springsteen.se: 2013-07-11 Rock In Roma, Rome, Italy - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (4 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

2013-07-11 Rock In Roma, Rome, Italy

#41 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2013-07-11 kl. 22.39

Å så Bobby Jean på en ovan plats i setet.. dom verkar ha skoj därnere

#42 Användaren är offline   PeterHjelm

• Man at the top
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 15 jun-03

Skrivet 2013-07-11 kl. 23.13

Rolig läsning efter att ha kommit hem från en kanonspelning med Lundell i Slottsruinen! Hade dock hellre vart i Rom så klart och sett turnéns kanske bästa konsert, kanske bästa sedan 1981 om avslutningen blir så bra som den kan bli?! Stod mellan London, Dublin och Rom när jag skulle välja en konsert utomlands. Nu kom jag dock inte iväg till London enligt planerna hellre, men frågan är vad man ska välja nästa turné?!

Hur eller hur ligger Lucky Town, Brilliant Disguise, Incident och NYCS väldigt högt på min önskelista!

#43 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 3 aug-03

Skrivet 2013-07-11 kl. 23.18

Bästa sedan 1981? Du har inte tillfälligtvis fått nåt att röka i slottsruinen i kväll?

#44 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 3 aug-03

Skrivet 2013-07-11 kl. 23.23

Start: 20:51

1. Spirit in the Night
2. My Love Will Not Let You Down
3. Badlands
4. Death to My Hometown
5. Roulette
6. Lucky Town
7. Summertime Blues
8. Stand On It
9. Working on the Highway
10. Candy's Room
11. She's the One (featuring the Mona intro)
12. Brilliant Disguise
13. Kitty's Back
14. Incident on 57th Street
15. Rosalita (Come Out Tonight)
16. NEW YORK CITY SERENADE
17. Shackled And Drawn
18. Darlington County
19. Bobby Jean
20. Waitin' on a Sunny Day
21. The Rising
22. Land of Hope and Dreams

23. Born in the USA
24. Born to Run
25. Dancing in the Dark
26. Tenth Avenue Freeze-out
27. Twist and Shout
28. Shout

29. Thunder Road

End: 00:15

Inlägget har ändrats av haavard: 2013-07-11 kl. 23.24

#45 Användaren är offline   PeterHjelm

• Man at the top
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-11 kl. 23.26

Visa inlägghaavard skrev 2013-07-12 kl. 00.18:

Bästa sedan 1981? Du har inte tillfälligtvis fått nåt att röka i slottsruinen i kväll?

Kanske blev lite för euforisk :) Ullevi2 var nog som helhet bättre, men ingen sekvens om 3 låtar toppar Incident-Rosie-Serenade enligt mig...

#46 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 dec-09

Skrivet 2013-07-11 kl. 23.41

Tare lugnt bara barn. Det är bara en setlista. :chicken:

#47 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 24 mar-12

Skrivet 2013-07-12 kl. 00.35

Visa inläggPeterHjelm skrev 2013-07-12 kl. 00.13:

Rolig läsning efter att ha kommit hem från en kanonspelning med Lundell i Slottsruinen! Hade dock hellre vart i Rom så klart och sett turnéns kanske bästa konsert, kanske bästa sedan 1981 om avslutningen blir så bra som den kan bli?! Stod mellan London, Dublin och Rom när jag skulle välja en konsert utomlands. Nu kom jag dock inte iväg till London enligt planerna hellre, men frågan är vad man ska välja nästa turné?!

Hur eller hur ligger Lucky Town, Brilliant Disguise, Incident och NYCS väldigt högt på min önskelista!

Jag vet att vi nött detta några varv (för mycket), men det kan inte hjälpas. Snälla människa: du utser genom att läsa låttitlar på nätet kvällens spelning till "Springsteens kanske bästa konsert sen 81". Ett extremt märkligt förhållningssätt. Men jag borde vant mig vid det här laget...

För övrigt lät NYCS inte särskilt bra. Men var väl kul ändå, för fansen som så gärna vill ha den.

#48 Användaren är offline   backstreet gambler

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 10 jul-08

Skrivet 2013-07-12 kl. 01.16

NYCS var fräsch o spännande........för 40 år sen.

#49 Användaren är offline   kultsi

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 24 dec-09

Skrivet 2013-07-12 kl. 01.57

Visa inläggbackstreet gambler skrev 2013-07-12 kl. 02.16:

Mona.. Faaaan

#50 Användaren är offline   Littlejohn2008

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 9 dec-07

Skrivet 2013-07-12 kl. 06.03

Wow, den är fräsch och spännande även idag...;)

http://www.youtube.c...bed/VRN_IlIy7g0

#51 Användaren är offline   PeterHjelm

• Man at the top
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-12 kl. 07.27

Visa inläggThomaso skrev 2013-07-12 kl. 01.35:

Jag vet att vi nött detta några varv (för mycket), men det kan inte hjälpas. Snälla människa: du utser genom att läsa låttitlar på nätet kvällens spelning till "Springsteens kanske bästa konsert sen 81". Ett extremt märkligt förhållningssätt. Men jag borde vant mig vid det här laget...

För övrigt lät NYCS inte särskilt bra. Men var väl kul ändå, för fansen som så gärna vill ha den.

Nu tog jag förvisso tillbaka mitt påstående i ett tidigare inlägg, då jag blev lite för het på gröten. Men jag kan fortfarande inte tänka mig att låtarna var dåligt framförda, vilket innebär att det borde vara en fantastisk kväll därnere. Men om du hade vart där, kanske du hade hört fel ackord på nåt ställe som hade förstört hela din upplevelse?!

#52 Användaren är offline   boban

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 2 jul-05

Skrivet 2013-07-12 kl. 07.46

Håller med Peter, han skrev i ett inlägg senare att det var lite överdrivet. Men samtidigt så hoppas jag thomaso att du hade en bra konsert. Dela gärna med dig av upplevelsen.

#53 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 dec-09

Skrivet 2013-07-12 kl. 09.20

Visa inläggbackstreet gambler skrev 2013-07-12 kl. 02.16:

Nja, riktigt så gammal är du inte. Det är roll of the dice som är så gammal. Eller blandar jag ihop er månne? Ni skriver ju samma hela tiden. Är ni en och samma?

#54 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 jul-08

Skrivet 2013-07-12 kl. 09.51

Visa inläggFred skrev 2013-07-12 kl. 10.20:

Nja, riktigt så gammal är du inte. Det är roll of the dice som är så gammal. Eller blandar jag ihop er månne? Ni skriver ju samma hela tiden. Är ni en och samma?

Hallå! Jag är numera så åldrad att jag är distingerad. BG är fortfarande bitter och ilsken, den knutna näven i fallet..

#55 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 24 mar-12

Skrivet 2013-07-12 kl. 10.29

Visa inläggPeterHjelm skrev 2013-07-12 kl. 08.27:

Nu tog jag förvisso tillbaka mitt påstående i ett tidigare inlägg, då jag blev lite för het på gröten. Men jag kan fortfarande inte tänka mig att låtarna var dåligt framförda, vilket innebär att det borde vara en fantastisk kväll därnere. Men om du hade vart där, kanske du hade hört fel ackord på nåt ställe som hade förstört hela din upplevelse?!

Varför skulle "ett fel ackord" förstöra min kväll? Du har uppenbarligen inte fattat mycket av det jag skrivit tidagare. Lite synd, då jag faktiskt ansträngde mig för att formulera och förklara.

Jag bryr mig inte ett dugg om hurvida ett ackord sitter rätt eller fel. Det är inte teknik vi pratar om. Däremot bryr jag mig om instensitet, känsla, estetik, kraft, mjukhet, stämningar, allt sånt. Och mest av allt bryr jag mig om hur det låter, något som jag finner rätt självklart, då det är musik det handlar om.

Det är fullkomligt omöjligt att på ett papper avgöra hur bra en konsert var, då det där magiska som då och då uppstår inte har med vilka sånger som spelas att göra, utan med något annat, som uppstår där och då.b

Ett enkelt exempel: att Frankie var så fin på Ullevi var inte bara för att de spelade en fin sång som heter Frankie, det var främst på grund av hur, och även när den spelades. Allt stämde, och magi skapades. Som motsats finns en massa väldigt bra Springsteensånger jag inte känt något speciellt inför, då de då varken framförts lika bra eller på samma sätt hittat rätt ögonblick.

Ett enkelt exempel till, apropå setlists, då du jämför BS från bakåt och till nu: tycker du verkligen att The River låter lika bra nu som den gjorde typ 85? Att den har samma kraft, ömhet och passion? Jag tycker absolut inte det. Sätt dig för övrigt och lyssna igenom liveboxen från 85. Det går inte att jämföra dagens Bruce Springsteen med den mannen. Dock är han ännu väldigt bra, men bra, nja...

Men jag tvivlar inte på att det var en väldigt fin kväll i Rom. Och tycker faktiskt att det är fint för de som åkte dit att de får höra en sång de längtat efter.

Inlägget har ändrats av Thomaso: 2013-07-12 kl. 10.30

#56 Användaren är offline   Andrew Blakk

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 6 sep-03

Skrivet 2013-07-12 kl. 11.30

Haha vilken rad 5-16 är! Lyckostar!

Näe det ska bli skönt att gå på Maiden imorgon.

Dom har kört samma setlist sen turnestarten förra året!

#57 Användaren är offline   CarlGustaf

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 5 mar-07

Skrivet 2013-07-12 kl. 13.20

Visa inläggAndrew Blakk skrev 2013-07-12 kl. 12.30:

Haha vilken rad 5-16 är! Lyckostar!

Näe det ska bli skönt att gå på Maiden imorgon.

Dom har kört samma setlist sen turnestarten förra året!

HAHA!
Maiden - vilket drömband!
samma som coldplay och annat junk.

lite dumt dumt att hjärtat valde att fastna för BS - då blir det ju ångestkvällar som igår. igår var nog värst av alla konsertkvällar jag inte upplevt. incident och NYCS är (som för nästan alla här) mina holy grails gällande låtar att få uppleva live.
å andra sidan har jag fått så höga förväntningar på de två låtarna efter att ha dammsugit youtube på konserter från 73-76 - så jag hade säkert bara blivit besviken om han spelade dem på "min" konsert.

speciellt med tanke på jag, hustru och lite vänner ska till sardinien imorgon, vilket gjorde att jag kollade biljetter till åka till rom och gå på konserten igår och sedan möta upp resten av gänget på sardinien. men det blev inte så då min kompis inte kunde hänga på pga småbarn, min fru ville inte göra det - och efter tre friendskonserter hade jag lite svårt att övertyga henne om att belasta hushållskontot med att jag skulle åka ensam till Rom. jag testade till och med att säga "om jag åker på Rom-konserten kan jag släppa det, det blir ett avslut för mig. då behöver jag inte gå på fler BSkonserter sedan."
hon trodde på det lika lite som det var sant.

men - efter att ha känt lite på det idag, och som Thomaso är inne på lite grand.
jag hade aldrig bytt Ullevi 28/7 mot Rom igår. Ullevi28 var en i det närmaste perfekt avvägd konsert - incident eller racing hade kunnat få spelas istället för lost in the flood - men egentligen bara för att jag aldrig sett incident live, och för att jag avgudar racing.

jag hade aldrig bytt Friends 3/5 mot Rom igår. upplevelsen av att gå 16personer, mina bröder med fruar, mina bästa vänner och att få lyssna igenom hela BTR med dem var helt lysande.

jag hade aldrig bytt Friends 4/5 mot Rom igår. att min tidigare BS-ciceron Tingan (som lärde mig uppskatta greetings och Wild innocent) som inte lyssnat på springsteen hardcore på några år tyckte att shackled, wrecking ball och adam raised a cain var bästa låtarna på konserten.

jag hade aldrig bytt Friends 11/5 mot Rom igår. första gången i pit-kön med alla sköna jävla människor. bara kön var värd entrépengarna. sedan första gången ståplats längst fram; få spana in cindy på nära håll (mums!) dansa till fetaste fest-plattan i världen, sjunga YOUR HOMETOWN så att gubbfan verkligen förstod att Stockholm är hans hem och till slut få dansa pelvis mot pelvis med någon okänd donna till Rosalita.

Med allt detta sagt - jag hade inte bytt någon konsert mot Rom; men jag hade inte haft något emot att vara där heller. såklart.

#58 Användaren är offline   easton

• Hooked for life
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 13 jan-10

Skrivet 2013-07-12 kl. 14.28

Drömkväll :)

#59 Användaren är offline   backstreet gambler

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 10 jul-08

Skrivet 2013-07-12 kl. 17.18

Visa inläggFred skrev 2013-07-12 kl. 10.20:

Tror du bommade min poäng.

Rocky ground är en fräsch o spännande låt denna turné. Är du med då?

#60 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2013-07-12 kl. 17.23

Roy får väl tänka till lite i introt annars hittar jag inga fel alls med detta framförande. Den är så fin!

• (4 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma