springsteen.se: 2012 Ligger det något i farhågorna? - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (5 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

2012 Ligger det något i farhågorna?

#21 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 3 aug-03

Skrivet 2010-02-10 kl. 21.11

Då vill jag parentesera vidare på det. På svenska BB uppstår det också nya arter ganska ofta. (Vet ej om det är varje dag eller bara varje vecka.) Dessa dör också ut samma dag. Vi kallar det missbildningar...

#22 Användaren är offline   DennisC

• The Mighty One
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 11 jun-03

Skrivet 2010-02-10 kl. 21.44

Visa inläggBadlands skrev 2010-02-10 kl. 13.07:

Angående felräkning, jag tror att man räknat ut de tidsangivelser i Mayakalendern utifrån våran tideräkning vi använder idag. Det som sattes som år 0 enligt bibeln då Jesus föddes vet historiker idag att det inte stämmer, För när Jesus föddes i det år 0 så var Herodes död sedan 8 år tillbaka, skatteskrivningen var även den förlagt 8 år tillbaka i tiden, så det kommer betyda att 2012 är egentligen 2020 i stället.

Nu är jag fullständigt medveten om att jag petar i petitesser och egentligen bryr jag mej inte så mycket...men(med Tony Irwingsk betoning):

Om Mayakalendern räknade ut sin tidsangivelse efter den tideräkning vi har idag så måste ju 2012 vara just 2012 oavsett en eventuell felräkning för vid jesu kristi födelse?
Jag vill bara att vi ska vara överens om den saken.
Det känns som att man redan nu vill gardera sej då december 2012 flyter förbi som en alldeles vanlig julhetsig månad med Kalle klockan 15 den 24e...

#23 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 17 jun-04

Skrivet 2010-02-10 kl. 21.57

Det lär bli som millenniebuggen...

#24 Användaren är offline   Dr Wolf

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 23 okt-05

Skrivet 2010-02-11 kl. 11.04

Jag har inte läst nogrant men jag gissar att diskussionen om just 2012 kommit upp p.g.a. filmen med samma namn och mitt svar på de är att 2013 skal jag sitta o se den o skratta åt alla som verkligen trodde att jorden skulle gå under 2012. För er som oroar er för elavbrott över hela jorden samtitdigt glöm de Yenkarna lär se till att nåt sånt aldrig inträffar skulle nån försöka slå ut elen i den utsträckningen att de skulle bli världskris skulle USA bomba dennes land till grustag för att hitta individen

#25 Användaren är offline   DennisC

• The Mighty One
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 11 jun-03

Skrivet 2010-02-11 kl. 11.10

Visa inläggDr Wolf skrev 2010-02-11 kl. 11.04:

Jag har inte läst nogrant men jag gissar att diskussionen om just 2012 kommit upp p.g.a. filmen med samma namn och mitt svar på de är att 2013 skal jag sitta o se den o skratta åt alla som verkligen trodde att jorden skulle gå under 2012. För er som oroar er för elavbrott över hela jorden samtitdigt glöm de Yenkarna lär se till att nåt sånt aldrig inträffar skulle nån försöka slå ut elen i den utsträckningen att de skulle bli världskris skulle USA bomba dennes land till grustag för att hitta individen

Nu är det ju då solen som är den potentiella boven i el-dramat, och jag tror inte ens US of A är så korkade så de bombar den till sand om elen slås ut. :whistle:

#26 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 9 jul-03

Skrivet 2010-02-11 kl. 13.04

Mayakalendern tog sin början 500 år innan år 0, så därför tog inte mayaindianerna hänsyn till att 100 år efter år 0 satt några präster i Vatikanen och bestämde när år 0 inträffade, Dagens historiker har antagligen inte tänkt på felberäkningen av år 0 utan räknat in det som Mayaindianerna kallar för 2012 som slutdatum på själva kalendern.

Men jag säger som Dr Wolf och några andra, med all sanolikhet sitter vi 1 januari 2013 i vår vanliga verklighet, det är min poäng med tråden, men frågan är egentligen om det astronomiskt sett är så 2012 att flera planeter med jorden och månen står på rad precis framför Svarta Revan eller om detta inträffar på 2020 talet, detta händer bara var 26.000 år och de som levde då vet om något inträffade då, man vet inte vilka krafter på jorden som sätts i rörelse tack vare tyngdkraften när flera planeter står på rad, vi vet ju hur månens dragningskraft påverkar tidvattnet på jorden, händer det inte nu så blir det kanske bara en solstorm 2012, solstorm i kombination med att flera planeter står på rad med jorden hade kanske blivit sämre vad vet jag.

Haavard, problemet med en energipuls är att det bränner ut datorerna för gott, det bränner ut all elektronik fullständigt. Man kan inte få fram någon data eftersom de kretskort som finns i en hårddisk bränns ut och infon på hårdisken kan aldrig tas fram sedan.

Dagens samhälle är i stort sett helt byggt på elektronik, visst går det få ut el men problemet med samhället blir ju att all info om oss försvinner för alltid eftersom vi inte kan få igång datorerna igen, det räcker med några dar för att det ekonomiska systemet ska paja, Pentagon har ju beräkningar på hur ett samhälle fullständig förintras när man använder en energi puls bomb, de har kommit fram till att en sådan bomb kostar mer och återuppbyggnaden blir så kostsam att det inte är värt att använda en sådan bomb, En kärnvapen missil är bättre eftersom grunden för samhället finns kvar och kan återskapas.
Jag vet dock inte vad som händer om jorden stänger av alla datorer just under den mest kritiska stunden när pulsen kommer, men sateliter kommer krasha och därmed all telekommunikation och TV-utsändning, vilket inte kan återskapas på minst 5 år eftersom vi rivt bort förutsättningarna för all analog teknik för telefoner och TV. Bara detta räcker för att skapa ett större kaos eftersom ingen kommer kunna larma efter hjälp och ingen kommer att kunna åka ut på några utryckningar, bara detta gör att samhället krashar, inbrott, bränder, och övrig kriminalitet kan störta hela städer i total misär.

Idag här i Sverige har vi en hel generation som vars uppgifter enbart finns datalagrade

Det enda vi behöver vara vaksam mot är just solstormen, blir den mild, då kommer inget hända, blir det energipuls, ja då får vårrt samhälle allvarliga problem,medan samer och urbefolkning knogar på som vanligt.

#27 Användaren är offline   ImGoinDown

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 24 jan-09

Skrivet 2010-02-11 kl. 16.29

Jorden går inte under pga mayatramset. Vi ska se fler Bruce konserter! :cheers:

#28 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 dec-09

Skrivet 2010-03-03 kl. 01.45

Början på slutet.
Skalvet i Chile rubbade på jordaxeln enligt Nasa. Sant.

#29 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-03-03 kl. 19.05

Bara om alla rubbningar går i samma riktning. Nästa skalv kanske gör dagen längre igen?

#30 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-03-04 kl. 04.57

Hemskt gärna. Längra dagar och kortare nätter är vad jag önskar!

#31 Användaren är offline   AtlanticCity

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 25 apr-05

Skrivet 2010-03-17 kl. 18.04

Visa inläggGiorgio skrev 2010-02-10 kl. 21.57:

Det lär bli som millenniebuggen...

Tänkte på exakt samma sak. Torrmjölk, gasolkök och eluppvärmada sockor... :whistle:

Elvis lever!!

#32 Användaren är offline   HEJ_GÖTTTEBÅRRRJ!!!

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 6 jun-09

Skrivet 2010-03-17 kl. 18.25

enpå jobbe sa den var,, moderaternas fel !!!! Bild Bild Bild

#33 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-04-16 kl. 14.19

Nu börjar vi märka av resultaten av den begynnande solstormen, kraftig ökande jordbävningar och nu senast utbrottet på Island, ingenstans i media tar de upp detta vad en kraftig solstorm kan ställa till med. Nu ser vi hur sårbart det Globala samhället faktiskt är, om vulkanen Katla får ett utbrott vilket den statistiskt gjort de senaste tre gånger då den andra vulkanen fått utbrott gjort kommer inget flyg i Norra Europa fungera på 2-5 år, vad får detta för konsekvenser för flygbolagen?
Samtidigt får vi en försmak av vad som händer om den stora oljekrisen drar igång vilket får till följd att man kan inte upprätthålla dagens trafik överhuvudtaget.
Vulkanernas utbrott kan faktiskt vara i flera år, senast var 1821 då utbrottet varade i två år och gjorde att på 5 år blev det betydligt kallare somrar, klimatet var som torsdagens Stadiumkonsert 2010 fast konstant hela somrarna, Hur årets sommar kommer se ut vet vi inte än, men man kan vara säker på att den kommer regna bort och är då allt flyg inställt så kommer det bli massdeppression bland landets barnfamiljer som inte kommer kunna flyga till Turkiet.
Det är sådana ekonomiska följder jag varit inne på om Solstormen blir överjävlig vilket kan å jordaxeln att tippa då är det kört för vår västerländska livsstil, blir det en mindre olstorm kan det få ofattbara ekonomiska följder på börsen, förvinner flyget i Norra Europa kan detta leda till mindre börsras vilket inte stärker Sveriges ekonomi, samtidigt är sveriges Ekonomi beroende på att folk kan flyga vart som helst och sluta avtal runt om i världen.
Vi har själva försatt oss i en global ekonomi, den är betydligt bräckligare än hur det såg ut på 1970-1980 talen, folk räknar med att vi kan hålla dagens standard i evighet, men i själva verket är den enormt bräcklig, se bara vad en snövinter gjorde med SJ och se vad ett vulkanutbrott gör med flygtrafiken.
Jag hoppas politiker får upp ögonen på hur bräckligt samhället är även om det bara blir en helgs paus med flygtrafiken i Norra Europa.

#34 Användaren är offline   wiilly

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 11 dec-07

Skrivet 2010-04-16 kl. 16.18

Man borde utveckla vätgasbilarna mer! "Oljekrisen är då över" Eller varför använder inte fler hushåll som har värmepanna en sterlingmotor och generera sin egen el.

Inlägget har ändrats av wiilly: 2010-04-16 kl. 16.31

#35 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-04-16 kl. 17.01

"Solstormen kan få jordaxeln att tippa." Källa?

#36 Användaren är offline   wiilly

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 11 dec-07

Skrivet 2010-04-16 kl. 17.52

Visa inlägghaavard skrev 2010-04-16 kl. 18.01:

"Solstormen kan få jordaxeln att tippa." Källa?

Sen var inte utbrottet i 2 år. utan 13 månader.

#37 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-04-17 kl. 11.29

Har sett det nu, men 1821 ledde 13 månader till katastrofala följder för ekonomin i Europa, på längre sikt ledde detta till att miljoner svenskar flydde över till USA, vilket på längre sikt bara var positivt för Sverige sedan.
1783 års utbrott ledde till en ännu större katastrof då tusentals människor i tyskland, Frankrike och England och framför allt Island dog av giftiga gaser som släpptes ut av utbrottet, klimatet havarerade och ledde till långvarig hungersnöd som i Frankrike gav upphov till Franska Revolutionen.

Idag är inte matförsörjningen hotad på samma sätt, men vi kommer få väldigt usla somrar de kommande åren, och ekonomisk kris, nu pratar flera regeringar i de länder där flyget drabbats om att de ska gå in med pengar, 200 miljarder är förlusten uppe till dags dato i alla drabbade länder, många flygbolag kommer gå i konken efter den här helgen, och jag tror att flygtrafiken kommer störas i flera månader vilket på sikt kommer leda till enorma prishöjningar.
Detta är början på att vi måste lägga om kurs, nu ser vi resultatet av att aveckla delar av samhället och utgå från att en teknik ska fungera i all evighet. Vi måste återinföra båttrafiken till England och USA, satsa på tågtrafiken och kombinera detta med bussar.
Denna kris är en möjlighet för att få ord till handling vad gäller miljöplaner som ännu inte blivit förverkligade, men nu blir världen plötsligt tvingade till detta.
Varför måste affärsmän/politiker åka världen runt när internet och webcammen är uppfunnen, nu kan man istället satsa på att mötas via internet i stället för att dessa figurer flyger världen runt.

Jag diskuterade igår med en vän att det längre inte existerar några framtidsvisioner längre om ett bättre samhälle, alla pratar om att förbättra miljön, men ingen pratar om vad vi ska göra med världen när miljön kommer under kontroll.
När Titanic gick under fanns det en väldigt stor framtidsvision som gick ikvav, denna undergång ledde till en hel civilasitions undergång, nämligen de extremt rikas värld, Le Belle Epoq i och med Första Världskriget, detta ledde i sin tur till Nazismen och Stalinismen i Sovjet och en utveckling som tog sitt slut i Östberlin 1989.
Den sista framtidsvisionen vi hade var att sätta människan på månen, detta ledde till oljekrisen på 1970 talet eftersom det krävdes ett enormt högtryck på att hämta upp olja och gjorde att många källor sinade tillfälligt under några år.
Idag är det flygplanen som gör att dagens oljekällor börja sina för de kräver extrema mängder bränsle.

På 1950 talet pratade Science fiction författarna och forskarna om hur 2000-talets början skulle se ut: om hur det teknologiska samhället skulle befria människan från löneslaveriet, att det skulle få människan att utvecklas intellektuellt och i stället för krig och terror skulle all världens vetenskap utgå från mänsklighetens bästa.
Men i stället när vi idag har tekniken pratar kapitalisterna fortfarande om att vi måste ha människor i arbete för att de ska tjäna pengar, när vi alla i stället kunde ängna oss åt att leka som Tomas DiLeva så träffande uttryck sig.

Att inte ha visioner idag ser jag som ett säkert tecken på att vår civilasition håller på att dö, alla vet att det bästa vore att alla delar lika för detta kommer ledatill större fred på jorden, men det finns för starka krafter som sätter sig emot detta, de vill tjäna pengar till den sekund de dör, och de offrar gärna världen på grund av sin girighet.

Jag hoppas att världens politiker nu ser att detta vulkanutbrott är en förvarning att den globala ekonomiska världen är sårbar och att de börjar organisera världen så att vi lätt kan gå tillbaka till de gamla sätten att resa för när någonting riktigt stort händer så kan vi återuppbygga saker lättare.
När väl solstormen kommer så är detta vulkanutbrott bara en västanvind i jämförelse för den stormen kommer pröva det kapitalistiska samhället till det yttersta.

#38 Användaren är offline   Ziggy_89

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 13 jun-05

Skrivet 2010-04-17 kl. 14.07

Jag förmodar att du saknar referens till påståendet att solvinden kommer få jordaxeln "att tippa".

Visa inläggBadlands skrev 2010-04-17 kl. 12.29:

Har sett det nu, men 1821 ledde 13 månader till katastrofala följder för ekonomin i Europa, på längre sikt ledde detta till att miljoner svenskar flydde över till USA, vilket på längre sikt bara var positivt för Sverige sedan.
1783 års utbrott ledde till en ännu större katastrof då tusentals människor i tyskland, Frankrike och England och framför allt Island dog av giftiga gaser som släpptes ut av utbrottet, klimatet havarerade och ledde till långvarig hungersnöd som i Frankrike gav upphov till Franska Revolutionen.

Vulkanutbrott på Island kan knappast entydigt förklara emigrationen från Sverige till USA på slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Knappast heller den franska revolutionen. Emigrationen från Sverige - och andra länder - förklaras nog bättre av löneskillnader. 1870 var reallönen i USA tre gånger så hög som i Europa.

Citera

Detta är början på att vi måste lägga om kurs, nu ser vi resultatet av att aveckla delar av samhället och utgå från att en teknik ska fungera i all evighet. Vi måste återinföra båttrafiken till England och USA, satsa på tågtrafiken och kombinera detta med bussar.

Gärna för mig. Jag åker hellre tåg än flyger.

Citera

När Titanic gick under fanns det en väldigt stor framtidsvision som gick ikvav, denna undergång ledde till en hel civilasitions undergång, nämligen de extremt rikas värld, Le Belle Epoq i och med Första Världskriget, detta ledde i sin tur till Nazismen och Stalinismen i Sovjet och en utveckling som tog sitt slut i Östberlin 1989.

Vänta lite nu. Hade vi sluppit nazism och stalinism om Titanic undgått isberget?

Citera

Den sista framtidsvisionen vi hade var att sätta människan på månen, detta ledde till oljekrisen på 1970 talet eftersom det krävdes ett enormt högtryck på att hämta upp olja och gjorde att många källor sinade tillfälligt under några år.

Oljekrisen var väl snarare en produkt av politiska motsättningar med en massiv oljekartell som grundläggande orsak?

Citera

Idag är det flygplanen som gör att dagens oljekällor börja sina...

Källa?

Citera

Men i stället när vi idag har tekniken pratar kapitalisterna fortfarande om att vi måste ha människor i arbete för att de ska tjäna pengar, när vi alla i stället kunde ängna oss åt att leka som Tomas DiLeva så träffande uttryck sig.

Hur tror du samhället skulle se ut om vi alla bara lekte?

Citera

alla vet att det bästa vore att alla delar lika för detta kommer ledatill större fred på jorden, men det finns för starka krafter som sätter sig emot detta, de vill tjäna pengar till den sekund de dör, och de offrar gärna världen på grund av sin girighet.

Att alla bör dela lika skulle fungera, givet att alla är lika produktiva och har samma ansvar. Alla är inte lika produktiva och alla har inte samma ansvar. Därför fungerar det inte att dela lika.

Citera

När väl solstormen kommer så är detta vulkanutbrott bara en västanvind i jämförelse för den stormen kommer pröva det kapitalistiska samhället till det yttersta.

Det ska bli spännande att följa och jag uppskattar genuint din kreativitet!

#39 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-04-17 kl. 16.38

För det första Ziggy, det blev hungersnöd i europa och missväxt på grund av de kalla somrar jag nämde, 1820 talet kallades för en mindre istid här uppåt, dessa missväxt år ledde till de konsekvenser där franska revolutionen uppstod, du kan läsa en artikel på Newsmill om detta idag.
1820-talets hungersnöd gjorde att det blev ett avbräck som gjorde att lantbruket i Småland gick i stå i många år, det tog 50 år att hämta sig från dessa missväxt år, missväxtåren ledde till att på 1850 talet hade flera småbönder så dåliga odds att klara sig på sitt jordbruk att mängder med Drängar och bönder sökte sig till USA, det började så smått runt 1845, på den tiden kunde en kris få efterverkningar 20-30 år in i framtiden.
Det finns forskare och historiker som valt att inte nämna detta samband.

Titanics undergång ledde till första världskrigets uttbrott i många fall, det var också då den rikaste världen krossades, då mångmiljonärer slutade att leva sida vid sida vid de allra fattigaste, Första världskriget var den konsekvens där den rika världen försökte rädda det de kunde rädda, det var ingen slump att 1800-talets Europa gick under de åren och det egentliga 1900-talet tog sin början i och med Varseillefreden 1919, denna fred gjorde att Nazismen kunde uppstå och det nazistiska samhället fick sin omedelbara fortsättning 1948 i Östtyskland eftersom nazisterna vände kappan efter vinden och blev kommunister, detta tog slut 1989.

Första världskriget var i huvudsak ett ekonomiskt krig, ekonomiska intressen som kämpade för sin överlevnad, skottet i Sarajevo var bara en förutvändning att starta själva kriget, men den stora grundförutsättningen låg i Titanics undergång, för det kapitalistiska samhället hade nämligen lovat något de inte kunde hålla, en hel värld gick ju under på grund av detta.

Att kommunismen i sovjet och Nazismen i Tyskland är helt och hållet första världskrigets förtjänst.

Kriget skulle nog även kommit om det inte varit för Titanic också, för den absoluta grundorsaken går tillbaka dels till Tysk-Franska kriget 1870-1871 och freden 1815, Napoleon var ju en konsekvens av Franska Revolutionen och Revolutionen var en konsekvens av de missväxt år som blev på grund av ett visst vulkanutbrott.

Som du ser så hänger allt ihop, både klimat och politisk/ekonomisk historia går hand i hand med varandra, Vulkanutbrott förr blev en ren klimatfråga, för stora vulkanutbrott gör att somrarna blir katastrofalt dåliga här uppe i norr. men på 1800-talet såg man inte sambandet Vulkanutbrott-klimatförändring-missväxt, det finns en dokumentär om sådan här forskning som gått på SVT i höstas.

Ser vi på detta faktum att Saddam brände ner sina oljefält tidigt 90-tal och ett stort vulkanutbrott samtidigt någonstans i Sydostasien så finns det en förklaring till den Koldioxidhalt som blev förhöjd några år senare och de 10 årens dåliga somrar här i Sverige, om 10 år kommer koldioxid halten på grund av detta vulkanutbrott vara förhöjt återigen men sotet och partiklarna kommer dämpa solens ljus mot jorden så att vi kommer få april-maj väder i stället för riktiga somrar, detta kan hålla i sig 5-10 år framöver.

Oljekrisen på 70-talet berodde främst på att källorna sinade, fråga dig varför sinar källor? jo av överanvändning, vad på 70-talet krävde extrem oljeanvändning, jo Rymdfarten. Rymdfarten lugnade ner sig kraftig 72-73 för att återigen ta mer fart efter oljekrisen på 80-talet.

Idag har vi överandvändning av flygplan de drar mängder med bränsle, källorna börjar sina, det kommer ta några år innan stoppet infaller, sedan får man vänta 10-15 år innan man återigen kan börja hämta upp olja igen,I det här fallet behövs ingen källa, tänk själv, Överandvändning+konsekvens-olja sinar. Detta säger även oljebolagen. tänker man runt dessa frågor så ser man samband som går in i varandra men politiker och historiker-Journalister vill inte att vi vanliga ska tänka på dessa orsak-verkan sammanhang för det leder till starkt missnöje och ifrågasättande av dem som ger oss info och leder makten.

Det jag snarare tycker är intressant i allt detta är nämligen varför kommer det en massa skräckfilmer nu om att jorden ska gå under runt 2012, en anledning är som jag sa tidigare, det finns inga politiska övergripande framtidsvisioner, vi kan omforma vår värld till en utopi om vi vill, det finns inga hinder, det enda vi behöver göra är att sluta tänka i pengar.

Jag och en god vän ser dagligen hur människor skapar sina egna problem i och med fixering av pengar-status, varför ska man bygga en stor jävla villa vid havet för? det som räcker är att uppfylla våra basala behov, det handlar i grunden om att stärka sitt revir, se jag har många fler prylar än dej, hela det där tänket är helt sjukt.

Jag hoppas på sätt och vis att resehysterin till Bali och Thailand tar slut, många människor flyr från sina egna problem genom att åka dit, det enda som behövs är att sätta sig vid havet här i Sverige och meditera över solnedgången, vill man lära sig om andra kulturer så kan man åka till Rinkeby eller Rosengård.
Och det allra viktigaste dagens unga har väldigt dålig koll på sin närmiljö och Europa, man måste börja där innan man reser halva jorden runt, för att finna vaddå? sinnesro? den kan man finna lika bra i en svensk skog

#40 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-04-17 kl. 17.04

Visa inläggZiggy_89 skrev 2010-04-17 kl. 15.07:

Att alla bör dela lika skulle fungera, givet att alla är lika produktiva och har samma ansvar. Alla är inte lika produktiva och alla har inte samma ansvar. Därför fungerar det inte att dela lika.

Det där är intressant att diskutera! :)
Jag undrar vad det innebär det att vara produktiv och vem bestämmer vad som är produktivitet och på vilka grunder?
Vad innebär det att ha ansvar och för vem/vilka, förutom dig själv förstås, kan du eventuellt ha ansvar?
Att det inte skulle fungera att dela lika kan vi ju knappast veta någonting om, eftersom vi aldrig provat.
Det finns en vansinnigt rolig film som heter "Gudarna måste vara tokiga" som belyser just den frågan på ett lysande sätt.

• (5 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma