prove it all night skrev 2005-07-24 17:25:
Jag har hunnit kolla upp ett av dom banden du nämde, Rekyl. Jag fick tag i fyra av deras fem skivor. F-n va bra dom var! Har dom bara lirat i Luleå-trakten eller varför har dom inte blivit mer erkända? Live-plattan var riktigt bra.
Enligt vad jag hört (och jag har pratat med ett par av bandmedlemmarna) så var dom ändå halvstora. Dom var söderöver och i Norge och spelade, och dom blev t.o.m. stämda av Mick Jagger för ett plagiat (en försvenskning som dom inte sökte tillstånd för, eftersom dom tyckte att den var så pass olik originalet), men dom la ner i början av 80-talet och glömdes bort rätt fort. Inte så konstigt med tanke på hur många band som fanns då. Jag tror att dom spelade på samma ställe som Ebba Grön en gång.
Live-plattan vet jag är från Kårhuset i Luleå, och det är ändå här dom verkar ha varit störst. Min morsa och hennes polare brukar sjunga refrängerna i "En förlorad generation" och "Stilla dagar i Luleå" när Rekyl kommer på tal.
Mitt band har för övrigt haft deras gamla PA-system i vår ägo.
Rekyl återförenades för något år sen, och spelade bl.a. på Flakasand Rock & Blues-festivalen samt på Hägnan (där jag såg dem). Bara för att tråka ut alla ännu mer kan jag informera om att:
Dan Bergman (sång + gitarr) tror jag blev involverad i Luleås kulturliv och lever nu i samma stadsdel av Luleå som basisten i mitt band.
Urban Nilsson skaffade en studio, i vilken vi spelade in våran första (kassa) demo.
Rolf Hedberg (sax) spelar fortfarande sax och klarinett i olika sammanhang (mest jazz). Tror han har en hel del att göra med Norrbottensmusiken och Luleå Stassteater. Jag är lite bekant med hans son, Ville, som spelar gitarr.
Björn Råberg finns lite överallt och spelar. Jag tror att Emil Råberg är hans son (men han kan vara hans brorson) och Emil är ett musikaliskt geni som skriver symfonier och spelar piano i fusionbandet Bosses Gröna Spelemän.
Stefan Björklund knarkade bort lite för många hjärnceller. Han kan inte spela gitarr längre.
Morgan Andersson har jag ingen koll på.
Håkan Wyöni är min gitarrlärare. Sjukt duktig kille.
Björn Sjöö är lite överallt och spelar och sjunger och agerar. Tror att han är med i ett par filmer av Filmpool Nord och Christer Engberg. Vet att han även är med i pjäser samt TV-serier (av Ronny Eriksson). Han var Björn-Ove i den lysande serien "Bondånger" som gick på SVT för ett par år sen.
För den som är intresserad så kan jag nämna att ett flertal Rekyl-låtar (samt ett par andra låtar av band sprungna ur "Anton Swedbergs Swängjäng" - Luleås musikkollektiv - finns med i filmen "Lusten till ett liv", som gjordes av samma gäng som gjorde "Vildängel".
Det där var alldeles för mycket information på alldeles för kort tid.