samhällen - kommer att gå under p.g.a. den oorganiserade produktionen. Faktum är att jag tror den oorganiserade produktionen blir en omöjlighet, då den produktion och resursfördelning som kommer att ske i familjebildningarna kommer att leda fram till ett slags organiserad produktion. Männen i familjen bedöms som fysiskt starkare och får därför bedriva den tunga matlagningen, medan de multitaskande kvinnorna får sköta om de fällor som används i den kniviga jakten o.s.v. Allt leder till en organiserad produktion i någon mån. Jag kan inte se hur det skulle gå att bygga en värld på annat vis.

#11 Användaren är offline   ImGoinDown

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 24 jan-09

Skrivet 2010-02-08 kl. 23.43

egentligen är det 2003 nu

Bruce på Ullevi i sommar? :rolleyes:

#12 Användaren är offline   wherethebandsare

• PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-02-09 kl. 09.18

Visa inläggZiggy_89 skrev 2010-02-08 kl. 22.42:

Nu förfäktar inte jag femårsplaner. Frågan var ställd mot den - för mig - oklara kopplingen mellan domedagsprofetia och kapitalism. Det var måhända en smula onödigt, men å andra sidan inte för seriöst menat.

Jag är inte heller så seriös - mest nyfiken. :)

Visa inläggZiggy_89 skrev 2010-02-08 kl. 22.42:

Om organiserad produktion verkligen är vad vi vill ha, om vi kan bygga en ny värld. Jag vet inte riktigt vad alternativet skulle vara. En oorganiserad produktion låter för mig rå och självmotsägande. I en värld där det inte finns någon organisation, där rår människan om sig själv. Hon jagar den mat hon ska äta själv. Hon bygger det bo där hon ska leva själv o.s.v. De svaga i samhället - i den mån det går att indela en sådan drakonisk värld i samhällen - kommer att gå under p.g.a. den oorganiserade produktionen. Faktum är att jag tror den oorganiserade produktionen blir en omöjlighet, då den produktion och resursfördelning som kommer att ske i familjebildningarna kommer att leda fram till ett slags organiserad produktion. Männen i familjen bedöms som fysiskt starkare och får därför bedriva den tunga matlagningen, medan de multitaskande kvinnorna får sköta om de fällor som används i den kniviga jakten o.s.v. Allt leder till en organiserad produktion i någon mån. Jag kan inte se hur det skulle gå att bygga en värld på annat vis.

Jag kan heller inte komma på något alternativ till den organiserade produktionen, men det behöver rimligtvis inte betyda att det inte finns ett alternativ eller att det är bättre än nuvarande modell, eller sämre. Som det ser ut nu förbrukar vi jordens resurser i en rasande fart, oljan sinar, regnskogarna skövlas (även om övrig skog växer), och vi belastar fiskevattnet väldigt hårt. Och det är det jag menar med "den världsbild vi har idag". (Förlåt för min otydlighet i tidigare inlägg.) I ärlighetens namn har jag ytterst svårt att se hur vi någonsin ska kunna reglera marknadens olika aktörer så de inte skövlar och missbrukar de begränsade resurser vi har här på Tellus.

#13 Användaren är offline   wherethebandsare

• PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-02-09 kl. 09.21

Visa inläggImGoinDown skrev 2010-02-08 kl. 23.43:

Bruce på Ullevi i sommar? :rolleyes:

Med nöje. :)

#14 Användaren är offline   prove it all night

• Happy cat
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-02-09 kl. 12.45

Visa inläggwherethebandsare skrev 2010-02-08 kl. 21.15:

Skål för det! :cheers:

Ja det är bäst att passa på att skåla medan tid är. :cheers:

#15 Användaren är offline   Ziggy_89

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-02-09 kl. 14.58

Visa inläggwherethebandsare skrev 2010-02-09 kl. 09.18:

Jag är inte heller så seriös - mest nyfiken. :)

Jag kan heller inte komma på något alternativ till den organiserade produktionen, men det behöver rimligtvis inte betyda att det inte finns ett alternativ eller att det är bättre än nuvarande modell, eller sämre. Som det ser ut nu förbrukar vi jordens resurser i en rasande fart, oljan sinar, regnskogarna skövlas (även om övrig skog växer), och vi belastar fiskevattnet väldigt hårt. Och det är det jag menar med "den världsbild vi har idag". (Förlåt för min otydlighet i tidigare inlägg.) I ärlighetens namn har jag ytterst svårt att se hur vi någonsin ska kunna reglera marknadens olika aktörer så de inte skövlar och missbrukar de begränsade resurser vi har här på Tellus.

Jag är också intresserad av hur alternativet skulle se ut. För övrigt instämmer jag i resonemanget. Jag är skeptisk till människans möjlighet till fortsatt liv på jorden på lång sikt. Det tror jag blir svårt. Men jag är tämligen övertygad om att slutet ligger långt i framtiden, och inte så snart som 2012.

#16 Användaren är offline   wherethebandsare

• PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-02-09 kl. 16.21

Visa inläggprove it all night skrev 2010-02-09 kl. 12.45:

Ja det är bäst att passa på att skåla medan tid är. :cheers:

Bäst att skåla lite mer då. :cheers:

Visa inläggZiggy_89 skrev 2010-02-09 kl. 14.58:

Jag är också intresserad av hur alternativet skulle se ut. För övrigt instämmer jag i resonemanget. Jag är skeptisk till människans möjlighet till fortsatt liv på jorden på lång sikt. Det tror jag blir svårt. Men jag är tämligen övertygad om att slutet ligger långt i framtiden, och inte så snart som 2012.

Någon framtid har vi inte på jorden, snarare kanske det blir så att vi, precis som i böckerna om Stiftelsen, expanderar i galaxen och med åren förlorar kunskapen om vilken planet vi härstammar från. Troligare är väl dock att vi dör ut före planeten, och våra vetenskapliga och sociala framsteg med oss. Ganska obehagligt att tänka på, emellanåt fascinerande. Ger en perspektiv på tillvaron, får en att inse vad som är värt något och vad som inte är värt något.

#17 Användaren är offline   prove it all night

• Happy cat
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-02-09 kl. 18.41

Människan kommer att gå i samma spår som dinosaurierna. Slutet är bara en tidsfråga. Men det tar låååååååååååång tid för oss att utrota oss själva.

Så låt oss ha skoj tills dess. :D

#18 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 9 jul-03

Skrivet 2010-02-10 kl. 13.07

Haavard. Det som kan komma 2012 om det blir en stor solstorm vilket det blir eftersom det är stor oro på solens yta just nu är en elektropuls, för cirka 22 år sedan när den förra solstormen var slogs all el ut från Kanada i över 12 timmar.
Det som händer med all elektronik vid en sådan energipuls är att de förstörs, och förstör även kretskort i datorer, således goodbay Backup system eftersom vi har idag bygt upp allt kring elektronik och datorer kommer i det läget krasha för all framtid. Det innebär en total krash av vårt kapitalistiska system även om det blir ett totalt strömavbrott som kommer vara i flera dygn. All telekommunikation, datorer kommer slås ut för evigt, jorden kommer bli en mycket tyst planet i det läget. Det kommer inte finnas möjlighet för världens ledare att komminucera utåt eftersom all kommunikationskanaler är databaserad, TV-Radio-telefoner, det kommer skapa stor oro.

Angående felräkning, jag tror att man räknat ut de tidsangivelser i Mayakalendern utifrån våran tideräkning vi använder idag. Det som sattes som år 0 enligt bibeln då Jesus föddes vet historiker idag att det inte stämmer, För när Jesus föddes i det år 0 så var Herodes död sedan 8 år tillbaka, skatteskrivningen var även den förlagt 8 år tillbaka i tiden, så det kommer betyda att 2012 är egentligen 2020 i stället.

Ziggy, angående kopplingen kapitalism-Domedag är att 1968 ansågs detta att vi går in i Vattumannens ålder som något underbart och positivt, det fanns ingen fram till bara för några år sedan ansåg att det kommer ske någon katastrof, utan det har byggts på nu, och det kan vara att människor med mycket pengar kan ha insett nu att om det sker en väldigt stor förändring som innebär att världen får ifrågasätta det kapitalistiska system vi har idag och att människorna på vår jord i stället byter kurs så ser kapitalisterna detta som ett mycket stort hot, risken finns att kapitalistherrarna kan använda vilka medel som helst för att hindra resten av mänskilgheten att byta kurs, Vilka har pengar att göra en film som 2012 eller en dokumentär som Nostradumus The Lost Book, vilket syfte har de att göra dessa filmer? Vill de skrämma människor så att om det skulle hända något oavsett om det är 1012 eller 2020 att få sådan panik att det blir kaos. Jag tror vi de närmsta två åren kommer få se en mängd skrämselpropaganda från olika håll om jordens undergång.

Själv har jag börjat tvivla ordentligt på alla faror som kastas över oss hela tiden, jag tror inte på klimathotet eftersom det finns tydliga vetenskapliga bevis på att jordens ekologisystem är långt mer självrepererande än vad man tidigare trott, även om vi människor utrotar vissa djurarter kommer det ekologiska systemet anpassa sig till detta och evolutionen kommer ge oss nya arter i ersättning, det har ju de senaste 30.000 åren dykt upp nya insektsarter så evolutionen arbetar oavsett vad som än händer.

Blir det en stor katastrof kan mänskilgheten överleva och det som kan utplåna oss för gott är den dagen Solen expanderar och äter upp våran galax, men detta lär ske om någon miljard år.

Det intressanta i det här är hur något kan gå från den ena motpolen till den andra, det som hände 1967 var långt mer farligare än vi kunde tro för reaktionen från den kapitalistiska världen mot kärleksbudskapet är så totalt att de senaste 30 åren har det blivit fler och värre krig, id+eer slåss mot varandra på ett handgripligt sätt idag, vi är idag närmre en fasicistisk världsåskådning, vi kanske redan har fått den nu fast vi inte fattat det, allt idag handlar om snabba vinster på bekostand av andras arbete och detta som byggts upp sedan 80-talet är inte hållbart i längden, det kommer komma en gigantisk konkurs som kommer slå ut den kapitalism, vi idag känner, den kan komma när det blir solstorm, eller senare, det kan komma även genom skrämselpropaganda. Fascism behöver inte betyda ett samhälle styrt av en Stalin, Hitler, Pol Pot eller Musolinni, en modern fascism kan vara en person som Reinfeld lika gärna, eller Obama, det kan endast historien visa, men dagens fascism behöver inte döda människor i stort antall, Diktatur kan åstakommas genom total kontroll genom massivt spionage mot människor genom datorer och sedan kan man straffa oliktänkande genom att se till att de inte får arbete och hamnar i stort utanförskap.

Den kris vi haft sedan 2 år tillbaka var skapad genom panik, hade Bush och Obama satt igång räddningspaketet hade börsen inte fallit så som den gjorde, reaktionen mot räddningspaketet skapades av politiker som Palin i syfte att Goldman skulle berika sig själv vilket han ochså gjorde.

Blir det en total krash kommer små samhällen skapas i stället för de länder som finns idag, vi kan dra nytta av dagens samhälle eftersom vi kan gå tillbaka till ett 40-tals samhälle igen och bygga elektroniksamhället genom att bygga nya datorer och liknande, de som kommer bygga länder kommer göra detta genom krig, men motsättningarna kommer bli stora eftersom många kommer ifrågasätta de ledarnas roll eftersom dom inte blivit ledare genom demokrati.

#19 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 3 aug-03

Skrivet 2010-02-10 kl. 19.57

Visa inläggBadlands skrev 2010-02-10 kl. 13.07:

Haavard. Det som kan komma 2012 om det blir en stor solstorm vilket det blir eftersom det är stor oro på solens yta just nu är en elektropuls, för cirka 22 år sedan när den förra solstormen var slogs all el ut från Kanada i över 12 timmar.
Det som händer med all elektronik vid en sådan energipuls är att de förstörs, och förstör även kretskort i datorer, således goodbay Backup system eftersom vi har idag bygt upp allt kring elektronik och datorer kommer i det läget krasha för all framtid. Det innebär en total krash av vårt kapitalistiska system även om det blir ett totalt strömavbrott som kommer vara i flera dygn. All telekommunikation, datorer kommer slås ut för evigt, jorden kommer bli en mycket tyst planet i det läget. Det kommer inte finnas möjlighet för världens ledare att komminucera utåt eftersom all kommunikationskanaler är databaserad, TV-Radio-telefoner, det kommer skapa stor oro.

Själv har jag börjat tvivla ordentligt på alla faror som kastas över oss hela tiden, jag tror inte på klimathotet eftersom det finns tydliga vetenskapliga bevis på att jordens ekologisystem är långt mer självrepererande än vad man tidigare trott, även om vi människor utrotar vissa djurarter kommer det ekologiska systemet anpassa sig till detta och evolutionen kommer ge oss nya arter i ersättning, det har ju de senaste 30.000 åren dykt upp nya insektsarter så evolutionen arbetar oavsett vad som än händer.

Först: Vattumän, spåmän och Mayaindianer låter jag vara eftersom jag inte är specielt insatt.

Elektropuls tror jag är nåt helt annat. Det är det som kan drabba jorden om en stjärna långt, långt bort exploderar (eller möjligtvis skickar ut kraftiga pulser). Detta kan ge effekter som de du förutspår, om inte ännu värre. Problemet är att ingen vet exakt hur vi kommer drabbas, och om vi kan träffas av dessa strålar. Solstormer träffer oss regelbundet (norrsken skapas vid dessa tillfällen) och med toppar ungefär vart 11. år. Den du snackar om var altså förrförra gången det var stora solstormer. Efter vad jag kan hitta var det "bara" provinsen Quebec som drabbades, inte hela landet.

Det är klart att det kommer bli problem om elen blir borta i 1 dag eller 3, men inga katastrofer kommer inträffa. Datorerna slocknar när elen blir borta och startar igen när den komer tillbaks. Under tiden solstormen pågår kommer kommunikationen störas kraftigt, men eftersomingen kommer ligga klara att starta krig blir det troligtvis inga större problem än att inbrottstjuvar utnyttjar situationen.

Klimathotet är bara ett hot för oss som lever i dag. Vad vi (många av oss) är rädda för är att VÅR värld ska förstöras. Jorden bryr sig däremot inte. Bränn av all världens atomvapen i morgon och jorden bara suckar lite. Om några tusen år är planeten åter grön, och människan är för länge sen glömd.

Problemet med miljöförstöringen i dag är att det försvinner ett antal arter varje dag, medan evolutionen skapar en ny art (typ) vart 1000de år.

#20 Användaren är offline   wherethebandsare

• PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-02-10 kl. 20.54

Visa inlägghaavard skrev 2010-02-10 kl. 19.57:

Problemet med miljöförstöringen i dag är att det försvinner ett antal arter varje dag, medan evolutionen skapar en ny art (typ) vart 1000de år.

I regnskogarna uppstår det dagligen nya arter (insekter), de flesta dör dock ut redan samma dag. Bara som en parentes. :)

• (5 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma