springsteen.se: Politik-tråden - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (3 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Politik-tråden Låt oss förpassa våra politiska diskussioner och tankar hit!

#1 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2012-05-15 kl. 11.24

Allmän och lika rösträtt till ALLA, ÄVEN VÅRA BARN!

Sverigedemokrater får rösta, vår statsminister får rösta, mördare får rösta, men inte våra barn!

Under 1800-talet var Sverige ett jordbrukssamhälle och barnen ingick i familjen som produktionsenhet. Utan barnen så kunde familjen inte tillgodose sina försörjningsbehov, barnen var en ren produktionsfaktor. Som samhällsekonomiska aktörer var alltså barnen ovärderliga.

Den industriella revolutionen kom och barnarbete blev överflödigt, barn fick istället börja utbilda sig för att kunna möta arbetsmarknadens krav. Sverige blev ett industrisamhälle.

Nu befinner vi oss i år 2012. Det mest gynnsamma användandet av barn är inte längre att låta dom arbeta på gården eller i fabriken. Nu går barn i grundskola och oftast också gymnasieskola. Sverige har blivit ett kunskapssamhälle där skolan har uppgiften att forma de medborgare som arbetsmarknaden och samhället kräver.

Familjens roll ser idag lite annorlunda ut, från att ha varit en produktionsenhet är den nu en konsumtionsenhet. Barnet är en stor del i denna konsumtionsenhet och är precis som för 200 år sedan en viktig samhällsekonomisk aktör.

Faktum är att barn är den största folkgrupp som inte är röstberättigade i detta land, omkring 2 miljoner. Trots deras stora inverkan och nytta äger de ingen politisk makt. GE ALLA BARN RÖSTRÄTT!!! Först då kan vi kalla det allmän och lika rösträtt!

Inlägget har ändrats av Fowler: 2012-05-15 kl. 12.10

#2 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2012-05-15 kl. 11.44

Hur gammalt måste ett barn vara för att få rösta? Antaligen räcker det, om jag tolkat dig rätt, med att de blivit födda för att få rösta. Men kan en treåring, eller ens en tioåring, fullt ut förstå och värdera de politiska alternativen och demokratin som styrform? Jag är tveksam.

Ska de rösta personligen eller ska röstningen ske genom ombud? Det förra alternativet leder sannolikt till att de antingen röstar som sina föräldrar säger åt dem att rösta eller till att de röstar på mindre smickrande partier, som Kalle Ankapartiet. Det senare alternativet leder sannolikt till att ombuden, alltså föräldrarna, röstar som de själva röstar. En fembarnsfamilj har således fler röster än en familj med färre barn. Är det demokratiskt? Jag vet inte, har inte reflekterat över det förrän nu.

#3 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 jul-08

Skrivet 2012-05-15 kl. 11.49

Så bra att du har fixat till en tråd där vi kan bråka om politik!

#4 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-05-15 kl. 12.20

Visa inläggwherethebandsare skrev 2012-05-15 kl. 12.44:

Hur gammalt måste ett barn vara för att få rösta? Antaligen räcker det, om jag tolkat dig rätt, med att de blivit födda för att få rösta. Men kan en treåring, eller ens en tioåring, fullt ut förstå och värdera de politiska alternativen och demokratin som styrform? Jag är tveksam.

Skulle gärna se en utredning på området. Se mitt inlägg som en tanke. Min övertygelse är ju att intresset att rösta inte skulle vara så stort i de lägre åldrarna. :) Risken är väl att föräldrar skulle hjälpa sina barn att rösta dom själva. Nya partier skulle säkert uppstå för att locka dessa nya unga röster. Ett parti som förespråkar gratis lördagsgodis kanske. Men samtidigt varför inte, medborgare under 18 år är ju en del av samhället. Men hur detta skulle genomföras i praktiken är som du säger, problematiskt.

Min poäng är att de förtjänar denna politiska makt. Det finns massor med röstberättigade som inte fullt ut förstår de politiska alternativen och demokratin som styrform. Vad gör en tioårings åsikter mindre värda än en 89årings?

#5 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-05-15 kl. 12.28

Tanken på att mina barn nu får rösta skrämmer mig.. :ohno:

#6 Användaren är offline   ThunderRoad

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 8 jul-08

Skrivet 2012-05-15 kl. 12.30

Visa inläggFowler skrev 2012-05-15 kl. 13.20:

Skulle gärna se en utredning på området. Se mitt inlägg som en tanke. Min övertygelse är ju att intresset att rösta inte skulle vara så stort i de lägre åldrarna. :) Risken är väl att föräldrar skulle hjälpa sina barn att rösta dom själva. Nya partier skulle säkert uppstå för att locka dessa nya unga röster. Ett parti som förespråkar gratis lördagsgodis kanske. Men samtidigt varför inte, medborgare under 18 år är ju en del av samhället. Men hur detta skulle genomföras i praktiken är som du säger, problematiskt.

Min poäng är att de förtjänar denna politiska makt. Det finns massor med röstberättigade som inte fullt ut förstår de politiska alternativen och demokratin som styrform. Vad gör en tioårings åsikter mindre värda än en 89årings?

Tycker du att 5-åringar ska rösta?

#7 Användaren är offline   wherethebandsare

• PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-05-15 kl. 12.39

Se mitt inlägg som en tanke.

Det gör jag. :)

Problemet som jag ser på saken är att de flesta tioåringar saknar den världserfarenhet som 89-åringen har. Ej sagt att rösträtt ska baseras på hur världsvan någon är men jag kan i varje fall känna att den genomsnittlige 18-åringen är mer kvalifierad att gå till valurnan och göra ett någotsånärt genomtänkt och rationellt val än vad den genomsnittlige tioåringen är.

För att spinna vidare på det här; borde en tioåring få sitta i riksdagen eller i kommunfullmäktige? Själv tycker jag att det är självklart att någon som är röstberättigad ska ha möjlighet att om denne önskar få kandidera till det den röstar för. Men vill vi se en tioårig riksdagsledamot vars enda mål är gratis lördagsgodis åt alla barn? Inte då jag.

#8 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-05-15 kl. 13.15

Jag fortsatte Reinfeldt snacket i "Arga Tråden" - vet inte om vi kan flytta in det hit?

#9 Användaren är offline   easton

• Hooked for life
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 13 jan-10

Skrivet 2012-05-15 kl. 14.02

Ja för den här tråden kommer absolut inte att spåra ur :D

#10 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-05-15 kl. 16.09

Ok, överfört från "arga tråden" så vi får lite ordning här:

Ang, debatt om Reinfeldts "etniska svenskar" svar:

Detta eländiga dribblande med siffror! Man kan bevisa precis vad man vill med det. Jag har i och för sig gått och väntat på att Allianzen skulle ta detta steg ett tag nu, har liksom legat i luften och surrat. Det som är så tragiskt är att deras s.k arbetslinje är ungdomsarbetslöshet. Detta är bara klassik Thatcherism som var illa på 80-talet, (bodde i England sommaren 82..) och bara är kastad på historiens skräphög av alla med en hjärna. De nya moderaternas hittade liket i ett dike och satte läppstift på det och körde igång monstret och folk gick på bluffen. För 1000 kr mer i månaden efter skatt. Sällan har väl ett land sålt sig billigare?

#11 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-05-15 kl. 16.12

Visa inläggThunderRoad skrev 2012-05-15 kl. 13.30:

Tycker du att 5-åringar ska rösta?

Deras roll som samhällsekonomiska aktörer gör dom iallafall förtjänta av det. Huruvida någon femåring överhuvudtaget skulle rösta av egen fri vilja vet jag inte. Skulle iallfall vilja se en utredning kring frågan.

Skriver just nu en liten novell som heter "Den förste ungen i riksdagen" btw. En sorts humoristisk profetia.

Hur som haver, tycker att medborgare under 18 år bör ha större politisk makt, om det bästa lösningen är rösträtt eller ej vet jag inte. Kanske ett särskilt val för medborgare under 18 för vissa enskilda frågor. Valen skulle kunna hållas i samband med skoldagen för att eliminera risken för att föräldrar går in och styr. Eller jag vet faktiskt inte, allt jag ville var att lyfta fram min poäng.

Men jag kan också argumentera emot mig själv. Är det realistiskt att ge en 5-åring ett sådant ansvar, NEJ det tycker jag inte.

Inlägget har ändrats av Fowler: 2012-05-15 kl. 16.28

#12 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-05-15 kl. 16.33

Visa inläggwherethebandsare skrev 2012-05-15 kl. 13.39:

Problemet som jag ser på saken är att de flesta tioåringar saknar den världserfarenhet som 89-åringen har.

Som jag ser det är 89-åringen i mindre utsträckning delaktig i det nuvarande samhället. Gamlingen konsumerar mindre har nog i många fall en förlegad samhällsbild. :P Gamlingen har förbrukat sin politiska makt. :D

Nu är jag bara oseriös men den här tråden har iallafall fått en flygande start. Nya ämnen tack!

#13 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-05-15 kl. 16.35

Visa inläggwherethebandsare skrev 2012-05-15 kl. 13.39:

Men vill vi se en tioårig riksdagsledamot vars enda mål är gratis lördagsgodis åt alla barn? Inte då jag.

Knappast värre än en Sverigedemokrat som vill slänga ut alla muslimer.

Jag vet, astöntigt argument. Bara för att pesten finns ska inte också kolera och malaria få samma utrymme. Men känslomässigt ligger mina tankebanor inte långt därifrån i denna fråga.

Inlägget har ändrats av Fowler: 2012-05-15 kl. 16.36

#14 Användaren är offline   wherethebandsare

• PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-05-15 kl. 16.36

Visa inläggFowler skrev 2012-05-15 kl. 17.33:

Som jag ser det är 89-åringen i mindre utsträckning delaktig i det nuvarande samhället. Gamlingen konsumerar mindre har nog i många fall en förlegad samhällsbild. :P Gamlingen har förbrukat sin politiska makt. :D

Då är det bäst att vi förbjuder personer över 18 att rösta så att vi alltid får en så fräsch samhällsbild som möjligt! ;)

#15 Användaren är offline   ThunderRoad

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 8 jul-08

Skrivet 2012-05-15 kl. 16.37

Visa inläggFowler skrev 2012-05-15 kl. 17.12:

Deras roll som samhällsekonomiska aktörer gör dom iallafall förtjänta av det. Huruvida någon femåring överhuvudtaget skulle rösta av egen fri vilja vet jag inte. Skulle iallfall vilja se en utredning kring frågan.

Skriver just nu en liten novell som heter "Den förste ungen i riksdagen" btw. En sorts humoristisk profetia.

Hur som haver, tycker att medborgare under 18 år bör ha större politisk makt, om det bästa lösningen är rösträtt eller ej vet jag inte. Kanske ett särskilt val för medborgare under 18 för vissa enskilda frågor. Valen skulle kunna hållas i samband med skoldagen för att eliminera risken för att föräldrar går in och styr. Eller jag vet faktiskt inte, allt jag ville var att lyfta fram min poäng.

Men jag kan också argumentera emot mig själv. Är det realistiskt att ge en 5-åring ett sådant ansvar, NEJ det tycker jag inte.

Precis. Att låta 5-åringar rösta hade varit samma sak som att ge föräldrar en extra röst/barn. Barn har ju ingen aning om vad allt stohej handlar om. Kan dock hålla med dig om att ungdomar bör ha mer att säga till om. Säg från att de börjar högstadiet ska deras åsikter tas på allvar, i vissa frågor.

#16 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-05-15 kl. 16.37

Visa inläggwherethebandsare skrev 2012-05-15 kl. 17.36:

Då är det bäst att vi förbjuder personer över 18 att rösta så att vi alltid får en så fräsch samhällsbild som möjligt! ;)

hehe precis. Du förstod väl att jag skämtade där?

#17 Användaren är offline   easton

• Hooked for life
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 13 jan-10

Skrivet 2012-05-15 kl. 16.38

Visa inläggFowler skrev 2012-05-15 kl. 17.35:

Knappast värre än en Sverigedemokrat som vill slänga ut alla muslimer.

Jag vet, astöntigt argument. Bara för att pesten finns ska inte också kolera och malaria få samma utrymme. Men känslomässigt ligger mina tankebanor inte långt därifrån i denna fråga.

vet inte om jag ska skratta, gråta eller bara glömma att jag såg dig skriva detta :)

#18 Användaren är offline   wherethebandsare

• PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-05-15 kl. 16.40

Visa inläggFowler skrev 2012-05-15 kl. 17.37:

hehe precis. Du förstod väl att jag skämtade där?

Såklart. Fast valde att inte citera dina två sista meningar då det blev mycket roligare så. :P

#19 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-05-15 kl. 16.51

Visa inläggRoll of the Dice skrev 2012-05-15 kl. 17.09:

Ok, överfört från "arga tråden" så vi får lite ordning här:

Ang, debatt om Reinfeldts "etniska svenskar" svar:

Detta eländiga dribblande med siffror! Man kan bevisa precis vad man vill med det. Jag har i och för sig gått och väntat på att Allianzen skulle ta detta steg ett tag nu, har liksom legat i luften och surrat. Det som är så tragiskt är att deras s.k arbetslinje är ungdomsarbetslöshet. Detta är bara klassik Thatcherism som var illa på 80-talet, (bodde i England sommaren 82..) och bara är kastad på historiens skräphög av alla med en hjärna. De nya moderaternas hittade liket i ett dike och satte läppstift på det och körde igång monstret och folk gick på bluffen. För 1000 kr mer i månaden efter skatt. Sällan har väl ett land sålt sig billigare?

Folk gick verkligen på bluffen. Det var en fasad från första början. Deras taktik har hela tiden varit att statistiken ska vara till deras fördel vid nästa val. Det började ju omgående med att tvinga tillbaka folk i arbete och vips så gick sysselsättningen upp.

Men nu är det ju inte så att jag på allvar tror att endast Alliansen pysslar med statistikförvrängning, det gör alla politiker. Dock var Reinfeldts senaste uttalande riktigt vidrigt och motsägelsefullt. Motsägelsefullt två gånger om dessutom. Ganska fantastiskt hur någon som aldrig pratar helt plötsligt kan vräka ur sig något sådant dumt. Antar att det var ett sätt att undersöka om det fanns några sympatier för dom tankarna. Det gjorde det inte i tillräckligt stor utsträckning och uttalandet kommer att vara glömt av de flesta vid valet. Uttalandet var ju av kategorin kanon eller kalkon, hade kunnat bli en succé om inte för att det var idiotiskt.

Dessutom kritiserade han för ett par år sedan Göran Persson för att inte ta arbetslösheten på allvar. Sedan kallade sig Reinfeldt för arbetarparti och nu säger han såhär. Jag är väldigt förvirrad.

#20 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-05-15 kl. 16.52

Visa inläggeaston skrev 2012-05-15 kl. 17.38:

vet inte om jag ska skratta, gråta eller bara glömma att jag såg dig skriva detta :)

Skratta naturligtvis :)

Visa inläggwherethebandsare skrev 2012-05-15 kl. 17.40:

Såklart. Fast valde att inte citera dina två sista meningar då det blev mycket roligare så. :P

Förstod det, din j**** smygpolitiker!! :D

Inlägget har ändrats av Fowler: 2012-05-15 kl. 16.53

• (3 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma