springsteen.se: Greetings from Asbury Park N.J. - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (5 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Greetings from Asbury Park N.J.

#41 Användaren är offline   Tanqueray & Wine

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 24 apr-06

Skrivet 2006-05-16 kl. 13.03

Fan..jag skulle valt Svarta Fåret som användarnamn istället! :D

#42 Användaren är offline   Blixt

• kjell
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 24 apr-05

Skrivet 2006-05-16 kl. 16.54

Visa inläggTanqueray & Wine skrev 2006-05-16 14:03:

Fan..jag skulle valt Svarta Fåret som användarnamn istället! :D

Du är en riktig GODING du ;) fast att totalsåga Greeting får man inte respekt för MEN du är en goding iallafall :)

#43 Användaren är offline   Emelie

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 25 dec-05

Skrivet 2006-05-16 kl. 19.28

Visa inläggAtlanticCity skrev 2006-05-16 10:02:

Du gör det utmärkt, Emelie!
Du är nog en ovanlig 15-åring, men det är sådana som du som gör att det finns hopp för mänskligheten!! :worship: :wub:

Visa inläggFowler skrev 2006-05-16 10:33:

Jepp!!

Det glädjer oss alla!

Tack :blush: :)

#44 Användaren är offline   downboundtrain

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 29 jun-05

Skrivet 2006-05-20 kl. 17.42

"Greetings ......." lyssnade jag på häromdagen. Vilket kanonalbum!
Suveräna låtar. Ooohh, jag blir helt berörd. Ett av Brucans bästa,
om inte DET bästa?!

#45 Användaren är offline   Blixt

• kjell
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 24 apr-05

Skrivet 2006-05-21 kl. 13.39

Visa inläggdownboundtrain skrev 2006-05-20 18:42:

"Greetings ......." lyssnade jag på häromdagen. Vilket kanonalbum!
Suveräna låtar. Ooohh, jag blir helt berörd. Ett av Brucans bästa,
om inte DET bästa?!

nehhh... För det är The River ;) men det är inte direkt dåligt "Asbury Park" om vi säger då B)

#46 Gäst_The_Promise_*

• Grupp: Gäster

Skrivet 2006-05-23 kl. 12.27

Blinded by the Light
+++++

Growin' Up
+++++

Mary Queen of Arkansas
+++

Does This Bust Stop at 82nd Street?
++++

Lost in the Flood
+++++

The Angel
++

For You
++
Spirit in the Night
+++++

It's Hard to Be a Saint in the City
++++

#47 Användaren är offline   dragan

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 9 aug-06

Skrivet 2006-08-12 kl. 17.49

Flera i den här tråden har sagt att bruce inte riktigt hade funnit "sin stil" då han spelade in sitt debutalbum, och det håller jag med om. Hans texter är inte finslipade som på "Born to run" och typ allt efter det. Men "Asbury park" innehåller en otrolig energi och glädje. Det märks verkligen att han bara måste få ut sin musik till hela världen. Därför är detta hans bästa skiva i mina öron..

"Mama always told me not to look into the sights of the sun
Oh, but Mama, that's where the fun is"

#48 Användaren är offline   ÖGe

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 1 apr-06

Skrivet 2006-08-12 kl. 19.39

Visa inläggdragan skrev 2006-08-12 18:49:

Flera i den här tråden har sagt att bruce inte riktigt hade funnit "sin stil" då han spelade in sitt debutalbum, och det håller jag med om. Hans texter är inte finslipade som på "Born to run" och typ allt efter det. Men "Asbury park" innehåller en otrolig energi och glädje. Det märks verkligen att han bara måste få ut sin musik till hela världen. Därför är detta hans bästa skiva i mina öron..

Håller med dig, fast jag tycker inte att det är det bästa albumet. Det var liksom lite för mycket text (även om texten var bra). På Born To Run fick han den mer att stämma till musiken. På de två först plattorna verkade han nästan inta någon slags roll som en Dylan i rockigare format, för 1975 verkligen bli Bruce Springsteen...

#49 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2006-08-12 kl. 19.43

Visa inläggdragan skrev 2006-08-12 18:49:

Själv gillar jag för tillfället texterna runt den tiden bättre än tex vid 75! Samtidigt är ju 75 å born to run perfektionism men skivorna innan har någonting alldeles extra, i synnerhet outtakesen!

/Johan som inte förstår hur folk kan stödja en som åkt dit för rattfylla två gånger

Inlägget har ändrats av Fowler: 2006-08-12 kl. 19.44

#50 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2006-11-17 kl. 17.44

Visa inläggFowler skrev 2006-05-02 21:58:

1. Blinded by the light--- Gillar den tidiga låtskrivaren Bruce 5

2. Growin' up --- Gillar den tidiga låtskrivaren Bruce, känner igen mig lite i den! gjorde och gör inte alltid som alla andra! är livrädd för att bli som vem som helst! Men bli en man kommer jag aldrig att bli 5

3. Mary Queen of Arkansas --- Lite Nebraska aningar redan här har jag alltid kännt! Tycker det finns två tre outtakes som skulle passat bättre men denna är inte helt dum ändå, men inte riktigt en trea! 2+

4. Does this bus stop at 82nd street --- hey busdriver keep the change, bless your children give them names!! 3 Den är inte lika bra som The Angel, kan därför inte sätta en 4

5. Lost in the flood --- Så mycket ord, så mycket ångest, så oförstårligt, ett mästerverk 5

6. The angel -- En egen liten personlig favorit som jag älskar, The angel rides with hunch-backed children, poison oozing from his engine 4

7. For You --- text och melodimässigt är den å snuddar vid Thunder Road 5

8. Spirit in the night --- and she kissed me just right like only a lonely angel can Me and Crazy Janey was makin' love in the dirt singin' our birthday songs Jag vill vara i den låten 5

9. It's hard to be a saint in the City --- Att vara ett helgon i mina ögon är bland det svåraste som finns, finns inte många som jag betraktar som helgon ! jag kommer aldrig bli ett helgon!! återigen den textskrivaren i Bruce som jag gillar mest! 4
Saknar följande låtar på denna skiva: Evacuation of the west, If I was the priest, Song for Orphans, Zero And Blind Terry
¨
Ska uppdatera mitt omdöme lite:

1. Blinded by the light--- Gillar den tidiga låtskrivaren Bruce 5

2. Growin' up --- Gillar den tidiga låtskrivaren Bruce, känner igen mig lite i den! gjorde och gör inte alltid som alla andra! är livrädd för att bli som vem som helst! Men bli en man kommer jag aldrig att bli. Its a song about becoming a man, or a woman5

3. Mary Queen of Arkansas --- Lite Nebraska aningar redan här har jag alltid kännt! En låt som vuxit oerhört senaste två månaderna. The big top is for dreamers, we can take the circus all the way to the border
And the gallows wait for martyrs whose papers are in order
But I was not born to live to die and you were not born for queenin'
It's not too late to infiltrate, the servants are just leavin'
5

4. Does this bus stop at 82nd street --- hey busdriver keep the change, bless your children give them names!! Den är inte lika bra som The Angel, kan därför inte sätta en 5

5. Lost in the flood --- Så mycket ord, så mycket ångest, så oförstårligt, ett mästerverk 5

6. The angel -- En egen liten personlig favorit som jag älskar, The angel rides with hunch-backed children, poison oozing from his engine 5

7. For You --- text och melodimässigt är den å snuddar vid Thunder Road 5

8. Spirit in the night --- and she kissed me just right like only a lonely angel can Me and Crazy Janey was makin' love in the dirt singin' our birthday songs
Jag vill vara i den låten 5
9. It's hard to be a saint in the City --- Att vara ett helgon i mina ögon är bland det svåraste som finns, finns inte många som jag betraktar som helgon ! jag kommer aldrig bli ett helgon!! återigen den textskrivaren i Bruce som jag gillar mest! 5

Saknar följande låtar på denna skiva: "Evacuation of the west", "If I was the priest", "Song for Orphans", "Zero And Blind Terry" och "Marie"

#51 Användaren är offline   Tanqueray & Wine

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2006-11-19 kl. 12.01

Visa inläggFowler skrev 2006-11-17 17:44:

The big top is for dreamers, we can take the circus all the way to the border
And the gallows wait for martyrs whose papers are in order
But I was not born to live to die and you were not born for queenin'
It's not too late to infiltrate, the servants are just leavin'

Började garva när jag läste detta...någon har lyssnat på Dylan liiiiite för mycket. Ojoj

#52 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2006-11-21 kl. 22.21

Visa inläggTanqueray & Wine skrev 2006-11-19 12:01:

Började garva när jag läste detta...någon har lyssnat på Dylan liiiiite för mycket. Ojoj

Kan man lyssna på världens främste låtskrivare och musiker för mycket? :huh:

/Magnus

#53 Användaren är offline   Tanqueray & Wine

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2006-11-22 kl. 09.55

Visa inläggwherethebandsare skrev 2006-11-21 22:21:

Kan man lyssna på världens främste låtskrivare och musiker för mycket? :huh:

/Magnus

Tja, lyssna går väl an, men man får gärna skapa sig ett eget uttryck under tiden

#54 Användaren är offline   because!

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 2 nov-06

Skrivet 2006-12-13 kl. 08.53

Ett av dem bästa albumen tycker jag. Inte för att låtarna är dem absolut vassaste (undantag Lost in the flood), men kännslan tillsammans gör dem så himla bra. Det känns när man lyssnar på låtarna som han får utlopp på sina känslor riktigt tydligt, man blir rörd på ett härligt sätt.
Men detta är ju bara min åsikt om det här albumet.
/lasse

#55 Användaren är offline   AtlanticCity

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 25 apr-05

Skrivet 2006-12-15 kl. 00.01

Visa inläggbecause! skrev 2006-12-13 08:53:

Ett av dem bästa albumen tycker jag. Inte för att låtarna är dem absolut vassaste (undantag Lost in the flood), men kännslan tillsammans gör dem så himla bra. Det känns när man lyssnar på låtarna som han får utlopp på sina känslor riktigt tydligt, man blir rörd på ett härligt sätt.
Men detta är ju bara min åsikt om det här albumet.
/lasse

Bra åsikt, because!...och välkommen till springsteen.se!! B) :worship:

#56 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-04-29 kl. 21.00

Trummorna som hörs på detta album är bara så perfekta, outrot på Lost in the Flood och största delen av For You blir så mycket bättre tack vare soundet på trummorna, har väldigt svårt för fullbandsversioner av For You med Max bakom trumsetet, dock gör han senare liveversioner av Lost blytung!!! Jag är oerhört nyfiken på hur musiken Bruce gjort med MAX som trummis låtit med VINNI!! Likaså vad gäller Sancious istället för Roy, nää faktiskt inte, 75-81 är det ju Roy som gör... men varför inte två stycken pianister, både Sancious och Roy hade varit ytterst intressant att höra! Förresten så är det är väl två pianon med på Incident on 57th street?

Jag tycker att produktionen på framför allt detta och nästkommande album är outstandning vad jag än jämför med.. det är ju sånt otroligt djup i alla ljud, jag kan alltid föreställa mig vart instrumenten står i det rum dom spelar i!!

EDIT: stavfel

Inlägget har ändrats av Fowler: 2007-04-29 kl. 21.01

#57 Användaren är offline   PEAN

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 31 maj-04

Skrivet 2007-05-06 kl. 13.24

Det är väl bara att jämföra med hur "Jungleland" lät i juli 1974 med hur den senare kom att låta.

Hade Sancious varit kvar så tror jag att Bruce hade varit lite mer jazzrock influerad.

Om "Mad Dog" hade varit kvar så har jag ingen aning faktiskt, "BIUSA" hade kanske inte varit så tung kanske.

#58 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2007-08-25 kl. 00.37

1. Blinded by the light - Riktigt vass låt, en helt klart godkänd inledning på skivkarriären, trots att han ordbajsar för mycket
(genom hela plattan, måste tilläggas). En stark trea.

2. Growin' up - En mycket bra låt, där ordbajsandet inte märks lika mycket. Fyra.

3. Mary Queen of Arcansas - Tråååkig. Funkar vissa dagar, men inte idag. Två.

4. Does this bus stop at 82nd street - Ingen höjdare studio, men live är den underbar. En stabil trea.

5. Lost in the flood - Stark och dyster låt. Lyfter dessvärre inte riktigt på plattan, så en fyra.

6. The angel - Nej. Ett. Egentligen är en etta fel att sätta, då den inte är fullt så dålig som en etta. Men, en tvåa är fel att ge.

7. For You - Skivans kanske starkaste spår. Så mycket känslor, som inte riktigt finns i de andra sångerna. En odiskuterbar femma.

8. Spirit in the night - En annan riktigt bra låt. Fyra.

9. It's hard to be a saint in the City - Mysig sång. Känns dock inte så speciell på plattan. Tre.

/Magnus

#59 Användaren är offline   Roffi223

• I'm only here for fun!
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 26 jun-05

Skrivet 2007-09-05 kl. 23.44

Tänkte att jag skulle försöka lyssna igenom och recensera albumen innan Globen. Har hunnit lyssna igenom Greetings From Asbury Park, NJ riktigt noga nu, och här kommer mitt betyg på skivan och låtarna:

Blinded By The Light: En ösig låt med en skön text, Bruce sjunger svängigt och på slang. Låten har dessutom en härlig rytm med ett rätt så bra tryck!
++++

Growin' Up: Jag älskar denna låten! Texten känns bara så träffsäker, helt enkelt grym! Ett för mig solklart betyg.
+++++

Mary Queen Of Arkansas: Här är en låt som hade kunnat vara så mycket bättre. Men Bruce sabbar det med sin allt för klagande röst och med ett för en gångs skull taskigt munspel. Men även här är texten bra, och gitarren höjer denna låten ett snäpp i betyg!
+++

Does This Bus Stop At 82nd Street: Kunde ju ha blivit en fyra på grund av öset i den, men den är för kort och intetsägande.
+++

Lost In The Flood: Måste upplevas live någon gång! Först avskydde jag den, nú är kommentarer överflödiga! Men man måste lyssna på den ett par tio gånger innan man förstår hur bra den är!
+++++

The Angel: För tråkig. Hade kunnat vara bra om det hade skiftat NÅGON gång i låten, men den är för slö rakt igenom.
++

For You: Detta är också en låt som jag älskar från denna skivan, utan att egentligen förstå varför. Riktigt bra i mina öron i alla fall!
+++++

Spirit In The Night: Nja... överskattad låt i mitt tycke. Inte alls dålig, men inte direkt jättebra heller, åtminstone inte studioversionen. Bra verser, men dålig refräng.
+++

It's Hard To Be A Saint In The City: Återigen en cool, slående text med en härlig rytm genom hela låten.Men tyvärr når aldrig trycket det där riktiga max, jag tycker man väntar lite på en explosion som aldrig kommer. Hade refrängen varit en sådan explosition så hade det blivit en femma.
+++

Totalt: 4/5 + :thumbup:
Bruce varvar några riktigt bra låtar med några riktigt riktigt sega. Men hela albumet präglas av sköna sorglösa texter, vilket jag gillar skarpt! Väl värt av 5 i betyg! Hade han skickat in Incident istället för The Angel, samt Rosalita istället för Spirit In The Night, så hade detta albumet haft en odiskutabel femma i mina ögon!

Inlägget har ändrats av Roffi223: 2007-09-05 kl. 23.44

#60 Användaren är offline   ÖGe

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 1 apr-06

Skrivet 2007-09-06 kl. 17.57

Det här albumet (precis som det andra från 73) har verkligen vuxit med tiden. Lyssnade inte så mycket på det förut, men nu älskar jag det verkligen. Allra tydligast har jag märkt förändringen vad gäller min inställning till Lost in the flood. Tyckte tidigare att det var en ganska medioker låt, men nu fullkomligt älskar jag den. Texten och själva rytmen under verserna är helt grymma!!

• (5 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma