springsteen.se: Bästa live-versioner av låtar - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (6 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Bästa live-versioner av låtar Vilka är är era favvos?

#21 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 7 dec-09

Skrivet 2010-06-30 kl. 23.10

Jag har aldrig riktigt fastnat för Sandy, vilket jag tycker jag borde. Den borde passa mig. Kanske beror det på att jag erhållit hjärnskador av de psykadeliska effekter som uppstått när jag lyssnat på studioversionen i hörlurar.

#22 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-06-30 kl. 23.12

Vi har en helt egen tråd här Jonas. Tillsammans med Atlandic City som lovat återkomma. :)

#23 Användaren är offline   prove it all night

• Happy cat
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 9 jul-09

Skrivet 2010-06-30 kl. 23.18

Ja en hel tråd faktis. Ahh det är skönt med lite utrymme. :)

Jag ska sätta ihop nån gång en liveskiva från 74, med bara dom bästa versionerna. Allt man behöver en sommardag!

Jag är barnsligt förtjust i Bruce livelåtar från den perioden, med Danny & Bruce som flummar ut i långa solos.

Danny är för övrigt en av mina favvismusiker all-time. Blev helt knäckt när han dog.

Inlägget har ändrats av prove it all night: 2010-06-30 kl. 23.20

#24 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-06-30 kl. 23.40

Den skiva jag vill ha faktis.

Ja, Danny var ett musikaliskt unikum. Han inte bara trakterade världens mest välljudande instrument - Hammond B3 organ, komplett med Lesliehögtalare. Han var dessutom i symbios med instrumentet och Bruces musik. Det finns ett kort kort parti i början av Detroit Medley som är ohyggligt banalt spelat av Danny, men för mig är just det partiet lite av essensen av BS & ESB - att få det lilla enkla att låta så stort och snyggt. Att se det stora i det lilla. Och för att det ska vara möjligt krävs tajming av musikanten.

Det börjar med ett "whiiiiiiiiiiiiiiiiihhhh"* i den 5e takten följt av det förlasande "da-da-da-ta-taaaaaaahh"** som börjar på 2an i 6e takten. Märk hur "whiiiiiiiiiiiiiiiiihhhh" ligger kvar hela tiden och driver på. Synergieffekten ger 1+1=21. Se så roligt det ser ut att beskriva musik med bokstäver och siffror!

* - 0,35
** - 0,37

#25 Användaren är offline   prove it all night

• Happy cat
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-06-30 kl. 23.50

Visa inläggFred skrev 2010-07-01 kl. 00.40:

Den skiva jag vill ha faktis.

Ja, Danny var ett musikaliskt unikum. Han inte bara trakterade världens mest välljudande instrument - Hammond B3 organ, komplett med Lesliehögtalare. Han var dessutom i symbios med instrumentet och Bruces musik. Det finns ett kort kort parti i början av Detroit Medley som är ohyggligt banalt spelat av Danny, men för mig är just det partiet lite av essensen av BS & ESB - att få det lilla enkla att låta så stort och snyggt. Att se det stora i det lilla. Och för att det ska vara möjligt krävs tajming av musikanten.

Det börjar med ett "whiiiiiiiiiiiiiiiiihhhh"* i den 5e takten följt av det förlasande "da-da-da-ta-taaaaaaahh"** som börjar på 2an i 6e takten. Märk hur "whiiiiiiiiiiiiiiiiihhhh" ligger kvar hela tiden och driver på. Synergieffekten ger 1+1=21. Se så roligt det ser ut att beskriva musik med bokstäver och siffror!

* - 0,35
** - 0,37

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!! EXAKT! EXAKT!! EXAKT!!!

Det är du jag och Joel! Danny's fan-club. :D

Som tur är finns inspelningarna kvar trots att han är borta. För mig var han ren och rå känsla och intuition. Han spelar tonerna som KÄNNS!

Detta är just nu Musiknörderi när det är som bäst. :D

#26 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-06-30 kl. 23.53

Visa inläggprove it all night skrev 2010-06-30 kl. 23.02:

Visa inläggFred skrev 2010-06-30 kl. 22.56:

• Prove it all night - Winterland 16 december 1978. Lyssna på de överjordiska övertonerna på gitarren i introt!!
  • NYC Serenade - Civic Theater, Akron 8 augusti 1975.

Och sen ännu mera ojojoj.

Någon har ikväll lagt up den spelningen på Jungleland! :)

#27 Användaren är offline   prove it all night

• Happy cat
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-07-01 kl. 00.03

Åh man tackar! :)

Fick fixa ett nytt konto, ha rinte varit där på mången dag. Här ska laddas ned!

Jag tror minsann vår diskussion här ikväll kanske har fått mig att vilja lyssna på Bruce igen. 70-talet då i första hand, när han var bäst på planeten jorden.

Inlägget har ändrats av prove it all night: 2010-07-01 kl. 00.05

#28 Användaren är offline   fannwenner

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 aug-03

Skrivet 2010-07-01 kl. 09.25

För att lägga mig i den här tråden och svara på en utkastad fråga så föredrar jag Sandy i den mer bombastiska live-box-varianten. Den är fantastisk, även om jag inte heller håller Sandy som en av mina absoluta favoriter.

Avseende Backstreets håller jag Winterland 78 högst - för visst är det den versionen där Sad eyes är enastående ilsken och innehåller de oerhörda "You liiiiieeeeeeeeeeeed"-skriken?

Born to run från live-boxen är också den ultimata versionen, enligt mig.

Vill också nominera några ytterligare:
Tenth avenue freeze-out från live-boxen - föredömligt koncis version, med blås, och underbar publikkontakt - vrålet när "The Big Man joined the band" ger mig gåshud.

Rent generellt har liveboxen otroligt bra versioner av många låtar - det är svårt att hitta bättre versioner av Born in the USA, Because the night, Badlands, Promised land, Racing in the street m.fl. än boxens, men av de låtarna finns det många bra versioner aå där är det inte givet att boxen är bäst.

Men även avseende Jersey girl och Raise your hand har jag svårt att tro att det finns bättre versioner än boxens.

Real World från Christic 1990 - versionerna från 05 är också mycket bra men här var den en ohörd bomb, en diamant som gnistrade klarare än det mesta.

Factory från Stockholm 1981 - jag tycker att den strippade 81-versionen av Factory med nästan bara trummor och sång är den bästa liveversionen, och då är nog Sthlm den bästa man kan höra.

#29 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-07-01 kl. 10.33

Visa inläggfannwenner skrev 2010-07-01 kl. 10.25:

För att lägga mig i den här tråden och svara på en utkastad fråga så föredrar jag Sandy i den mer bombastiska live-box-varianten. Den är fantastisk, även om jag inte heller håller Sandy som en av mina absoluta favoriter.

Avseende Backstreets håller jag Winterland 78 högst - för visst är det den versionen där Sad eyes är enastående ilsken och innehåller de oerhörda "You liiiiieeeeeeeeeeeed"-skriken?

Born to run från live-boxen är också den ultimata versionen, enligt mig.

Vill också nominera några ytterligare:
Tenth avenue freeze-out från live-boxen - föredömligt koncis version, med blås, och underbar publikkontakt - vrålet när "The Big Man joined the band" ger mig gåshud.

Rent generellt har liveboxen otroligt bra versioner av många låtar - det är svårt att hitta bättre versioner av Born in the USA, Because the night, Badlands, Promised land, Racing in the street m.fl. än boxens, men av de låtarna finns det många bra versioner aå där är det inte givet att boxen är bäst.

Men även avseende Jersey girl och Raise your hand har jag svårt att tro att det finns bättre versioner än boxens.

Real World från Christic 1990 - versionerna från 05 är också mycket bra men här var den en ohörd bomb, en diamant som gnistrade klarare än det mesta.

Factory från Stockholm 1981 - jag tycker att den strippade 81-versionen av Factory med nästan bara trummor och sång är den bästa liveversionen, och då är nog Sthlm den bästa man kan höra.

Finns ju även en het Backstreets-kandidat från Jacksonville 4 mars 77 med rätt smärtsamma "You liiiiiiiiiieeeeeeeeeeed". Fantastiskt ljud på den booten f ö.

Genom åren har just liveboxen fått omotiverat mycket negativ kritik. Många hänger upp sig på vad som inte finns på boxen (typ Sad Eyes i Backstreets, Jungleland etc) istället för att lyssna på hur det som faktiskt finns på boxen låter. Och jag tycker inte det spelar nån roll om man gjort pålägg i studio i efterhand - det är hur slutprodukten låter som intresserar mig. Inte hur det inte låter.

Jag håller med dig om de låtar du nämner, med undantag från Because the Night som jag definitivt anser finns i många bättre versioner från 78, med mer intensiva gitarrsolon. Promised Land från Agora 78 (och förmodligen även andra versioner från den perioden), där Bruce går bananas i slutet med sina glädjeskrik håller jag nog snäppet bättre än liveboxen.

Ja, Real World har väl aldrig gjorts så bra som den gjordes på Christic 1990. Föredrar versionen från 17 nov. Hörde den för första gången över telefon ett par veckor efter spelningen. Det var så vi gjorde på stenåldern...

#30 Användaren är offline   sober

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 nov-08

Skrivet 2010-07-01 kl. 13.08

My Fathers House (16/11/90 - LOS ANGELES, CA - SHRINE AUDITORIUM)

Factory (
09/08/78 - THE AGORA, CLEVELAND, OH)

Back In Your Arms (
31/07/05 - Schottenstein Center, Columbus, OH)

Backstreets (
25/03/77 - MUSIC HALL, BOSTON, MA)

This Land Is Your Land
(28/12/80 - NASSAU COLISEUM, UNIONDALE, NY)

I'm Going Down (
19/11/84 - KEMPER ARENA, KANSAS CITY, MO)

Fire (
26/07/84 - CNE GRANDSTAND, TORONTO, ONTARIO)

Ramrod (22/06/03 Ullevi, Gothenborg, Sweden)

All That Heaven Will Allow
(20/03/88 - PITTSBURGH, PA - USA, CIVIC ARENA )

#31 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-07-01 kl. 13.32

Visa inläggsober skrev 2010-07-01 kl. 14.08:

Probably

Citera

Backstreets (25/03/77 - MUSIC HALL, BOSTON, MA)

Probably

Citera

I'm Going Down (19/11/84 - KEMPER ARENA, KANSAS CITY, MO)

Jepp!

#32 Användaren är offline   prove it all night

• Happy cat
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-07-01 kl. 13.33

Visa inläggFred skrev 2010-06-30 kl. 22.56:

• NYC Serenade - Civic Theater, Akron 8 augusti 1975.

Nu lyssnar jag på den! Jag trodde jag hade hört den här versionen, men det hade jag inte!

Kan bara hålla med. Detta ÄR den ultimata versionen. :)

Backstreets-introt och kompet mitt i alltsammans också!

#33 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-07-01 kl. 13.38

Det var den tredje sista versionen av NYC Serenade tills 1999. Den sista spelades två dagar senare i Canton Ohio men klipps av mitt i alltihopa. Förmodar att den också var ganska bra.

Nördkunskaperna flödar.

#34 Användaren är offline   prove it all night

• Happy cat
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-07-01 kl. 13.41

Visa inläggfannwenner skrev 2010-07-01 kl. 10.25:

Ja live-boxen har ju klockrena versioner nästan rätt igenom. Born To Run och Born In The USA från boxen är dom bästa versionerna som finns. Born In The USA från boxen är som en jävla åskknall och skriken i slutet är en desperat mans skrik. Helt jävla otroligt bra.

Jag tycker den akustiska No Surrender från boxen är den ultimata nedstrippade versionen av den låten, så mycket känsla. Så mycket känsla.

Sandy håller jag däremot för bombastisk och uppblåst på boxen, den gillar jag bättre i 1974 års mera flummiga nedtonade live-arrangemang.

Factory - är helt med dig. Så SKA factory låta! Och absoulut inte som 99-00. Hela känslan går förlorad.

Ja Real World blev ju en ny låt när han körde den på pianot. Den är ju helt förstörd på Human Touch.

Inlägget har ändrats av prove it all night: 2010-07-01 kl. 13.45

#35 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-07-01 kl. 13.44

Visa inläggprove it all night skrev 2010-07-01 kl. 14.41:

Ja Real World blev ju en ny låt när han körde den på pianot. Den är ju helt förstörd på Human Touch.

Nördpålisen rycker in.
Real World hörde vi först som en pianolåt 1990. SEN kom den där konstiga HT-versionen 1992.

#36 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-07-01 kl. 13.47

Summer is here and the time is right to shut the computer down and go where I really want to go - I'll walk in the sun. Baby I was born for fun.

#37 Användaren är offline   prove it all night

• Happy cat
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-07-01 kl. 13.48

En låt som är speciellt intressant tycker jag är Mansion On The Hill. Studioversionen är så perfekt. Jag har aldrig hört någon live-version som ens är i närheten av studioversionen. Det där spröda som finns på skivan, hela stämningen och atmosfären går kanske helt enkelt inte att återskapa live vad vet jag.

#38 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-07-01 kl. 13.51

Det var kanske det dom misslyckades med i studion med ESB också.

#39 Användaren är offline   prove it all night

• Happy cat
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-07-01 kl. 13.52

Visa inläggFred skrev 2010-07-01 kl. 14.44:

Nördpålisen rycker in.
Real World hörde vi först som en pianolåt 1990. SEN kom den där konstiga HT-versionen 1992.

Lyllos. Jag hörde Christic-booten strax efter skivan. Först hörde jag Human Touch Versionen. :(

Visa inläggFred skrev 2010-07-01 kl. 14.47:

Summer is here and the time is right to shut the computer down and go where I really want to go - I'll walk in the sun. Baby I was born for fun.

YES! Jag måste jåbba ätt tag till sän kan jag gå into dä sun.

#40 Användaren är offline   prove it all night

• Happy cat
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-07-01 kl. 14.04

:yes: Och med snacket innan låten också som är grömmt alla!

Back In Your Arms 31/07/05 - Schottenstein Center, Columbus, OH)

Får kolla upp den.

Backstreets 25/03/77 - MUSIC HALL, BOSTON, MA)

:yes:

This Land Is Your Land (28/12/80 - NASSAU COLISEUM, UNIONDALE, NY)

Den från Live-boxen gillar jag bäst. Är det den?

I'm Going Down 19/11/84 - KEMPER ARENA, KANSAS CITY, MO)

Fire 26/07/84 - CNE GRANDSTAND, TORONTO, ONTARIO)

All That Heaven Will Allow[/b][/color][/size][/font] (20/03/88 - PITTSBURGH, PA - USA, CIVIC ARENA )

Ja, som den spelades 88 är den bästa, med hela introt när dom sitter och snackar på bänken Bad Scooter och den Store Mannen gillar jag.

• (6 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma