Vilken studioinspelning saknar du En del finns bara utgivet live
#23 Gäst_dan_bertil_*
Skrivet 2004-05-07 kl. 19.26
DennisC skrev 2004-05-07 08:52:
dan_bertil skrev 2004-05-07 07:27:
Ursäkta men kan ni sprida ljus på ämnet
Är det inte Patti Smith som skrev Because the Night?
Bruce har väl 'bara' i övrigt gett henne Fire, eller?
Är det inte Patti Smith som skrev Because the Night?
Bruce har väl 'bara' i övrigt gett henne Fire, eller?
Bruce skrev Because the Night, men gav den till Patti Smith som sedan skrev om texten en smula.
På Springsteens version är det Springsteens efgen text han sjunger.
Bruce har aldrig givit Fire till Patti Smith, däremot till Robert Gordon och Pointer Sisters.
Oj, tack, där ser man. Konstigt att det har undgått mig ''this was on Robert Gordon & the Pointer Sisters second album''
Skrivet 2004-05-07 kl. 19.44
PeterNilsson skrev 2004-05-07 14:19:
När jag tänker efter lite mer så är ju faktiskt Rendezvous en riktigt bra partyhöjare som jag tror skulle låta mycket bra i studioinspelning, kanske vore nåt för Bruce och grabbarna att göra nya studioinspelningar av nämnda låtar + the Promise och några fler, det skulle inte göra ont om man säger så. Fast först och främst ett studioalbum med nya låtar förstås, men de kunde ju passa på att spela in dessa låtar för senare bruk.
Tror också på rendezvous, grymt underskattad röjlåt som skulle låta "renare" i studioversion.
Skrivet 2004-05-08 kl. 14.14
Stained skrev 2004-05-07 20:44:
Tror också på rendezvous, grymt underskattad röjlåt som skulle låta "renare" i studioversion.
Vet att detta handlar om officiella släpp, men "Rendezvous" finns väl i alla fall inspelad, men precis som "Fire" och "Because the Night" bara boot-släppt?
Någon som har hört studiobootsversionen av "Rendezvous"?
Har den på en LP, men vill verkligen inte slita på den dyrgripen...

Skrivet 2004-05-15 kl. 17.06
Jag har hört Rendezvous i studio version.
Because i studio är inte helt färdig, utan han hummar fram några läten där det inte finns färdig text, vilket han ofta gjorde när han mest ville testa hur låten lät med bandet, och det var en av de gångerna Patti Smith gick förbi studion och hörde låten och hon lånade den och gjorde sin version, med benäget tillstånd från Bruce givetvis. det gick mellan Jimmy Iovine som även jobbade med Pattis skiva.
Sherry är studio och spelades in med en bättre studiopublik redan 77, den finns på lost masters.
En annan låt What´s the matter little darlin gjordes senare om till This little girl och där var texten inte heller färdig.
Because i studio är inte helt färdig, utan han hummar fram några läten där det inte finns färdig text, vilket han ofta gjorde när han mest ville testa hur låten lät med bandet, och det var en av de gångerna Patti Smith gick förbi studion och hörde låten och hon lånade den och gjorde sin version, med benäget tillstånd från Bruce givetvis. det gick mellan Jimmy Iovine som även jobbade med Pattis skiva.
Sherry är studio och spelades in med en bättre studiopublik redan 77, den finns på lost masters.
En annan låt What´s the matter little darlin gjordes senare om till This little girl och där var texten inte heller färdig.
Skrivet 2010-03-14 kl. 19.40
Badlands skrev 2004-05-15 kl. 17.06:
Nu gräver jag i arkiven... Men detta var helt okänt för mig, fram tills det att jag läste det här och jämförde de två melodierna i huvudet, och fann många mindre likheter.