springsteen.se: 2012 Ligger det något i farhågorna? - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (2 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

2012 Ligger det något i farhågorna?

#21 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 3 aug-03

Skrivet 2010-02-10 kl. 21.11

Då vill jag parentesera vidare på det. På svenska BB uppstår det också nya arter ganska ofta. (Vet ej om det är varje dag eller bara varje vecka.) Dessa dör också ut samma dag. Vi kallar det missbildningar...

#22 Användaren är offline   DennisC

• The Mighty One
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 11 jun-03

Skrivet 2010-02-10 kl. 21.44

Visa inläggBadlands skrev 2010-02-10 kl. 13.07:

Angående felräkning, jag tror att man räknat ut de tidsangivelser i Mayakalendern utifrån våran tideräkning vi använder idag. Det som sattes som år 0 enligt bibeln då Jesus föddes vet historiker idag att det inte stämmer, För när Jesus föddes i det år 0 så var Herodes död sedan 8 år tillbaka, skatteskrivningen var även den förlagt 8 år tillbaka i tiden, så det kommer betyda att 2012 är egentligen 2020 i stället.

Nu är jag fullständigt medveten om att jag petar i petitesser och egentligen bryr jag mej inte så mycket...men(med Tony Irwingsk betoning):

Om Mayakalendern räknade ut sin tidsangivelse efter den tideräkning vi har idag så måste ju 2012 vara just 2012 oavsett en eventuell felräkning för vid jesu kristi födelse?
Jag vill bara att vi ska vara överens om den saken.
Det känns som att man redan nu vill gardera sej då december 2012 flyter förbi som en alldeles vanlig julhetsig månad med Kalle klockan 15 den 24e...

#23 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 17 jun-04

Skrivet 2010-02-10 kl. 21.57

Det lär bli som millenniebuggen...

#24 Användaren är offline   Dr Wolf

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 23 okt-05

Skrivet 2010-02-11 kl. 11.04

Jag har inte läst nogrant men jag gissar att diskussionen om just 2012 kommit upp p.g.a. filmen med samma namn och mitt svar på de är att 2013 skal jag sitta o se den o skratta åt alla som verkligen trodde att jorden skulle gå under 2012. För er som oroar er för elavbrott över hela jorden samtitdigt glöm de Yenkarna lär se till att nåt sånt aldrig inträffar skulle nån försöka slå ut elen i den utsträckningen att de skulle bli världskris skulle USA bomba dennes land till grustag för att hitta individen

#25 Användaren är offline   DennisC

• The Mighty One
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 11 jun-03

Skrivet 2010-02-11 kl. 11.10

Visa inläggDr Wolf skrev 2010-02-11 kl. 11.04:

Jag har inte läst nogrant men jag gissar att diskussionen om just 2012 kommit upp p.g.a. filmen med samma namn och mitt svar på de är att 2013 skal jag sitta o se den o skratta åt alla som verkligen trodde att jorden skulle gå under 2012. För er som oroar er för elavbrott över hela jorden samtitdigt glöm de Yenkarna lär se till att nåt sånt aldrig inträffar skulle nån försöka slå ut elen i den utsträckningen att de skulle bli världskris skulle USA bomba dennes land till grustag för att hitta individen

Nu är det ju då solen som är den potentiella boven i el-dramat, och jag tror inte ens US of A är så korkade så de bombar den till sand om elen slås ut. :whistle:

#26 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 9 jul-03

Skrivet 2010-02-11 kl. 13.04

Mayakalendern tog sin början 500 år innan år 0, så därför tog inte mayaindianerna hänsyn till att 100 år efter år 0 satt några präster i Vatikanen och bestämde när år 0 inträffade, Dagens historiker har antagligen inte tänkt på felberäkningen av år 0 utan räknat in det som Mayaindianerna kallar för 2012 som slutdatum på själva kalendern.

Men jag säger som Dr Wolf och några andra, med all sanolikhet sitter vi 1 januari 2013 i vår vanliga verklighet, det är min poäng med tråden, men frågan är egentligen om det astronomiskt sett är så 2012 att flera planeter med jorden och månen står på rad precis framför Svarta Revan eller om detta inträffar på 2020 talet, detta händer bara var 26.000 år och de som levde då vet om något inträffade då, man vet inte vilka krafter på jorden som sätts i rörelse tack vare tyngdkraften när flera planeter står på rad, vi vet ju hur månens dragningskraft påverkar tidvattnet på jorden, händer det inte nu så blir det kanske bara en solstorm 2012, solstorm i kombination med att flera planeter står på rad med jorden hade kanske blivit sämre vad vet jag.

Haavard, problemet med en energipuls är att det bränner ut datorerna för gott, det bränner ut all elektronik fullständigt. Man kan inte få fram någon data eftersom de kretskort som finns i en hårddisk bränns ut och infon på hårdisken kan aldrig tas fram sedan.

Dagens samhälle är i stort sett helt byggt på elektronik, visst går det få ut el men problemet med samhället blir ju att all info om oss försvinner för alltid eftersom vi inte kan få igång datorerna igen, det räcker med några dar för att det ekonomiska systemet ska paja, Pentagon har ju beräkningar på hur ett samhälle fullständig förintras när man använder en energi puls bomb, de har kommit fram till att en sådan bomb kostar mer och återuppbyggnaden blir så kostsam att det inte är värt att använda en sådan bomb, En kärnvapen missil är bättre eftersom grunden för samhället finns kvar och kan återskapas.
Jag vet dock inte vad som händer om jorden stänger av alla datorer just under den mest kritiska stunden när pulsen kommer, men sateliter kommer krasha och därmed all telekommunikation och TV-utsändning, vilket inte kan återskapas på minst 5 år eftersom vi rivt bort förutsättningarna för all analog teknik för telefoner och TV. Bara detta räcker för att skapa ett större kaos eftersom ingen kommer kunna larma efter hjälp och ingen kommer att kunna åka ut på några utryckningar, bara detta gör att samhället krashar, inbrott, bränder, och övrig kriminalitet kan störta hela städer i total misär.

Idag här i Sverige har vi en hel generation som vars uppgifter enbart finns datalagrade

Det enda vi behöver vara vaksam mot är just solstormen, blir den mild, då kommer inget hända, blir det energipuls, ja då får vårrt samhälle allvarliga problem,medan samer och urbefolkning knogar på som vanligt.

#27 Användaren är offline   ImGoinDown

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 24 jan-09

Skrivet 2010-02-11 kl. 16.29

Jorden går inte under pga mayatramset. Vi ska se fler Bruce konserter! :cheers:

#28 Användaren är offline   Fred

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 7 dec-09

Skrivet 2010-03-03 kl. 01.45

Början på slutet.
Skalvet i Chile rubbade på jordaxeln enligt Nasa. Sant.

#29 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 3 aug-03

Skrivet 2010-03-03 kl. 19.05

Bara om alla rubbningar går i samma riktning. Nästa skalv kanske gör dagen längre igen?

#30 Användaren är offline   Fred

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 7 dec-09

Skrivet 2010-03-04 kl. 04.57

Hemskt gärna. Längra dagar och kortare nätter är vad jag önskar!

• (2 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma