springsteen.se: Tunnel of love - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (3 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Tunnel of love

#21 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2006-03-12 kl. 21.40

1. Ain't got you - En fin och stabil ram för vår målning. En avskalad och oerhört söt låt som alltid får Magnus att gråta inombords. Fyra.

2. Tougher than the rest - Saknar de fylliga och underbara blåset som han använde sig av live, annars en feniomenal låt. En fyra.

3. All that heaven will allow - Härlig och avslappnad låt. Superb text, Rain and storm and dark skies, well now they don't mean a thing, If you got a girl that loves you, and who wants to wear your ring. Helt klart en stark fyra.

4. Spare parts - Män kan vara svin. Bobby är ett lysande exempel på det. En fyra.

5. Cautious man - Tilldelas en trea, rätt färg, men på fel plats.

6. Walk like a man - Förtjusande låt. Gillar texten skarpt, en fyra förtjänar den. :)

7. Tunnel of love - Förmodligen det vackraste och bästa gitarrsolo Nils har på en El Bosso platta. Annars är texten riktigt är bra, musiken likaså. En femma får den.

8. Two faces - Jag vet inte vad den hade varit utan det fenomenala solot. En fyra.

9. Brilliant disguise - har lyssnat sönder den, står inte ut med studioversionen längre, trots texten. Den ultimata verisonen finns på Doubletake night. Får en oförtjänt trea av mig, på grund av 2005 års nördande.

10. One step up - Rätt färger är oerhört viktigt att använda när man målar tavlor. Hr har han lyckats oerhört bra. Fem.

11. When you're alone - Läs ovan. Fem.

12. Valentine's day - Spiken som håller tavlan uppe. En femma. Älskar verkligen denna låt, blir bättre och bättre för var dag.

/Magnus, som tycker att tavlan är oerhört vacker

#22 Användaren är offline   PEAN

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 31 maj-04

Skrivet 2006-03-17 kl. 21.33

Sämsta boots:

"Roses And Broken Hearts" (Great Dane Records)

Det är en av de finaste boots som har gjorts, men denn mixerbordkopia är en hemsk upplevelse att höra. Ljudet är fruktansvärt platt & man hör inte publiken ett dugg. Av låtarna så är det bara "Little Lapin Lupe..." som får godkänt.

"Tunnel Of Love Berlin West (vinyl)

Ljudmässigt, rätt så skaplig, men fel titlar på låtar & felstavade & en sida som är kopia av en tidigare som finns med redan. Detta är en skiva som bara skall försöka att tjäna pengar på Springsteen's popularitet & sälja som f-n. Undvik!!!

#23 Användaren är offline   AtlanticCity

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 25 apr-05

Skrivet 2006-04-12 kl. 12.08

Smart av Bruce att inte försöka göra uppföljaren till sin största hit till en Born in the USA, Part II
Tunnel of Love tycker jag överlag är en bra platta, men hade gärna sett delvis andra arrangemang på vissa låtar. Den hade fått ett lyft med hela E Street Band, tycker jag! Texterna är ju samma kör rakt igenom, väldigt självutlämnande. Ändå vågade han inte lägga korten på bordet i intervjun med Kurt Loder i dokumentären Inside the Tunnel of Love. Kanske hoppades Bruce fortfarande kunna lappa ihop äktenskapet med Julianne...?

Ain't got you
4+ En rätt häftig låt. faktiskt. Ingen typisk Springsteen-låt, men vittnar om en viss musikalisk bredd.

Tougher than the rest
5+ En av plattans bästa! Oj, vad jag sjungit den texten många gånger när jag varot olyckligt kär... :(

All that Heaven will allow
1+ Nej. Gillar inte dansbandsmusik! <_< Och texten är ju rent av smörig. Att den här låten vittnar om musikalisk bredd köper jag inte på samma sätt som i Ain´t got you...

Spare Parts
3+ Hyfsad låt, men känns som så typiskt uttjatad, smått klichéartad historia om ännu en Bobby och Janey. Tja...

Cautious Man
4+ En vacker låt, tycker jag. Fear och Love tatuerat på knogarna, utan att veta vilket som överväger...det är väl ofta så det är att vara människa?

Walk like a man
5+ Ännu en mycket vacker låt, med en mycket vacker text!

Tunnel of Love
5+ En låt jag alltid gillat skarpt. Avslutningen med stämsången är suverän!!

Two Faces
5+ Se de två föregående. Hade dock mycket hellre haft ett sax-xolo från Clarence, än den där pipiga synten som kommer in på slutet...

Brillian disguise
3+ Bra text, men låten är överlag rätt medioker.

One step up
5+ I konkurrens med Tougher...plattans bästa spår. Suverän text!

When you're alone
3+ Rätt medioker, i mitt tycke.

Valentine's Day
2+ Najee...hade klarat mig utan den.

#24 Användaren är offline   downboundtrain

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 29 jun-05

Skrivet 2006-05-07 kl. 20.44

TOL är en av Brucans bästa album. Låtar som VWalk Like A Man, Tougher Than The Rest, Tunnel Of Love, Two Faces etc är suveräna.

#25 Användaren är offline   Tanqueray & Wine

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 24 apr-06

Skrivet 2006-05-07 kl. 21.59

Ain't Got You: 4
Tougher Than The Rest: 5
All That Heaven Will Allow: 4
Spare Parts: 5
Cautious Man: 3
Walk Like A Man: 4
Tunnel Of Love: 5
Two Faces: 2
Brilliant Disguise: 4
One Step Up: 4
When You're Alone: 5
Valentine's Day: 2

#26 Gäst_The_Promise_*

• Grupp: Gäster

Skrivet 2006-05-24 kl. 21.01

Helt klart ett av Bruce's bästa album! Tycker att nästintill alla låtar är underbara, favoriterna är "Walk like a man", "Cautious man", "Tunnel of love" och "Tougher than the rest". Den enda jag skulle kalla svag är nog "Ain't got you", ingen dålig låt men passar inte in bland de andra (enligt mig iaf! ;) ).

Inlägget har ändrats av The_Promise: 2006-05-24 kl. 21.03

#27 Användaren är offline   Miami P

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 14 jun-03

Skrivet 2006-05-28 kl. 21.07

Tycker kanske att produktionen är lite sådär..
Men vilka låtar!!!
En av de plattor som rullar mest hemma.
På VINYL!!! ;)

#28 Användaren är offline   wherethebandsare

• PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2006-10-09 kl. 18.16

Plattan fyller 19 bast idag!

/Magnus

#29 Användaren är offline   Southside Robban

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 nov-05

Skrivet 2008-07-08 kl. 08.31

Visa inläggOld_Member skrev 2004-10-30 11:52:

ingen annan som tycker tougher then the rest blir jävla tjatig efter ett tag? den är bara för förutsägbar! aja....

Visa inläggPEAN skrev 2004-10-30 18:01:

B)

Håller med er på de flesta låtarna, men har lite svårt för "When You're Alone" & "Ain't Got You" resten är bra.

"Spare Parts" är mycket bättre akustiskt. "Tougher" kan aldrig bli tråkig den är ta mig f-n mäktig!

Visa inläggBlomberg skrev 2004-10-30 22:54:

Jag tycker att Tougher Than The Rest är en av Springsteens bästa låter, helt klart!

Jag gillar inte heller Tougher than the rest.
Förrutom att jag också har svårt för det där sega, förutsägbar, så är det inte heller aldrig kul att titta på då en man känner sig kränkt av en bitchig kvinna och försöker patetiskt spänna sig.

Inlägget har ändrats av Southside Robban: 2008-07-08 kl. 08.35

#30 Användaren är offline   sober

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 nov-08

Skrivet 2009-01-04 kl. 12.28

En helt klart underskattad skiva.

#31 Användaren är offline   junglelandlover

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 1 jul-08

Skrivet 2009-01-24 kl. 10.43

Detta är ett album som väcker starka barndomsminnen hos mig. Kommer ihåg hur jag satt i baksätet, pappa körde och Tunnel of love strömmade ur högtalarna. Kan inte ha varit mer än 8-9 år. Plattan har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta men jag har på äldre dar lärt känna den på nytt och upptäckt nya nyanser och uttryck. Det är egentligen ett felproducerat Country album.

Ain´t got you ++++
Bra start! En finurlig text och ett bra driv.

Tougher than the rest ++++
Fantastisk ballad! Grym text! Svårt att finna någon annan ballad av denna klass i mannens katalog.

All that heaven will allow +++
Liten visa om dejten med kvinnan med stort K.

Spare Parts +++
En av de få låtar som mannen har skrivit ur en kvinnas synvinkel. Fantastisk text. Låten funkar bättre lajv.

Cautious man ++++
Balladen om Bill Horton skulle den kunna hetat. En låt som jag upptäckt nyligen. Vacker text om att våga älska och älska.

Walk like a man ++++
Om en mans oro över att fylla sin fars skor. Också nyligen upptäckt, och älskad.

Tunnel of love ++++
Otroligt bra! Bra driv, bra text, bra låt. Om hur livet kan vara som en karusell.

Two faces +++
Bra låt med bra text. Förstörs tyvärr av den konstiga synten.

Brilliant Disguise +++++
Topp tre av Bruceses låtar! Elvis Costellos favorit Springsteen! Om falnad kärlek. Om att lära känna sig själv. Jag är mållös varje gång jag hör den...

One step up +++++
Så vackert! Så fint! Om skilsmässans tärande förlopp. Tårarna tränger ur ögonvrårna och känslorna bubblar över. JAG ÄLSKAR DETTA!

When you´re alone ++
Plattans svagaste låt. Känns mer som en låtidé än en låt, som det ofta gör med svaga låtar.

Valentine´s Day +++
Fin liten visa som påminner lite om Drive all night. Om att växa upp, ta ansvar och bli vuxen

Sammanfattning: Inte Springsteens bästa men oförtjänt dissad. En eller två av mannens bästa låtar återfinns som sagt på denna plastbiten. Den lider av en hemsk produktion och jag skulle föreslå att Bruce spelar in den igen i nya, mer avskalade versioner. Ungefär som Peter LeMarc gjorde med många av sina gamla låtar, härom året. Ibland låter låtarna som fåglar som behöver släppas ur sina burar...

Inlägget har ändrats av junglelandlover: 2009-01-24 kl. 11.17

#32 Användaren är offline   sober

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2009-10-11 kl. 08.48

Visa inläggJawbone skrev 2004-11-05 kl. 23.06:

Springsteen första magplask. Svagt låtmaterial och en hemsk 80-talsproduktion.

Svagt låtmaterial? Inte någonstans
Hemsk 80-talsproduktion? Yes box

#33 Användaren är offline   sober

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-05-02 kl. 08.43

Visa inläggPEAN skrev 2006-03-11 kl. 23.40:

Bästa boots från turnén:

"Bloomington Night"

"This Is Not A Dark Ride"

"Summernight vol. 1 & 2"

"Wonderful Love In Copenhagen"

Lägger till "1988-03-20 Prisoner of Pittsburgh (Ev2)".

#34 Användaren är offline   wherethebandsare

• PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-05-02 kl. 09.31

Faktum är att det mesta Ev2 lagt vantarna på är värt att lyssna på. :)

#35 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 dec-09

Skrivet 2010-05-02 kl. 13.17

Hmmm..jag kan tyvärr inte hålla med. Att lyssna på hans "remastringar" i hörlurar är vedervärdigt eftersom man då så tydligt hör alla bieffekter av alla digitala filter han använt sig av. Musiken och ljudbilden förvrängs och jag påminns om forntiden när man tryckte på DolbyC-knappen på kassettdäcket för att få bort allt brus. Jodå, bruset försvann, men så gjorde också rymden och flytet i ljudet och musiken.

Jag ger EV2:s remastringar en svag tvåa i betyg. Jag vet förstås inte vad han har för egentlig kunskap i ljudhantering, men han känns som en snubbe som har ett musikprogram på datorn och en massa fritid, medan proffsen sitter med ordentliga (dyra) grejor och skapar ljud på riktigt. CC:s släpp filtreras nog av audiofiler och inte audioamatörer och därför hörs inga digitala missljud på CC:s utgåvor.

#36 Användaren är offline   DennisC

• The Mighty One
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 11 jun-03

Skrivet 2010-05-02 kl. 19.20

Visa inläggFred skrev 2010-05-02 kl. 14.17:

Hmmm..jag kan tyvärr inte hålla med. Att lyssna på hans "remastringar" i hörlurar är vedervärdigt eftersom man då så tydligt hör alla bieffekter av alla digitala filter han använt sig av. Musiken och ljudbilden förvrängs och jag påminns om forntiden när man tryckte på DolbyC-knappen på kassettdäcket för att få bort allt brus. Jodå, bruset försvann, men så gjorde också rymden och flytet i ljudet och musiken.

Jag ger EV2:s remastringar en svag tvåa i betyg. Jag vet förstås inte vad han har för egentlig kunskap i ljudhantering, men han känns som en snubbe som har ett musikprogram på datorn och en massa fritid, medan proffsen sitter med ordentliga (dyra) grejor och skapar ljud på riktigt. CC:s släpp filtreras nog av audiofiler och inte audioamatörer och därför hörs inga digitala missljud på CC:s utgåvor.

Jag kan ha fel men vill minnas att CC´s version av Prodigal Son´s remix av Main Point var ganska rejält mycket "hiss" på i jämförelse.

Jag håller Prodigal Son´s remastrar mycket högre än Ev2.

#37 Användaren är offline   DennisC

• The Mighty One
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 11 jun-03

Skrivet 2010-05-02 kl. 19.38

För övrigt är min erfarenhet att det här albumet är kolossalt mycket bättre och mer relevant vid 38 års ålder med fru och barn och allt vad det innebär än vid 17 års ålder och tvåårig social linje.

#38 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 dec-09

Skrivet 2010-05-02 kl. 20.00

Visa inläggDennisC skrev 2010-05-02 kl. 20.20:

Jag kan ha fel men vill minnas att CC´s version av Prodigal Son´s remix av Main Point var ganska rejält mycket "hiss" på i jämförelse.

Jag håller Prodigal Son´s remastrar mycket högre än Ev2.

Har inte hört CC's main Point, men vad jag hört av Prodigal Son's andra grejor så håller jag fullständigt med dig.

#39 Användaren är offline   wiilly

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 11 dec-07

Skrivet 2010-05-02 kl. 21.37

Jag skulle tro att Ev2 gör sina boots via ett virtuellt mixerbord. som exempelvis "MAGIX music editor" vars digitala filter inte är särskilt bra. Inga digitala filter är egentligen bra, om man inte lägger flera 1000:- på dom. Som "Protools".

Däremot andra bootlegers använder säkert riktiga grejer. Som ett analogt mixerbord och avancerade ljudkort kopplat via Protools med analoga separata filter och kompressorer. Dessa grejer brukar ligga på 100 000- 1 000 000:- och då pratar vi inte ens om proffsutrustning.

Min ljudteknikslärare berättade en gång att när "Rammstein"(heter dom så?) skulle spela in en dvd av en konsert var de tvungna att använda sig av 15st ljudkort som kostade 100 000:- st. plus datorer som synkade alla kameror.
Där har vi nog anledningen till att artister ibland tar den konserten där utrustningen redan finns istället för att köra igång ett helt eget inspelningssystem när dom gör ett dvd-släpp.

#40 Användaren är offline   wherethebandsare

• PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2010-05-04 kl. 07.47

Visa inläggFred skrev 2010-05-02 kl. 14.17:

Vilken tur då att jag sällan lyssnar på bootlegs i hörlurar. :) Men du har säkert rätt, aldrig reflekterat desto mer över det.

Visa inläggDennisC skrev 2010-05-02 kl. 20.38:

För övrigt är min erfarenhet att det här albumet är kolossalt mycket bättre och mer relevant vid 38 års ålder med fru och barn och allt vad det innebär än vid 17 års ålder och tvåårig social linje.

Oj, jävlar vad bra det ska vara när jag är 38 och har fru och barn iom att det var ett album jag värderade väldigt högt redan som 17-åring. :)

• (3 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma