Thomaso skrev 2014-03-07 kl. 23.13:
Tycker personligen det är fånigt att jämföra. Det handlar om olika känslor. De bästa spelningarna från de senaste tio åren har frammanat något annat än de gamla. Men orkar inte gå in på det särskilt djupt. Giorgio har gjort det tillräckligt bra, förut.
För övrigt är min starkaste Springsteenupplevelse Ullevi 03. Att det var SÅ bra, som jag bara drömt om. Och allra bäst tyckte jag gospellåtarna var, LOHAD och My City of ruins. En slags låtar BS inte hade tjugofem år tidigare. Alltså var han och bandet och upplevelsen bättre 03 än 81. I mina ögon och öron, där och då. Hur booten låter bryr jag mig inte alls om, eftersom det inte har så mycket med konsertupplevelsen att göra. Inte fan går det att höra på en sån tex hur häpnadsväckande vemodsmagisk Girls in their summer clothes var den där kvällen i juli 08.
Nu idag hade jag inte berörts på samma sätt. För att allting flyter. Såväl inom oss som i Bruce.
Ja, naturligtvis har du rätt även om du gör lite självmål när du pratar om att det ska finna några bästa (enligt vem?) spelningar från de senaste tio åren. Individens tycke och smak och det som uppstår i stunden som är det enda relevanta egentligen även om det säkert kan finnas en relevans för oss alla i att sitta här och bolla ord fram och tillbaka till varann om vems sanning som är mest sann.
Nåväl, jag är helt enkelt ibland för gammal för att greppa att det faktiskt finns fans av idag som går mer igång på nåt de hör från 2014 än på sånt som jag går igång på, såsom LA 81.
Jag håller Frankfurt 26 juni 1992 som min bästa Brucespelning av de 68 jag varit på och då har jag ändå varit på alla Ullevikvällar sen 2003 och framåt, som ju som hyllats av så många. Frankfurt för mig var precis som Ullevi 2003 var för dig - i mina ögon och öron där och då.
Att lyssna på LA 81 i min stereo ger mig större upplevelse än konserten på plats på Ullevi#2 2012.
Inlägget har ändrats av Fred: 2014-03-15 kl. 19.51