springsteen.se: The Wild, the innocent & the E.S.S - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (7 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

The Wild, the innocent & the E.S.S

#1 Användaren är offline   SpaceDr

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 4 okt-03

Skrivet 2004-10-10 kl. 07.23

Tänkte vi kunde diskutera album två. Detta var, tillsammas med Tom Joad, det album jag gillade minst vid de första genomlyssningarna, men till skillnad från Tom Joad så har detta vuxit till ett riktigt bra album, i allafall fyra av låtarna.
Jag kan aldrigt riktat bestämma mig om jag gillar detta bättre än föregångaren, det varierar från dag till dag. Just i dag har jag denna som snäppet sämre än Greetings.., men som sagt var det varierar.

Låtarna:

1. The E Street Shuffle--- Hör inte till mina favoriter, tror inte riktigt musikstilen sammanfaller med min musiksmak. Lät dock helt OK live i slutet på Live in NY DVDn.

2. Sandy --- Var länge den enda låten jag gillade på detta album. Gillar den fortfarande, men är ej längre nummer ett. Lungn behaglig låt.

3. Kitty's back. En av de låtar som hela tiden växer, hör till de fyra låtar jag verkligen gillar på detta album.

4. Wild Billy's circus song. Gillar inte riktigt denna, men ändå ganska ok sång. Garry spelar Tuba, bara en sån sak....

5. Incident on 57th steeth--- En kanonlåt, skivans bäst, och kanske den bästa från 73. Gillar den bättre full band, men den var helt ok på Barcelona-DVDn.

6. Rosalita --- Hör till de låtar jag gillar, men förstår inte att så många har detta som live-favorit. Den blir lite lång och utdragen ofta live. Måste dock erkänna att den är fantastiskt varierande, men detta ställer krav att man ska lyssna aktiv och inte slölyssna som jag ofta vill göra.

7. New Your City Serenade --- En låt jag absolut inte gillar, men ändå inte kan säga är en dålig låt. Den har en still som är mycket lång från det som jag gillar,
seg och jobbig. Vet att detta är en favorit bland många, men tyvärr har jag inte kunnat inse låtens storhet.

Gissar att det finns en hel del helt annorlunda åsikter...

Inlägget har ändrats av sillu1: 2006-03-07 kl. 00.17

#2 Användaren är offline   V-man

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 13 jan-04

Skrivet 2004-10-10 kl. 13.07

Mina två cent om skivan:

1. The E Street Shuffle --- En riktigt skön låt. Öppnar skivan på samma sätt som blinded öppnade greetings. Gillar också den lite mer lugna versionen, som inte helt sällan börjar med en monolog om när dom träffar clarence.

2. Sandy --- En riktigt lugn och fin låt, nästan lite för lugn för mig. Inten den bästa på skivan men inte den sämsta heller.

3. Kitty's back --- Den här känns också lite halvdan för mig. Rätt ojämnt tempo genom låten men överlag ganska bra.

4. Wild Billy's circus song --- Har aldrig gillat den här speciellt mycket. Hade ingen aning om att Gary kunde spela tuba, men tror ändå att låten skulle varit bättre om Bruce hade lirat den ensam med bara en gura. Det här är skivans svagaste spår.

5. Incident on 57th street --- Skivans näst bästa låt. Romantik, spänning och myspys i en jäkla fin förpackning. Tycker Barcelona-versionen slår fullbands dock.

6. Rosalita --- Lite överskattad enligt mig. Kul att se framförande av den från 70-talet dock, då var det fart på han och bandet.. Överlag känns den också rätt ojämn, nästan lite för varierande. Clarence saxofon-lirande gör större delen av låten. Har förresten aldrig gilllat att skivans ösigaste låt kommer mellan dom två lugnaste.

Och vinnaren är...

7. New Your City Serenade --- Helt klart skivans bästa och enligt mig en av Bruce's bästa. Så vacker att det knappt är sant. Allt är perfekt, sång, stråkar, trummor (bongos?), gitarren, pianot och saxen i en perfekt symfoni. Bästa versionen av den finns dock på "you can trust my car"-booten, 20 min lång och för att citera askungen "Alldeles, alldeles underbar".

#3 Användaren är offline   Onk

• Gasoline boy
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 jun-03

Skrivet 2004-10-10 kl. 13.45

Det här är enligt mig, tillsammans med "Darkness..." och "Born to run", Springsteens bästa skiva. Fantastiskt låtmaterial och för en gångs skull låter det riktigt levande för att vara på skiva. Jazzigt och härligt.

1. The E Street Shuffle - Helt OK. Ingen låt som jag direkt har fastnat för, men den går helt klart att lyssna på. Lite för högt tempo och lite för mycket effekter, tycker den gör sig bättre i exempelvis versionen från Main Point '75.
2. 4th of July, Asbury Park (Sandy) - Härlig låt, men jag hatar verkligen dragspel. Om jag fick bestämma så skulle dragspelet bort. Innehåller en hel del härliga gitarrlicks. Skivans tredje bästa låt.
3. Kitty's Back - Också en riktigt härlig låt. Skön jazzkänsla och ett nice introsolo. Spelades i otroligt bra versioner under Rising-turnén, finns även en lysande version från Conan O'Brien 2002. Skivans fjärde bästa låt.
4. Wild Billy's Circus Story - Riktigt charmig låt som jag faktiskt tycker är ganska bra. Musiken, speciellt tuban, för verkligen tankarna till en cirkus.
5. Incident On 57th Street - Otroligt fantastiskt bra låt i en otroligt fantastiskt blek version. På tok för högt tempo för min smak och rösten används tråkigt och sparsamt. Finns betydligt bättre fullbandsversioner live, men jag föredrar solo piano á la Main Point '75. Solo piano á la Risng-turnén är också snuskigt bra. Skivans andra bästa låt.
6. Rosalita (come out tonight) - En bra, rolig livelåt som jag är spyless på. Riktigt kul version finns att titta på från Phoenix '78. Femte bästa låten, låg nog på tredje plats innan jag tröttnade på den.
7. New York City Serenade - En av Springsteens absolut bästa låtar någonsin. Ett sant mästerverk i jazzanda, pianointrot är helt fantastiskt Den akustiska gitarren som kickar in är det också gåshudsvarning på. Texten är kanon och "No, she won't take the train..."-partiet smakar godis. Tveklöst skivans bästa låt.

/Onk

Inlägget har ändrats av Onk: 2004-10-10 kl. 13.45

#4 Användaren är offline   PeterHjelm

• Man at the top
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 15 jun-03

Skrivet 2004-10-10 kl. 18.03

ok, här är mina betyg!

1. The E Street Shuffle - 3
2. 4th of July, Asbury Park (Sandy) - 4
3. Kitty's Back - 1
4. Wild Billy's Circus Story 1
5. Incident On 57th Street -5
6. Rosalita (come out tonight) - 4
7. New York City Serenade - 4

Summan av kardemumman en klar trea! Incident är den bästa låten här!

#5 Användaren är offline   Britt

• Disciple of Soul
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 13 jun-03

Skrivet 2004-10-10 kl. 18.20

Det tog ett tag innan jag förstod den. Var väl 15-16 år när jag köpte den, så det kanske var att vänta.

Idag tycker jag att det är Bruce bästa LP ( :P ) , och jag önskar att han hade fortsatt i den riktning han tycktes vara på väg då.

Tveklöst 5:a på samtliga spår från mig. En sann klassiker, alla kategorier. Till och med utan Steeeve....

:bandana:

#6 Användaren är offline   DennisC

• The Mighty One
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 11 jun-03

Skrivet 2004-10-11 kl. 06.05

En fantastisk platta!!!
Bruce målar på ett sätt han aldrig gjort varken förr eller senare.
Otroliga stämningsbilder från boardwalken i Asbury Park och bakgatorna i New York.
"B-sidan" på Lpn är för alltid den bästa B-sida som nånsin gjorts.
Tre låtar osannolik rockromantik med den fantastiska New York City Serenade som grädde på moset.
En av Springsteen tre bästa plattor.

#7 Användaren är offline   Sterre

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 26 jun-03

Skrivet 2004-10-11 kl. 13.35

1. The E Street Shuffle 4-
2. 4th of July, Asbury Park (Sandy) 4
3. Kitty's Back 4-
4. Wild Billy's Circus Story 2
5. Incident On 57th Street 4
6. Rosalita (come out tonight) 5+
7. New York City Serenade 3

Svårbeskrivlig skiva... otroligt vacker, lite flummig och mycket party.
Underbar helt enkelt!

#8 Användaren är offline   Froggy_Darling

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 16 jun-03

Skrivet 2004-10-11 kl. 15.50

En av mina favoritplattor med Bruce
En härlig blandning av musik som krockar i en enda stor härlig röra
Den enda svaga låten i min mening är Wild Billy's Circus Story som låter lite tam på nå vis
Men en av Brucans bästa låtar någonsin, New York City Serenade som är ett rent mästerverk finns ju på denna skiva. Älskar det introt, den texten allt!
Underbar platta som doftar liv ända ut i det sista outrot

håller med Britt en tveklös 5:a

Inlägget har ändrats av Froggy_Darling: 2004-10-11 kl. 15.51

#9 Användaren är offline   Jawbone

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 27 jun-03

Skrivet 2004-10-11 kl. 15.52

Tillsammans med "Nebraska" tycker jag denna är hans mest lyckade officiella release hittils. Ingen tveksam produktion, inga alternativa versioner av låtarna som är bättre och (i stort sett) inte några liveversioner som överträffar originalen. Kort sagt ett av rockhistoriens mest underskattade mästerverk. Noterbart är vilka triumfer som David Sancious firar på detta album, från pianoklinkandet i "Sandy" och "Incident.." till introduktionen till "NYC serenade" o stråkarna på samma låt.. han hade nog ett stort inflytande på Bruce vid denna tid.

#10 Användaren är offline   tom joad

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 5 aug-03

Skrivet 2004-10-11 kl. 15.57

Känner att man måste vara på rätt humör för att lyssna på den här, tyvärr är den lite ojämn.

Incident är klasser bättre än de andra låtarna. Drömsk och osannolikt underbar! Bäst Main Point -75 med piano och fiol före fullband från Coliseum Night. Strax efter landar NYC Serenade. Väldigt skön musik, men har för lite toppar för att den ska kännas som en kanonlåt för mig. Ligger mest konstant på en hög klassnivå.

Annars gillar jag Sandy mycket, bäst från Darkenss-turnén och framåt. Kitty's Back (Kittys rygg? ;) ) gillar jag bäst i studioversionen och tycker texten är en av Bruces mest målande NY-fantasier. Även Cirkus är skön, men borde ha lagts på en platta med bara akustiska låtar i början av karriären. Passar inte in riktigt.

Shuffle tycker jag, återgien precis som Onk, är helt ok men mycket bättre i den lugna oskuldsfulla versionen från Main Point -75.

Rosie har jag ganska svårt för. Mycket en humörfråga, ibland klockren, ibland bara en transportsträcka. Ungefär som jag känner för albumet i helhet. Vissa dagar känns det som ett av de bästa plattorna, ibland tar den bara plats i mängden.

#11 Användaren är offline   Andrew Blakk

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 6 sep-03

Skrivet 2004-10-11 kl. 17.17

Hm, har aldrig riktigt gillat den här plattan alls. Kitty's back är ju go samt Rosalita. Sandy är väl ok... Men resten... Näe... Shuffle har ett coolt gitarrintro men.

Har iförsig lärt mig uppskatta många utav låtarna från diverse boots.

En svag 3an får den.

#12 Användaren är offline   Darkness guy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 5 jul-03

Skrivet 2004-10-11 kl. 17.42

Underbar platta, alla låtar är väl egentligen fulländade. Det finns inte ett svagt spår på TWTIATESS, jag kan inte bedöma skivan på annat sätt.

#13 Gäst_prove it all night_*

• Grupp: Gäster

Skrivet 2004-10-11 kl. 18.23

Jag gillar denna skiva mycket. En sån här skiva kan han naturligtvis inte göra nu när han är 55, den känns så ungdomligt naiv och äkta på nåt sätt.
Sandy är ljuvlig o Incident är bara för bra. Alla låtarna är bra förresten.

#14 Användaren är offline   peppe

• I wanna find one face that ain't looking through me
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Gold members
  • Reg.datum: 18 aug-03

Skrivet 2004-10-11 kl. 18.37

Well,

en mkt bra platta tycker jag cokså att det är..

Måste hålla med Dennis när det gäller Bruce målande..Bra start med hans första platta som han har förfinat till detta albumet. Jag får alltid en känsla av att jag är med Bruce i Asbury när jag spelar denna.

/Peppe

#15 Användaren är offline   Weaknee_Willie

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 30 jul-03

Skrivet 2004-10-11 kl. 21.02

[QUOTE]En fantastisk platta!!!
Bruce målar på ett sätt han aldrig gjort varken förr eller senare.
Otroliga stämningsbilder från boardwalken i Asbury Park och bakgatorna i New York.
"B-sidan" på Lpn är för alltid den bästa B-sida som nånsin gjorts.
Tre låtar osannolik rockromantik med den fantastiska New York City Serenade som grädde på moset.
En av Springsteen tre bästa plattor.

Dennis, du skrev det jag tänkte skriva, utom på en punkt; detta ÄR Springsteens bästa platta.

#16 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 6 okt-04

Skrivet 2004-10-12 kl. 13.52

Tycker till skillnad från de flesta på forumet att denna skva faktiskt är ett steg tillbaka jfrt med Greetings... Ändå anser jag givetvis Incident och Sandy vara klockrena låtar.

#17 Användaren är offline   MorganSthlm

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 29 jun-03

Skrivet 2004-10-18 kl. 09.34

Jag fortsätter där jag slutade i Greetingstråden...

Även här är texterna framträdande på ett sätt som tyvärr försvann efter 1975. Det här är helt klart den av Bruces skivor som tog längst tid att lära sig att tycka om. Om ett knappt år så firar jag tjugoårsjubileum som Brucefantast och jag tror inte jag överdriver när jag säger att det tog 15 år att lära sig den här skivan.

Förr tyckte jag att debuten var mer samlad och riktad åt samma håll medans den här skivan kändes splittrad men det har jag kommit fram till att det är den inte, bara annorlunda...

De ösiga låtarna låter lite som en korsning mellan den poppiga delen av Ramones och The Doors. Inget fel i detta men det är balladerna som firar triumfer på den här skivan... Topp 3 då:

1. Sandy - Speciellt liveversionen är en av mina absoluta favoriter och den enda låten på min Topp 5 av Brucelåtar som INTE är med på "Born To Run".
Bruce har på den här skivan släppt den där ungdomliga entusiasmen från debuten och beskriver livet på boardwalken i allmänhet på ett sätt som aldrig gjorts, vare sig förr eller senare...

2. Incident On 57th Street - Sexualiteten från debuten är oxå borta men har på ett elegant sätt ersatts av fantastisk rockromantik. Dessutom skivans skönaste gitarrspel tillsammans med "Kitty's Back".

3. Rosalita - Jag får nog på skallen av alla när jag inte tar med "NYC Serenade" här men det finns ett skäl. Liksom "Blinded By The Light" har den här låten alltid gjort mig glad och den har hållit mig sällskap under hela min uppväxt så jag måste... sorry!

Som hedersomnämnande lämnar jag lite textrader...

Little Angel steps the shuffle like she ain't got no brains
She's death in combat down on Lover's Lane
She drives all them local boys insane
Little Angel says, "Oh, oh, everybody form a line
Oh, oh, everybody form a line"

Jesus send some good women to save all your clowns

So walk tall or baby don't walk at all

#18 Användaren är offline   MorganSthlm

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 29 jun-03

Skrivet 2004-10-18 kl. 09.45

Tillägg: Ni har märkt att texten i sista versen på Sandy är annorlunda och mer personlig här eller hur?

#19 Användaren är offline   DennisC

• The Mighty One
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 11 jun-03

Skrivet 2004-12-13 kl. 14.46

Weaknee_Willie skrev 2004-10-11 22:02:

Dennis, du skrev det jag tänkte skriva, utom på en punkt; detta ÄR Springsteens bästa platta.

Ja, efter moget övervägande måste jag hålla med:
Detta är Springsteens bästa platta.
Inte den mest omskrivna, inte den mest säljande, inte denmest kommersiellt gångbara....men helt enkelt de bästa sju låtar förpackade på ett album som Springsteen nånsin släppt.
Fucking brilliant för att tala klarspråk. :worship:

#20 Användaren är offline   tom joad

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 5 aug-03

Skrivet 2004-12-13 kl. 15.13

DennisC skrev 2004-12-13 15:46:

Weaknee_Willie skrev 2004-10-11 22:02:

Ja, efter moget övervägande måste jag hålla med:
Detta är Springsteens bästa platta.
Inte den mest omskrivna, inte den mest säljande, inte denmest kommersiellt gångbara....men helt enkelt de bästa sju låtar förpackade på ett album som Springsteen nånsin släppt.
Fucking brilliant för att tala klarspråk. :worship:

Måste bara fråga, vad har "Innocent" som inte BTR-plattan har? Håller med om att den inte är lika kommersiellt gångbar som BTR, men på den plattan föll å andra sidan Bruces alla egenskaper på plats och bildade det ultimata mästerverket. De originella texterna, arrangemangen och "larger-than-life"-känslan. För mig helt oslagbart!

Missförstå mig rätt alltså, "Innocent" är en grym platta, men för spretig och ofärdig för min del.

• (7 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma