springsteen.se: The River Bunkern (konsertinspelningarna) - springsteen.se

Hoppa till innehållet

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

The River Bunkern (konsertinspelningarna) Betygsätt tråd: -----

#1 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 9 jul-03

Skrivet 2017-03-17 kl. 21.09

Sedan i onsdags har jag gått in i The River bunkern och jag kommer att delge mina lyssningsupplevelser, är det någon skillnad att vara på plats eller lyssna i efterhand? blinda människor kan inte se vad som händer på scen utan de upplever en konsert via hörseln, men minus allt folk runtomkring en hur blir då upplevelsen då?

Jag har haft konserterna i närmare en månad och strölyssnat på enstaka låtar till att börja med, The Rising i Barcelona i hörlurar var fan den starkaste The Rising jag hört, och Point Blank i Göteborg i juli var också en av de 10 bästa versioner jag någonsin hört, tack vare att han visksjöng i början, vilket kom fram här väldigt tydligt.

Jag har hört på bootlegs i många år och har haft otroligt starka känslor till många konserter, vilket många andra haft trots dåligt ljud, men sånt här ljud de har gör att man har Springsteens röst närvarande, närvarande på samma sätt som de bästa bootlegsen från Darkness turnén eller från 1975 eller delar av 76 och 77.

Så med detta utrett om man kan få starka känslor av en inspelad konsertupplevelse eller ej så har jag under de tre första dagarna utarbetat hur man tar sig för en sådan lyssningsuppgift.

För det första, för att upprätthålla koncentrationen till The River delen sitter jag med boken songs med texterna till The River och följer med i texten, vilket stärker koncentrationen och än så länge har jag i The River delen känt en kontinuitet, man vet vilka låtar som kommer, men överraskningen ibland är hur han sjunger, hur han betonar vissa ord, vilka ord han ibland hoppar över, eller hur han i I´m A Rocker slänger bort Everyday och i stället sjunger With You för att i de sista omgångarna skrika Everyday tills rösten spricker, ja ibland kan det vara att han glömmer ord, eller bara struntar i dom, det vete gudarna.

Sedan idag kom jag fram till att bästa tiden att starta är runt 16.20-30 för The River delen är omkring 2 timmar och då har det blivit mörkare men inte så mörkt att det inte går att se Songstexterna och tillräckligt mörkt för att musiken gifter sig med skymningen och man tar in känslorna i låtarna ännu mer.
För att palla sluttampen efter The River tryckte jag bort högtalarna från förstärkaren och övergick till hörlurar och lyssnade stående, vilket gav en bra energi och detta kom jag på idag under den tredje konserten jag lyssnade på.

När jag kommer komma till Europa tänkte jag först redan i somras när jag såg den första tidens setlists innan Göteborg 25 juni att jag hoppar över den delen av turnén, men i december insåg jag att jag måste gå igenom hela den delen ändå för det finns guldkorn trots allt.

Men för att orka mentalt kommer jag lägga in en paus i Europadelen för att återhämta mentala krafter och i huvudsak kommer jag den delen lyssna i hörlurar i stället för högtalarna, dels för att skona grannarna och dels att ju närmare sommar vi kommer kommer jag lyssna senare på kvällen än nu och till stora delar lyssna stående, eller vanka omkring i lägenheten eftersom jag har lång sladd till hörlurarna. de The River konserter som gjordes i somras kommer dock lyssnas tidigare och med högtalare och övergå till hörlurar i sista delen efter en kort paus.

Så det var förutsättningarna för detta, nu några ord om de första konserterna.

2016-03-15 till 2016-03-19 L.A

Jag startade här eftersom jag inte fick konserterna förrann någon månad sedan, om jag gör om detta om några år kommer jag lyssna från start, ett bra sätt att överleva en vinter på.

Första kvällen.

Lovande start, men det kändes motigt på något sätt, jag zonade ut i första hälften av The River och blev mer koncentrerad under sida 2 om man utgår från sidindelningen på LP skivan.
Det var upp och ner och känslomässigt kom jag in i låtarna helt runt You Can Look.
Jag vet inte om jag zonade ut på grund av om Bruce och Bandet inte var tillräckligt tända eller om det mer låg hos mig.

Sista hälften från Point Blank och till Wreck On The Highway var jag med mycket mera och Bruce var mer engagerad här och engagerade mig som lyssnare.
Sista delen pallade jag att lyssna fram till Thunder Road sedan var det stopp helt enkelt.
Men höjdpunkter denna del var Wrecking Ball och Human Touch, en låt jag tidigare inte gillat men nu med The E street Band gör dom låten rättvisa och jag har mer eller mindre kapitulerat för den.
Jag har också märkt det här året efter att The River boxen kom ut att den låt jag gillade minst på skivan var I Wanna Marry You, likaså live 1980 bortsett från Here She Come partiet.
Men när jag såg Tempe Arena DVD:n upptäckte jag hur bra den låten verkligen är, det handlar mer om att jag lyssnat på gammal amerikansk musik tack vare nerladdning och kommit förbi det där med dansbandssound, för svenska dansband gör en illa kopia av musik från New Orleans som har dansbandssoundet i sig, likaså rock"n"roll från New Orleans största skivbolag på 50-talet.

Andra kvällen.

Här var jag med från start mentalt, jag lyssnade på första kvällen med start 12 på dagen och förmodligen var det för ljust ute med sol som sken in i rummet som gjorde att jag zonade ut.
Det slog mig hur väl Meet me in he city låter och under låten såg jag fram till hur olika partier i låten skulle komma.
Sedan var det väldigt bra hela The River, jag startade med att följa med textmässigt från The River och detta gjorde att jag sjönk ner djupare i låtarna och jag orkade inte mentalt lyssna på resten av konserten efter sista The River låten för denna kväll hade gripit mig mycket, Bruce sjöng starkt denna kväll, han och bandet lät som en enhetlig organism och Bruce hade verklig feeling i Here she comes, det var mer Van Morrison känsla i det han framförde än vad jag hört på många många år.
Hungry Heart var oerhörd den här kvällen, man kunde höra att Bruce hade ett stort flin under låten.

En låt som jag numera har en form av hatkärlek till är Ramrod, på bootlegs från 1980 och framåt är det en låt jag brukade hoppa över när jag lyssnade intensivt på Bootlegs för 20 år sedan, för gillade jag den helt enkelt inte, men från 2002 upplevde jag den som roligare att uppleva live, sedan blev jag trött på den efter 2008 någonstans och eftersom jag inte sett så mycket live efter 08 än tre kvällar 09 och två kvällar 13 och en kväll 16 och låtfan var med varje gång så kände jag en viss leda.

Men nu denna andra kväll fick den nytt liv, den är roligare att bara höra än att se live och den pumpar på väldigt effektivt, The E street är verkligen ett lokomotiv här.

Point Blank, Fade Away, The Price You Pay, Drive All Night och Wreck On The Highway grep mig verkligen denna kväll, vilket framförande av dessa låtar, visserligen går The Price You Pay lite väl snabbt, men sättet som han sjunger den gör att det funkar.

Tredje kvällen.

Meet Me In The City satt som gjuten och när den låten var avklarad kände jag stor förhoppning som sakta började grusas, för det var som om Bruce och delar av bandet gick uppför en uppförsbacke som tröttade ut dem, var han trött efter den utblåsning andra kvällen var eller är det bara åldern som gör sin rätt?

Det var i höjd med You Can Look som inte var helgjuten så som jag hört andra versioner andra kvällar men där vände det för sista hälften var bättre, inte lika bra som kvällen innan men Bruce gjorde sitt bästa att gjuta liv i låtarna och han kom en bra bit på väg.
Stolen Car denna kväll stack ut, riktigt bra sångframförande och jag kände samma vanmäktighet som jag kände kvällen innan när jag hörde sista två sidorna av The River.

Nu efter Wreck On The Highway bytte jag till hörlurar och kände att sista delen var riktigt kul musiken kom närmare och jag hade skapligt högt, Prove it, Badlands och Because The Night var rikigt bra jag levde inne i musiken och hade jag varit på konserten hade man hoppat omkring.

Så vad kommer The River göra med mig till slut, som någon form av konsertupplevelse är låtarna bättre än på LP-CD och det känns oftast som Bruce har kul på scen och det går fram till mig som lyssnare. Kommer jag bli trött på albumet? kommer jag i framtiden kunna lyssna från första början på turnén igen?

Det är första gången sedan 2005 jag hört konsertupptagningar från början till slut, 2006 var Seeger sessions en upplevelse i sig live, bra skiva från Dublin jag hört mycket på, men inte gått tillbaka till Stockholmsspelningarna och hört igen eftersom liveuppevelsen i sig räckte.

På något sätt är denna turné intressant som Darkness turnén var intressant, för det är på sätt och vis tre delar som Darkness turnén var tre delar med olika sorters låtelement.

Eftersom jag har Springsteen i min Ipod så har jag Springsteen mer i mitt system än jag hade honom för 10 år sedan, med bättre ljud och de släpp Bruce gjort på konsertupptagningar sedan High Hopes turnén så lyssnar jag dagligen på olika Springsteenlåtar, både gamla och nyare låtar.
det är lättare att komma in i låtstrukturerna på The River turnén, precis som när man mer eller mindre dagligen hörde konserttejper främst från Darkness, Born To Run tour och The River Tour 80-81.

High Hopes turnen är enormt svår att ta till sig eftersom setliste strukturen är minst lika hopplös som 2009, låtar för sig är kanon och hela skiv konserter har jag bara hört skivorna, i övrigt älskar jag fortfarande storbandet som det var då med allt blås vilket lyfter både Wrecking Ball låtarna och Innocent och Greetingslåtarna.

Så det ska bli intressant vad The River kommer göra med mig efter alla lyssningar.

#2 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2017-03-19 kl. 17.39

2016-03-22 Portland

I publiken kunde man höra en person som ibland skrek hysteriskt, eller likt en häxa eller något liknande. I huvudsak bra konsert, uppförsbacke i The Ties Band Bind och Sherry Darling, sedan släppte det.
Låtar som står ut i mängden är denna konsert Jackson Cage, Two Hearts, Independence Day, Out In The Street.

Cadillac Ranch har nu de senaste spelningarna jag hört fått ett nytt liv, enormt spänstig och en av de låtar de tagit in i 2000-talet utan att det blir smetig nostalgi.

Samt att Stolen Car gör sig bättre nu än på 80-talet, låten har mognat med Springsteens ålder och står sig väl med de låtar som är skrivna från och med Tunnel Of love och framåt.

Resten efter The River var mer standard framförande denna kväll.

#3 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2017-03-20 kl. 19.33

2016-03-24 Seattle

En udda kväll, Bruce tappade hela textrader vid två tillfällen och bandet imploderar nästan i slutet av Crush on you, I Independence Day håller det också på att gå galet med gitarrerna, låter stundtals som gitarristernas fingrar grötar in sig i strängarna och försöker plocka flera toner på en och samma gång.
Hemskt falskspel på munspelet i The River.

Men trots dessa missar går konserten från klarhet till klarhet, för det finns en fantastisk lekfullhet här hos bandet och Bruce, improvisationerna är helt annorlunda än annars.

Flera starka versioner av The River låtarna, hela avdelningen från Point Blank ner till Wreck On The Highway var oerhörd stark.

Point Blank gick från väldigt bra till magisk i ett ögonblick, Fick rysningar när han i slutet viskade Point Blank flera gånger, det momentet var lika klassiskt som när han 1977 skriker You´re Lying i Backstreets Sad Eyes Jai Alai Florida.
En Cadillac där slutet improviseras fram och han falsett skriker fram inräkningen till I`m A Rocker som är helt hejdlös.
Fade Away oerhört stark.
Ramrod där även nya improvisationer dyker upp.
Sedan de tre sista låtarna något av det starkaste jag hört under denna turné.

Många av de favoritbootlegs jag har finns ögonblick som aldrig återkommer i olika låtar, här finns många ögonblick denna kväll som lyfter denna kväll till något extra.

#4 Användaren är offline   CarlGustaf

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 5 mar-07

Skrivet 2017-03-21 kl. 23.46

LÄser dina recensioner med stort intresse och stor glädje.

Tack och fortsätt gärna så länge du orkar!

Cg xvi

Visa inläggBadlands skrev 2017-03-20 kl. 19.33:

2016-03-24 Seattle

En udda kväll, Bruce tappade hela textrader vid två tillfällen och bandet imploderar nästan i slutet av Crush on you, I Independence Day håller det också på att gå galet med gitarrerna, låter stundtals som gitarristernas fingrar grötar in sig i strängarna och försöker plocka flera toner på en och samma gång.
Hemskt falskspel på munspelet i The River.

Men trots dessa missar går konserten från klarhet till klarhet, för det finns en fantastisk lekfullhet här hos bandet och Bruce, improvisationerna är helt annorlunda än annars.

Flera starka versioner av The River låtarna, hela avdelningen från Point Blank ner till Wreck On The Highway var oerhörd stark.

Point Blank gick från väldigt bra till magisk i ett ögonblick, Fick rysningar när han i slutet viskade Point Blank flera gånger, det momentet var lika klassiskt som när han 1977 skriker You´re Lying i Backstreets Sad Eyes Jai Alai Florida.
En Cadillac där slutet improviseras fram och han falsett skriker fram inräkningen till I`m A Rocker som är helt hejdlös.
Fade Away oerhört stark.
Ramrod där även nya improvisationer dyker upp.
Sedan de tre sista låtarna något av det starkaste jag hört under denna turné.

Många av de favoritbootlegs jag har finns ögonblick som aldrig återkommer i olika låtar, här finns många ögonblick denna kväll som lyfter denna kväll till något extra.

#5 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2017-04-01 kl. 19.03

Har varit bortrest och sedan har Sommartisombytet strulat till det för mig denna vecka så jag förlorade lite av rutinen, men här kommer det senaste.

2016-03-28 New York.

Musikaliskt bra igenom var mitt omdöme direkt efter lyssning, men konserten efter ställde detta lite på ända mer om det senare, det var lite småmissar, tappade en rad i I´m A Rocker, så jag övergår till nästa kväll.

2016-03-31

Här slog det mig att i New York och denna kväll så var de mest spelade låtarna The Ties,Sherry, Hungry Heart, Out In The Street, The River lite på tomgång och energin fanns i övermått i resten av låtarna, det var det som gjorde att jag direkt efter lyssningen av New York tyckte att den låg musikaliskt högt, men i själva verket var det de andra låtarna.
Nu tycker jag mig dessutom höra att olika bandmedlemmar blir i gasen av olika låtar, sedan gammalt vet jag att Garry Tallent älskar att spela Crush On You och bandets körsång börjar få ett eget liv utanför låtarna på något sätt.
Dessutom var det den 25 mars 30 år sedan jag började lyssna på Springsteen och i huvudet har jag en mental bild av hur jag när jag köpte The River LP:n sommaren 1987 satt med den och detaljstuderade omslaget, innerpåsarnas bilder och vilken magi det fanns i detta, att det även berättade en dold historia ihop med låtarna, en historia som det var upp till mig som lyssnare att forma.

Det där kommer jag tillbaka till nu när jag hör The River gång på gång och skivan eller konsertversionerna växer, även om det två kvällar gick på tomgång i de låtar bandet spelat mest under åren så gör resterande låtar att det upplevs bra.

2016-04-03

Den här kvällen är riktig bra och som det hördes räckte Bruce ut micken åt enskilda personer i publiken som fick sjunga någon rad här och där, i I´m A Rocker hörs plötsligt en man skricka I`m A Rocker oerhört energiskt som om någon skulle hoppat upp på scen eller liknande.
Detta är även förövrigt Litte Stevens kväll, han tar ett stort utrymme och lägger till körpartier som inte funnits förut, lägger till en fantastisk gitarrslinga i Point Blank i slutverserna som följer Bruces sång och det låter helt fantastiskt.
Sedan är övriga bandet på tå denna kväll, både musikaliskt och sångmässigt.

Sherry Darling, Two Hearts, Hungry Heart, var exceptionella denna kväll, början av Out In The Street började bandet köra (sångkör) på ett sätt jag aldrig hört i denna låt, ett litet minidrama innan första versen som lyfte låten till att bli kanske den mest intressanta uppspelningen av denna låt på många år. I Wanna Marry You var första delen helt magnifik och Bruce la in helt nya sätt att sjunga låten och fyllde ut med helt nya grejor.
The Price You Pay växer, jag gillar verkligen att de ökat tempot, det är numera en Powerballad av rang, fotbollskören av bandet är även den lika magnifik.
Drive All Night, en fantastisk version denna kväll där även Steve var i högform.

Nu växer även text avsnitt fram, jag upptäcker mer och mer av många låtar beroende på hur Bruce betonar låtar från kväll till kväll, Stolen Car vill jag numera befästa att det är en av de mest klassiska låtar han gjort, den har på den här turnén växt, likaså Wreck On The Highway, de låtarna funkar oerhört mycket bättre idag för Bruce att sjunga än då.
Texterna till dessa två låtar blir tydligare och tydligare och denna kväll är dessa två även de exceptionella.

The Promised Land var fan en av de bästa versioner jag hört, likaså Because The Night, och Rosalita är helt otrolig denna kväll, det här är en konsert jag skulle njutit av att sett live.

#6 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2017-04-04 kl. 20.41

2016-04-05 samt 2016-04-07 Dallas och Kansas City

Här fanns på båda spelningarna stunder av uppförsbacke för att plötsligt utbrista i sann Springsteen eufori, Kansas City var inspelningen lite sämre så körerna från bandet var otydligare.
Men en sak står klar jag fullkomligen älskar Steves Ahahahnnnnn i Crush On You i refrängen. I Kansas så stod låten The River stark, och Steve la en bra och passionerad körång i de sista raderna, det var lika bra som 80-81.

Point Blank är oerhört stark, i dessa tappningar så är det de starkaste versioner han spelat under hela 2000-talet, samtidigt som den konkurrerar med versioner från både 78, 80-81 samt versionen från Philadephia 18 sept 84.

I Wanna Marry You, The River,Point Blank är som oftast konsertens starka ögonblick och blir här en miniopera.

#7 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2017-05-07 kl. 14.57

Tappade kontinuiteten i lyssnandet under påsken och jag saknar tiden att lyssna igenom tre konserter i veckan eftersom våren skapar nya dagsrutiner så det finns färre tidiga kvällar att lyssna på utan hörlurar, med hörlurar blir det mer instängd och det blir luftigare med högtalare, livekänslan blir större i högtalare. Märkte att när jag lyssnade på två konserter förra veckan att jag inte fick samma grepp om dom eftersom det gåt några veckor sedan senaste lyssningsomgången, man måste lyssna igenom nästkommande konsert i närtid för att få en uppfattning om vad nästa konsert skiljer sig från förra o.s.v.

Så jag ska försöka göra om detta under nästkommande höst vinter då jag är hemma kvällstid.

Vad har detta gett mig hittills, jo att låtarna är starka, att ibland får en låt en fortsättning i en annan. Att dagens Springsteen har sett, läst och upplevt saker som gör att han kan betona andra ord, andra textstycken än 1980-1981.

Själva studioalbumet är idag en råskiss och en hel The River konsert är inte helt perfekt, mänskliga faktorn spelar in, nån spelar fel, Bruce sjunger fel, tappar textrader, nåns instrument stämmer ur sig, nån råkar sjunga falskt.
Men i varje konsert finns det guldkorn och jag kommer definitivt samla mina guldkorn och göra en CD-R live dubbel, har ett enkelt ljudredigeringsprogram så jag kan klippa i ljudet där det behövs, oftast i början och slutet i låtar, har märkt att slutet av förra låten ligger i precis i början av nästa låt i bland.

Kommer när detta är klart lämna en set lista på låtordningen med vilka datum varje låt är hämtad ifrån, det kommer bli extremt svårt för jag har tre Point blank, tre Stolen Car, fyra Drive All Night, tre Jackson Cage att välja på.

Jag ser gärna en framtid med Bruce där han helst lämnar de stora stadium arenorna, hans fulla potential idag ligger helt klart i de berättande låtarna, och på en mindre arena kan hans mer rockiga stil med låtar som Two Hearts, You Can Look, Out In The Streets mer komma till sin rätt på en liten arena utan att hans ålderdom behöver göra sig allt för påmind.
För de starkaste ögonblicken där Bruce bränner till på allvar är alla lugnare låtar, de kvällar han inte är trött så bränner de rockiga låtarna till ordentligt.

Jag såg dokumentären om Kiss igår, och blev bestört över hur Gene Simmons och Paul Stanley behandlade Eric Criss, de bad honom när han var döende att lämna bandet så de skulle slippa betala hans sjukvårdskostnader.

Fy fan, då tänker jag på hur Bruce hela vägen stöttat Danny och Clarence och hela tiden visar att de har en självskriven plats i The E street Band trots att de är döda.

Och så kallar de Kiss för världens bästa live band, nej det är The E Street Band som är världens bästa live band dag ihop med Bruce Springsteen.

Kiss håller fast i nostalgin över hur de framförde sina låtar förr, Bruce utvecklar sina låtar och gör många idag på nya sätt, han med stigande ålder kan sjunga Stolen Car idag med mer övertygelse än 1980, eller göra The River mer makalös idag än förr.
Bara Point Blank där han stulit inledningen från New York City serendade (Pianot i början) är idag mycket större än hur han framfört låten under hela 2000-talet, jag vill påstå att i sina bästa stunder kan 2016 års versioner mäta sig med versioner från 80-81.

Så gör jag om detta till hösten skapar jag en ny tråd där jag börjar från början och kör så länge det är möjligt, för det var riktigt angenämt att lyssna och det gick lätt att föreställa sig känslan av att stå längst fram kväll efter kväll, då blir det tre kvällar i veckan från september och framåt så lär man hamna en bra bit in i Europa turnén till nästa vinter om allt går vägen.

#8 Användaren är offline   CarlGustaf

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 5 mar-07

Skrivet 2017-05-08 kl. 12.59

Visa inläggBadlands skrev 2017-05-07 kl. 15.57:

Tappade kontinuiteten i lyssnandet under påsken och jag saknar tiden att lyssna igenom tre konserter i veckan eftersom våren skapar nya dagsrutiner så det finns färre tidiga kvällar att lyssna på utan hörlurar, med hörlurar blir det mer instängd och det blir luftigare med högtalare, livekänslan blir större i högtalare. Märkte att när jag lyssnade på två konserter förra veckan att jag inte fick samma grepp om dom eftersom det gåt några veckor sedan senaste lyssningsomgången, man måste lyssna igenom nästkommande konsert i närtid för att få en uppfattning om vad nästa konsert skiljer sig från förra o.s.v.

Så jag ska försöka göra om detta under nästkommande höst vinter då jag är hemma kvällstid.

Vad har detta gett mig hittills, jo att låtarna är starka, att ibland får en låt en fortsättning i en annan. Att dagens Springsteen har sett, läst och upplevt saker som gör att han kan betona andra ord, andra textstycken än 1980-1981.

Själva studioalbumet är idag en råskiss och en hel The River konsert är inte helt perfekt, mänskliga faktorn spelar in, nån spelar fel, Bruce sjunger fel, tappar textrader, nåns instrument stämmer ur sig, nån råkar sjunga falskt.
Men i varje konsert finns det guldkorn och jag kommer definitivt samla mina guldkorn och göra en CD-R live dubbel, har ett enkelt ljudredigeringsprogram så jag kan klippa i ljudet där det behövs, oftast i början och slutet i låtar, har märkt att slutet av förra låten ligger i precis i början av nästa låt i bland.

Kommer när detta är klart lämna en set lista på låtordningen med vilka datum varje låt är hämtad ifrån, det kommer bli extremt svårt för jag har tre Point blank, tre Stolen Car, fyra Drive All Night, tre Jackson Cage att välja på.

Jag ser gärna en framtid med Bruce där han helst lämnar de stora stadium arenorna, hans fulla potential idag ligger helt klart i de berättande låtarna, och på en mindre arena kan hans mer rockiga stil med låtar som Two Hearts, You Can Look, Out In The Streets mer komma till sin rätt på en liten arena utan att hans ålderdom behöver göra sig allt för påmind.
För de starkaste ögonblicken där Bruce bränner till på allvar är alla lugnare låtar, de kvällar han inte är trött så bränner de rockiga låtarna till ordentligt.

Jag såg dokumentären om Kiss igår, och blev bestört över hur Gene Simmons och Paul Stanley behandlade Eric Criss, de bad honom när han var döende att lämna bandet så de skulle slippa betala hans sjukvårdskostnader.

Fy fan, då tänker jag på hur Bruce hela vägen stöttat Danny och Clarence och hela tiden visar att de har en självskriven plats i The E street Band trots att de är döda.

Och så kallar de Kiss för världens bästa live band, nej det är The E Street Band som är världens bästa live band dag ihop med Bruce Springsteen.

Kiss håller fast i nostalgin över hur de framförde sina låtar förr, Bruce utvecklar sina låtar och gör många idag på nya sätt, han med stigande ålder kan sjunga Stolen Car idag med mer övertygelse än 1980, eller göra The River mer makalös idag än förr.
Bara Point Blank där han stulit inledningen från New York City serendade (Pianot i början) är idag mycket större än hur han framfört låten under hela 2000-talet, jag vill påstå att i sina bästa stunder kan 2016 års versioner mäta sig med versioner från 80-81.

Så gör jag om detta till hösten skapar jag en ny tråd där jag börjar från början och kör så länge det är möjligt, för det var riktigt angenämt att lyssna och det gick lätt att föreställa sig känslan av att stå längst fram kväll efter kväll, då blir det tre kvällar i veckan från september och framåt så lär man hamna en bra bit in i Europa turnén till nästa vinter om allt går vägen.

Hej - som sagt tidigare; älskar denna tråd så allt som kommer från dig här är uppskattat. Best of the best CD:n är jag väldigt intresserad i att köpa när du är klar med den! Kanske ge ut och sälja på skivfönstret i nynäshamn!? japp, där finns skivfönstret kvar... mumma.

CG

#9 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2017-05-10 kl. 11.28

Det här är de versioner jag valt ut.

Meet Me In The City 2016-03-31
The Ties That Bind 2016-03-24
Sherry Darling 2016-04-03
Jackson Cage 2016-04-07
Two Hearts 2016-04-03
Independence Day 2016-04-12
Hungry Heart 2016-03-24
Out In The Street 2016-04-03
Crush On You 2016-04-05
You Can Look 2016-04-23
I Wanna Marry You 2016-04-14
The River 2016-04-07
Point Blank 2016-04-03 För råfansen 2016-03-24 (slutet magiskt viskar Point Blank Point Blank Point Blank)
Cadillac Ranch 2016-04-14
I´m A Rocker 2016-03-24
Fade Away 2016-04-25
Stolen Car 2016-04-03
Ramrod 2016-04-12
The Price You Pay 2016-04-14
Drive All Night 2016-03-24
Wreck On The Highway 2016-04-05

Hade dessa versioner ingått i en och samma konsert hade jag helst stått längst fram.

Jag gjorde det slutgltiga urvalet med The Ties, Jackson Cage, Two Hearts, ´The Price You Pay bland annat, genom att ha upp till 8-9 versioner av samma låt efter varandra, och jag testade olika varianter mot varandra.
I slutet så lyssnade jag en minut på varje version och upptäckte då på alla låtar utom Independence Day att bandet är 100% taktfast, de fyller inte ut grundkompet utan det är fast och i de versioner jag valt ut var det inga felspel på bas gitarrer, trummor, piano, orgel, det är en organisk maskin och det låter likadant från kväll till kväll och det blir extra tydligt när man lyssnar på samma låt i olika versioner följd.
I The Ties så skiljer sig introt på trummorna åt från kväll till kväll men det är minimalt, men när bandet kommer in samtidigt så är det likadant i varenda version, Springsteens sång skiljer sig i tempo från kväll till kväll, samt i intensitet.

Det är Point Blank, Drive All Night som musikerna har full frihet att leka hur de vill, den Point Blank från 16-04-03 där leker Steve med tonerna helt otroligt den kvällen, man slutar lyssna på sången och lyssnar fullt ut på Steve, han berättar mer än vad Bruce sjunger, oerhört vackert.
Lika magiskt blir det i den andra versionen när Bruce viskar i slutet.

Jag är numera i full beundran för The E Street Band, de presterar bättre än vad jag har tyckt, det är svårt att avgöra deras kapacitet i att bara lyssna på hela konserter, det är när man jämför version för version man märker det. Det är då man hör maskinen The E street, det är precis som i de 6-7 versionerna av Roulette som finns på Lost Tapes, ingen som helst skillnad på Max trummor, han kör på i full gång låten igenom i samma tempo från version till version.

#10 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2017-05-10 kl. 17.43

Visa inläggBadlands skrev 2017-05-10 kl. 12.28:

Jackson Cage 2016-04-07
Two Hearts 2016-04-03
Hungry Heart 2016-03-24
Crush On You 2016-04-05
You Can Look 2016-04-23
The River 2016-04-07
Point Blank 2016-04-03 För råfansen 2016-03-24 (slutet magiskt viskar Point Blank Point Blank Point Blank)
I´m A Rocker 2016-03-24
Fade Away 2016-04-25
Stolen Car 2016-04-03
Ramrod 2016-04-12

Hade dessa versioner ingått i en och samma konsert hade jag helst stått längst fram.

Jag gjorde det slutgltiga urvalet med The Ties, Jackson Cage, Two Hearts, ´The Price You Pay bland annat, genom att ha upp till 8-9 versioner av samma låt efter varandra, och jag testade olika varianter mot varandra.
I slutet så lyssnade jag en minut på varje version och upptäckte då på alla låtar utom Independence Day att bandet är 100% taktfast, de fyller inte ut grundkompet utan det är fast och i de versioner jag valt ut var det inga felspel på bas gitarrer, trummor, piano, orgel, det är en organisk maskin och det låter likadant från kväll till kväll och det blir extra tydligt när man lyssnar på samma låt i olika versioner följd.
I The Ties så skiljer sig introt på trummorna åt från kväll till kväll men det är minimalt, men när bandet kommer in samtidigt så är det likadant i varenda version, Springsteens sång skiljer sig i tempo från kväll till kväll, samt i intensitet.

Det är Point Blank, Drive All Night som musikerna har full frihet att leka hur de vill, den Point Blank från 16-04-03 där leker Steve med tonerna helt otroligt den kvällen, man slutar lyssna på sången och lyssnar fullt ut på Steve, han berättar mer än vad Bruce sjunger, oerhört vackert.

Jag är numera i full beundran för The E Street Band, de presterar bättre än vad jag har tyckt, det är svårt att avgöra deras kapacitet i att bara lyssna på hela konserter, det är när man jämför version för version man märker det. Det är då man hör maskinen The E street, det är precis som i de 6-7 versionerna av Roulette som finns på Lost Tapes, ingen som helst skillnad på Max trummor, han kör på i full gång låten igenom i samma tempo från version till version.

Stort tack för sammanställningen och dina noteringar. Viskningarna i Point Blank gav mig gåshud.

#11 Användaren är offline   berra

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 29 jul-08

Skrivet 2017-05-10 kl. 20.25

Visa inläggBadlands skrev 2017-05-10 kl. 11.28:

Jackson Cage 2016-04-07
Two Hearts 2016-04-03
Hungry Heart 2016-03-24
Crush On You 2016-04-05
You Can Look 2016-04-23
The River 2016-04-07
I´m A Rocker 2016-03-24
Fade Away 2016-04-25
Stolen Car 2016-04-03
Ramrod 2016-04-12

Ser att dina val blev på versioner som var i slutet av turnén.
Och min upplevelse var också att bandet blev tightare och tightare, vilket gav ännu bättre versioner

En fråga: Märkte du att The price you pay började få "whoandet" infrån publiken och bruce, i introt samt i efter, i LA2 ,
r i LA3, att bruce sjunger det ännu tydligare. Jag tycker att detta lyfter låten till en ny nivå,

#12 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2017-05-12 kl. 01.02

Visa inläggberra skrev 2017-05-10 kl. 21.25:

Ser att dina val blev på versioner som var i slutet av turnén.
Och min upplevelse var också att bandet blev tightare och tightare, vilket gav ännu bättre versioner

En fråga: Märkte du att The price you pay började få "whoandet" infrån publiken och bruce, i introt samt i efter, i LA2 ,
r i LA3, att bruce sjunger det ännu tydligare. Jag tycker att detta lyfter låten till en ny nivå,

Det här Woandet hördes bättre längre fram efter Oakland, det var Oakland, Dallas Austin som var de häftigare konserterna, publik som var mer delaktig, Steve som busade mer, mn jag älskar Woandet från Bruce i Price You Pay, det får låten att växa riktigt rejält. Det var runt Oakland som jag la märke till det och sedan mer och mer för varje konsert.

Jag startade med LA som sagt, och jag märkte uppgångar och nergångar, men det blev bättre och bättre efter LA och det var tightheten jag la märke till på Ullevi kväll 2, som jag sa då från Something In The Night och 15 låtar framåt var den mest perfekta Springsteen konsert jag sett, bandet satte låtarna suveränt, The River Låtarna klockrna och bättre än på hela 2000-talet tidigare.

år 1999 och 2000 kommer jag aldrig mer höra på, Stockholm 99 var riktigt dåligt i jämförelse.

#13 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2017-05-12 kl. 01.13

Visa inläggFowler skrev 2017-05-10 kl. 18.43:

Stort tack för sammanställningen och dina noteringar. Viskningarna i Point Blank gav mig gåshud.

Jag visste inte var jag skulle ta vägen när jag hörde detta första gången, det var så oerhört, de som känner mig vet vad Point Blank betyder för mig och jag svamlade lyriskt på 90-talet om Largo 80, när Bruce filmades i sidled i närbild och halsenorna såg ut som att de höll på att sprängas.

Versionen från 84 i Philadelphia bootlegen This Guns For Hire där rösten spricker i textraderna om drömen där han ser henne på baren på golvet. även Roxy 78 och Winterland 78.

Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att en Point Blank kunde låta så här, introt är så makalöst och sedan resten av hur bandet gör den ihop med hur Bruce sjunger den idag.

Sedan Ullevi 3 där han viskar inlednings textraderna är även den väldigt bra.

När det har kommit fullt godtagbara ljudupptagningar så gör det heller inget att jag inte var på Ullevi 3, man slipper publik runt omkring en som kanske börjar tjafsa, i det läget hade jag mördat dom om det hänt.

Denna replik från Almost Famous stämmer här To truly love some silly little piece of music, or some band, so much that it hurts.

Inlägget har ändrats av Badlands: 2017-05-12 kl. 01.20

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma