springsteen.se: 2013-07-18 Páirc Uí Chaoimh - Cork - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (3 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

2013-07-18 Páirc Uí Chaoimh - Cork

#21 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2013-07-18 kl. 21.53

Kvällens set är enligt mig ett mardrömsexempel på huxflux-konceptet

När han väl börjat hitta någon sorts form som ser hur lovande ut som helst så börjar han om från noll igen

#22 Användaren är offline   MyHometown

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 18 jul-12

Skrivet 2013-07-18 kl. 22.12

Pre Show:

1. I'll work for your love
2. Girls in their summer clothes
3. Real world

Main Set:
Start Time - 19:20 (approx)

1. This Little Light of Mine
2. My Love Will Not Let You Down
3. Out in the Street
4. Sherry Darling
5. WILD THING (tour premiere)
6. Frankie (sign request)
7. Adam Raised A Cain
8. Death To My Hometown
9. We Take Care Of Our Own
10. Seeds
11. Wrecking Ball
12. Jack Of All Trades
13. THE PRICE YOU PAY (tour premiere)
14. Prove It All Night ('78 intro)
15. Darlington County
16. Pay Me My Money Down
17. Shackled & Drawn
18. Waitin' On A Sunny Day
19. The Rising
20. Badlands
21. Land Of Hope And Dreams

Encore:

22. Real World (solo piano)
23. Born In The USA
24. Born To Run
25. Seven Nights To Rock
26. Dancing In The Dark

#23 Användaren är offline   backstreet gambler

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 10 jul-08

Skrivet 2013-07-18 kl. 22.27

Betalar folk för dessa öppna repetitioner?

#24 Användaren är offline   kultsi

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 24 dec-09

Skrivet 2013-07-18 kl. 22.49

Visa inläggbackstreet gambler skrev 2013-07-18 kl. 23.27:

Betalar folk för dessa öppna repetitioner?

JA! Visst är det otroligt! Grannen frågade mig om inte det räcker med att gå på en konsert. Då han är hockey-frälst, frågade jag om det inte räcker att se en match. Du syftar nog på Real World? Ge gubben " a break"! Senilitet kommer smygande..

#25 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 jul-08

Skrivet 2013-07-19 kl. 07.52

Hur räknas antal låtar numera? Är detta ett 30-sång set eller ett 28+2(Real World och Det lilla ljus jag har är ju spelade 2 ggr) set? Hur räknas pre-set?

Frågar åt en kompis...

Inlägget har ändrats av Roll of the Dice: 2013-07-19 kl. 07.54

#26 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 24 mar-12

Skrivet 2013-07-19 kl. 11.33

Klart han kan spela en låt både preshow och senare. Det är ju ganska många som inte var där och hörde den första gången. Och vem vet, han kanske var missnöjd och ville göra den bättre? Eller tvärtom, så stolt att han ville att alla skulle höra?

#27 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-19 kl. 11.33

Ok! För att diskutera setlist, vilket ju högst befogat i dessa trådar så måste jag säga att detta var det sämsta jag läst på år och dar. I relation till min smak då.

10/26

#28 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2013-07-19 kl. 11.38

Jo, tillochmed jag håller med. Det är bland annat därför jag inte har så mycket emot albumspelningarna, för att jag vet av erfarenhet att det kan bli riktigt mittpartier. För mig var det en ynnest att få höra Darkness och BITU på Friends. Jag kan jämföra med 2012, första kvällen på Ullevi, då ett evigt parti med Seeds och johnny 99-gnissel fick mig att fundera på att gå hem.

#29 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2013-07-19 kl. 11.41

Och såna här kvällar är det obestridligt som jag skrev tidigare: Springsteen vill inte alltid skapa det där stora, starka, känslomässiga. Kanske för att det kräver för mycket, eller för att han helt enkelt tycker det här är roligare, vad vet jag. Men tydligt är att han de senaste åren gott mot att spela alltfler rena underhållningsshower. Det började lite med att han gjorde super bowl.

#30 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2013-07-19 kl. 11.43

Visa inläggThomaso skrev 2013-07-19 kl. 12.41:

Och såna här kvällar är det obestridligt som jag skrev tidigare: Springsteen vill inte alltid skapa det där stora, starka, känslomässiga. Kanske för att det kräver för mycket, eller för att han helt enkelt tycker det här är roligare, vad vet jag. Men tydligt är att han de senaste åren gott mot att spela alltfler rena underhållningsshower. Det började lite med att han gjorde super bowl.

Verkligen

#31 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2013-07-19 kl. 12.13

Kollade just upp setlistan från den främsta Springsteesnshow jag har upplevt, andra kvällen 2003. Den konserten har en helt annan mening och tyngd. Han vill något mer än att bara underhålla. Och i extranumren gör han rätt, bryter av inför sista extasen med två stora, vackra, sorgsna, livsbejakande gospelnummer:

01. The promised land
02. The rising
03. Lonesome day
04. Jackson cage
05. My love will not let you down
06. Atlantic city
07. Empty sky
08. The river
09. Waitin' on a sunny day
10. Darlington county
11. Growing up
12. Worlds apart
13. Badlands
14. She's the one
15. Mary's place (med "dancing in the streets" invävd...)
16. Racing in the street
17. Into the fire
18. No surrender

19. Thunder road
20. Hungry heart
21. Ramrod
22. Born to run
23. Detroit medley

24. My city of ruins
25. Land of hope and dreams
26. Dancing in the dark
27. Twist and shout
28. Twist and shout (igen)

Sen har det såklart hänt senare att det blivit nästan lika bra. Som tex förra året på Ullevi. Men då är det mer av en slump. Det råkade bli rätt. För det är, som jag skrivit miljoner gånger, en myt att Springsteen alltid levererar de där makalösa fulländade showerna. Det sker någon gång ibland.

Inlägget har ändrats av Thomaso: 2013-07-19 kl. 12.14

#32 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2013-07-19 kl. 12.25

För övrigt håller jag med alla som anser att den här vändan saknar mening ur konstnärlig synpunkt. Det som drev förra delen av WB-turnén var ju sorgen och saknaden efter Clarence död. Vilket ju var själva förutsättningen för det känslomässiga crescendot under Jungleland i Göteborg. Nu är det där överspelat, och bandet har blivit en jukebox igen. Ibland bra, ibland mindre bra.

Varför gör då Bruce den här vändan? Dels kan det vara för att han och bandet tycker att det är roligt, för att de känner att åren går, och ska det göras så ska det göra nu. De är ju trots allt relativt sätt ännu ett väldigt bra band. Och Bruce Springsteen är i sin bästa stunder ännu outstanding. Men så finns det såklart en annan anledning också, som många Springsteenfans fortfarande tycks ha svårt att greppa och ta till sig. Pengar. Bruce Springsteen & E-street band är en industri. Det är många människor som drar in pengar och får jobb när de åker på turné. Kontrakt på antal spelningar kan ju mycket väl vara skrivna sen långt långt tillbaka. Vad vet vi?

Vi har någon slags naiv idé ännu om att Bruce bara gör detta för att han vill, att inga andra hänsyn än de rent artistiska tas. Detta är en absurd syn, särskilt med tanke på hur oerhört stora siffror det handlar om.

#33 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2013-07-19 kl. 12.57

Jag vet inte om de här siffrorna stämmer, men ganska intressant än då, för att få en klarare bild av vad jag skriver om ovan: http://www.salary-mo...hp#.UekpN43p15I

#34 Användaren är offline   sapphire

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 jan-09

Skrivet 2013-07-19 kl. 14.49

Visa inläggThomaso skrev 2013-07-19 kl. 13.25:

för att de känner att åren går, och ska det göras så ska det göra nu.

Där har du den enskilt största anledningen tror jag. Pengar skadar inte men jag tror verkligen att den där raden sammanfattar drivkraft #1. Under första delen av WB-turnén sammanföll spelglädjen med känslan av att Bruce ville säga något. Now, not so much.

#35 Användaren är offline   easton

• Hooked for life
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 13 jan-10

Skrivet 2013-07-19 kl. 15.20

The Price You Pay hade man ju inte gråtit över att få höra...

#36 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2013-07-19 kl. 16.10

Visa inläggsapphire skrev 2013-07-19 kl. 15.49:

Där har du den enskilt största anledningen tror jag. Pengar skadar inte men jag tror verkligen att den där raden sammanfattar drivkraft #1. Under första delen av WB-turnén sammanföll spelglädjen med känslan av att Bruce ville säga något. Now, not so much.

Jag tror också det är nummer ett. Men en del fans verkar tro att allt baseras på Bruce lust, typ när turnén tog slut förra året, att han då bara bestämmer sig för att "äh, vi kör en runda till"! Så är det självfallet inte. Det var säkerligen en tvåårsplan från början, sedan avvaktar man såklart arenor och städer för att se till att försäljningen blir så bra som möjligt.

Men buisness är ändå såklart en del i det. Det var någon härinne som skrev att han fick sin tredje Born in the-USA spelning i rad. Varför tror folk att han så ofta i sommar spelat sitt mest populära album? För att det är de tolv roligaste sånger han vet att spela? Självfallet gör han det för han vet att det lockar folk, säljer biljetter. Det tror jag också är huvudorsaken till att han börjat spela låten BITU regelbundet igen. Det är faktiskt den enda sång med BS som precis alla känner till.

Sen tvivlar jag inte en sekund på att han ser det som en artistisk utmaning att framföra albumet så bra som möjligt, försöka addera något till sångerna och helheten. Artisteri och kommers i förening behöver inte vara något negativt. Och väljer en artist att spela på stadiums så väljer ju den att presentera en lättillgänglig sida av sig själv. Det är därför jag anser att var ganska modigt av BS att spela Darkness från början till slut. En fin upplevelse. Däremot skulle han aldrig köra Greetings eller The wild... Det vore respektlöst mot den stora, dyrt betalande publiken. Det kan han spara till mindre arenor.

#37 Användaren är offline   Ingenväghem

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 26 apr-13

Skrivet 2013-07-19 kl. 16.59

Visa inläggThomaso skrev 2013-07-19 kl. 17.10:

Men buisness är ändå såklart en del i det. Det var någon härinne som skrev att han fick sin tredje Born in the-USA spelning i rad. Varför tror folk att han så ofta i sommar spelat sitt mest populära album? För att det är de tolv roligaste sånger han vet att spela? Självfallet gör han det för han vet att det lockar folk, säljer biljetter. Det tror jag också är huvudorsaken till att han börjat spela låten BITU regelbundet igen. Det är faktiskt den enda sång med BS som precis alla känner till.

Glöm inte att folk inte visste vad de skulle få höra när de köpte biljetterna (typ ett halvår innan), så att säga att han lirar hela BITU för att han vet att det drar folk blir ju lite fel. Och dra folk behöver han nog knappast vara rädd för att inte göra ändå...

#38 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2013-07-19 kl. 18.44

Så du tror på fullt allvar att alla i publiken köpte flera månader innan? Kan vara lämpligt då att veta att merparten av spelningarna i europa inte var slutsålda. Så vad var fel i mitt resonemang?

#39 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2013-07-19 kl. 18.49

Alla gånger jag varit inne och tittat efter biljetter till div städer i europa har det funnits. De till Kilkenny, turnens avslutning, köpte jag från Ticketmaster för bara några veckor sedan. Att det står sold out på hemsidan ska man inte bry sig så mycket om om. Det är pr, ungefär som det står only one room left! på hotellens websidor.

#40 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 6 okt-04

Skrivet 2013-07-19 kl. 21.22

Visa inläggIngenväghem skrev 2013-07-19 kl. 17.59:

Glöm inte att folk inte visste vad de skulle få höra när de köpte biljetterna (typ ett halvår innan), så att säga att han lirar hela BITU för att han vet att det drar folk blir ju lite fel. Och dra folk behöver han nog knappast vara rädd för att inte göra ändå...

Fast du måste la vara med på att sättet han framför sina konserter på har en inneboende kommersiell potential. Låt säga att han på ullevi -08 spelat enbart obskyra "pärlor" som folk här inne skulle blivit fuktiga i ögonen av att få lägga till sina listor men, 95% av publiken aldrig hört och inte skulle gillat, så är jag rätt övertygad om att det skulle påverkat trycket på Stadionkonserterna -09.

Till och med annars så subkulturcreddberoende tjommar som Bjurman och Larsson och Lokko hade nog insett att det var dåligt efterssom deras jobb trots allt handlar om att bevaka populärkultur vilket sådana framföranden knappast kunnat göra skäl för att få kalla sig.

• (3 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma