springsteen.se: Nebraska - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (4 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Nebraska

#21 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 17 jun-04

Skrivet 2004-11-25 kl. 15.57

Sterre skrev 2004-10-21 09:46:

Vet att denna recension varit på tapeten förut men den är ett måste när vi snackar om denna skiva... otroligt bra.

http://www.dagensski...okt=springsteen

Alltså.
Nebraska är verkligen ett mästerverk, men när man läser en sån här rescension blir man lite generad. Mannen kan inte skriva och inte bedöma. Jag föredrar också personligen Springsteen framför Bergman men hans jämförelse är ju barock...

ungefär som när jag sa åt Bob Dylan att gå och gömma sig nånstans på nån tråd, haha, nu får jag skratta åt mig själv. Hur patetiskt överdrivna blir inte vi music lovers, särskilt inom rocksvängen...:D

#22 Användaren är offline   Kalven

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 8 sep-04

Skrivet 2004-11-25 kl. 16.55

1. Nebraska
+++

2. Atlantic City
++++

3. Mansion on the hill
+++

4. Jonny 99
+++

5. Highway patrolman
++++

6. State trooper
++

7. Used cars
++

8. Open all night
+++

9. My fathers house
+++

10. Reason to believe
++++

Väldigt Bra Album!

#23 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2006-03-07 kl. 15.17

1. Nebraska: Underbart melankolisk stämning. Based on a true story, dessutom. En klar femma.

2. Atlantic City: En oerhört kraftig livelåt, men den lyfter högre studio. Kraftfull refräng. Fyra tilldelas den av mig.

3. Mansion On The Hill: Väldigt fin text och oerhört stämningsfull musik. En klar femma.

4. Johnny 99: En våldsam historia. Det tycker vi om. Fyra.

5. Highway Patrolman: Ytterligare en smått våldsam historia, denna gång mer lågmäld. Gjorde sig oerhört bra på film. En välförtjänt fyra.

6. State Trooper: Svagaste spåret på plattan, trots att den är en fyra.

7. Oerhört fin text. Även musiken imponerar. En femma.

8. Open All Night: Rock & Roll. B) Kanske en av hans bästa rocklåtar någonsin, trots att han inte nämner titeln en enda gång i studioversionen. En klar femma.

9. My Father's House: Oerhört fin låt. Smått religös. Ytterligare en femma.

10. Reason To Believe: Detta spår sätter punkt för den ultimata plattan(åtminstone som det känns just nu). Fem.

/Magnus

Inlägget har ändrats av wherethebandsare: 2006-03-07 kl. 15.18

#24 Användaren är offline   PEAN

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 31 maj-04

Skrivet 2006-03-11 kl. 22.28

Han gjorde ju ingen turné till denna platta så då väljer jag ut "Nebraska Live" (E Street Records) & "Lost Masters vol. 1"

De två är värdiga repsentanter för denna platta.

#25 Användaren är offline   AtlanticCity

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 25 apr-05

Skrivet 2006-04-11 kl. 13.39

OK, Springsteens sjätte album...tror att de flesta av oss är ense om att det är snudd på mästerverk! Starka texter och låtar som, med sina avskalade och bitvis kusliga arrangemang, ger plattan ännu mera tyngd...

Nebraska
5+ Ett typexempel på låt där textinnehållet står i stark kontrast till melodin! Bruce lär ha inspirerats av filmen "badlands" med två av mina stora favoritskådespelare, Martin Sheen och Sissy Spacek. Rekomenderar filmen starkt, i händelse av at nå´n här inte sett den.

Atlantic City
5+ För mig är kommentar överflödig! Alltid svårt med så´na ställningstaganden, men förmodligen en av Bruce´s topp 3-låtar...texten ger mig rysningar, desperation, vanmakt levererat i enkla arr, Springsteens röst när han sjunger den där pålagda stämsången med sig själv.... :happycrying:

Mansion on the Hill
4+ Vacker låt, vacker text...

Johnny 99
5+ Ännu en låt med ett socialt patos och mycket stark text. Har dock alltid undrat varför huvudkaraktären heter Ralph men kallas sedan Johhny 99...? Det kunde ju hur lätt som helst varit "John went out looking for a job..." Kanske har jag missuppfattat nå´t? :unsure:

Highway Patrolman
5+ Ännu en mörk text, vilket drama! Intressant att filmen "The Indian Runner" gjordes utifrån denna låt...

State Trooper
5+ Haunting! Karaktären är uppenbarligen frustrerad och rädd....men för vad? Han säger "But I got a clear consience ´bout the things that I´ve done" Men det är väl frågan...?

Used Cars
5+ En underbar självbiografisk låt! "Now the neighbors come from near and far, as we pull up in our brand new used car..." Älskar!

Open all Night
5+ Också en alldeles suverän låt! En tidig morgon på New Jersey turnpike...
Och så hade Bruce så´na underhållande introduktionshistorier till denna låt på Born in the USA-turnen... :lol:

My Father´s House
4+ Också en berörande text, undrar om detta är självbiografiskt också? Bruce har ju berättat under konseter att han brukade köra förbi, och stanna till utanför sina gamla hus...som för att "rätta till det som gått fel" ... Nå´´n som vet?

Reason to Believe
5+ Mycket stark, men deprimerande text. Men är det inte det som får oss människor att fortsätta? Att man hittar nå´n anledning...vad har man för val?

#26 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2006-04-26 kl. 00.01

Som helhet ligger skivan på top 5! Texthäftet är vissa dagar på top 3!! Skivan får en 4 i slutbetyg, den är inte lika bra som The Wild, the Innocent and the Estreet shuffle!

Nebraska 3
nja.....tveksam till denna fortfarande..har försökt att lyssna på den om och om, men denna låt har säkert sin tid även hos mig! Texten är ju oklanderlig men för mina öron är den ingen fröjd! tyvär! Den är inte på något sätt sämst på skivan, men den är inte den femma som jag alltid förväntar mig när jag slår på den, gång på gång blir jag besviken!

Atlantic City 4
Daniel Lemma hette han väl, som spelade den på svt för ett tag sedan, han sammanfattade låten på ett bra sätt!! Att ge ett förhållande en sista chans!

Mansion on the Hill 3+
:rolleyes: Gränsar till en fyra! men ska va lite snål!!

Johnny 99 4+
Vilken president var det som så smart spelade denna när han besökte en bilfrabik? Klipsk kille!!!
Mörk som om natten haft en skugga.

Highway Patrolman 3+
Har tyvär inte sett filmen än! Såna här låtar kan Bruce verkligen skriva!

State Trooper 5
På nån boot jag har berättar han en spännande historia innan denna låt!! Har för mig att polisen som stoppade honom kände igen honom och gillade Born to Run(någon som kan styrka detta? har ingen aning om vilken boot det är)

Used Cars 4
.....kan tänka mig hur han åkte genom Jersey när han var yngre! När han skriver om sånt så flyter jag bara bort, hur kan hans ungdom vara så himla intressant, hans ungdom måste vara varje pojkes dröm på nått sätt! Brukar faktiskt också vara ute å åka bil rätt så mycket med kompisarna, vi brukar hamna på de konstigaste ställerna!

Open all Night 4
Under DADtour...wow..det ger den en fyra! Jag brukar som jag nämt tidigare värdera låtarna med hänsyn till livespelningar eftersom jag anser att hans låtar inte blir riktigt färdiga! Liveversioner av denna lärde mig att även gilla albumversionen.

My Father´s House 4+
Gillar texten men inte mer än så! Först när jag flyttade hemifrån så berörde den mig, fast jag förknippar låten mest med mormor och morfars gamla hus! Innan morfar tynade bort önskade han att mormor aldrig skulle flytta, så att han skulle hitta henne om han ville komma å hälsa på!! Självklart höll det inte för gamla men ganska pigga mormor att bo kvar själv!! Nä..tårar kommer, en fyra får låten tackvare de känslosamma tankarna den medför!

Reason to Believe 3+
Håller med Atlantic City fullt ut på denna!! Bra formulerat! Gillade den under DADtour men bara just när jag var på plats, nu har jag svårt för den! Det blir inte lika mäktigt på skiva, det skakade ju för bövelen i stolsraderna!

#27 Användaren är offline   wherethebandsare

• PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2006-04-26 kl. 17.33

Visa inläggFowler skrev 2006-04-26 01:01:

Johnny 99 4+
Vilken president var det som så smart spelade denna när han besökte en bilfrabik? Klipsk kille!!!
Mörk som om natten haft en skugga.

Om jag inte minns helt galet så var det vår... *harkel* älskade Ronald Raegan som gjorde det....

Kul kille. :lol:

/Magnus

#28 Användaren är offline   Rocker

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 16 jul-03

Skrivet 2006-04-26 kl. 18.57

Visa inläggFowler skrev 2006-04-26 01:01:

State Trooper 5
På nån boot jag har berättar han en spännande historia innan denna låt!! Har för mig att polisen som stoppade honom kände igen honom och gillade Born to Run (någon som kan styrka detta? har ingen aning om vilken boot det är)

Har ingen aning om vilken boot det är men är ganska säker på att han även använt samma historia till Open All Night.

#29 Användaren är offline   Tanqueray & Wine

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 24 apr-06

Skrivet 2006-04-26 kl. 19.00

Nebraska är ju utan tvekan ett mästerverk i alls sin enkelhet. Inte hans bästa...men fan så nära.

Nebraska: Skrämmande och brutal. "..I guess there's just a meanness in this world". Det är så man ryser. 5

Atlantic City: Mästerlig. De vrålande körerna är kronan på verket. 5

Mansion On the Hill: Live In NYC-versionen var ju helt hopplös, men i orginal är den en klar favorit. Speciellt sista versen. 5

Johnny 99: Jackpot igen! Även om texten tappar lite mot slutet. 5

Highway Patrolman: En av mannens bästa historier. Inspirerade en jävligt sevärd film. Undvik Johnny Cash totala slakt av den här fina låten. 5

State Trooper: Skräck i natten på en öde motorväg. Älskar skricken på slutet. En av plattans bästa texter.
"the only thing that I got's been botherin' me my whole life" Hohoho, I like! 5

Used Cars: Lite av en underskattad doldis. 4

Open All Night: Rock n' roll. 3

My Father's House: Nä fan, det här funkar inte alls. 1

Reason To Believe: Njaa, tveksam till den här. Texten känns forcerad. Och namnet Kyle William suger riktigt hårt. Tacka vet jag Ralph och Johnny. Kyle?? Vem fan e det? 2

#30 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2006-04-27 kl. 13.14

Reason to believe 5+

At the end of every hard earned day people find some reason to believe

jupps...känner igen mig mycket i dom raderna för tillfället

#31 Användaren är offline   wherethebandsare

• PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2006-04-27 kl. 19.20

Visa inläggFowler skrev 2006-04-27 14:14:

Reason to believe 5+

At the end of every hard earned day people find some reason to believe
jupps...känner igen mig mycket i dom raderna för tillfället

Jag med. :D Jag höll nämligen på att bli överkörd av en Audi 100 idag, var bara några cetimeter ifrån den då den blåste förbi mig i hög hastighet.... Jag tackar min vän CL som lyckades få mig uppmärksam på att jag höll på att bli påkörd och på så sätt räddade mitt liv, eller nåja... min höft eller mina ben eller min skalle eller nåt sånt.

Vardagshjältarna är de riktiga hjältarna. :)

:worship:

/Magnus

#32 Användaren är offline   klinsi

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 28 jul-03

Skrivet 2006-05-23 kl. 11.44

Om jag inte minns helt fel så var de LMS som tipsade mig om detta album, och detta var även de första Boss-album jag köpte in, sen var jag fast.

Grymt bra album.

Tack LMS.

#33 Användaren är offline   Visitor from outer space

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 22 maj-06

Skrivet 2006-05-24 kl. 21.32

Nebraska har gått en annan väg hos mig än övriga Springsteen-plattor. Jag hade svårt för den i början - jag var kanske för ung och ville ha rock helt enkelt. Men den växte till sig och blev en bra platta där vissa låtar var bättre än andra. Ännu senare började jag tycka den var fantastisk och det gör jag fortfarande. Alla bitar har fallit på plats och varenda låt är ett litet mästerverk. Jag älskar Nebraska från första till sista sekund.

#34 Användaren är offline   Nebraska

• Local Hero
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Reg.datum: 13 okt-03

Skrivet 2006-05-27 kl. 23.42

Alla som gillar Nebraska måste verkligen se filmen Badlands!

#35 Användaren är offline   Timmy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 okt-03

Skrivet 2006-05-27 kl. 23.55

Visa inläggNebraska skrev 2006-05-28 00:42:

Alla som gillar Nebraska måste verkligen se filmen Badlands!

Klart kunglig film! Hade nästan glömt bort den, men tack för påminnelsen! :)

#36 Användaren är offline   Tompajames

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 7 okt-06

Skrivet 2006-10-07 kl. 18.42

En fin skiva som har ett riktigt spännande sound genom att den är inspelad som den är. Bruce ensam med gitarr e alltid en upplevelse,

1. Nebraska - Denna låt börjar kusligt och man vill fortsätta att lyssna

2. Atlantic City - Denna låt har en spännande story.

3. Mansion on the hill - Denna är perfekt och min stora favorit på skivan. Som Bruce sa i en intervju att han vill att lyssnaren ska fantisera ihop en bild genom att lyssna på låten. Den är detaljrik som det mesta som springsteen har skrivit. tycker inte att den funkar nåt vidare live.

4. Jonny 99 - en rockig låt som gjordes i fina versioner på Tom Joad och seeger turneerna. Var inte lika bra på 80 talet

5. Highway patrolman - En bra lugn låt men tycker bättre om Johnny Cashs version av denna låt.

6. State trooper - En låt som jag uppfattar som seg
7. Used cars - Låtar om bilar e skoj

8. Open all night - En rockabillylåt som har spelats live för lite tycker jag. Gillar seeger versionen,

9. My fathers house - En blek kopia av Mansion on the hill som e lite onödig tycker jag

10. Reason to believe - en kul låt som gjordes i en tung version på Devils and dust turnen,

Denna platta har både rockare och ballader. Tycker att han borde tagit med Rockabillyversionen av Downbound train och Losin kind som är bättre än Highway patrolman.

#37 Användaren är offline   Southside Robban

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 nov-05

Skrivet 2007-01-18 kl. 15.55

Jag minns då jag först lyssnade på Nebraska och hur behagligt det var.

http://www.youtube.c...h?v=dRTCcXtyC2E

Om jag bara kunde gå ner i varv och vara som på den tiden. Fast idag finns det så mycket som intresserar mig att jag går på som en speedkula. :(

Inlägget har ändrats av Southside Robban: 2007-01-18 kl. 15.57

#38 Användaren är offline   Blixt

• kjell
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 24 apr-05

Skrivet 2007-01-20 kl. 20.29

Finns inga ord hur mycket jag uppskattar denna skiva, Johnny 99 finns på den här och det är i stort sett den bästa låten jag vet , och hela skivan rakt igenom är otrolig............avslutningen är superb!

#39 Användaren är offline   wherethebandsare

• PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2007-05-08 kl. 13.48

Det här är förmodligen hans bästa skiva. Växer för varje lyssning!

/Magnus

#40 Användaren är offline   Bob

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 3 sep-07

Skrivet 2007-09-03 kl. 14.16

Visa inläggwherethebandsare skrev 2007-05-08 14:48:

Det här är förmodligen hans bästa skiva. Växer för varje lyssning!

/Magnus

Påstående 1: Förmodligen är det så.
Påstående 2: Jag har noterat samma fenomen.

• (4 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma