springsteen.se: Håkan Hellström - 2014-06-07, Ullevi, Göteborg - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (2 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Håkan Hellström - 2014-06-07, Ullevi, Göteborg

#21 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2014-06-11 kl. 21.58

Visa inlägg3 minute record skrev 2014-06-11 kl. 21.02:

Jag var där och tyckte att det var bra. Mitt stora problem (skulle det visa sig) var att jag var i Scandinavium i december och blev fullständigt golvad då. Jag hade då inte sett HH sedan 2001 och knappt heller lyssnat på plattorna som kommit efter Så jag säger det. Ullevi var i mångt och mycket en repris, dessvärre ända ner till mellansnacksnivå, och det blev då svårt att bli lika berörd även om framförandet var lysande stundtals. Höjdpunkterna denna gång var Shelley, Edelweiss Aldrig va över och naturligtvis Göteborg. Bättre öppning än Tro o tvivel kan jag näppeligen tänka mig. Publikresponsen var fantastisk hela vägen och det var verkligen en rolig tilldragelse att ha varit en del av. HH är verkligen en artist att uppleva live.

Ja märkte att spelningen va som alla youtubeklipp jag sett senaste månaderna. Däremot tkr jag Håkan har ett jäkligt bra omdöme vad gäller låtval. Dessutom tkr jag även att den stora massan har bra omdöme kring hans låtar. Valborg är ju en braksucce likaså Edelweiss. Glappet mellan de inbitna och oss andra är ganska litet änsålänge. Därför såg det också ut som det gjorde på Ullevi.

#22 Användaren är offline   3 minute record

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 31 jan-09

Skrivet 2014-06-12 kl. 11.34

"Glappet mellan de inbitna och oss andra är ganska litet änsålänge. Därför såg det också ut som det gjorde på Ullevi."

Du har en poäng där och det är klart att det kan vara en bidragande orsak till den allmänna extasen på Ullevi. Dock tror jag att själva händelsen i sig var den största orsaken till att Ullevi till såldes ut och att publikrekordet slogs. Detta förtar dock verkligen inte HH och bandets kvaliteter på något vis och jag tyckte på intet sätt att de var malplacerade. Det känns som att de kan ta sig an det mesta och ta sig ur det med hedern i behåll och kanske mer därtill.

Jag vet att jag fortsättningsvis kommer att se HH på dennes turnéer, så pass imponerad har jag varit dessa två spelningar. Det bör inte dröja 12 år igen mellan varje spelning som det gjorde mellan den första och andra i mitt fall.

Kärlek är ett brev var också en riktig höjdare som faktiskt lyftes ytterligare när Maggio klev in och sjöng för livet. Det glömde jag att skriva senast.

#23 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2014-06-14 kl. 20.55

Absolut starkaste ögonblicken för mig var

Brännö
Edelweiss
Valborg
Ramlar
Du är snart där
Känn ingen sorg
Pistol
Det kommer aldrig va över

Något som slog mig var också det nästan kristallklara ljudet konserten igenom. Instrumenten gick aty urskilja och satan vad det svängde ibland.

Jag saknade Gilberts urgrundsvrål i Tro å Tvivel

Inlägget har ändrats av Fowler: 2014-06-14 kl. 20.57

#24 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2014-06-14 kl. 20.56

Bruce har mkt att lära vad gäller generellt omdöme och sound. Är ju dom två faktorerna som alltid spökar för honom.

#25 Användaren är offline   3 minute record

• Young Pilgrim
  • Pip

Skrivet 2014-06-15 kl. 08.39

Jag kan inte påstå att jag saknade Gilbert. Jag har ju som sagt inte sett HH mellan 2001 och 2013 så jag har ingen relation till honom. Tycker dock att han ser ganska cool och laid-back ut i Augustifamiljen i På spåret.

Vad gäller "Bruce har mkt att lära vad gäller generellt omdöme och sound" så är jag med på ljudet. Vad gäller hans omdöme generellt, så förstår jag inte riktigt vad du avser.

#26 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2014-06-15 kl. 08.49

Visa inlägg3 minute record skrev 2014-06-15 kl. 09.39:

Jag kan inte påstå att jag saknade Gilbert. Jag har ju som sagt inte sett HH mellan 2001 och 2013 så jag har ingen relation till honom. Tycker dock att han ser ganska cool och laid-back ut i Augustifamiljen i På spåret.

Vad gäller "Bruce har mkt att lära vad gäller generellt omdöme och sound" så är jag med på ljudet. Vad gäller hans omdöme generellt, så förstår jag inte riktigt vad du avser.

Var ganska otydlig :whistle: syftade bara på hans låtval. På en HH-konsert är inte låtvalen en faktor som ställer det. Iallafall inte i nuläget. Vad gäller Bruce så finns det ju en förklaring i att han har en gigantisk katalog pga sin ålder. Under The River- turnen exempelvis var ju inte låtval något väsentligt så som nu för tiden. Så jag gjorde en ganska orättvis jämförelse.

På tal om Gilbert, kolla på Tro och Tvivel från Peace and Love.

