springsteen.se: 2012-03-29 Wells Fargo Center, Philadelphia, PA - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (5 Sidor)
  • +
  • « Första
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

2012-03-29 Wells Fargo Center, Philadelphia, PA

#61 Användaren är offline   dr zoom

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 11 sep-05

Skrivet 2012-03-30 kl. 20.17

Men va f-n, Fjärde raka utan E street shuffle. Det gillar jag ej. :(

#62 Användaren är offline   PeterHjelm

• Man at the top
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 15 jun-03

Skrivet 2012-03-30 kl. 20.19

Visa inläggFowler skrev 2012-03-30 kl. 19.28:

Men Janey Dont You Lose Heart, Ullevi 2008, var fantastisk i sin egen bristfällighet. Fortfarande hans mest gåshudsframkallande solo någonsin.

Fast jag har för mig att han satte solot påhejad av Bruce?! Överhuvudtaget tyckte jag CC blåste mycket bra i Sverige. Enda halvmissen jag minns var när han var på väg att köra ett varv till i Jungleland solot i Globen 07...

#63 Användaren är offline   PeterHjelm

• Man at the top
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 15 jun-03

Skrivet 2012-03-30 kl. 20.28

Visa inläggdr zoom skrev 2012-03-30 kl. 21.17:

Men va f-n, Fjärde raka utan E street shuffle. Det gillar jag ej. :(

Tror han iaf kommer variera mellan dessa och 82nd, så några Shuffle på raken framöver kan vi kanske räkna med... Men några fler låtar på denna position i setet behövs ej... Bäst numera är iaf avsaknaden av Seeds. Shattered and drawned saknar jag inte heller, men den får gärna dyka upp innan Woasd istället för Easy money ibland, och kanske är det på den positionen You've got it kommer dyka upp?!

#64 Användaren är offline   stillilllife

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 9 jun-09

Skrivet 2012-03-31 kl. 00.15

Fan va jävla bra/vackert rent utsagt detta var. Åh. <3

Inlägget har ändrats av stillilllife: 2012-03-31 kl. 00.17

#65 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 9 jul-03

Skrivet 2012-04-01 kl. 14.26

Visa inläggPeterHjelm skrev 2012-03-30 kl. 15.24:

Klart som fan att Bruce ska variera sin låtlista, tror både bandet och publiken förväntar sig det. Att vi sen har olika åsikter om vilka låtar som ska spelas eller inte, gör ju bara diskussionerna här roligare :) Jag vill kunna gå på en Brucekonsert och bli överraskad, om han sen väljer Working on the highway för femtioelfte gången kan jag leva med...

Det är endast sedan 99 och framåt som han har varierat så mycket han gjort, tidigare har han haft mer statiska turnéer med färre överraskningar bortsett från Europa 81 och i synnerhet de engelska konserterna, men Sverige spelningarna så varierades det mellan setlistan av Göteborg och stockholm kväll ett, där var det större likheter, men andra kvällen kom lite nyheter, 1985 varierade han Europa med ett visst antal låtar men setlistorna var i princip ganska statiska, största skrällen 1988 var ju när Quarter To Three plötsligt dök upp, 1992-1993 så bytte han mer av nya låtar från de färska plattorna, det var mer 1993 då han varierade mer bland de akustiska låtarna.

Vi har helt enkelt blivit bortskämda

#66 Användaren är offline   iceman32

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 23 sep-03

Skrivet 2012-04-01 kl. 17.36

Så länge han INTE spelar Apollo Medley på Ullevi någon av kvällarna så är jag nöjd, helst inte Kitty's Back heller.
Förstår mig inte på honom ibland (stort fan, sett han live 23 gånger nu, 25 med kommande Ullevi), men han har ju ett enormt låtlager, varför kväll efter kväll klämma in samma låtar gång på gång.
Mer variation är önskvärd.

#67 Användaren är offline   easton

• Hooked for life
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 13 jan-10

Skrivet 2012-04-01 kl. 18.50

Visa inläggstillilllife skrev 2012-03-31 kl. 01.15:

Fan va jävla bra/vackert rent utsagt detta var. Åh. <3

love!

#68 Användaren är offline   jen123

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 29 aug-07

Skrivet 2012-04-02 kl. 17.19

[quote name='zlatan' date='2012-03-30 kl. 15.13' timestamp='1333116833' post='297097']

Visa inläggRoll of the Dice skrev 2012-03-30 kl. 15.38:

(jmfr. Fotbollslag. Man tränar 4-4-2 under försäsong, hög backlinje, låg press. Efter 10 min i premiären får tränaren tok och ska ha 3-5-2, låg backlinje, hög press. Blir inte så lyckat, kan jag lova.)

Iof tränar ju oftast fotbollslag just för att kunna förändra under matcher (läs konserten) beroende på matchbild och motstånd (läs publik) ;)

Men i detta fall håller jag med. Ibland är inte anfall bästa försvar. Och för att ett lag ska kunna klara sig under en hel säsong måste det finnas en tydlig grund, en spelidé som gnuggas in under en lång försäsong...

Precis det är ju det som är grejen, att läsa av publiken och känna av att om det är lite drag i publiken så kanske man slänger in en låt som får publiken på fötter. Och om publiken är fantastiskt bra så kanske man bjuder på en liten mer sällsynt pärla. Jag ser det absolut inte som en svaghet att Bruce byter låtar mellan konserterna. Det är ju det som är hans styrka. När jag går på Ullevikonserterna i sommar, då förväntar jag mig en skillnad mellan konserterna och många låtbyten. Dessutom handlar det ju om tycke och smak. Det någon tycker är ett fiaskobyte kanske gör en annan persons kväll. Jag har många låtar som jag fortfarande inte har fått höra med Springsteen, och om han skulle låsa sig fast vid att alltid spela vissa låtar så kommer jag förmodligen aldrig få höra dem.

#69 Användaren är offline   jen123

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2012-04-02 kl. 17.22

Visa inläggRoll of the Dice skrev 2012-03-30 kl. 15.38:

Jag menade ju något helt, helt annat med begreppet "tycke & smak". I vidare tanke dvs att det inte existerar i allmänhet. Folk tror dock det, istället är det behov som styr oss. Var behoven kommer ifrån är olika. De kan vara sociala (uppväxt, var vi bor tex, de kan vara "genetiska" (om våra föräldrar påverkar oss eller våra känslomässiga förhållanden till dem påverkar oss) eller kan det vara så att det är ideologiska (politiskt engagemang tex) som är grunderna för vilken musik vi gillar, tilltalas av eller tar avstånd ifrån.

Vi vill dock gärna tro och marknadskrafterna vill också få oss att tro att vi har "tycke & smak" och att vi väljer helt själva. Glöm det.

I övrigt fattar jag dig och har inget emot det du skriver. Naturligtvis är det så som du beskriver. Men säg så här om Iron Maiden åker ut på "Early Days Tour" och spelar endast senaste albumet.. då blir det väl ändå lite fel? På 80-talet åkte ju BS på en tematour i "The Tunnel of Love Express Tour" då reagerade många fans på låtval under Europasvängen. "Hur kan X vara med i detta tema?" frågade folk sig efter giget. Och denna gång har han WB som nytt album, väldigt väl mottaget - då förväntar sig nog många att temat ska ligga där och inte i "Apollo Medley". Eller?

Jag har inget emot elitism. Om någon är väldigt duktig, kunnig är det ett nöje för mig att ta del av den personens talanger. Att jantlelaga bort sådana kvalitéer är stor synd och försämrar livet. Skulle man vägra Bruce bara för att han är världens bästa scenartist? Knappast, eller ?

Det finns visst något som heter tycke och smak. Det handlar inte om behov. Om jag tycker att en låt är bra så tycker jag att den är bra, det handlar inte om att jag har behov av att höra just den låten. Det handlar om vad jag tycker är bra resp dålig musik. Dessutom väljer vi visst själva.

#70 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 17 jun-04

Skrivet 2012-04-02 kl. 17.47

Här tycker jag nog du skulle kunna sätta dig in lite mer i Rolles resonemang istället för att bara avfärda det. Han verkar, utifrån vad som står i era inlägg, ha tänkt lite mer på detta än vad du har. Och sådan brist på ödmjukhet reagerar jag på.

Om du anser att det inte handlar om behov får du väl ge lite övertygande argument!

Själv blir jag nyfiken på de här idéerna som han framför. Har självt tänkt i samma banor och kan se att det stämmer in på mig själv. Musiken svarar självklart på behov hos mig, utifrån vem jag är. Skulle kunna skriva mycket om det och det skulle bitvis bli ganska personligt. Till exempel skulle jag sannolikt inte bli så berörd av raden "papa now I know the things you wanted that you could not say" om jag hade ett helt okomplicerat förhållande till min egen far.

#71 Användaren är offline   easton

• Hooked for life
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-02 kl. 18.27

Bild

#72 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 jul-08

Skrivet 2012-04-02 kl. 21.55

Visa inläggjen123 skrev 2012-04-02 kl. 18.22:

Det finns visst något som heter tycke och smak. Det handlar inte om behov. Om jag tycker att en låt är bra så tycker jag att den är bra, det handlar inte om att jag har behov av att höra just den låten. Det handlar om vad jag tycker är bra resp dålig musik. Dessutom väljer vi visst själva.

Jag tackar för uppmärksamheten och att du har uppmärksammat mitt skrivande är ju väldigt trevligt.
Om du hade fortsatt och förklarat dina ståndpunkter med fakta, eller egna observationer hade det ju varit lite spännande.

I och med att du inte verkar vara speciellt intresserad av vad som psykiatrin och beteendevetenskapen i övrigt (tex sociologi & etnologi) lär ut i denna fråga kan du ju bespara skattebetalarna att söka in på sådana utbildningar i framtiden. Då kan ju andra som är mer positivt inställda få din plats också.

I USA, UK & Australien (- där jag vistas numera) är behovsteorin om kulturella framställningar var mans sanning. De anser det totalt logiskt och de inser också att det bildats en industri som när konstnärer på detta. Precis som vårt behov efter mat skapat matindustrin eller behov efter sex skapat sexindustrin. Jag hade ett fantastiskt samtal med en flygvärdinna härom månaden i denna fråga på en långflygning (22 h) och just det här med att när vi blir kära törstar efter 3 minuters pop om lycka, när det tar slut springer och skaffar breakupmusik är så tydligt runt om oss. Varför ger man tex alltid Ulf Lundells blydubbel "Den Vassa Eggen" till nyskilda karlar och spelar "Kärleken förde oss samman" när folk gifter sig? När någon bjuder till sommarhuset ute vid havet - letar man upp "Öppna Landskap" på Spotify och har allsång vid grillen?

Kan det vara för att vi har ett behov av just den kulturyttringen, just i dessa lägen?

Eller är det bara en lycklig slump?

#73 Användaren är offline   jen123

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2012-04-03 kl. 22.07

Visa inläggRoll of the Dice skrev 2012-04-02 kl. 22.55:

Jag tackar för uppmärksamheten och att du har uppmärksammat mitt skrivande är ju väldigt trevligt.
Om du hade fortsatt och förklarat dina ståndpunkter med fakta, eller egna observationer hade det ju varit lite spännande.

I och med att du inte verkar vara speciellt intresserad av vad som psykiatrin och beteendevetenskapen i övrigt (tex sociologi & etnologi) lär ut i denna fråga kan du ju bespara skattebetalarna att söka in på sådana utbildningar i framtiden. Då kan ju andra som är mer positivt inställda få din plats också.

I USA, UK & Australien (- där jag vistas numera) är behovsteorin om kulturella framställningar var mans sanning. De anser det totalt logiskt och de inser också att det bildats en industri som när konstnärer på detta. Precis som vårt behov efter mat skapat matindustrin eller behov efter sex skapat sexindustrin. Jag hade ett fantastiskt samtal med en flygvärdinna härom månaden i denna fråga på en långflygning (22 h) och just det här med att när vi blir kära törstar efter 3 minuters pop om lycka, när det tar slut springer och skaffar breakupmusik är så tydligt runt om oss. Varför ger man tex alltid Ulf Lundells blydubbel "Den Vassa Eggen" till nyskilda karlar och spelar "Kärleken förde oss samman" när folk gifter sig? När någon bjuder till sommarhuset ute vid havet - letar man upp "Öppna Landskap" på Spotify och har allsång vid grillen?

Kan det vara för att vi har ett behov av just den kulturyttringen, just i dessa lägen?

Eller är det bara en lycklig slump?

Varför sådan nonchalant attityd? Jag hävdar ändå att det finns något som heter tycke och smak. Man gillar olika saker, sen att man i olika situationer kan känna behov av att höra kanske en sorgsen låt eller en mer uppåtlåt det är en sak. Men att avfärda tycke och smak är fel tycker jag. Om jag till exempel gillar rockmusik men ogillar jazz, så handlar ju inte det enbart om behov utan även om vad jag tilltalas av. Om nu allting handlar om behov, då borde man ju ändra musiksmak hela tiden utifrån ens sinnesstämning, men det gör man ju inte. Man håller fast vid den musik man tycker är bra.

#74 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-03 kl. 22.09

Visa inläggjen123 skrev 2012-04-03 kl. 23.07:

Varför sådan nonchalant attityd? Jag hävdar ändå att det finns något som heter tycke och smak. Man gillar olika saker, sen att man i olika situationer kan känna behov av att höra kanske en sorgsen låt eller en mer uppåtlåt det är en sak. Men att avfärda tycke och smak är fel tycker jag. Om jag till exempel gillar rockmusik men ogillar jazz, så handlar ju inte det enbart om behov utan även om vad jag tilltalas av. Om nu allting handlar om behov, då borde man ju ändra musiksmak hela tiden utifrån ens sinnesstämning, men det gör man ju inte. Man håller fast vid den musik man tycker är bra.

Jag är inte nonchalant, jag är kunnig.

#75 Användaren är offline   jen123

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2012-04-03 kl. 22.10

Visa inläggGiorgio skrev 2012-04-02 kl. 18.47:

Här tycker jag nog du skulle kunna sätta dig in lite mer i Rolles resonemang istället för att bara avfärda det. Han verkar, utifrån vad som står i era inlägg, ha tänkt lite mer på detta än vad du har. Och sådan brist på ödmjukhet reagerar jag på.

Om du anser att det inte handlar om behov får du väl ge lite övertygande argument!

Själv blir jag nyfiken på de här idéerna som han framför. Har självt tänkt i samma banor och kan se att det stämmer in på mig själv. Musiken svarar självklart på behov hos mig, utifrån vem jag är. Skulle kunna skriva mycket om det och det skulle bitvis bli ganska personligt. Till exempel skulle jag sannolikt inte bli så berörd av raden "papa now I know the things you wanted that you could not say" om jag hade ett helt okomplicerat förhållande till min egen far.

Jag tycker att det finns något som är tycke och smak också. Jag har en viss musiksmak, sen kan man i olika lägen känna behov av att höra en viss låt, men ens tycke och smak, vad man tycker är bra musik ändras ju inte.

#76 Användaren är offline   jen123

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2012-04-03 kl. 22.11

Visa inläggRoll of the Dice skrev 2012-04-03 kl. 23.09:

Jag är inte nonchalant, jag är kunnig.

Kunnig? Du för fram DIN teori, det är ingen absolut sanning.

#77 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-03 kl. 22.13

Visa inläggjen123 skrev 2012-04-03 kl. 23.11:

Kunnig? Du för fram DIN teori, det är ingen absolut sanning.

Det är vetenskap, inte MIN teori. Fatta!

#78 Användaren är offline   easton

• Hooked for life
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-03 kl. 22.15

Lugna er gossar :-)

#79 Användaren är offline   jen123

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2012-04-04 kl. 13.06

Visa inläggRoll of the Dice skrev 2012-04-03 kl. 23.13:

Det är vetenskap, inte MIN teori. Fatta!

Om du är så kunnig inom vetenskap, så vet du mycket väl att det finns få vetenskapliga teorier som är helt obestridliga. Ja, kanske att jorden är rund, men annars finns det många olika åsikter åt alla håll inom all vetenskap. Det finns ingen absolut sanning. Och om du nu menar att du har en absolut sanning, vilket jag starkt betvivlar, så får du gärna belägga dem med någon form av länk som inte bara är dina påståenden här i forumet. Det finns visst tycke och smak, annars skulle det ju inte spela någon roll vad man lyssnar på, bara det uppfyllde ens behov av att höra en sorgsen låt, en uppåttempolåt, en ballad, osv. Det är ju en tycke och smak som styr vilken musik man ens är intresserad av. Det handlar inte bara om behov, då skulle ju ens smak ändras hela tiden, men det gör den ju inte.

#80 Användaren är offline   jen123

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2012-04-04 kl. 13.07

Visa inläggeaston skrev 2012-04-03 kl. 23.15:

Lugna er gossar :-)

Gosse?!

• (5 Sidor)
  • +
  • « Första