Fred skrev 2014-02-18 kl. 14.30:
Ja alltså...nu hade du nog otur när du tänkte till.
Karln har ju under sin över 40 år långa skivkarriär inte spelat så värst mycket i Australien så för publiken, som ju är den som betalar karlns lön, så upplevs låtar som är minst 10 år äldre nog varken mossiga eller fega. Australiensarna är nog bara glada att dom äntligen får uppleva karln live och höra Badlands sparka hästarsle där vi andra skulle snarka av leda.
Men visst kan vi bortskämda fanatiska svennar sitta på vår piedestal i vår bubbla och skämmas över att vi fortfarande intresserar oss för en artist som vi inte vågar erkänna att vi intresserar oss för och beundrar.
Förstår inte varför jag i min åsikt skulle behöva ta hänsyn till vilka han spelar inför. Ofta används argumentet att konserten säkerligen var fantastisk för förstagångsbesökare. Nu spelar du ut en variant på det med "australienkortet".
Jag anser att setlistan är mossig med tanke på att det är samma gamla låtar år ut och år in, just i detta fall blev det så extremt att jag skrev ett inlägg om det. Du behöver absolut inte hålla med om att den är mossig.
I helgen var jag på en konsert med en gammal ungdomshjälte, då bjöds jag på såväl låtar från nya skivan, gamla hits, samt kommande än så länge outgivna låtar. De nya låtarna innehöll en energi och närvaro/inblick i artistens liv just nu. Sådant gillar jag.
Ett annat av mina favoritexempel är John Mayer som kommer att spela inför en fullsatt glob i Johanneshov i sommar, jag skulle bli mycket besviken om han bjöd på en setlista utan några låtar från senaste skivorna, utan i stället byggde showen från hitsen 2002-2003.
Avslutningsvis anser jag att t ex låtarna från "The river" lät som bäst 80-81, då de var aktuella och framfördes med nerv ocn närvaro. Sedan finns det självklart undantag, tycker t ex att "Drive all night" funkade bra i inramningen på Ullevi häromåret.