springsteen.se: The River - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (4 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

The River

#1 Användaren är offline   SpaceDr

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 4 okt-03

Skrivet 2004-10-16 kl. 15.34

Bruce 5:e album, var det tredje jag skaffade. Jag började med Born in the USA som jag skaffade 1985 och jobbade mig bakåt.
Redan första genomlyssningen så gillade jag detta skarpt.
Flera av låtarna är lättsammare (poppigare) än de föregående albumen, vissa låtar är lite banalare, men detta är ett super (dubbel)album.
Finns egentligen inte en enda låt som jag inte gillar på dessa plattor.
Man inser även att albumet kunnat bli ändå bättre då de flesta låtarna på Tracks disk 2 var skriva för the river (Loose ends, hur kunde han välja bort den???).
På Tracks fanns massor av guldkorn. Andra låtar som ej togs med var "From small things" och Cindy.

Låtarna:

1. The Ties that bind --- På Ullevi konsert ett, kom först efter de två väntade låtarna. Jag tyckte i denna stund att det var en av de bästa låtar jag hört. Annars är detta inte någon av mina absoluta favoriter, men ändå en (minst) medelbra låt på plattan. Tänkta titelspåret.

2. Sherry Darling --- En härlig livelåt. Så bekymmersfri. Denna låt var förresten en låt som hela handlingen i ett Ally McBeal-avsnitt kretsade runt. Det var fört då jag rikigt insåg vad texten handlade om.

3. Jackson Cage --- Också en Ullevi-favorit, snäppet sämre än "Ties" dock.

4. Two Hearts --- En poppig låt som jag vet många ogillar, men jag tycker bra om den. Bruce spelade den kanske lite väl ofta 99-00, men det störde inte mig.

5. Independence Day--- En låt i liknande anda som tidigare Racing in the Street, kan inte fullt lika bra, men känslosam text.

6. Hungry Heart--- En av de poppigast låtarna, men är låten så medryckande som denna så låter den bra ändå. Den givna allsångslåten.

7. Out in the Street --- En av mina tre favoriter på plattan. Vilket drag. Gillar verkligen accordbyterna just innan refrängen. Detta ver nog kanske min absoluta favorit i början av 1986.

8. Crush on You --- En av de svagare låtarna, men helt ok öslåt.

9. You can look (but you better not touch) --- Kul text, i övrigt samma omdöme som ovanstående låt, dock kanske något bättre låt.

10. I wanna marry you --- En av Bruce vackraste låtar trots den är så banal, och något av en personlig favorit. Påminner mycket om den nyligen släppta "None but the brave".

11. The River --- En låt som jag håller i samma klass som Thunder road. En verklig klassiker, och skivans bästa. Gillade dock inte vad som hände med låten under reunion tour. Perfekt slut på disk 1. Disk 1 är snäppet bättre än disk 2.
---------------------------

12. Point Blank --- En låt som verkar vara mångas favorit på springsteen.se. Jag har ungefär samma omdöme om denna som om independence day. Mycket bra låt, men inget speciellt.

13. Cadellac Ranch ---- En riktigt raggar-rockare. Skulle verkligen vilja se denna live. Är nog enligt mig tredje bästa låt på the river.

14. I'm a rocker ---- Påminner om ovanstående. Kommer dock inte riktigt upp i samma klass, men är klart bra.

15. Fade away --- En bra lugn låt som alla andra lugna låtar på the river.

16. Stolen Car --- Också en bra lugn låt. Tycker dock att versionen på Tracks är snäppet bättre.

17. Ramrod --- Tredje rockrökaren på denna disk, och den sämsta av dem. En av de få låtar jag blivit lite trött på. Bruce kunde gärna byta ut denna mot låt 13-14 för det mesta, även om de humoristiska versionerna på Ullevi inte alls vara dåliga.

18. The Price you pay --- Se "Fade away".

19. Drive all night --- Kanske sämsta lugna låten, utan att vara dålig. Få låtar klara av att vara 8.5 minuter, denna är inte en av dem.

20. Wreck on the highway --- Har på senare år blivit något av en favorit. Skön låt att lyssna på, och en text som från Nebraska.

Allt som allt, mycket bra album. Som album står den sig väl mot de två föregående, men låtarna lyfter inte lika mycket live generellt sätt som på Born to Run och Darkness.

Inlägget har ändrats av sillu1: 2006-03-07 kl. 00.28

#2 Användaren är offline   PEAN

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 31 maj-04

Skrivet 2004-10-16 kl. 18.18

:P

Detta är den skiva som visar hur bra Bruce är live, tänk om "Darkness" hade haft lika bra ljud som denna platta.

De svagare låtarna på denna är i mitt tycke:

"Cruch On You"
"I'm A Rocker"
"Ramrod" (mycket bättre live än i studio, lyssna bara hur den lät i "Globen" '02)

Tur att det var mer starkare låtar på den här plattan som är lika bra studio som de är live, tänker då på:

"The River" (i en klass för sig)
"Point Blank" (rysare)
"Hungry Heart" (lite tjatig, men vilken allsångs låt. Oj Oj Oj Oj)

Skivomslaget är tyvärr bland de sämre.

#3 Användaren är offline   manieri

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 8 jul-03

Skrivet 2004-10-16 kl. 18.39

Det första Springsteen-albumet jag skaffade.

I början tyckte jag det var lite för ojämnt, men de två skivorna hade tillsammans så många bra låtar att jag tyckte det var superbt ändå.
Numer älskar jag i stort sett alla låtarna, och har börjat värdera skiva två som den bästa. Favoriterna på denna är Point Blank, Cadillac Ranch, Ramrod, Stolen Car och Wreck On The Highway.
På första skivan (som jag tyckte var bäst för ett tag sedan) har ett antal spår tappat lite värde i mina ögon, som t ex Out In The Street, Two Hearts och The Ties That Bind.
Istället har Independence Day och Jackson Cage stigit i graderna.

Men bästa spåret är förblir The River. Den är så underbar, vacker, skrämmande, poetisk, träffande... ja allt det och massor mer. Låten som gjorde att jag började lyssna på Springsteen har inte tappat nånting på mina runt 300 genomlyssningar. Den ligger nästan, men bara nästan högst på min all-time-best lista.

#4 Användaren är offline   Brun_sju

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 10 apr-04

Skrivet 2004-10-16 kl. 18.59

SpaceDr skrev 2004-10-16 16:34:

2. Sherry Darling --- En härlig livelåt. Så bekymmersfri. Denna låt var förresten en låt som hela handlingen i ett Ally McBeal-avsnitt kretsade runt. Det var fört då jag rikigt insåg vad texten handlade om.

Vad är det den egentligen handlar om då?

För övrigt tycker jag plattan hade vart bland det bästa någonsin om I Wanna Marry You och Crush on You hade petats, och varför inte Loose Ends istället. Two Hearts, Ramrod och I'm a Rocker är kanske lite tveksamma också, men resten är fantastiska!

#5 Användaren är offline   tom joad

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 5 aug-03

Skrivet 2004-10-16 kl. 21.22

En av Bruces bästa plattor. Men han valde definitivt fel låtar på flera ställen. Produktionen är som flera sagt redan så gott som perfekt. Passar den här plattan som handen i handsken!

Framför allt är det balladerna som sticker ut på den här plattan. Tycker att text och arrangemang funkar nästan bäst tillsammans på "The River" än nån av hans andra plattor vad gäller balladerna. Sen tycker jag han hade en grym röst på den här tiden. Låter som han skulle kunna göra vad som helst med den.

MÄSTERLIGT SUPERBA LÅTAR NÄR MR. BRUCE ÄR SOM BÄST:

1. The River - skriven på pricken. Inte ett fel i denna låt.
2. Stolen Car - Påminner lite om "Meeting" på BTR. Enorm text som säger mycket med så lite. Som en mcyket svart film.
3. Independence Day - Väldigt bra text, perfekt arr, grym orgelslinga och ett av Big Mans vackraste solon.
4. Drive All Night - Känsla, soul, förlorad kärlek. Blir bara så här bra i Springsteens händer.
5. Fade Away - Också på pricken i känsla och ton.
6. Wreck on the Highway - Rätt kuslig sång. Så svart och dystert. Var är hoppet? Grym orgelslinga här också.
7. Point Blank - Bland det mörkaste som kommit från Bruces penna. Grym låt men har inte samma känsla för mig som förut.

OTROLIGT GRYMMA ROCKERLÅTAR, DE FLESTA SPELAS FÖR SÄLLAN:

1. Out in the Street - Klockren känsla, perfekt rocktext med budskap för att den ska klättra över mängden.
2. You Can Look - Älskar den live! Otroligt ös på River-turnén.
3. Hungry Heart - Given allsångsklassiker!
4. The Ties That Bind - Mycket bra låt, men framför allt grym sång av Bruce!
5. Caddillac Ranch - Löjlig låt med klockrent riff!
6. Sherry Darling - En riktig sommarlåt som spelas allt för sällan.
7. I'm a rocker - Egentligen ganska billig låt, men det är sånt ös i Bruces sång att den är värd att nämna.

MEDIOKERT:
- Jackson Cage - Har egentligen en riktigt bra text, men berör inte som den borde.
- Two Hearts - Spelas alltid för ofta när den än spelas, så jäkla enformigt arrangemang.
- I Wanna Marry You - Skulle varit 10 ggr bättre om inte Garry klämt in sin förbannade dansbandsbasgång.
- Crush on You - Lika meningslös som "I'm a rocker" fast tråkigare.
- The Price You Pay - Påminner en hel del om "Fade away" men tråkigare.

SÄMST:
- Ramrod - Radera denna låt ur musikhistorien snarast! Dötrist!

#6 Användaren är offline   SpaceDr

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 4 okt-03

Skrivet 2004-10-17 kl. 07.12

Brun_sju skrev 2004-10-16 19:59:

Fasan att få med en "svärmor" som inte lämnar en i fred på köpet då man skaffar flickvän.

I Ally MCBeal handlade avsnittet om en tjej som tog med sig sin mamma på "datear".

#7 Användaren är offline   Brun_sju

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 10 apr-04

Skrivet 2004-10-17 kl. 11.04

SpaceDr skrev 2004-10-17 08:12:

Brun_sju skrev 2004-10-16 19:59:

Fasan att få med en "svärmor" som inte lämnar en i fred på köpet då man skaffar flickvän.

I Ally MCBeal handlade avsnittet om en tjej som tog med sig sin mamma på "datear".

Aha, trodde du menade att det var något dolt budskap i den, kollar inte på Ally McBeal. :D

#8 Användaren är offline   PeterHjelm

• Man at the top
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 15 jun-03

Skrivet 2004-10-17 kl. 17.58

En skiva som är en klassiker och innehåller många av hans bästa låtar, men fasen så mycket bättre den kunde ha varit om man ser vad som hamnade på tracks! Den hade vunnit på att bli en icke dubbel (om rätt låtar hade hamnat där!), men då hade man missat några guldkorn, så man ska väl inte klaga.

1. The Ties that bind
+++++

2. Sherry Darling
++++

3. Jackson Cage
++++

4. Two Hearts
++++

5. Independence Day
++++

6. Hungry Heart
+++++

7. Out in the Street
+++++

8. Crush on You
++

9. You can look (but you better not touch)
+++

10. I wanna marry you
++++

11. The River
+++++

12. Point Blank
+++

13. Cadillac Ranch
+++++

14. I'm a rocker
+++

15. Fade away
++++

16. Stolen Car
+++

17. Ramrod
++

18. The Price you pay
+++++

19. Drive all night
+++

20. Wreck on the highway
+++

#9 Gäst_prove it all night_*

• Grupp: Gäster

Skrivet 2004-10-17 kl. 19.44

En härlig siva med stor variaton och mycket känsla. Några favoriter är
Independence Day, I wanna marry you, Point Blank, Stolen Car och naturligtvis en av Bruce bästa låtar titelspåret The river.

#10 Användaren är offline   peppe

• I wanna find one face that ain't looking through me
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Gold members
  • Reg.datum: 18 aug-03

Skrivet 2004-10-20 kl. 08.18

Första låten som jag hörde av Bruce var The River. Jag förstod inte ett smack för det var jag alldeles för ung för men jag bara älskade och fortfarande älskar munspelet.

Att denna är favoriten är ju självklart, 20 helt underbara låtar!

/Peppe

#11 Användaren är offline   pointblank99

• Funky Chicken
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 17 jun-03

Skrivet 2004-10-20 kl. 08.52

The River och Point Blank var det som först fick mig att börja gilla Bruce. Är nog min favorit skiva.
POINT BLANK oj oj oj.....

/Leila

#12 Användaren är offline   peppe

• PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2004-10-20 kl. 08.59

pointblank99 skrev 2004-10-20 09:52:

The River och Point Blank var det som först fick mig att börja gilla Bruce.  Är nog min favorit skiva.

/Leila

Det är nästan jag kan förlåta dig för att du hejar på det där svartblåa laget med dessa nya fakta ;)

Inlägget har ändrats av peppe: 2004-10-20 kl. 09.02

#13 Användaren är offline   pointblank99

• Funky Chicken
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 17 jun-03

Skrivet 2004-10-20 kl. 09.11

peppe skrev 2004-10-20 09:59:

The River och Point Blank var det som först fick mig att börja gilla Bruce.  Är nog min favorit skiva.

/Leila

Det är nästan jag kan förlåta dig för att du hejar på det där svartblåa laget med dessa nya fakta ;)

Nya fakta... Har du missat att jag gillar gillar (är besatt av) Point Blank ;)

#14 Användaren är offline   peppe

• PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2004-10-20 kl. 09.26

pointblank99 skrev 2004-10-20 10:11:

peppe skrev 2004-10-20 09:59:

/Leila

Nya fakta... Har du missat att jag gillar gillar (är besatt av) Point Blank ;)

näää men The river har jag missat :blush:

#15 Användaren är offline   Old_Member

• Född med för mycket/önskar mindre
  • Pip
  • Reg.datum: 15 jun-03

Skrivet 2004-10-20 kl. 13.29

ok jackson cage är faan bättre än ties that bind. =)

#16 Användaren är offline   Blomberg

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 8 aug-04

Skrivet 2004-10-20 kl. 14.10

CHEETAH skrev 2004-10-20 14:29:

Instämmer.

#17 Användaren är offline   Syntax

• Wild young Billy
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 25 nov-03

Skrivet 2004-10-21 kl. 08.50

Blomberg skrev 2004-10-20 15:10:

CHEETAH skrev 2004-10-20 14:29:

Instämmer.

instämmer inte... det är faktiskt en Hit..
Fast pointblank är Nog en av de stora på denna skiva

#18 Användaren är offline   Tompafager

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 14 jun-03

Skrivet 2004-11-06 kl. 19.02

1. The Ties that bind
+++++

2. Sherry Darling
+++++

3. Jackson Cage
++

4. Two Hearts
+++

5. Independence Day
+++

6. Hungry Heart
+++++

7. Out in the Street
+++++

8. Crush on You
++++

+++

10. I wanna marry you
++++

11. The River
+++++

12. Point Blank
+++

13. Cadillac Ranch
+++++

14. I'm a rocker
++++

15. Fade away
+++

16. Stolen Car
+++

17. Ramrod
++ (Live +++++)

18. The Price you pay
+++++

19. Drive all night
+++++

20. Wreck on the highway
++

#19 Användaren är offline   pointblank87

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 9 jul-03

Inläggsikon  Skrivet 2004-11-06 kl. 19.22

Den här skivan var efterlängtad, hade lyssnat på bruce ett par år. Det hade varit rätt så mycket press och bootlegs visste jag inte vad det var. Jag skolkade från skolan för att köpa den när skivaffären öppnade.

Här finns några av hans allra bästa låtar, de borde egentligen ha ett extra pluss.
De tre som jag tänker på är:

The River
Independence Day
Point Blank

Annars så är albumet lite ojämnt men trots allt ett av bruces bästa. :D

1. The Ties that bind
+++++

2. Sherry Darling
++++

3. Jackson Cage
+++++

4. Two Hearts
+++

5. Independence Day
+++++

6. Hungry Heart
++++

7. Out in the Street
++++

8. Crush on You
+

+

10. I wanna marry you
++++

11. The River
+++++

12. Point Blank
+++++

13. Cadillac Ranch
+++

14. I'm a rocker
+++

15. Fade away
++++

16. Stolen Car
++++

17. Ramrod
++

18. The Price you pay
++++

19. Drive all night
++++

20. Wreck on the highway
++++

#20 Användaren är offline   Kalven

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 8 sep-04

Skrivet 2004-11-07 kl. 10.28

En av dom absolut bästa albumen. inte nån direkt dålig låt.

• (4 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma