springsteen.se: Born in the U.S.A. - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (6 Sidor)
  • +
  • « Första
  • 4
  • 5
  • 6
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Born in the U.S.A.

#101 Användaren är offline   AtlanticCity

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 25 apr-05

Skrivet 2009-11-18 kl. 17.57

Visa inläggSouthside Robban skrev 2009-11-17 kl. 11.57:

Varför hitta på ett konstigt namn istället för att bara sjunga Just to say goodbyyyye Little Steeeve! eller nåt?

Det ska väl vara lite kryptiskt, så att bara hard core fans ska kunna relatera till det...?

Själv undrar jag varför "Ralph" plötsligt kallas "Johnny" i Johnny 99... :hmmm: '
Det hade varit lika lätt att sjunga "John went out looking for work but he couldn´t find none". Eller?

#102 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 jul-08

Skrivet 2009-11-18 kl. 18.06

Visa inläggAtlanticCity skrev 2009-11-18 kl. 17.57:

Det ska väl vara lite kryptiskt, så att bara hard core fans ska kunna relatera till det...?

Själv undrar jag varför "Ralph" plötsligt kallas "Johnny" i Johnny 99... :hmmm: '
Det hade varit lika lätt att sjunga "John went out looking for work but he couldn´t find none". Eller?

Ovanstående mysterium och hur många jobb sångaren i Downbound Train har eller inte har? Är stora frågor kring Bruce textförfattande i början på 80-talet. Skönt att han växt ifrån sådana texter. På "WOAD" är en underbar dag- en underbar dag och inget annat.

#103 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2009-11-18 kl. 22.04

Visa inläggSouthside Robban skrev 2009-11-17 kl. 11.57:

Nu måste jag äntligen fråga: var fick Bruce namnet Bobby Jean ifrån? Jag hajar inte! Var inte sången meningen att vara en vänskapsförklaring till Steve?
Varför hitta på ett konstigt namn istället för att bara sjunga Just to say goodbyyyye Little Steeeve! eller nåt?

Genom att välja "Bobby Jean" istället för "Little Steve" kan ju låten härleda till vilken person som helst. Bruce använder alltså en privat relation och ett visst skede i denna för att beskriva en icke bestämd relation istället för en bestämd. Samma taktik använder han ju i exempelvis My Hometown. Även om han flitigt använt gator och platser i sina berättelser så är ju oftast nyckelorden icke identifierade, typ Thunder Road. Därmed inte sagt att det alltid är nyckelorden som är det bästa i hans texter, men tycker att dom visar på att han har en liten talang för det där. :)

#104 Användaren är offline   Southside Robban

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 nov-05

Skrivet 2009-11-19 kl. 13.42

Ja it makes sense. Jag kanske har blivit lite alltför primitiv och borde läsa poesi igen.

#105 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 17 jun-04

Skrivet 2009-11-19 kl. 15.23

Visa inläggSouthside Robban skrev 2009-11-19 kl. 13.42:

Ja it makes sense. Jag kanske har blivit lite alltför primitiv och borde läsa poesi igen.

Självinsikt är bäste dräng. :D

#106 Användaren är offline   HEJ_GÖTTTEBÅRRRJ!!!

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 6 jun-09

Skrivet 2011-04-01 kl. 16.00

Den plattan bäta alla!!11111
Tråkit att car wash inte kom med, Orvvar sa dens kulle vatt med där istället för trax aallla1!! då hade den skivan varit en mer mesta grymmaste1!!1.Bild Bild

#107 Användaren är offline   ulf

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 27 dec-06

Skrivet 2011-07-07 kl. 20.31

såg springsteen (& co) i scandinavium 1981, återsåg honom på ullevi 1985, kom då att tänka på Marx reflektion om en annan tänkare: geniet har gått åt fanders, men kulten lever kvar.

#108 Användaren är offline   HEJ_GÖTTTEBÅRRRJ!!!

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 6 jun-09

Skrivet 2011-07-08 kl. 02.49

Visa inläggulf skrev 2011-07-07 kl. 21.31:

såg springsteen (& co) i scandinavium 1981, återsåg honom på ullevi 1985, kom då att tänka på Marx reflektion om en annan tänkare: geniet har gått åt fanders, men kulten lever kvar.

Bild var dem dålit 1985? ajjag var där alla!!Bild

#109 Användaren är offline   Southside Robban

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 nov-05

Skrivet 2014-10-15 kl. 00.47

https://www.youtube.com/watch?v=sVsIHcEg94U

#110 Användaren är offline   bidopah

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 1 jul-08

Skrivet 2016-05-21 kl. 21.19

De 3 bästa låtarna:

1. My hometown
2. No surrender
3. Downbound train

#111 Användaren är offline   ulf

• Young Pilgrim
  • Pip

Skrivet 2017-05-21 kl. 13.22

I Dancing in the Dark träder Springsteen ånyo fram inför Publiken som Hjälte,
men nu såsom en Hjälte som ifrågasätter sig själv såsom Hjälte. Han är såsom
Hjälte inte bara endast trött, han är också och framförallt trött på sig själv
såsom Hjälte. Den han ser i spegeln, den vill han inte vara. Hans liv har gått
i stå. Han är trött på det arbete, som han såsom Hjälte utför (d.v.s. hans pre-
sentation av sig själv som Hjälte för Publiken), Han vill ta sig ut ur, lämna
detta liv, som han såsom Hjälte lever. Men hans själv är en Hjältens själv. Och
trots att han vet, att det är på grund av detta själv som han är alienerad, kan
han inte såsom Hjälte ta sig ur Hjälteskapers ensamhet. Ty en Hjältes själv är
definitionsmässigt ett ensamt själv. Eftersom han inte själv är förmögen att und-
komma Hjälteskapet, kräver han för sin befrielse hjälp utifrån. Det som ska komma
till honom från en plats utanför honom själv är Gnistan. Gnistan är vad som ska
tända den eld, ut ur vilken han ska framträda förvandlad. Han vill lämna sin egen
lilla Hjältevärld för något större, sig själv som Ett för ett Vi som är flera.
Kommer Gnistan, säger han, är det förlorade självet inget att gråta över, ej heller
är det lönt att sörja att den lilla Hjältevärden faller samman. Han vill en total,
fullständig förvandling av sig själv. Denna förvandling kan inte ske utan att
självet infogas i ett Vi. I väntan på detta infogande, som ska befria Hjälten från
sig själv, är denne fortfarande Hjälte, och som sådan är han i sina egna ögon -
ett skämt. Och såsom denna mycket tragiska, men också smått komiska Hjälte
träder Springsteen Publiken till mötes i videon Dancing in the Dark.

Inlägget har ändrats av ulf: 2017-05-22 kl. 07.28

#112 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 6 okt-04

Skrivet 2017-05-24 kl. 08.42

Jag har aldrig tänkt på den sången som att han sångjaget skulle tilltala en publik. Jag har alltid bara tänkt på att "hjälterollen" du ser det som är hjälterollen i det egna livet. Att BS är rockstjärna tycker jag är oväsentligt. För mig är det här en sång som framför allt handlar om att befinna sig mitt i ett sammanhang som i te längre präglas av lust och förverkligande, utan att inse att man långsamt håller på att förvandlas till att bara bli någon slags funktion.

#113 Användaren är offline   ulf

• Young Pilgrim
  • Pip

Skrivet 2017-05-24 kl. 10.46

”(H)jälterollen i det egna livet”, som du så träffande benämner det, är faktiskt just
vad jag försökte analysera. Som jag ser det, återskapade den vuxne BS sin barndoms frihet från ordningen
genom att annamma hjälterollen. Den hängivenhet, som han visade denna hjälteroll, är enligt min uppfatt-
ning orsaken till den känsla av autenticitet, som så många talat om i samband med BS. Nu var resultatet
av Darkness-albumet det, att han i The River vände sig mot den art av hjälteroll, som fått honom att göra
det föregående albumet såsom det blev. Först i och med Nebraska insåg han, att han egentligen aldrig varit
herre över hjälterollen som sådan (alltså inte endast de bestämda varianter av hjälterollen som i tur och
ordning dominerat honom under de tidigare albumen), att alltså rollen som sådan hela tiden varit herre över
hans egen utveckling. Han hade varit fånge i rock´n-rollen! Efter Nebraska vill han kämpa sig ur själva
denna roll, vilken som sådan så obamhärtigt drivit honom mot undergång. Men hur kämpar man sig ur en roll ini-
från denna samma roll? Och det utan att mista den Publik, som förväntar sig att få möta just denna roll!? Det
är i denna belägenhet, som BS skriver Dancing in the Dark. Rollen är rigid. BS ser sig själv fast i densamma.
Han är bottenlöst trött på den. För rollen gäller klyschan: Du måste förbli hungrig. Men BS inuti rollen svälter.
Rollen är en tvångströja som hindrar honom från att leva. Men den är en tvångströja som han inte själv kan
ta sig ur. Den måste lösas av någon annan än han själv. Men vem? Han vänder sig till publiken. Han bekänner
att rollen som sådan kväver honom, men också att han inte själv förmår ta sig ur den. Rollen är så betraktad
tragisk. Men den är vad publiken kommit för att möta. Inuti rollen tilltalar nu BS publiken: Ni kan inte tända
den eld, som hos mig och er ska bränna upp rollens nödvändighet, utan en tändande Gnista. Denna Gnista består
i att publiken ser BS åtskild från rollen. Men försöken att bli fri från rollen blir för BS strax en ny roll.
Att bjuda upp publiken i gestalt av en kvinna till dans på scenen i väntan på Gnistan är en del av rollen som
uppstått då BS vill undkomma rollen, och då måste han naturligtvis undkomma denna nya roll, t.e.x. genom att
kommentera den: - Det är nu jag ska se ut i publiken och välja...Ja, ur denna synvinkel är rollen som vill und-
komma rollen mycket komisk.

Inlägget har ändrats av ulf: 2017-05-24 kl. 10.53

#114 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 3 aug-03

Skrivet 2017-05-24 kl. 17.26

Jag tolkar ju inte musik så som ni gör. Det är mer som svart eller vitt. Färdig.
Dessutom intresserar jag mig mer för känslan på plats framför scenen än den jag har hemma i vardagsrummet.

Men om nu Bruce har så djupa meningar när han skriver musik, är det då ett djup han bara känner när han skapar (och eventuellt i studion)?
Eller hur tolkas det när han under konsert drar upp en unge, dennes mor, en gammal tant och en kille med peruk?

#115 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2017-05-25 kl. 16.10

Visa inlägghaavard skrev 2017-05-24 kl. 18.26:

Jag tolkar ju inte musik så som ni gör. Det är mer som svart eller vitt. Färdig.
Dessutom intresserar jag mig mer för känslan på plats framför scenen än den jag har hemma i vardagsrummet.

Men om nu Bruce har så djupa meningar när han skriver musik, är det då ett djup han bara känner när han skapar (och eventuellt i studion)?
Eller hur tolkas det när han under konsert drar upp en unge, dennes mor, en gammal tant och en kille med peruk?

Hur han känner har jag ingen aning om, men min tolkning av vad vi ser uppe på scenen är att han är i en lite annorlunda yrkesroll.

På scenen - i a f på arenascenerna när han spelar med ESB - är han underhållare i första hand.

Om man säger så här, jag tror inte att tankarna om livströtthet och leda i vardagen är vad som genomsyrar hans huvud när han spelar gitarr hoppandes jämfota framför 50.000+ människor som gör samma sak.

#116 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2017-05-26 kl. 09.33

Det finns ju en sak till att säga om det här med vad BS tänker när han skriver en text och vad jag tänker när jag lyssnar på den.

Det är ju helt rimligt att det finns intressanta tolkningar av en text som inte motsvaras av en tanke textförfattaren tänkt.

Sedan vill jag vara väldigt försiktig med att alltid läsa in textförfattarens person i varenda text. Ibland utgår man från sig själv, ibland från sin närhet och ibland från fiktiva karaktärer eller sådant han bara läst om. Det är ju fullt möjligt att skriva en text som DITD utan att han själv genomlevt känslan.

#117 Användaren är offline   ulf

• Young Pilgrim
  • Pip

Skrivet 2017-05-26 kl. 13.39

Jag vill gärna kommentera ditt intressanta inlägg genom att beskriva på vilken basis jag arbetar.
BS som poet skapar album. Ett sådant album består av olika hjältar som kommer till tals. Dessa
hjältar har alla ett och samma förhållningssätt till världen. Jag försöker då bestämma en poet,
som kan vara upphovet till dessa hjältar. Låt oss kalla den världsbild, som hjältarna i ett album
har till världen, för V1, och motsvarande poet för P1. I nästa album har hjältarna världsbilden V2,
och den poet, som kan skapa dessa hjältar, vilka har V2, kan vi kalla P2. Den fråga, som jag för-
söker besvara är helt enkelt, hur förvandlas P1 till P2? Mitt svar är, att just genom att P1 så
tydligt utmejslar hjältarna på det album, som har P1 som upphovsman, erfar BS det bristfälliga
i V1 och att V1 egentligen är V2. Men denna insikt förmedlas alltså av det verkliga livet. Så t.ex.
erfor BS, när han hamnade i rättstvist med Apel, att den flykt, som han som P3 lovsjungit på Born
to Run
, och som bara kunde lovsjungas om världen (V3) var oföränderlig, inte var möjlig vidmakthålla,
eftersom han då skulle förlora rätten till sitt gjorda och sitt kommande verk. Han kom på så sätt
till klarhet över, att inte flykt från V3, utan kamp mot V4 (en värld som är möjlig att förändra)
måste vara P4:as budskap. Så hade P3s väldsbild i Born to Run (V3) ersatts av P4:as världsbild i
Darkness (V4), och de romantiska hjältarna i det föregående albumet av de rebelliska i det senare.

#118 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2017-05-28 kl. 07.30

Jo, det du beskriver är väl någon slags allmängiltig utveckling där man måste erövra den allra närmaste utvecklingszonen innan nästa område erövras, den omedelbara utvecklingspotential som Vygotsky kallar den. Ingen 20-åring tar sig från 0 till BTR-världsbilden och ingen DOTEOT görs utan att BTR-världsbilden föregått den. Det som vore intressant är väl svaret på om själva skivan BTR är relevant för att världsbilden som behövts till DOTEOT ska kunna skrivas.

#119 Användaren är offline   ulf

• Young Pilgrim
  • Pip

Skrivet 2017-06-03 kl. 20.29

ett onödigt inlägg som jag raderade

Inlägget har ändrats av ulf: 2017-06-03 kl. 21.53

• (6 Sidor)
  • +
  • « Första
  • 4