#27 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2014-06-15 kl. 08.52

https://www.youtube....be_gdata_player

#28 Användaren är offline   Ulph Lunthell

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 3 aug-09

Skrivet 2014-06-15 kl. 14.10

Tack håkan....nu vågar jag oxå sjunga lite udda... :)

Det mest värdefulla

#29 Användaren är offline   3 minute record

• Young Pilgrim
  • Pip

Skrivet 2014-06-19 kl. 11.32

"På tal om Gilbert, kolla på Tro och Tvivel från Peace and Love. "

Ja, det var fint och onekligen en härlig öppning. Nu förstår jag bättre din saknad. Vad gäller Springsteens låtval så kan jag inte direkt klaga på de tillfällen då jag har varit på plats men jag har å andra sidan bara sett honom fyra gånger sedan 2003 och har inte hunnit tröttna. Fortfarande så tycker jag trelåtssviten från Ullevi 2008, Thunder Road - BTR - Bobby Jean är det bästa jag har sett.

#30 Användaren är offline   Daek99

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 20 apr-05

Skrivet 2014-06-19 kl. 16.42

Var också där och jag har bara upplevt liknande publik tryck tre gånger innan på ullevi.
Springsteen första kvällen 2003. Minns att jag tittade upp mot sittplats under BTR o tänkte: "herrejävlar". Den känslan kom aldrig andra kvällen....
U2 1997
Blåvit - Milan 1992 (va bollkalle då :) ).

U2 2005 är en liten bubblare också....

Inlägget har ändrats av Daek99: 2014-06-19 kl. 16.44

#31 Användaren är offline   Littlejohn2008

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 9 dec-07

Skrivet 2014-12-18 kl. 11.38

I måndagskväll var jag på Rigoletto i Stockholm och såg Håkan Hellström, Ullevi 7 juni, 2014. Det är stans finaste premiärbiograf med dryga 1000 platser. Han lyckades sälja ut både kl 18 och 21 plus ett stort antal andra av mindre biografer i stan. Jag undrar om inte lika många redan har sett biofilmen som var på Ullevi.

Hur filmen var? Ja, jag har sett en massa konsertfilmer, både svenska och utländska, och jag skulle vilja påstå att det här är en av de allra bästa jag sett. Klart bättre än Bruce Springsteens dito från London. Mest på grund av att Håkan är så ödmjuk och personlig i filmen. Han verkar på något sett vara lika tacksam och glad över att fått vara med om denna kväll som publiken.

Håkan är Sveriges bästa liveartist, i mina ögon i särklass. Ta chansen att se den här filmen när Aftonbladet den 28 december kommer gratisvisa den på hemsidan.

Regissören Mats Jankell är grym på konsertfilmer.

Till sist , Hellström och Augustifamiljen är det närmaste man kommer Bruce Springsteen och E Street Band i Sverige. Håkan är det inte dags att ge Augustifamiljen lite cred också, för utan dem hade det aldrig gått ;)

Inlägget har ändrats av Littlejohn2008: 2014-12-18 kl. 11.43

#32 Användaren är offline   Asok

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 okt-03

Skrivet 2014-12-18 kl. 14.33

Den 28 december börjar Aftonbladet.se visa filmen. :-)

#33 Användaren är offline   Littlejohn2008

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 9 dec-07

Skrivet 2014-12-19 kl. 15.56

Ja, jag såg det, kul! Men du har väl redan sett den;)

#34 Användaren är offline   Asok

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 okt-03

Skrivet 2014-12-26 kl. 21.52

Visa inläggLittlejohn2008 skrev 2014-12-19 kl. 15.56:

Ja, jag såg det, kul! Men du har väl redan sett den;)

Självklart! Men kan se den många gånger 😎🎶🎸

#35 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2014-12-29 kl. 21.28

Visa inläggLittlejohn2008 skrev 2014-12-18 kl. 11.38:

I måndagskväll var jag på Rigoletto i Stockholm och såg Håkan Hellström, Ullevi 7 juni, 2014. Det är stans finaste premiärbiograf med dryga 1000 platser. Han lyckades sälja ut både kl 18 och 21 plus ett stort antal andra av mindre biografer i stan. Jag undrar om inte lika många redan har sett biofilmen som var på Ullevi.

Hur filmen var? Ja, jag har sett en massa konsertfilmer, både svenska och utländska, och jag skulle vilja påstå att det här är en av de allra bästa jag sett. Klart bättre än Bruce Springsteens dito från London. Mest på grund av att Håkan är så ödmjuk och personlig i filmen. Han verkar på något sett vara lika tacksam och glad över att fått vara med om denna kväll som publiken.

Håkan är Sveriges bästa liveartist, i mina ögon i särklass. Ta chansen att se den här filmen när Aftonbladet den 28 december kommer gratisvisa den på hemsidan.

Regissören Mats Jankell är grym på konsertfilmer.

Till sist , Hellström och Augustifamiljen är det närmaste man kommer Bruce Springsteen och E Street Band i Sverige. Håkan är det inte dags att ge Augustifamiljen lite cred också, för utan dem hade det aldrig gått ;)

Något som gjorde det lilla extra på Ullevi var dessutom stråksektionen. Helt fantastiskt sound.

Och när Freddie Wadling körde Visa vid vindens ängar under uppvärmningen... ett av kvällens allra största ögonblick, tack vare just stråkarna.

• (2 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma