springsteen.se: 2012-03-29 Wells Fargo Center, Philadelphia, PA - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (5 Sidor)
  • +
  • « Första
  • 3
  • 4
  • 5
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

2012-03-29 Wells Fargo Center, Philadelphia, PA

#81 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 7 jul-08

Skrivet 2012-04-04 kl. 13.13

Visa inläggjen123 skrev 2012-04-04 kl. 14.06:

Om du är så kunnig inom vetenskap, så vet du mycket väl att det finns få vetenskapliga teorier som är helt obestridliga. Ja, kanske att jorden är rund, men annars finns det många olika åsikter åt alla håll inom all vetenskap. Det finns ingen absolut sanning. Och om du nu menar att du har en absolut sanning, vilket jag starkt betvivlar, så får du gärna belägga dem med någon form av länk som inte bara är dina påståenden här i forumet. Det finns visst tycke och smak, annars skulle det ju inte spela någon roll vad man lyssnar på, bara det uppfyllde ens behov av att höra en sorgsen låt, en uppåttempolåt, en ballad, osv. Det är ju en tycke och smak som styr vilken musik man ens är intresserad av. Det handlar inte bara om behov, då skulle ju ens smak ändras hela tiden, men det gör den ju inte.

Lille vän, vad vet du vad jag tror på? Jag har redovisat behovsteorin, vad vet du vad jag anser om den?

Googlarunt kan du göra själv.

Lev du i din mentala istid - förneka allt du inte har förmågan att förstå, eller inte vill.

och som sagt - vad vet du vad jag anser om olika teorier? Jag kan rabbla marxistisk teori, islam för dig. Betyder det att jag är kommunistmuslim?

#82 Användaren är offline   easton

• Hooked for life
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 13 jan-10

Skrivet 2012-04-04 kl. 13.20

Visa inläggjen123 skrev 2012-04-04 kl. 14.07:

Gosse?!

Ja det va väl det jag skrev :-)

#83 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2012-04-04 kl. 13.52

Om du är så kunnig inom vetenskap, så vet du mycket väl att det finns få vetenskapliga teorier som är helt obestridliga. Ja, kanske att jorden är rund, men annars finns det många olika åsikter åt alla håll inom all vetenskap. Det finns ingen absolut sanning.

Det skriver jag under på. :) Vetenskapen bygger ju på teorier som baseras på den kunskap som vi har idag. De teorier som betraktas som sanning idag får ofta erkänna sig besegrade när nya kunskaper leder till nya och ofta bättre teorier. Detsamma gäller teorier som konkurrerar med varandra.

Det finns visst tycke och smak, annars skulle det ju inte spela någon roll vad man lyssnar på, bara det uppfyllde ens behov av att höra en sorgsen låt, en uppåttempolåt, en ballad, osv. Det är ju en tycke och smak som styr vilken musik man ens är intresserad av.

Men tycket och smaken är ju, som jag förstått behovsteorin, en konstruktion av olika behov. Olika människor har olika behov och har således olika tycke och smak varpå de attraheras eller känner vämjelse för olika saker.

#84 Användaren är offline   stillilllife

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 9 jun-09

Skrivet 2012-04-04 kl. 14.24

Fy fan för översittarattityd säger jag.

#85 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-04 kl. 14.30

Visa inläggwherethebandsare skrev 2012-04-04 kl. 14.52:

Det skriver jag under på. :) Vetenskapen bygger ju på teorier som baseras på den kunskap som vi har idag. De teorier som betraktas som sanning idag får ofta erkänna sig besegrade när nya kunskaper leder till nya och ofta bättre teorier. Detsamma gäller teorier som konkurrerar med varandra.

Ja, precis. Behovsteorin har ju fått genomgå diverse förändringar genom åren, också. Ett tag sa man ju att marknaden styrde och skapade alla behov. Det säger man inte idag tex- nu vill man peka på en växelverkan.

Ett bra bevis för behovsteorin: Taylor Swift! Idag världens största act. Runt om i världen känner unga tjejer att - ja, hon skriver precis som jag känner. Mitt liv i text & musik. Och så kan även tonårsföräldrar lyssna in för att förstå vad tonårsdottern egentligen känner, vilket hon kanske inte, vill/kan verbalisera. ;)

Finns andra också. BS har ju snackat om BTRalbumet och hur det kom och fyllde ett tomrum i 70-talet efter Vietnam & Watergate.

Och slamdunken: The Rising albumet.. efter 9-11.

#86 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 17 jun-04

Skrivet 2012-04-04 kl. 16.07

Visa inläggstillilllife skrev 2012-04-04 kl. 15.24:

Fy fan för översittarattityd säger jag.

Hm. Vem är mest översittare i diskussionen tycker du? Motivera gärna. :)

#87 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-04 kl. 16.29

Visa inläggGiorgio skrev 2012-04-04 kl. 17.07:

Hm. Vem är mest översittare i diskussionen tycker du? Motivera gärna. :)

Det kan väl bara vara jag? :blush:

#88 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 3 aug-03

Skrivet 2012-04-04 kl. 21.02

Visa inläggRoll of the Dice skrev 2012-04-04 kl. 14.13:

Lille vän, vad vet du vad jag tror på?

Ohhh... han slängde "Lilla vän"-kortet! :o

Det vet väl alla att det bara finns två säkra sätt om man vill förlora en diskution. Det ena är Hitler-kortet, det andra är Lilla vän-kortet.

#89 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-04 kl. 21.08

Visa inlägghaavard skrev 2012-04-04 kl. 22.02:

Ohhh... han slängde "Lilla vän"-kortet! :o

Det vet väl alla att det bara finns två säkra sätt om man vill förlora en diskution. Det ena är Hitler-kortet, det andra är Lilla vän-kortet.

Oj vad du kan, ojoj. (var ju en uppföljning av "Gosse" grejen, innan - men det kanske inte gick fram till dig.)

Ingen kan förlora en diskussion.
Om 2 eller fler framför sina åsikter, uppfattningar så vinner ingen - de upplyser varandra istället och berikar varandras liv.
Sen kan man ju snacka förbi varandra.
Sen kan man ha direkta fel i fakta.
Då blir det förlust.

#90 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2012-04-04 kl. 22.25

Sen finns det ju den andra varianten - när det är bevisat att man har fel i fakta försöker man vrida och vända det så att man ändå har rätt i fakta. :D

#91 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-04 kl. 23.05

Visa inläggwherethebandsare skrev 2012-04-04 kl. 23.25:

Sen finns det ju den andra varianten - när det är bevisat att man har fel i fakta försöker man vrida och vända det så att man ändå har rätt i fakta. :D

Och man kan ju alltid hålla på att se ner på den som är mer informerad och förlöjliga den personen.. ganska vanligt här i Sverige. :sick:

#92 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-11 kl. 19.35

Visa inläggRoll of the Dice skrev 2012-04-04 kl. 17.29:

Det kan väl bara vara jag? :blush:

Ja det var säkert det Stillilllife avsåg. Ville bara lyfta fram att jen123 i mina ögon inte "heller" intog en särskilt ödmjuk attityd.

Apropå behov spelade jag lite Bruce för min flickvän. Jag funderade på vad som kunde gå hem, eller vad som åtminstone kunde förklara poängen med bruceriet. Jag valde The River-monologen från liveboxen samt själva låten.

Hon blev berörd av att jag blev så berörd men själv kunde hon inte alls identifiera sig. Hon beskrev det (både monologen och låten) som en modern problemformulering, i motsats till postmodern. Att det Springsteen beskriver är ett antal begränsningar, inre och yttre, som måste övervinnas. Kampen för detta är själva kärnan i musiken. Jävlar vad rätt hon träffade på bara en lyssning!

Anledningen till att detta inte berörde henne särskilt mycket är hon aldrig själv haft dessa begränsningar. Hon har alltid varit begåvad och rik och haft alla möjligheter. Hennes issue har alltså istället varit det gränslösa. Hon har längtat efter gränser, ramar. Helt omvänt från mig. Därför har Springsteens musik inte så mycket att säga henne.

En klockren illustration av behovsteorin. Det handlar alltså inte i grunden om enskilda låtar för enskilda tillfällen, utan om hur hela musikens essens kan tilltala en eller inte, utifrån den individ man är och de saker man brottas med i livet.

#93 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 3 aug-03

Skrivet 2012-04-11 kl. 19.48

Hon vill alltså ha staket runt tomten medan du inte vill ha det? Kan bli roliga meningsyttringar om ni får barn eller djur... ;)

#94 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-11 kl. 19.58

Som du förstår är vi perfekta för varandra, båda kan erbjuda det den andra behöver.

Hund har vi för övrigt redan hunnit ha. Det hade nog gått bra om den inte skällt så på natten... :D

#95 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-12 kl. 09.50

Visa inläggGiorgio skrev 2012-04-11 kl. 20.35:

Anledningen till att detta inte berörde henne särskilt mycket är hon aldrig själv haft dessa begränsningar. Hon har alltid varit begåvad och rik och haft alla möjligheter. Hennes issue har alltså istället varit det gränslösa. Hon har längtat efter gränser, ramar. Helt omvänt från mig. Därför har Springsteens musik inte så mycket att säga henne.

En klockren illustration av behovsteorin. Det handlar alltså inte i grunden om enskilda låtar för enskilda tillfällen, utan om hur hela musikens essens kan tilltala en eller inte, utifrån den individ man är och de saker man brottas med i livet.

Ja, precis. Det är så det är - därför är det lite konstigt att tex jag gillar BS. Är på samma båt som flickvännen som beskrivs.. Men kanske är det mitt behov av att sätta ord på mina känslor som drar mig till BS, Dylan mfl snarare än till dans & r&b?

Ett tag när jag var väldigt produktiv i skrivandet så gick jag från BS, Dylan pågarna och körde techno, hårdrock & annan guramusik istället. Behovet var tillgodosett och då vaknade ett annat behov...

En annan reflektion; BS är väldigt populär i Holland, Spanien & Skandinavien. Europas liberala länder på många sätt. Många som känner sig instängda?

#96 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-13 kl. 16.39

Alla sossar är ju brucefans och sossar tror alltid att allt är alla andras fel.

#97 Användaren är offline   KLK

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 19 jan-06

Skrivet 2012-04-15 kl. 22.24

Från piten. Första konserten på 1 dag.

1. We Take Care Of Our Own +++
-Lite bättre än dagen innan. Kände att energin var på plats.
2. Wrecking Ball +++
-Se ovanstående.
3. Night ++++
-SÅDÄRJA! Nu blev det drag.
4. Death To My Hometown +++
-Se #2.
5. My City Of Ruins ++++
-Grym igen.
6. Thundercrack +++++
-Tröttnar aldrig på denna. Hade hoppats på en till med liknande old-school tema här!
7. Jack Of All Trades ++
-Snark.
8. Trapped +++++
-Bland det mäktigaste jag har hört/sett på en Bruce konsert. Fantastiskt. Denna får han spela varje kväll för mig.
9. Easy Money ++++
-Gungar på bra.
10. Prove It All Night +++++
-Ja tack. Bättre än på mycket länge!
11. Darkness On The Edge Of Town +++++
-Oväntad premiär. Grym version.
12. Waitin' On A Sunny Day +
Ja ni. . . Måste ha något att klaga på.
13. The Promised Land +++
-Inte hemsk iaf.
14. Apollo Medley ++++
-Har för mig att talet blev lite kortare samt annorlunda. Noterade att Bruce pratade något om att enda orsaken de gav sig in på denna linje var fruntimmer och för att få höra dessa skrika varje kväll. Patti hade ett WTF?!-look över sig. Guld värt.
15. Streets Of Philadelphia ++++
-Hade jag inte väntat mig, men gillade denna version bättre än den jag fick höra '09.
16. The Rising ++
-Snark, men vi slapp Lonesome Day åtminstone.
17. We Are Alive ++++
-Good stuff.
18. Thunder Road +++++
-Fantastico.

19. Rocky Ground ++++
-Enklare att komma in i musiken denna gång. Tog ett antal spelningar att greppa det materialet som man gillade från nya skivan.
20. Kitty's Back +++++
-15 minuters orgasm.
21. Born To Run ++++
-Som senast.
22. Dancing In The Dark +++
-Se ovanstående.
23. Tenth Avenue Freeze-Out ++++
-Se ovanstående.

#98 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-15 kl. 23.00

Visa inläggGiorgio skrev 2012-04-13 kl. 17.39:

Alla sossar är ju brucefans och sossar tror alltid att allt är alla andras fel.

Efter år som verksam inom HSB så kan jag inte annat än lägga av ett gigantiskt :clap:

#99 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2013-07-19 kl. 11.39

15/23

• (5 Sidor)
  • +
  • « Första
  • 3
  • 4