springsteen.se: 2013-07-07 Red Bull Arena Leipzig, GER - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (4 Sidor)
  • +
  • « Första
  • 2
  • 3
  • 4
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

2013-07-07 Red Bull Arena Leipzig, GER

#61 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2013-07-09 kl. 13.02

Visa inläggThomaso skrev 2013-07-09 kl. 12.21:

Ett fint framförande. Hade dock alldeles innan lyssnat på Al Green mässa fram A Change is gonna come, och i jämförelse med Al Green är ju BS en ytterst futtig soulsångare. Men eftersom många BS-fans inte lyssnar på de stora soulsångarna vet de ju inte detta, och fortsätter tro att detta är höjdpunkten av soul och gospel.

Vilket för övrigt är lite synd. Springsteen pekar ju kärleksfullt med hela handen bakåt, mot Green, Curtis Mayfield, Van Morrison, Sam Moore, allihopa. Han vill verkligen att den vita publiken ska upptäcka dem. Men tror bara ett fåtal gör det. Synd.

Visst är det så

Ändock ser jag det som något positivt att Bruce ändå gör soul. Bättre att majoriteten endast kommer i kontakt med soul genom Bruce än inte alls.

#62 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2013-07-09 kl. 13.18

Ett fint framförande. Hade dock alldeles innan lyssnat på Al Green mässa fram A Change is gonna come, och i jämförelse med Al Green är ju BS en ytterst futtig soulsångare. Men eftersom många BS-fans inte lyssnar på de stora soulsångarna vet de ju inte detta, och fortsätter tro att detta är höjdpunkten av soul och gospel.

Något som skulle vara problematiskt därför att? :unsure: Om det, mot förmodan, är så att många Springsteenfans tror att det är höjdpunkten av soul och gospel är det väl ändå något som får stå för dem? Jag ser inte riktigt vad som är problemet.

#63 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 24 mar-12

Skrivet 2013-07-09 kl. 14.06

Jag har inte sagt att det är ett problem, däremot lite synd. Ungefär som när folk tror att Tomas Ledin är det bästa en svensk scen kan uppbringa. Eller att Stieg Larsson skriver världens bästa böcker.

Jag tror ju att det berikar både oss och vårt samhälle om vi gräver oss under ytan såväl vetenskapligt som kulturellt. Hade tex fler människor läst lite mer krävande litteratur eller lyssnat på mer emotionellt brännande musik hade vi faktiskt varit en klokare, mer inkännande art.

Och i det här fallet är det också lite synd för att artisten på scenen som jag tidigare skrev faktiskt pekar, försöker leda sin publik till själva guldådern.

Men att det just i det här fallet skulle vara ett enormt bekymmer har jag aldrig påstått. Dock synd, eftersom de som inte gräver missar stora, starka upplevelser. Det känns för mig obegripligt att man älska tex My city of Ruins och Land of hope and dreams och inte känna ett behov av att höra mer och bättre. På samma sätt som jag inte förstår att man kan älska First aid kit och inte bry sig om Emmylou harris, Allison Krauss, Gillian Welch, m.m.

Men, men. Their loss.

#64 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2013-07-09 kl. 14.10

Apropå problem så är det ett betydligt större problem att det bara är vita människor i publiken när BS spelar. Jag fick en obehagskänsla av det senast, eftersom det inte längre finns något annat sammanhang i samhället när så många samlas och alla är helvita.

Men såklart inget BS kan göra åt. Det är ju svarta/färgade som i regel vägrar ge "vit" kultur en chans. Man bejakar sin minoritets intressen. Förmodligen ett fundamentalt mänskligt beteende.

#65 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2013-07-09 kl. 14.17

Visa inläggFowler skrev 2013-07-09 kl. 14.02:

Visst är det så

Ändock ser jag det som något positivt att Bruce ändå gör soul. Bättre att majoriteten endast kommer i kontakt med soul genom Bruce än inte alls.

Klart det är positivt! Jag personligen leddes in på dessa herrar och damer genom BS. Jag hörde Drift away som femtonåring, och ville höra originalet och mer av samma sort.

Och Bruce är i sina bästa stunder en väldigt bra soulsångare! Det som brister i teknik kompenseras genom passion, inlevelse och en djup artistisk intelligens. Jag menar, Land of hope and dreams och My city of ruins är ju tvåtusentalets största soul/gospelsånger (som jag har hört, då)... Liveversionen av MCOR från Barcelona var en chock första gången jag såg/hörde den. Och sånginsatsen på studioversionen av BIMYAA är inget annat än fullkomligt knäckande. Dock tycker jag inte att han kan sjunga riktigt så bra, längre. Men det här från igår var ändå mycket bättre än vad jag trodde han var kapabel till 2013. Han sjunger ju för övrigt bättre än på många år på denna turné. Vad beror det på? Större resonanslåda?

Inlägget har ändrats av Thomaso: 2013-07-09 kl. 14.19

#66 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 3 aug-03

Skrivet 2013-07-09 kl. 14.35

Vilket för övrigt är lite synd. Springsteen pekar ju kärleksfullt med hela handen bakåt, mot Green, Curtis Mayfield, Van Morrison, Sam Moore, allihopa. Han vill verkligen att den vita publiken ska upptäcka dem. Men tror bara ett fåtal gör det. Synd.

Jag tror heller inte Bruce är Gud. (Se Freds inlägg.) Jag tycker därför det är ett tecken på sundhet att flertalet av oss inte upptäcker soul och gospel.

#67 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2013-07-09 kl. 14.54

Äh, för mig handlar soul och gospel inte om gud (eftersom jag inte tror på hen), utan om människan. Och att du inte är måltavla för den sortens musik inser jag, men jag tror verkligen att många andra skulle ha mycket behållning av det. I alla fall dom som älskar de sånger jag nämnde här innan.

#68 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-09 kl. 16.43

Visa inläggThomaso skrev 2013-07-09 kl. 15.06:

Jag har inte sagt att det är ett problem, däremot lite synd. Ungefär som när folk tror att Tomas Ledin är det bästa en svensk scen kan uppbringa. Eller att Stieg Larsson skriver världens bästa böcker.

Jag tror ju att det berikar både oss och vårt samhälle om vi gräver oss under ytan såväl vetenskapligt som kulturellt. Hade tex fler människor läst lite mer krävande litteratur eller lyssnat på mer emotionellt brännande musik hade vi faktiskt varit en klokare, mer inkännande art.

Och i det här fallet är det också lite synd för att artisten på scenen som jag tidigare skrev faktiskt pekar, försöker leda sin publik till själva guldådern.

Men att det just i det här fallet skulle vara ett enormt bekymmer har jag aldrig påstått. Dock synd, eftersom de som inte gräver missar stora, starka upplevelser. Det känns för mig obegripligt att man älska tex My city of Ruins och Land of hope and dreams och inte känna ett behov av att höra mer och bättre. På samma sätt som jag inte förstår att man kan älska First aid kit och inte bry sig om Emmylou harris, Allison Krauss, Gillian Welch, m.m.

Men, men. Their loss.

Bra svar

#69 Användaren är offline   jaha

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 27 jul-07

Skrivet 2013-07-09 kl. 18.08

Visa inläggThomaso skrev 2013-07-09 kl. 15.54:

Äh, för mig handlar soul och gospel inte om gud (eftersom jag inte tror på hen), utan om människan. Och att du inte är måltavla för den sortens musik inser jag, men jag tror verkligen att många andra skulle ha mycket behållning av det. I alla fall dom som älskar de sånger jag nämnde här innan.

Väl talat!

#70 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-10 kl. 19.27

Det här är ju hur bra som helst. Lätt det bästa jag lyssnat på från nuvarande turné, lätt. Tycker han sjunger vedervärdigt på studioinspelningen och under WOAD-tour var den ingen höjdare, men här, helt makalös.

#71 Användaren är offline   jaha

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 27 jul-07

Skrivet 2013-07-10 kl. 21.34

Visa inläggFowler skrev 2013-07-10 kl. 20.27:

Det här är ju hur bra som helst. Lätt det bästa jag lyssnat på från nuvarande turné, lätt. Tycker han sjunger vedervärdigt på studioinspelningen och under WOAD-tour var den ingen höjdare, men här, helt makalös.

Tycker dock Helsinki var bättre. Mer återhålsamt, men mer känsla. Detta var dock också mycket bra! :)

#72 Användaren är offline   Irish

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 1 sep-07

Skrivet 2013-07-11 kl. 02.37

Visa inläggThomaso skrev 2013-07-09 kl. 15.10:

Apropå problem så är det ett betydligt större problem att det bara är vita människor i publiken när BS spelar. Jag fick en obehagskänsla av det senast, eftersom det inte längre finns något annat sammanhang i samhället när så många samlas och alla är helvita.

Men såklart inget BS kan göra åt. Det är ju svarta/färgade som i regel vägrar ge "vit" kultur en chans. Man bejakar sin minoritets intressen. Förmodligen ett fundamentalt mänskligt beteende.

Hur är det ett problem?

#73 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2013-07-11 kl. 10.26

För att det känns konstigt. Jag gillar blandning bättre. Och för Bruce är det definitivt ett problem, eller har i alla fall varit. Tror du inte att han hade älskat att ha en mer etniskt blandad publik?

#74 Användaren är offline   Matsiie19

• Bland Bortsprungna Katter
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 30 okt-07

Skrivet 2013-07-23 kl. 16.08

Still got it. :)

• (4 Sidor)
  • +
  • « Första
  • 2
  • 3