springsteen.se: 2013-07-11 Rock In Roma, Rome, Italy - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (4 Sidor)
  • +
  • « Första
  • 2
  • 3
  • 4
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

2013-07-11 Rock In Roma, Rome, Italy

#61 Användaren är offline   easton

• Hooked for life
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 13 jan-10

Skrivet 2013-07-12 kl. 20.15

#62 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2013-07-12 kl. 20.50

Visa inläggeaston skrev 2013-07-12 kl. 21.15:

Incident-solot är ju en skugga av sitt forna jag. Hamburg 2008 (bästa i modern tid!?) är vansinnigt mkt bättre. Men som vanligt passar hans röst som vanten för denna låt. Bör ha varit en trevlig upplevelse.

Kul med direktövergången till Rosalita!

Inlägget har ändrats av Fowler: 2013-07-12 kl. 20.50

#63 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 3 aug-03

Skrivet 2013-07-12 kl. 21.20

Visa inläggCarlGustaf skrev 2013-07-12 kl. 14.20:

incident och NYCS är (som för nästan alla här) mina holy grails gällande låtar att få uppleva live.

Incident har jag fått sju gånger... :D

#64 Användaren är offline   PeterHjelm

• Man at the top
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 15 jun-03

Skrivet 2013-07-12 kl. 23.33

Visa inläggThomaso skrev 2013-07-12 kl. 11.29:

Varför skulle "ett fel ackord" förstöra min kväll? Du har uppenbarligen inte fattat mycket av det jag skrivit tidagare. Lite synd, då jag faktiskt ansträngde mig för att formulera och förklara.

Jag bryr mig inte ett dugg om hurvida ett ackord sitter rätt eller fel. Det är inte teknik vi pratar om. Däremot bryr jag mig om instensitet, känsla, estetik, kraft, mjukhet, stämningar, allt sånt. Och mest av allt bryr jag mig om hur det låter, något som jag finner rätt självklart, då det är musik det handlar om.

Det är fullkomligt omöjligt att på ett papper avgöra hur bra en konsert var, då det där magiska som då och då uppstår inte har med vilka sånger som spelas att göra, utan med något annat, som uppstår där och då.b

Ett enkelt exempel: att Frankie var så fin på Ullevi var inte bara för att de spelade en fin sång som heter Frankie, det var främst på grund av hur, och även när den spelades. Allt stämde, och magi skapades. Som motsats finns en massa väldigt bra Springsteensånger jag inte känt något speciellt inför, då de då varken framförts lika bra eller på samma sätt hittat rätt ögonblick.

Ett enkelt exempel till, apropå setlists, då du jämför BS från bakåt och till nu: tycker du verkligen att The River låter lika bra nu som den gjorde typ 85? Att den har samma kraft, ömhet och passion? Jag tycker absolut inte det. Sätt dig för övrigt och lyssna igenom liveboxen från 85. Det går inte att jämföra dagens Bruce Springsteen med den mannen. Dock är han ännu väldigt bra, men bra, nja...

Men jag tvivlar inte på att det var en väldigt fin kväll i Rom. Och tycker faktiskt att det är fint för de som åkte dit att de får höra en sång de längtat efter.

Ok, hade tolkat att du framhöll framföranden av låtar i tidigare diskussioner, och att man genom att se en titel inte kunde veta hur en låt lät bra...

I övrigt håller jag med dig att det är fler aspekter som ingår i en konsertupplevelse än just själva framförandet...

Vad gäller framföranden av låtar förr och nu tycker jag absolut dagens versioner av olika låtar är lika bra, om inte bättre i många fall! Rösten är väl dock sämre, fast han numera sjunger bättre än på länge. Sedan var väl Clarence tutande lite sisådär sista åren. Blåset denna turnè har ju dessutom lyft många låtar till högre höjder! Vad kraft, ömhet och passion så var det bättre förr dock, men då var låtarna nya eller bara några år, så det är ju en löjlig jämförelse att göra...

#65 Användaren är offline   backstreet gambler

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 10 jul-08

Skrivet 2013-07-12 kl. 23.34

Visa inläggeaston skrev 2013-07-12 kl. 21.15:

Roligt på plats är jag säker på, grattis till fans som hade en bra upplevelse med hela baksidan av andra albumet!

Usch vilket surt solo så här i efterhand. Så går det med orepade låtar iofs, lite synd.

#66 Användaren är offline   PeterHjelm

• Man at the top
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-12 kl. 23.37

Visa inlägghaavard skrev 2013-07-12 kl. 22.20:

Incident har jag fått sju gånger... :D

Inkl. solopiano antar jag?! Har fått den så 02 och 05, men en fullbandsversion ligger överst på min önskelista!

#67 Användaren är offline   ThunderRoad

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 8 jul-08

Skrivet 2013-07-13 kl. 00.04

Fått Incident fullband två gånger :)

#68 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-13 kl. 00.54

Förväntar någon att jag skall komma ihåg detaljer som om det var fullband eller solo?
Jag går för att se Bruce och om det låter bra är jag nöjd. Kommer inte ihåg en enda av mina Incidents - de tillhör forntiden. Jag jagar nästa kick.

#69 Användaren är offline   PeterHjelm

• Man at the top
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-13 kl. 18.45

Visa inlägghaavard skrev 2013-07-13 kl. 01.54:

Förväntar någon att jag skall komma ihåg detaljer som om det var fullband eller solo?
Jag går för att se Bruce och om det låter bra är jag nöjd. Kommer inte ihåg en enda av mina Incidents - de tillhör forntiden. Jag jagar nästa kick.

I så fall är det väldigt imponerande att du kom ihåg att du hört den sju ggr :) I övrigt är det en go inställning du har!

#70 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 9 jul-03

Skrivet 2013-07-15 kl. 16.06

Visa inläggThomaso skrev 2013-07-12 kl. 01.35:

Jag vet att vi nött detta några varv (för mycket), men det kan inte hjälpas. Snälla människa: du utser genom att läsa låttitlar på nätet kvällens spelning till "Springsteens kanske bästa konsert sen 81". Ett extremt märkligt förhållningssätt. Men jag borde vant mig vid det här laget...

För övrigt lät NYCS inte särskilt bra. Men var väl kul ändå, för fansen som så gärna vill ha den.

Denna setlist är på papperet helt fantastisk, aldrig har Bruce bortsett från hela albumkoncepten gjort en sådan här setlist förr, inte ens 81, ingenting kommer i närheten. Men Bruce har varit väldigt taggad i Europa och jag tvivlar inte på att detta var bra eller rent överjävligt bra, jämför hur han lät 99 och nu, han är inte i närheten av det, jag i min tur jämför med 2000-talet och går aldrig tillbaka till 70-80 tal eftersom nästan ingenting låter som då, men hur det låter samt den intesitet Bruce och bandet kan få idag räcker för mig, det är endast på plats som man verkligen kan avgöra om det var bra eller ej, ett youtube klipp räcker inte, ljudet är för dåligt för att verlkligen kunna avgöra, jag har slutat lyssna på bootlegs av 2000-talets spelningar för ljudbilden är inte i närheten av det man får uppleva på plats, jag ser inte youtube klipp heller så mycket just för att det oftast är uselt ljud, bättre och höra av folk som var där i stället, bästa exemplet är Boston 03 då det var dimma och en ren standart setlist, men komserten i sig var helt fantastisk, det handlar enbart om i vilken form bandet och Bruce är i och är de i bra form blir det en oerhörd konsert.

#71 Användaren är offline   PeterHjelm

• Man at the top
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-15 kl. 16.54

Visa inläggbackstreet gambler skrev 2013-07-13 kl. 00.34:

Roligt på plats är jag säker på, grattis till fans som hade en bra upplevelse med hela baksidan av andra albumet!

Usch vilket surt solo så här i efterhand. Så går det med orepade låtar iofs, lite synd.

Jag är lyckligt ovetande om vad som var dåligt. Tycker det var en helt perfekt version! Tänk om denna hade inlett extranumrena innan Rosie tog vid någon av Friends-kvällarna, då hade msn nog upplevt den konserten mycket bättre... Men nästa gång kanske?!

Inlägget har ändrats av PeterHjelm: 2013-07-15 kl. 16.55

#72 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-15 kl. 22.26

Visst framförd i lägre tempo än brukligt men jävligt bra rock ändå. Bra live nummer tycker jag!

#73 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-15 kl. 22.34

Gillar även introt när han sjunger backstage med efterföljande Spirit In The Night, han jobbar fram bra saker nu

#74 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 dec-09

Skrivet 2013-07-16 kl. 09.09

Visa inläggbackstreet gambler skrev 2013-07-12 kl. 18.18:

Tror du bommade min poäng.

Rocky ground är en fräsch o spännande låt denna turné. Är du med då?

Tror nu inte det fanns nån poäng i ditt inlägg, men väl ett syfte. Syftet var att få gnälla lite...
Du hänger upp dig på siffror och årtal. Att framförandet av Rocky Ground låter bättre har dels att göra med att den sannolikt har repats oändligt mycket mer inför denna turnén än NYCS, och dels på att NYCS är en mycket mer komplex, och därmed svårare, låt att framföra. Fräschet har väldigt lite med saken att göra.

#75 Användaren är offline   easton

• Hooked for life
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 13 jan-10

Skrivet 2013-07-16 kl. 16.54

Visa inläggFowler skrev 2013-07-15 kl. 23.26:

Visst framförd i lägre tempo än brukligt men jävligt bra rock ändå. Bra live nummer tycker jag!

Bra gung!

#76 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 24 mar-12

Skrivet 2013-07-16 kl. 17.50

Visa inläggFowler skrev 2013-07-15 kl. 23.26:

Ja, den låter jättebra!

#77 Användaren är offline   backstreet gambler

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 10 jul-08

Skrivet 2013-07-18 kl. 22.54

Visa inläggFred skrev 2013-07-16 kl. 10.09:

Tror nu inte det fanns nån poäng i ditt inlägg, men väl ett syfte. Syftet var att få gnälla lite...
Du hänger upp dig på siffror och årtal. Att framförandet av Rocky Ground låter bättre har dels att göra med att den sannolikt har repats oändligt mycket mer inför denna turnén än NYCS, och dels på att NYCS är en mycket mer komplex, och därmed svårare, låt att framföra. Fräschet har väldigt lite med saken att göra.

Håller i princip med här.

Mer repetitioner av något ger generellt ett bättre framförande.

Syfte lr poäng....jadu, som jag sagt tidigare. Jag skriver en reflektion på ett diskussionsforum. För mig är det inte mer än så. Huruvida jag hänger upp mig på årtal lr inte är något som jag inte själv tänkt så mycket på.

#78 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 dec-09

Skrivet 2013-07-21 kl. 10.51

Visa inläggbackstreet gambler skrev 2013-07-18 kl. 23.54:

Håller i princip med här.

Mer repetitioner av något ger generellt ett bättre framförande.

Syfte lr poäng....jadu, som jag sagt tidigare. Jag skriver en reflektion på ett diskussionsforum. För mig är det inte mer än så. Huruvida jag hänger upp mig på årtal lr inte är något som jag inte själv tänkt så mycket på.

"Förhandsgranska" är en funktion som jag brukar använda. Den ger mig möjlighet att reflektera över mina reflektioner en extra gång så jag kanske slipper berika forumet med sånt jag inte själv tänkt så mycket på...

#79 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-31 kl. 00.00

Visa inläggPeterHjelm skrev 2013-07-13 kl. 19.45:

I så fall är det väldigt imponerande att du kom ihåg att du hört den sju ggr :) I övrigt är det en go inställning du har!

Där jag hittar min statistik står enbart vad som spelas, inte hur det spelas.

• (4 Sidor)
  • +
  • « Första
  • 2
  • 3
  • 4
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma