Ah, du menar att Haavards påstående var ironi? Du ser, ett pretto som jag tar allt så allvarligt, och är blind för det humoristiska! Nåväl, det
var, tyckte jag, ett intressant förslag, och hade gärna sett det utvecklats, även om du ger några ledtrådar till hur ett sådant utvecklande
skulle ha kunnat tett sig. I övrigt är min uppfattning den, att S:s verk är verkligen intressant fram till och Tunnel of Love, och sedan bleknar
med upp och nedgångar. Orsaken till denna nedgång har jag många gånger angett i detta forum, här en sammanfattning:
Han
LEVITERAR sig (Greetings from Asbury Park) upp ur Faderns, Skolans, Kyrkans, Kroppsarbetets, Kravens Labyrint på den allt neddragande Jorden, mot Friheten = Solen (Sun Records, Sol-Kungen: Elvis); men finner, att han åt sig skapat en liten, från Världen åtskild barnslig Värld (ett cirkusliv, ett strandpromenadsliv, ett flipperspelsliv), och nu
LÖSGÖR han sig (The Vild, the Innocent & the E-street Shuffle) detta sitt från Labyrinten åtskilda, till synes vilda och oskyldiga liv; han återvänder, men icke till ett liv inom Labyrinten, utan till ett liv inom vilket han
FLYR från densamma (Born to Run). Men bara för att erfara, att hans varje hans tillvaro inom rockenroll, alltså även den nuvarande, i motsats till vad han hållit för sant, hela tiden varit en del av Labyrinten. Nu återstår ingenting annat, än att vända sig MOT Labyrinten, och nu, inom sin nya rocknroll-tillvaro,
STRIDER han mot Labyrinten (Darkness on the edge of town): att rasera densamma, är nu hans enda mål. De, som icke delar detta hans mål, försakar han. Han blir därför ensam. Han blir åtskild. Han löses upp. Och inser, att den rocknroll, inom vilken han har sin tillvaro, med nödvändighet lett honom mot till denna avgrund. Han inser, att icke rocknroll, utan mänskliga relationer är frälsningen från den tomhet, som nu hotar att uppsluka honom; nu
KNYTER han just dessa band som binder (The River, Nebraska, Born in the USA) men han knyter dem inom sin rocknrolltillvaro; och han finner nu, att han
KLYVES (Tunnel of Love) i två: hans ena jag är vänt mot tillvaron inom de band som binder, hans andra, motsatta jag är däremot vänt mot tillvaron inom rocknrollen; men det senare är grunden för det förra, och måste därför vinna, och tillvaron inom de band som binder, går under.
Och så är han helt på det klara med, att ska han icke gå sin undergång till mötes, måste han kasta om förhållandet mellan banden som binder och rocknrollen: de band som binder måste utgöra grunden för hans tillvaro, och därmed också grunden för hans nya art av rocknroll. Detta är den nya ståndpunkten. Från och och med nu har rocknrollen sin plats inom de band som binder.
Vi har nu på SVT sett ytterligare ett av dessa av Landau och Springsteen tillrättalagda och polerade bilder av Springsteens liv, och jag undrar varför de tycks dem så nödvändiga. En präktig, klok man som hyllar De band som binder, men helt saknar - rocknroll!
Inlägget har ändrats av ulf: 2019-05-29 kl. 08.59