springsteen.se: en blomma? - springsteen.se

Hoppa till innehållet

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

en blomma? vilken??

#1 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2014-04-19 kl. 16.22

Haha det här är säkert helt fel forum att ställa denna fråga, men vem vet, det kanske finns en botaniker ibland oss. :)

Jag såg ett gång ett tv-program om en blomma som bara blommar när en humla (eller om det var geting/bi) spelar en viss ton. Nu önskar jag alltså veta vad den blomman heter!? :)

Har googlat utan framgång. Kan det vara så enkelt att det är Humleblom det handlar om, dock inte hittat någon sådan info om den växten. Tyckte i alla fall det var asballt med en djur-växt kommunikation :)

Fridens liljor
/
Johan

Inlägget har ändrats av Fowler: 2014-04-19 kl. 16.23

#2 Användaren är offline   kultsi

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 24 dec-09

Skrivet 2014-04-19 kl. 21.02

Visa inläggFowler skrev 2014-04-19 kl. 17.22:

Haha det här är säkert helt fel forum att ställa denna fråga, men vem vet, det kanske finns en botaniker ibland oss. :)

Jag såg ett gång ett tv-program om en blomma som bara blommar när en humla (eller om det var geting/bi) spelar en viss ton. Nu önskar jag alltså veta vad den blomman heter!? :)

Har googlat utan framgång. Kan det vara så enkelt att det är Humleblom det handlar om, dock inte hittat någon sådan info om den växten. Tyckte i alla fall det var asballt med en djur-växt kommunikation :)

Fridens liljor
/
Johan

Såg det också! Jag tror programmet heter "blommornas värld" . Googlade det och SVT har det kvar, orkade inte med att söka fram blommans namn, men har för mig att den växte i Afrika ( Sydafrika?)tror tonarten var c-dur.Var det inte så att biet ÄNDRADE sin ving-frekvens bara för att öppna blomman? Jag gillar alla naturprogram och man blir alltid förundrad över hur alla och allt har sin mening och sin plats. Det är väl bara vi , människan, som inte följer naturens lagar.

Inlägget har ändrats av kultsi: 2014-04-19 kl. 21.12

#3 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2014-04-20 kl. 08.26

Visa inläggkultsi skrev 2014-04-19 kl. 22.02:

Såg det också! Jag tror programmet heter "blommornas värld" . Googlade det och SVT har det kvar, orkade inte med att söka fram blommans namn, men har för mig att den växte i Afrika ( Sydafrika?)tror tonarten var c-dur.Var det inte så att biet ÄNDRADE sin ving-frekvens bara för att öppna blomman? Jag gillar alla naturprogram och man blir alltid förundrad över hur alla och allt har sin mening och sin plats. Det är väl bara vi , människan, som inte följer naturens lagar.

Ja det kan stämma... ska kolla upp

Stor tack för hjälpen... att jag skulle få svar så snabbt här hade jag inte räknat med.. tack :-)

Ja det är skitskoj hur naturens medborgare samspelar och har nytta av varandra.

#4 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2014-04-20 kl. 08.40

SVT hade tyvärr tagit bort alla avsnitt av 'Blommornas värld'

Lyckades dock tack vare din ledtråd om Sydafrika googla mig rätt :)

WINGBEAT VIBRATIONS CAUSE POLLEN RELEASE

Pink gentian heter blomman (Rosa Gentiana)

Inlägget har ändrats av Fowler: 2014-04-20 kl. 08.51

#5 Användaren är offline   kultsi

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 24 dec-09

Skrivet 2014-04-22 kl. 13.43

Visa inläggFowler skrev 2014-04-20 kl. 09.26:

Ja det kan stämma... ska kolla upp

Stor tack för hjälpen... att jag skulle få svar så snabbt här hade jag inte räknat med.. tack :-)

Ja det är skitskoj hur naturens medborgare samspelar och har nytta av varandra.

Att hjälpa nån annan ( hur lite det än är ) hör väl till ett av glädjeämnena här i livet.

#6 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2014-04-22 kl. 18.12

Visa inläggkultsi skrev 2014-04-22 kl. 14.43:

Att hjälpa nån annan ( hur lite det än är ) hör väl till ett av glädjeämnena här i livet.

Att bli hjälpt likaså :)

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma