Skrivet 2016-06-28 kl. 08.15
Satan i gatan rakt in i kaklet överjävligt bra.
Sapiarie i Almost Fameus sa Är man ett fan till ett band så älskar man låtarna så mycket att det gör ont. Så var det igårkväll. Marys Place var mäktig, men sviten Something In The Night 05 till låt nr 19 I´m A Rocker är i särklass det bästa överhuvudtaget jag sett med Bruce någonsin. På papperet är Working-Darligton tradig, även Dancing men jävlar vilket lyft.
Detta är antitesen till 1999, jag har sagt det förr, Stockholm Stadion 99 var i jämförelse så dåligt att klockorna stannade, inget liv, ingen gnista.
Någon måste sagt till Bruce att vissa är besvikna med tanke på hur många The River låtar som var med ikväll.
I våras skrev jag ett inlägg om att hela The River inte skulle funka på Ullevi, det står jag för fortfarande, tråkigt att exakt veta vad som ska komma, nu visste jag inte ett skit och var taggad hela tiden på vad kommer nu, vad kommer sen, vad kommer efter den låten, det är det som är Bruce Springsteen och det bevisade han i gårkväll, hade hela The River körts igårkväll skulle många vara besvikna och laddingen inte uppstått mellan publik och Bruce, däremot skrev jag också att de borde satsa på låtar från The River, Darkness och Born In The USA, setlisten i går var så jävla perfekt utifrån dessa premisser så att till och med lite BTR och nyare material fick en välförtjänt plats.
Och var fan kom Jole Blon ifrån????????? grejen är att på bussen till Göteborg kliver Timmy härifrån forumet på i Växjö och när vi på bussen slänger önskade låtar inför låten till varandra säger han helt out of the blue Jon Blon, jag säger Something In The Night, en kompis till Peter Hjelm som även var på bussen sa Tougher Than The Rest, sedan slängde jag upp Jungeland, Timmy nämner The Price You Pay, jag nämner Independence Day, vi nämner även Point Blank som en möjlig låt, även Backstreets, men att vi i bussen så jävla galant plockar alla de 5 låtarna samt Jole Blon är ett världsrekord i sig, för detta är en egentligen icke möjlighet.
Jag har aldrig varit med om att Bruce på en enda kväll gör dessa 5 låtar under samma konsert.
När det kommer till The River så är det ett särskilt kapitel för sig, ända sedan 99 har dessa låtar aldrig framförts så här tight, klockrent, och med en jävla energi, det var ren njutning att se You Can Look och Two Hearts och Bruces och Steves samspel oh my god.
Vissa har tidigare uttryckt kritiken att denna turnén är en nostalgisk jukebox, i Bruces texter kan han aldrig vara nostalgisk, Bruce är lika mycket här och nu som 1978, Bruce är lika angelägen då som nu.
Världen kan mycket möjligen inom 5-15 år gå helt åt helvete, EU kraschar, Trump blir president, Nato drar sig ur Europa helt, Putin ersätts av en ännu värre despot, om att detta händer inom de närmsta 5-8 åren Gud hjälpe oss då, i denna skakiga värld så är hans låtar lika relevanta för oss, de lär oss att reflektera över våran tillvaro, att inte lugnt luta oss tillbaka utan stå på tå beredd på att allt kan hända som stjälper tillvaron över ända.
Då har vi ett rättesnöre att utgå från och med hjälp att det inspirera omgivningen att inte falla för locktonerna från de destruktiva krafterna som nu är i omlopp.
SD, Trump, putin och IS-muslimska Brödraskapet är samma andas barn, de är emot demokrati, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter.
När jag hörde konserten igår hörde jag inte ett uns av nostalgi utan texter som folk upplever varenda dag över hela jorden oavsett när de är födda.