Fred skrev 2016-08-14 kl. 14.11:
Ullevi #1 låter ok, men är slarvigt mixad som gör att det finns ett delay/eko som gör att det låter burkigare än vad det skulle behövt göra. Lyssna på hi-haten så hörs det tydligt. Påminner lite om Rom 2013 som de fick mixa om efter fansens högljudda protester. Rom var dock olyssningsbar pga EXTREMT eko i ena kanalen. GBG är som sagt ok. Men ingen av nedladdningarna har ju hittills låtit lika bra som en officiellt utgiven live-CD. Det finns ju en klar skillnad i ljudkvalitét på den riktigt Tempe-DVD:n och de 10 låtar som inte var på DVD:n men som släpptes i audioformat för nedladdning
här. Trots att Bob Clearmountain mixade bägge dessa. Det är uppenbart att de medvetet mixar så att ljudet ska vara sämre än riktiga live-CD-releaser.
Jag tror det är större skillnad mellan att köpa FLAC/ALAC och MP3 än vad det är mellan HD och FLAC/ALAC. Hade ljudet varit á la Hammersmith eller Live 75-85 så hade jag absolut köpt HD, men när det gäller nedladdningarna så kör jag alltid FLAC.
Har dock inte laddat ner nån av de andra spelningarna från 2016 så kan inte jämföra dessa.
I en Ipod låter det bättre än Live 75-85 och det beror på att allt från 80-talet som förts över till CD har en mycket lägre allmänvolym på ljudet. Jag hör ingen direkt skillnad på MP3 i Ipod, det låter bra. De tidigare släppen från 70-80 tal har varit varierande, jag har lagt in allt utom Rom eftersom den har jag inte hunnit få ännu, konserten från Apollo 2012 låter hittills bäst, 1984 låter bättre än 1988. 1980 låter riktigt bra och är snäppet vassare än Bootlegversionerna jag tidigare haft i min Ipod. 1978 är hittills bästa av det som tidigare släppts inofficiellt, det märks att det är originalbandet av det som sändes i radio och inte en inspelning av radioutsändningen.
Jag har lagt in LA 2016 och de låter betydligt vassare än High Hopes turnén, det här låter betydligt bättre.
Det kommer aldrig någonsin låta som om det kommer från en officiell inspelning gjord för att släppa på en CD, det jobbet är de inte beredda att lägga ner eftersom det är väldigt tidskrävande. Och hör man på detta i en stereo av världsklass kommer det låta fullständigt uselt och Flac filerna kommer heller inte låta bra i en sådan utrustning eftersom det från början inte är riggat för en fullskalig liveinspelning av dessa konserter.
Men i en dator kopplad till en bra förstärkare och bra högtalare och då pratar vi riktig analog stereoutrustning så kommer det låta bra i Flac för det gör det på min stereo, men det kommer inte låta så bra som de skivor Neil Young släppt i sitt Ponoprojekt, det ljudet är i världsklass.