springsteen.se: 2012 Ligger det något i farhågorna? - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (5 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

2012 Ligger det något i farhågorna?

#41 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 7 dec-09

Skrivet 2010-04-17 kl. 17.25

Micke, jag tror du (och vi andra) skulle tjäna på om du kunde ge oss lite källor till det du skriver. Antingen genom länkar eller namn på böcker, artiklar eller dylikt. Att hänvisa till "en artikel på Newsmill" funkar inte riktigt. Jag tycker det är enormt intressant att läsa det du skriver här och i andra trådar, men jag tar mycket av det du skriver med en rejäl nypa salt eftersom jag inte kan veta om det du skriver har nån reell täckning. Det vore ju bra trist om det du skriver stämmer, men att ingen lyssnar på dig för att du inte visar upp de källor folk efterfrågar.
Vem som helst kan ju med lite fantasi och facktermer skriva ihop nåt i nån artikel på nätet idag som kan verka trovärdig.

Jag vill ju naturligtvis att det ska vara så som du säger, eftersom jag så gärna vill att det ska vara dom där jävla giriga kapitalisternas förbannade fel!! :evil:

Inlägget har ändrats av Fred: 2010-04-17 kl. 17.28

#42 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-04-17 kl. 18.12

Visa inläggBadlands skrev 2010-04-17 kl. 17.38:

...vi kan omforma vår värld till en utopi om vi vill, det finns inga hinder, det enda vi behöver göra är att sluta tänka i pengar.

Jag och en god vän ser dagligen hur människor skapar sina egna problem i och med fixering av pengar-status, varför ska man bygga en stor jävla villa vid havet för? det som räcker är att uppfylla våra basala behov, det handlar i grunden om att stärka sitt revir, se jag har många fler prylar än dej, hela det där tänket är helt sjukt.

Jag hoppas på sätt och vis att resehysterin till Bali och Thailand tar slut, många människor flyr från sina egna problem genom att åka dit, det enda som behövs är att sätta sig vid havet här i Sverige och meditera över solnedgången, vill man lära sig om andra kulturer så kan man åka till Rinkeby eller Rosengård.
Och det allra viktigaste dagens unga har väldigt dålig koll på sin närmiljö och Europa, man måste börja där innan man reser halva jorden runt, för att finna vaddå? sinnesro? den kan man finna lika bra i en svensk skog

NOW. WE'RE. TALKING. :)

Hindret för utopin, som jag ser det, är att människor saknar verktyg.
Alla människor är nog goda och vill leva i fred och samklang med naturen och andra människor.
Men ingen, eller väldigt väldigt få, har förmågan, dvs verktygen.
Sinnesro, tystnad, tomhet, ses som någonting jobbigt som helst ska undvikas.
Det är därför vi missbrukar sprit, internet, utlandssemestrar, mat, shopping, kultur, chock-chocker osv.
Precis som du skriver så flyr vi problemen så att vi slipper uppleva de känslor som dom frammanar.
Men det VERKLIGA problemet består i att vi just pga flykten aldrig kommer fram.

Ulf Lundell sjunger:

Du längtar hela livet
Sen en dag tar livet slut
Då vet du äntligen: att leva
Är att ständigt längta ut
Att längta efter kärleken
Efter en enda kort minut
Av hemkomst här i kosmos
Längtan efter Gud.

Felfelfelfelfel..
Att leva är INTE att ständigt längta bort/ut/efter/hem.
Att leva ÄR att LEVA.
Inte att vara frånvarande.
Inte att vara närvarande, ty nära skjuter ingen hare.
Att leva är att vara HÄR.
HÄRvaro.

Saxat från ett brev jag skrev:

"Bruce Springsteens musik är väldigt förknippad med just flykt. Och hopp. Genom flykten hoppas vi att någonstans, någongång kunna finna lyckan, uppleva kärleken, hitta hem. Bruce låter sina karaktärer köra sina bilar och sina motorcyklar mil efter mil, år efter år till synes på jakt efter sin lycka. Eller handlar det snarare om att vara på flykt ifrån sin olycklighet?
Born to run.
Född att fly.
Adolphson och Falk sjunger: ”Vi reser inte längre till, vi reser ifrån”. Bruce reste länge ifrån. Flykt, flykt och flykt. Och enligt det konceptet lever nog de flesta av oss.
Vi flyr från det jobbiga, eller i a f det vi tror är det jobbiga. Och vad är då det jobbiga?
Tja, känslor?
Bruce sjunger:
”We made a promise we swore we’d always remember
No retreat, baby, no surrender”.
Dvs ett löfte om att aldrig ge upp, aldrig släppa sina ideal, sin identitet, sina drömmar. Stålsätta sig mot allt jobbigt. Hitta undanflykter, utvägar, ljuga.
Allt för att slippa ge upp.
Håll fast vid din dröm och låt den alltid vara en dröm, så riskerar du inte att känna dig misslyckad om du ger dig hän och istället verkligen försöker leva din dröm.
Halleluja.
No Surrender.

Eller kanske just surrender..."

Det är detta som kommer ske 21/12-2012.
Men först måste vi gå flumkurser.

Inlägget har ändrats av Fred: 2010-04-17 kl. 18.15

#43 Användaren är offline   Ziggy_89

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 13 jun-05

Skrivet 2010-04-17 kl. 18.42

Visa inläggFred skrev 2010-04-17 kl. 18.04:

Det där är intressant att diskutera! :)
Jag undrar vad det innebär det att vara produktiv och vem bestämmer vad som är produktivitet och på vilka grunder?
Vad innebär det att ha ansvar och för vem/vilka, förutom dig själv förstås, kan du eventuellt ha ansvar?
Att det inte skulle fungera att dela lika kan vi ju knappast veta någonting om, eftersom vi aldrig provat.
Det finns en vansinnigt rolig film som heter "Gudarna måste vara tokiga" som belyser just den frågan på ett lysande sätt.

Först av allt. Jag skulle vilja leva i en flock på en landmassa. Jaga på dagarna och elda på kvällarna. Dela allt. Leva och dö för varandra.

Jag hoppas jag svarar på dina frågor nedan.

Mitt argument:

X = alla är lika produktiva och har samma ansvar
S = alla resurser bör delas lika

(X -> S)
~X
ergo, alla resurser bör inte delas lika

Verbalt:

Om alla är lika produktiva och har samma ansvar, så bör alla resurser delas lika. Det är inte fallet att alla är lika produktiva och har samma ansvar. Därför bör inte alla resurser delas lika.

Ovanstående stämmer om premisserna är sanna.

Hur mäter man produktivitet? Hur mäter man ansvar? Det är inte trivialt, men jag tänker så här i rent ekonomiska banor. Antag att x, y och v arbetar på ett företag. De har alla familjer och jobbar alla 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan. Vidare har vi m som äger företaget och arbetar där tillsammans med x, y och v. Det är m som ansvarar för att mängden {x. y och v} får utbetalt sina löner. För att försäkra det krävs en del av m, exv. tvingas m arbeta 10 timmar om dagen 6 dagar i veckan. Vi kan godtyckligt säga att samtliga på företaget har en produktivitet motsvarande 100 kronor per arbetad timma. Det är alltså det som varje person bidrar med till företaget. Av det följer att x, y och v har en produktivitet på 4 000 kronor per vecka vardera, medan m har en produktivitet på 6 000 kronor per vecka. Alltså har m en högre produktivitet än vad x, y eller v har.

Hur ska vi då mäta ansvar? Mängden {x, y och v} har familjer och det ligger på m att se till så att varje person får sin lön. Om lönerna uteblir drabbas familjerna hårt. Därför kan vi säga att m har ett större ansvar än vad x, y eller v har. Om m inte kan betala ut lön, så får det rättsliga effekter på m.

För mig känns det väldigt intuitivt att bli belönad utefter dels hur mycket jag själv bidrar med till ett företag, dels av mängden ansvar som vilar på mig. Känner jag att jag vill arbeta kortare tider eller vill axla mindre ansvar, då kan jag välja att göra så på bekostnad av att gå ner i lön.

Därmed dock inte sagt att jag vill ha stora inkomstskillnader i samhället, att människor ska leva i fattigdom eller under omänskliga förhållanden. Alla ska givetvis ha rätt till skäliga levnadsförhållanden, men jag tror det är förenat med stora problem att dela alla resurser helt lika.

Inlägget har ändrats av Ziggy_89: 2010-04-17 kl. 18.47

#44 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2010-04-18 kl. 01.35

Jorden behöver inte människan!

#45 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-04-18 kl. 01.59

Visa inläggZiggy_89 skrev 2010-04-17 kl. 19.42:

Därmed dock inte sagt att jag vill ha stora inkomstskillnader i samhället, att människor ska leva i fattigdom eller under omänskliga förhållanden. Alla ska givetvis ha rätt till skäliga levnadsförhållanden, men jag tror det är förenat med stora problem att dela alla resurser helt lika.

Är det nått som är förenat med stora problem så är det att resurserna är just ojämnt fördelade över jorden och dess befolkning. Förstår inte en argumentation som går åt det motsatta hållet. Blir jävligt förbannad. Kanske inte just på ovanstående inlägg.

Något som sett "Aftermath" förresten? Något populärvetenskaplig men ändå tänkvärd.

/Johan som annars fullständigt skiter i mänskligheten... gör vad vi vill... jorden klarar sig galant ändå... bring in the nukes och gör slut på den här civilisationen istället

#46 Användaren är offline   Ziggy_89

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 13 jun-05

Skrivet 2010-04-18 kl. 10.47

Visa inläggFowler skrev 2010-04-18 kl. 02.59:

Är det nått som är förenat med stora problem så är det att resurserna är just ojämnt fördelade över jorden och dess befolkning. Förstår inte en argumentation som går åt det motsatta hållet. Blir jävligt förbannad. Kanske inte just på ovanstående inlägg.

Absolut, det är ett oerhört problem, och det är inte alls det jag argumenterar för. Jag är mer än villig att gå ner i levnadsstandard, om det ser till så att människor dras upp ur fattigdom och får ett skäligt liv. Däremot tror jag det vore förenat med stora problem att dela resurser helt lika - ur ett rent ekonomiskt perspektiv - i ett fungerande samhälle där samtliga individer redan har en bra levnadsstandard från utgångsläget. Jag tror det skulle leda mer till spänningar och konflikter, än till harmoni.

#47 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-04-18 kl. 11.24

Visa inläggZiggy_89 skrev 2010-04-18 kl. 11.47:

Absolut, det är ett oerhört problem, och det är inte alls det jag argumenterar för. Jag är mer än villig att gå ner i levnadsstandard, om det ser till så att människor dras upp ur fattigdom och får ett skäligt liv. Däremot tror jag det vore förenat med stora problem att dela resurser helt lika - ur ett rent ekonomiskt perspektiv - i ett fungerande samhälle där samtliga individer redan har en bra levnadsstandard från utgångsläget. Jag tror det skulle leda mer till spänningar och konflikter, än till harmoni.

jo i ett par generationer framåt.. jag skulle dock med glädje vara med i en generation som offrade sig! Som jag sa, det va inte direkt ditt inlägg jag irriterade mig på... bara faktum att en omvänd argumentation existerar

Det finns ju hur många rum som helst!

Inlägget har ändrats av Fowler: 2010-04-18 kl. 11.26

#48 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 9 jul-03

Skrivet 2011-01-08 kl. 15.50

Nu händer det märkliga saker runt om i världen, Fåglar faller ner döda i hundratal från Himlen, Miljontals fiskar flyter i land på lite olika håll i världen, ingen vetenskapsman har någon förklaring, i stället får Bibelkramarna vatten på sin kvarn eftersom de hävdar att dessa tecken står i bibeln, och det är ju sant, det står där, det står även att vatten ska förvandlas till blod, detta finns det en vetenskaplig förklaring till, men ändå skulle det vara märkligt om rött vatten också skulle börja visa sig när både fåglar och fiskar dör.

Detta med fåglarna och fiskarna kan ha med och göra med en kommande polomflyttning, liksom ökande antal jordbävningar runt om i världen, det kan vara någon form av påverkan som slår ut fåglars inre styrningssystem, frågan är vad som påverkar fiskar i så fall?

nu är det ett år och 11 månader kvar tills vi vet om det är bullshit eller om det ligger något i det.

#49 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 3 aug-03

Skrivet 2011-01-08 kl. 16.28

Enligt den HÄR artikeln borde det dött ännu fler för att upprätthålla normalen.

#50 Användaren är offline   HEJ_GÖTTTEBÅRRRJ!!!

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 6 jun-09

Skrivet 2011-02-01 kl. 15.19

Visa inläggBadlands skrev 2010-02-08 kl. 11.59:

För lite över 20 år sedan var tongångarna om att vi går in i Vattumannens tidsålder väldigt positiva, både Lundell och Hippies såg fram mot detta med glädje.

v jagär vattuman!!! Bild Bild Bild

#51 Användaren är offline   Missing

• Nörd på heltid
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 16 jul-07

Skrivet 2011-02-09 kl. 14.58

http://mikaellov.blogspot.com/ :whistle:

#52 Användaren är offline   HEJ_GÖTTTEBÅRRRJ!!!

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2011-02-22 kl. 23.13

Visa inläggBadlands skrev 2011-01-08 kl. 15.50:

Nu händer det märkliga saker runt om i världen, Fåglar faller ner döda i hundratal från Himlen, Miljontals fiskar flyter i land på lite olika håll i världen,

det kan vara någon form av påverkan som slår ut fåglars inre styrningssystem, frågan är vad som påverkar fiskar i så fall?

kankse detvar krister petterson som skjöt dem? Bild

#53 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 jul-08

Skrivet 2011-03-12 kl. 10.04

2012 Ligger det något i farhågorna?

Ja..!

#54 Användaren är offline   wiilly

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 11 dec-07

Skrivet 2011-03-12 kl. 14.43

Visa inläggBadlands skrev 2011-01-08 kl. 15.50:

Nu händer det märkliga saker runt om i världen, Fåglar faller ner döda i hundratal från Himlen, Miljontals fiskar flyter i land på lite olika håll i världen, ingen vetenskapsman har någon förklaring, i stället får Bibelkramarna vatten på sin kvarn eftersom de hävdar att dessa tecken står i bibeln, och det är ju sant, det står där, det står även att vatten ska förvandlas till blod, detta finns det en vetenskaplig förklaring till, men ändå skulle det vara märkligt om rött vatten också skulle börja visa sig när både fåglar och fiskar dör.

Detta med fåglarna och fiskarna kan ha med och göra med en kommande polomflyttning, liksom ökande antal jordbävningar runt om i världen, det kan vara någon form av påverkan som slår ut fåglars inre styrningssystem, frågan är vad som påverkar fiskar i så fall?

nu är det ett år och 11 månader kvar tills vi vet om det är bullshit eller om det ligger något i det.

Kan påverkas av vissa försurningar i både vattendrag och i luften, vissa orsaker kan vara vissa naturkatastrofer som släpper lös gifter. Sen är det absolut inget ovanligt att fiskar i extrema mängder dör, inte heller fåglar. Med dagens alla utsläpp och gifter så är massdöd bland vissa arter inget ovanligt.

Jag tror inte på religion eller några av dess skrifter, men det kanske märks. Sen finns det alltid vetenskapsmän som har förklaringar. Man måste bara fråga dem :)

#55 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2011-03-12 kl. 15.49

Den 15 mars kommer det att ske. I år.

#56 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 9 jul-03

Skrivet 2011-04-01 kl. 09.48

Världen gick under redan 2007, finns en bra dokumentär på SVT play om detta där en sekt firar världens undergång, fast de reviderade sedan världens undergång från 31 okt 07 till 15 dec 07 så de var inte riktigt nöjda tillslut, vet dock inte var de står idag för det är inte samma sekt som kommit med det senaste datumet.

Men likväl kvarstår faktum graden av jordbävningar har ökat markant och många jordbävningar blir värre, när jag skrev det första gången ville de flesta ha bevis, då hade ökningen inte märkts, nu har vi facit i handen där det faktiskt märks hur många jordbävningar det varit på ett år

#57 Användaren är offline   Missing

• Nörd på heltid
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 16 jul-07

Skrivet 2011-04-01 kl. 11.01

Visa inläggBadlands skrev 2011-04-01 kl. 10.48:

Men likväl kvarstår faktum graden av jordbävningar har ökat markant och många jordbävningar blir värre, när jag skrev det första gången ville de flesta ha bevis, då hade ökningen inte märkts, nu har vi facit i handen där det faktiskt märks hur många jordbävningar det varit på ett år

Vad är det för slags bevisföring? Visa siffror istället om du ska föra fram en seriös teori.

#58 Användaren är offline   HEJ_GÖTTTEBÅRRRJ!!!

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2011-06-30 kl. 13.51

kankse bruce hinner dem göra e n turne innan undergnågen?? Bild

#59 Användaren är offline   johnny66

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 1 nov-03

Skrivet 2011-10-04 kl. 16.01