springsteen.se: Politik-tråden - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (3 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Politik-tråden Låt oss förpassa våra politiska diskussioner och tankar hit!

#41 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 7 jul-08

Skrivet 2012-06-02 kl. 22.44

Visa inläggkultsi skrev 2012-06-02 kl. 23.17:

kapitalism som är mänskligt??? Kapitalism KAN inte vara empatiskt, för då är det inte kapitalism.

Om du kunde din historia så hänvisar jag till, "kommunism med mänskligt ansikte" Pragvårens (68) stridsrop. De som ville ha denna förändring blev dödade av de andra kommunisterna som invaderade deras land. Läskigt.

#42 Användaren är offline   kultsi

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 24 dec-09

Skrivet 2012-06-02 kl. 23.06

Visa inläggRoll of the Dice skrev 2012-06-02 kl. 23.44:

Om du kunde din historia så hänvisar jag till, "kommunism med mänskligt ansikte" Pragvårens (68) stridsrop. De som ville ha denna förändring blev dödade av de andra kommunisterna som invaderade deras land. Läskigt.

Historia är jag bra på. Det är därför jag hävdar att kapitalism ALDRIG kan vara mänsklig. Du talar om den så kallade kommunism som fanns i öst för ett tag sen. Menar du att styret i öst-europa var kommunism???? Enligt mitt sätt att se finns det ingen stat som är/har varit kommunistiskt.

#43 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-06-02 kl. 23.13

Visa inläggkultsi skrev 2012-06-03 kl. 00.06:

Historia är jag bra på. Det är därför jag hävdar att kapitalism ALDRIG kan vara mänsklig. Du talar om den så kallade kommunism som fanns i öst för ett tag sen. Menar du att styret i öst-europa var kommunism???? Enligt mitt sätt att se finns det ingen stat som är/har varit kommunistiskt.

Hemma i Polen kallade de sig i alla fall, kommunister.

#44 Användaren är offline   kultsi

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip

Skrivet 2012-06-02 kl. 23.36

Visa inläggRoll of the Dice skrev 2012-06-03 kl. 00.13:

Hemma i Polen kallade de sig i alla fall, kommunister.

Jag kallar mig Springsteen-fan, men inte fan vägrar jag och lyssna på annan musik.

#45 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-06-03 kl. 10.20

Visa inläggkultsi skrev 2012-06-03 kl. 00.36:

Jag kallar mig Springsteen-fan, men inte fan vägrar jag och lyssna på annan musik.

Jag är West Ham United-fan och ser på andra lags matcher.

#46 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 24 mar-12

Skrivet 2012-06-03 kl. 13.25

Visa inläggkultsi skrev 2012-06-03 kl. 00.06:

När du säger att "historia är jag bra på" - menar du då att du är kunnig om historiens händelser, eller att du förstår den?

Naturligtvis finns det mänsklig kapitalism. Eller menar du att Bruce Springsteen byggt och just nu bygger sin rikedom på ett omänskligt utsugande?

#47 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 6 okt-04

Skrivet 2012-06-03 kl. 17.12

Intressant diskussion, särskilt Thomasos senaste fråga. Perspektivet det går att utöka den frågeställningen med är ju att se på tredje världen och fråga sig om den utveckling BS, Thomaso och undertecknad har dragit nytta av är värld de uppoffringar tredje världen fått göra.

#48 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-06-03 kl. 18.03

Visa inläggKragnert skrev 2012-06-03 kl. 18.12:

Intressant diskussion, särskilt Thomasos senaste fråga. Perspektivet det går att utöka den frågeställningen med är ju att se på tredje världen och fråga sig om den utveckling BS, Thomaso och undertecknad har dragit nytta av är värld de uppoffringar tredje världen fått göra.

Naturen! Du glömmer naturen!

#49 Användaren är offline   Southside Robban

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 nov-05

Skrivet 2012-09-01 kl. 04.45

God bless America! http://edition.cnn.c...ama-success.cnn

#50 Användaren är offline   kultsi

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip

Skrivet 2014-01-24 kl. 23.38

Börjar vi inte se svaret på kapitalismens aber? El-marknaden, tele-marknaden, apoteks-marknaden, äldrevårds-marknaden, skolmarknaden, bilprovnings-marknaden... Har det blivit billigare (med bibehållen service) har det blivit bättre? Jag tycker svaret är NEJ! Problemet är att en öppen marknad ALLTID slutar med monopol! Och om jag vill att nånting ska beslutas av endast en instans så vill jag vara en del av den. Staten är JAG!

#51 Användaren är offline   jaha

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 27 jul-07

Skrivet 2014-01-25 kl. 09.31

Visa inläggkultsi skrev 2014-01-24 kl. 23.38:

Börjar vi inte se svaret på kapitalismens aber? El-marknaden, tele-marknaden, apoteks-marknaden, äldrevårds-marknaden, skolmarknaden, bilprovnings-marknaden... Har det blivit billigare (med bibehållen service) har det blivit bättre? Jag tycker svaret är NEJ! Problemet är att en öppen marknad ALLTID slutar med monopol! Och om jag vill att nånting ska beslutas av endast en instans så vill jag vara en del av den. Staten är JAG!

Kan bara instämma.

#52 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 6 okt-04

Skrivet 2014-01-25 kl. 11.42

Visa inläggkultsi skrev 2014-01-24 kl. 23.38:

Exemplen du räknar upp är ganska dåliga bevis på ditt påstående om att en marknad med nödvändighet leder till monopol. Ingen av dem har väl slutat med marknadsmonopol?

Om det var monopolet som ledde dig till slutsatsen att marknaden inte skall styra nämnda branscher når du ju i s f med resonemanget motsatt effekt.

Inlägget har ändrats av Kragnert: 2014-01-25 kl. 13.36

#53 Användaren är offline   kultsi

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip

Skrivet 2014-01-26 kl. 17.42

Visa inläggKragnert skrev 2014-01-25 kl. 11.42:

Exemplen du räknar upp är ganska dåliga bevis på ditt påstående om att en marknad med nödvändighet leder till monopol. Ingen av dem har väl slutat med marknadsmonopol?

Om det var monopolet som ledde dig till slutsatsen att marknaden inte skall styra nämnda branscher når du ju i s f med resonemanget motsatt effekt.

Elmarknaden styrs väl så gott som helt av 3 bolag ,Fortum, Vattenfall och Eon? Detta är förståss ett oligopol, men likt ett monopol kan dessa tre helt agera utan större konkurrens. Eller?
Tele-marknaden har gjort att folk i glesbygd är utan telefon pga att de inte är lönsamma. Jag bor i glesbygd och har inget annat än Telia att välja på, då de andra har så dålig/ingen täckning.
Apoteket följer samma mönster och även så bilprovningen. Jag har bara ett apotek att välja på inom en radie på 10 mil. Samma med bilprovningen.
I Finland steg priserna för bilprovning med det dubbla efter avregleringen och de flesta stationer på mindre orter stängdes.
Jag tycker inte att en privat marknad ska ha hand om de delar av vårt samhälle som vi inte kan vara utan. Tex: El, Apotek, Telefon, Skola, Äldre-omsorg, sjukvård.
Men så tycker jag :)

#54 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2014-01-26 kl. 17.52

Visa inläggkultsi skrev 2014-01-26 kl. 17.42:

Tele-marknaden har gjort att folk i glesbygd är utan telefon pga att de inte är lönsamma. Jag bor i glesbygd och har inget annat än Telia att välja på, då de andra har så dålig/ingen täckning.

NMT450-Nätet då?

Går även att köra bredband över det om alla mobila alternativ laggar och fiber är fiktion

#55 Användaren är offline   kultsi

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip

Skrivet 2014-01-26 kl. 17.58

Visa inläggFowler skrev 2014-01-26 kl. 17.52:

NMT450-Nätet då?

Går även att köra bredband över det om alla mobila alternativ laggar och fiber är fiktion

Den finns väl inte kvar nå mer? Kollade upp på wiki: Den stängdes ner 2007.

#56 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2014-01-26 kl. 19.55

Visa inläggkultsi skrev 2014-01-26 kl. 17.58:

Den finns väl inte kvar nå mer? Kollade upp på wiki: Den stängdes ner 2007.

Nope its still running. Företaget NET1 står för driften

Net1.se

#57 Användaren är offline   kultsi

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip

Skrivet 2014-01-26 kl. 20.40

Visa inläggFowler skrev 2014-01-26 kl. 19.55:

Nope its still running. Företaget NET1 står för driften

Net1.se

Monopol alltså! :D