springsteen.se: 2013-07-07 Red Bull Arena Leipzig, GER - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (4 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

2013-07-07 Red Bull Arena Leipzig, GER

#41 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 7 dec-09

Skrivet 2013-07-08 kl. 12.03

Visa inläggbackstreet gambler skrev 2013-07-08 kl. 12.44:

Helt rätt!

Vilket är tjusningen med ett forum.

Spekulation, diskussion, reflektion.

Jag finner tyvärr inte så värst mycket tjusning i tvärsäker och bångsryrig och reflektionslös spekulation. Vår kvalitetsmedvetenhet är inte riktigt på samma plan, men det är ok.

#42 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-08 kl. 12.05

Visa inläggThomaso skrev 2013-07-08 kl. 12.07:

Att han klackade var väl inte så intressant, det är väl snarare hur han klackade som betyder något.

THIS!

#43 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 24 mar-12

Skrivet 2013-07-08 kl. 12.14

Visa inläggbackstreet gambler skrev 2013-07-08 kl. 12.59:

Upplever precis det du beskriver här!
För egen del så skulle jag självklart bli jätteglad om Springsteen hade den rösten kvar, där han går rakt in i människor, men det har väl knappt hänt sedan Streets of Philadelphia om man ska vara krass.

Live upplevde jag att han hade det kvar fram till 1997, därefter känner inte jag att han har "det" kvar i rösten.
Viljan finns säkert, låtarna finns, men som så många andra artister springer tiden till slut ifrån dem. Att framföra låtar om det man kände som 20-30 åring är till slut något som artister/band som är i den åldern själva gör bättre. Eller i alla fall med större inlevelse o känsla, en känsla av liv o död.

Då är det kanske bättre att göra som andra artister, våga åldras. Nu är Springsteen någon sorts Peter Pan, som aldrig vill växa upp...

Jag har haft ett antal bra kvällar på plats med ESB sedan 99 o framåt, men aldrig lyssnat på någon av konserterna igen, gjort försök, men gett upp nästan direkt. Efter München 99 gjorde jag bedömningen att det lät så pass illa från scen att jag spelade över mitt dat-band direkt när jag var i Köln någon kväll efter. Och då var det ändå relativt sett bättre ljud än sörjan från scen denna turné.

Jag har sett honom frångå sina inlärda mallar/gester ett fåtal gånger under dessa år, med blandad framgång. Kvällen i Helsingfors förra sommaren är nog den enda kväll på länge jag kände att Springsteen gav mig personligen en känsla av den spontanitet och närvaro som jag annars ofta saknat. Det har helt enkelt blivit lite väl mycket "boss time" eller "barn i sunny day" genom åren...

Det kommer bli svårt för BS att åldras som liveartist. Fansen kommer att bli besviken över en artist som står stilla och bara spelar sina sånger. Särskilt eftersom rösten som sagt inte har den berörningsmagin längre. Till slut blir det Stones. Som jag nu tycker är patetiska att se/lyssna på. Tåget har gått. Däremot skulle de säkert funka om de sänkte tempot.

Det är lite pga detta jag vill att Bruce slutar färga sitt hår. Får att lite grand börja montera bilden av super hero. Den måste vara oerhört jobbig att leva upp till. Jag tyckte därför att det var skönt att se honom lite tjock på Friends. Det var kanske ett första steg...

#44 Användaren är offline   backstreet gambler

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 10 jul-08

Skrivet 2013-07-08 kl. 12.22

Visa inläggFred skrev 2013-07-08 kl. 13.03:

Jag finner tyvärr inte så värst mycket tjusning i tvärsäker och bångsryrig och reflektionslös spekulation. Vår kvalitetsmedvetenhet är inte riktigt på samma plan, men det är ok.

Ok, nu tycker jag iofs inte att den var så värst bångstyrig i just detta fall.

På nätet finns gott om "bevis" på att han o Steven körde en identisk "scen" inför samma låt häromåret, för att få publiken att känna att det var stor improvisation på gång.

Vet egentligen inte varför du så envist håller fast vid att Springsteen är ngn sorts enastående bandleader med enorm improvisationsförmåga. Han blir ju slagen med hästlängder av exempelvis John Mayer live, i just det avseendet. Och det är bara ETT exempel av många.
Däremot är Springsteen enastående på att få publiken att känna det som att han o ESB är enastående improvisatörer, men det är ju inte samma sak. Det är bara ett avancerat skådespel...

#45 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 3 aug-03

Skrivet 2013-07-08 kl. 12.55

Vad glad jag är över att jag inte måste analysera absolut allt tills det inte längre finns några sånger kvar, utan endast en mängd fragment.
Jag går på konsert och tycker nästan alltid om vad jag ser. Inte så ofta det blir himmelstormande kärlek, den tiden är förbi, men min kompis Bruce och jag har det småmysigt i hop.
Ungefär som man kan ha med gamla flickvänner.

#46 Användaren är offline   KLK

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 19 jan-06

Skrivet 2013-07-08 kl. 12.58

Visa inlägghaavard skrev 2013-07-08 kl. 13.55:

Vad glad jag är över att jag inte måste analysera absolut allt tills det inte längre finns några sånger kvar, utan endast en mängd fragment.
Jag går på konsert och tycker nästan alltid om vad jag ser. Inte så ofta det blir himmelstormande kärlek, den tiden är förbi, men min kompis Bruce och jag har det småmysigt i hop.

Mysigt med gamla flickvänner? :blink:

#47 Användaren är offline   Leif-Ove

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 14 okt-07

Skrivet 2013-07-08 kl. 13.09

ÄNTLIGEN kom Roulette. Magisk intro och underbar livelåt. Tycker den var ett monster Ullevi 08. Max trummor mullrar helt fantastiskt!

#48 Användaren är offline   backstreet gambler

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-08 kl. 13.22

Ja...ungefär så upphetsande är Springsteens extranummer numer.

#49 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 3 aug-03

Skrivet 2013-07-08 kl. 13.33

Visa inläggKLK skrev 2013-07-08 kl. 13.58:

Mysigt med gamla flickvänner? :blink:

Du borde testa nångång. :)

#50 Användaren är offline   Matsiie19

• Bland Bortsprungna Katter
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 30 okt-07

Skrivet 2013-07-08 kl. 13.45

När ska vi börja sura över att det alltid ska ta ett visst antal konserter in på varje turné innan det börjar bli lite klass på setlistorna?

#51 Användaren är offline   easton

• Hooked for life
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 13 jan-10

Skrivet 2013-07-08 kl. 14.31

#52 Användaren är offline   HEJ_GÖTTTEBÅRRRJ!!!

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 6 jun-09

Skrivet 2013-07-08 kl. 14.43

:o :D hahHHahh Han hAAavart bÖga r mED bossen i rövven AlLa!11!! :blush: :guitar: :superman: ???345 :guitar:

#53 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2013-07-09 kl. 07.29

http://www.youtube.com/watch?v=RQ0BufzoQTY&feature=youtube_gdata_player

Tycker det här lät fantastiskt bra. Han hamnar lite i trans och han njuterv av sitt och bandets framförande. Trollbindande. Bästa youtubeklippet på länge.

#54 Användaren är offline   backstreet gambler

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-09 kl. 08.46

Visa inläggFowler skrev 2013-07-09 kl. 08.29:

http://www.youtube.com/watch?v=RQ0BufzoQTY&feature=youtube_gdata_player

Tycker det här lät fantastiskt bra. Han hamnar lite i trans och han njuterv av sitt och bandets framförande. Trollbindande. Bästa youtubeklippet på länge.

Helt klart en av de bästa låtarna denna turné! Gillar storyn han kör inför denna låt, då den skapar en närvaro, detta är något de flesta i publiken kan ta till sig.

Och låten görs riktigt vackert, lite Van Morrissonskt.

Synd den inte får plats mer ofta i setlistan.

#55 Användaren är offline   ThunderRoad

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 8 jul-08

Skrivet 2013-07-09 kl. 09.27

Magisk Back In Your Arms enligt youtubeklippen..

#56 Användaren är offline   PeterHjelm

• Man at the top
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 15 jun-03

Skrivet 2013-07-09 kl. 09.49

Personligen gillade jag Back in your arms starkt när man först såg den på Blood Brothers-dokumentären. Sedan tyckte jag inte den färdiga versionen levde upp till förväntningarna, när den släpptes. Live har jag tyckt den vart lite sävlig, så det är ingen låt jag längtar efter att få höra. Men givetvis är det ingen låt jag skulle ha nåt emot ifall den dök upp...

#57 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-09 kl. 10.27

Visa inläggbackstreet gambler skrev 2013-07-08 kl. 13.22:

Det är bara ett avancerat skådespel...

Det är just den typen av, från dig, återkommande kommentarer som jag anser vara så tvärsäker, bångstyrig och reflektionslös att jag gäspar av leda hela vägen till sängen. Jag anser inte att Bruce är Gud, men att han har oerhört mycket mervkvalitet i det han gör (än idag) än vad du i ditt spelade avståndstagande vågar erkänna.

#58 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 24 mar-12

Skrivet 2013-07-09 kl. 11.21

Visa inläggbackstreet gambler skrev 2013-07-09 kl. 09.46:

Helt klart en av de bästa låtarna denna turné! Gillar storyn han kör inför denna låt, då den skapar en närvaro, detta är något de flesta i publiken kan ta till sig.

Och låten görs riktigt vackert, lite Van Morrissonskt.

Synd den inte får plats mer ofta i setlistan.

Ett fint framförande. Hade dock alldeles innan lyssnat på Al Green mässa fram A Change is gonna come, och i jämförelse med Al Green är ju BS en ytterst futtig soulsångare. Men eftersom många BS-fans inte lyssnar på de stora soulsångarna vet de ju inte detta, och fortsätter tro att detta är höjdpunkten av soul och gospel.

Vilket för övrigt är lite synd. Springsteen pekar ju kärleksfullt med hela handen bakåt, mot Green, Curtis Mayfield, Van Morrison, Sam Moore, allihopa. Han vill verkligen att den vita publiken ska upptäcka dem. Men tror bara ett fåtal gör det. Synd.

Lyssnar för övrigt just nu på Marys place, Sam Cooke. En bra låt från världens bästa sångare någonsin.

#59 Användaren är offline   backstreet gambler

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-09 kl. 12.15

Visa inläggThomaso skrev 2013-07-09 kl. 12.21:

Ett fint framförande. Hade dock alldeles innan lyssnat på Al Green mässa fram A Change is gonna come, och i jämförelse med Al Green är ju BS en ytterst futtig soulsångare. Men eftersom många BS-fans inte lyssnar på de stora soulsångarna vet de ju inte detta, och fortsätter tro att detta är höjdpunkten av soul och gospel.

Vilket för övrigt är lite synd. Springsteen pekar ju kärleksfullt med hela handen bakåt, mot Green, Curtis Mayfield, Van Morrison, Sam Moore, allihopa. Han vill verkligen att den vita publiken ska upptäcka dem. Men tror bara ett fåtal gör det. Synd.

Lyssnar för övrigt just nu på Marys place, Sam Cooke. En bra låt från världens bästa sångare någonsin.

Kan bara hålla med.

Sedan är det väl tyvärr så att knappt någon artist numer når t ex sam cookes höjder.

#60 Användaren är offline   backstreet gambler

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-09 kl. 12.21

Visa inläggFred skrev 2013-07-09 kl. 11.27:

Det är just den typen av, från dig, återkommande kommentarer som jag anser vara så tvärsäker, bångstyrig och reflektionslös att jag gäspar av leda hela vägen till sängen. Jag anser inte att Bruce är Gud, men att han har oerhört mycket mervkvalitet i det han gör (än idag) än vad du i ditt spelade avståndstagande vågar erkänna.

Men det är ju min åsikt.

Precis som du skriver din. Förstår inte problemet.

Min åsikt är att Springsteen är en jätteduktig skådespelare på scen. Min åsikt är att t ex gyllene tider 2013 har mer "närvaro" än springsteen.
Din åsikt kring detta är en annan.

• (4 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma