Lundell som Springsteen Sveriges the boss eller
Skrivet 2004-10-07 kl. 07.26
Men de gånger jag sedan hört och sett både Uffe och Winnerbäck (såg Lasse live för 2-3 år sedan) har jag kunnat dra fram Springsteen-klysch-bingobrickan och fått bingo innan första låten var klar. Sen är det ju en rätt trevlig artist att inspireras av så låt gå. Men det är svårt för mig att se storheten i en sån artist bara...
Skrivet 2004-10-07 kl. 07.38
Jeremies skrev 2004-10-07 08:10:
Om detta råder delade meningar.
Dock medges att gränsen mellan inspiration och imitation ibland är hårfin.
T.ex. är ju Springsteens "mässande" i 10th Avenue Freeze-out och Mary´s Place en ganska skaplig imitation av James Brown.
Att sen Lundell är betydligt bättre när han gör sin grej istället för att spela estreet-rock är en annan historia.
Jag håller Måne över Haväng skyhögt över Club Zebra.
Skrivet 2004-10-07 kl. 11.09
DennisC skrev 2004-10-07 08:38:
Som i sin tur stal från Archie Brownlee och andra gamla svarta gospel-snubbar... slutsats är att alla stjäl av varandra inom kulturen vare sig det är medvetet eller inte, huvudsaken är att man gör någonting bestående och själfullt av sina stölder. Vilket både Springsteen och Lundell gör.
Vidare håller jag med Cheetah om att Lundell plockar många poänger just på att det är så oerhört dålig konkurrens inom svensk musik. Han står i en klass för sig nuförtiden.
Skrivet 2004-10-07 kl. 11.12
Jawbone skrev 2004-10-07 12:09:
Det är väl isåfall inget Lundell skall be om ursäkt för.
För övrigt kan jag inte hålla med om att konkurrensen är så dålig, speciellt inte över de 29 år som Lundell varit skivartist.
Och då menar jag kommersiellt sedd konkurrens.
Skrivet 2004-10-07 kl. 11.29
Jeremies skrev 2004-10-07 12:25:
Du försvarar verkligen Uffe med näbbar och klor. Känns lite som att du har svårt att se saker och ting objektivt när det gäller din kompis Ulf.
he heeee..frågar du mina vänner på pafrifot så kommer du få höra samma sak, fast med "Lundell" utbytt mot "Springsteen".
Det är väl min konfrontativa sida som talar, antar jag.

Skrivet 2004-10-07 kl. 11.36
DennisC skrev 2004-10-07 12:12:
Jawbone skrev 2004-10-07 12:09:
Det är väl isåfall inget Lundell skall be om ursäkt för.
För övrigt kan jag inte hålla med om att konkurrensen är så dålig, speciellt inte över de 29 år som Lundell varit skivartist.
Och då menar jag kommersiellt sedd konkurrens.
Det känns verkligen fånigt när Springsteenfans anklagar andra för att "sno" Springsteens idéer.
Bruce själv har byggt ju i princip hela sin karriär på andras koncept.
Behöver jag ens nämna Phil Spector?
Alltså Dennis:
1.) Ingen här har någonsin krävt en ursäkt från Lundell för att han gör så dålig musik. Det var ditt påhitt.
2.) Ingen här har någonsin "anklagat" Lundell för att sno i den negativa bemärkelse du får det att framstå. Däremot konstaterat. Och det är nog ingen här som påstår att Springsteen:s stil är som uppkommen ur tomma intet. En skillnad är dock att Springsteen klarar av att sno på ett personligt sätt, och han snor från artister som passar honom. Lundell snor inte från artister för att han klarar av att göra vad förebilden gör utan för att han beundrar dem. Det är inget lyckat koncept om det ska låta bra. Jag menar jag skulle aldrig kunna falsett-skrika som Michael Jackson så jag har aldrig försökt.
Skrivet 2004-10-07 kl. 11.43
Allt jävla snack om att Uffe apar efter Bruce tycker jag, tycker jag, tycker jag är BULLSHIT!!!!! Ja just det BULLSHIT!!!! Vem avgör det förresten? att Uffe apar efter Bruce? Är det Bruce fansen? Troligtvis, troligtvis, troligtvis!
Själv har jag lyssnat på Uffe sen 1978 och har ALDRIG dragit den slutsatsen, dvs om att han härmar Bruce! Okej han kanske har inspirerats, men var är felet i det? Men när man läser (här på boardet) om att den och den låten är den och den Bruce låten, köper jag inte. Att han gör saker på scen lika som Bruce gör är ju löjligt! Vafan var och en gör som den vill, eller? Alla kan väl inte hitta på nya saker på scen, då tycker jag det är väl bättre att Uffe gör saker lika som Bruce på scen än att härma Lena PH från Schlagerfestivalen? Eller vad tycker ni?
Uffe är bra nog att göra sitt!!
Har många kompisar som gillar både Uffe och Bruce. Har ställt frågan till dom, men ingen, ingen, ingen säger att de assocoiera olika låtar av Uffe till Bruce. Okej dom kanske är tondöda, musikdöda eller vad ni vill. Vad vet jag, vad vet jag?
Ni som tycker att Uffe härmar Bruce vill jag ställa en fråga till. Vad är det som är så klart för er i denna fråga?
För mig är det som så att Uffe är bäst!! Bruce är jättebra och jag gillar även Winnerbäck (härmar han Uffe?).
Ja, nu har jag fått sagt mitt i detta.
Hade nästan nästan nästan börjat tänka i tankar om att Uffe härmar Bruce, men, nej jag TYCKER inte det.
Varför skriver jag detta? Jag lyssnade på "En ängel på isen" från Karlstad 021212 (kanske bästa booten ljudmässigt) och kände att detta snack om Uffe vs Bruce är ju löjligt!!!
Just nu lyssnar jag på Atlanten från Vinterland!! Är det en Bruce låt?
Nu blev det helt plötsligt "Jag saknar dig"! Bästa han gjort, tycker jag. Vilken Bruce låt är det???
Svenskan i inlägget är nog fel och troligtvis finns även stavfel.
Skrivet 2004-10-07 kl. 11.48
DennisC skrev 2004-10-07 12:15:
Bruce själv har byggt ju i princip hela sin karriär på andras koncept.
Behöver jag ens nämna Phil Spector?
För mig är Springsteens musik bara 20-30% av hans storhet. (ungefär som om det går att sätta en siffra på det...)
Jag har aldrig sett Spector eller någon annan av Bruces inspirationskällor live men det är just Springsteens liveshow för mig som gör han till störst. Musikaliskt är han egentligen alldeles för förutsägbar (och låtarna som rör sig utanför Mallen, tex 57 channels, blir sällan fanfavoriter) för att tilltala mig. Men live, antingen på plats, video eller bara på skiva... herregud.. det är ett rus utan dess like som ingen annan artist eller band (jadå, inklusive U2) kommer i närheten av.
Och Lundell och Winnerbäck lånar från alla dessa attribut; musiken, bandet, framträdandet, stilen, "movesen". Och de gör det hyfsat bra. Men de är inte ens nära att nå fram.
Inlägget har ändrats av kanten: 2004-10-07 kl. 11.50
Skrivet 2004-10-07 kl. 12.05
kanten skrev 2004-10-07 12:48:
Och Lundell och Winnerbäck lånar från alla dessa attribut; musiken, bandet, framträdandet, stilen, "movesen". Och de gör det hyfsat bra. Men de är inte ens nära att nå fram.
Håller med till 100%.
Cheetah, för en gångs skull är vi överens om nåt.
Har verkligen DU skrivit det inlägget?

Skrivet 2004-10-07 kl. 13.29
So what om Lundell har inspirerats av Springsteen, han är inte den första som "lånar" lite av en annan artist och han är fan heller den sista, så jag förstår inte varför folk blir så jävla upprörda för. Och att säga att Springsteen är inspirerad av Dylan är inget bra argument (även om han skulle vara det) för alla jävla artister säger för eller senare att de är inspirerade av Dylan, det är som det vore en jävla plikskyldighet av vara inspirerad av Dylan........
Och alla här inne borde fan vidga sina musikaliska vyer lite, utanför Springsteen, Lundell, Young, Dylan, U2, Fogerty o.s.v........
Skrivet 2004-10-07 kl. 14.17
1.) låna med stil
2.) låna kombinerat med personlighet
3.) låna lite
4.) eller bara låna utan varken egen stil eller personlighet.
lundell är nr 4. alla dom andra du nämnde nr 1, 2 och 3.
nu överdrev jag såklart lite bara för att retas men i stort så är det sanningen. =)