springsteen.se: ny gura - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (2 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

ny gura pris?

#1 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2005-08-13 kl. 18.52

Har tröttnat på min gamla nylonsträngade nu som måste stämmas alldeles för ofta å som låter som allt annat än en gitarr

är nu ute efter en stålsträngad....och kommer inte att köpa nån begagnad utan vill ha en sprillans ny......

går det att få tag i hyfsat bra stålsträngade som kostar helst inte mer än 2500:-

#2 Användaren är offline   Lost in the Flood

• and in the Supermarket
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 apr-05

Skrivet 2005-08-13 kl. 19.07

brosan köpte en grym Ibanez för ett tag sen, låter riktigt bra, men den kosta iofs runt 4

#3 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2005-08-13 kl. 20.05

faktiskt en sådan gura jag skulle vilja ha...inte just märket, men formen, storleken och färgen

#4 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2005-08-13 kl. 21.03

Cort tillverkar jäkligt bra gitarrer. Du borde få en bra för tvåtusen. Otroligt sköna är dom också.

#5 Användaren är offline   Timmy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 okt-03

Skrivet 2005-08-13 kl. 23.44

Den Fendern jag har är en DG-4SB, och har för mig att den kostade 1700:- eller nåt i den stilen. Dock så hittar jag den inte på deras hemsida, vilket får mig att tro att den utgått ur sortimentet eller nåt. :unsure:

Men bör väl gå att hitta nån Fender i den klassen i alla fall, fast gör dig själv en tjänst och byt ut originalsträngarna om de är som på min... Så jäkla hårda att jag kände mig inte bekväm med den förrens alla var bytta.

Lycka till!

#6 Användaren är offline   AlmostFamous

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 21 maj-05

Skrivet 2005-08-14 kl. 00.03

Är den du har nu väldigt risig? Ifall den är OK kanske du kan byta in den och få lägga emellan. Då kan du följaktligen gå upp till ca. 3000 kr, och det är typ därikring det brukar ligga. Min Ibanez gick på 3800, och den är grymt skön att spela på (delvis tack vare Elixir-strängarna - jävligt dyra men värda pengarna) men har en för liten kropp utan någon riktig botten i ljudet. Dock bra för rock, pop, blues (ibland) och låtskrivande. Mycket strängljud, alltså.

Det beror egentligen på hur seriös du är. Jag måste byta upp mig snart (säger min elake och tjocke men i det stora hela ganska charmiga producent Ollie) och funderar på en Landola med distinkt ljud och rund, mysig botten.

Cort är ingen favorit, men jag har å andra sidan väldigt få Cort-upplevelser bakom mig.

Har du tur kan du göra ett fynd på någon schysst musikaffär, men då är det mestadels begagnat eller såna med små defekter. Ha i åtanke att såna gitarrer kan låta bättre än sprillans nya gitarrer.

Det finns ju billigare varianter av större marken, t.ex. Epiphone (Gibson) och Squier (Fender), och den erfarenhet jag har av såna är att dom låter rätt schysst men stämmer om sig och är hafsigare och opersonligare, men det är ju en smaksak. Akustiska Epiphone är egentligen helt OK. Min syrra har en nylon-Epiphone som funkar alldeles utmärkt. Låter tokbra, men har kassa stämskruvar.

Farsan kör på en Crafter, men den låter lite odistinkt (och grötig) och är lite obekväm. Den är i en schysst prisklass, i alla fall.

Takamine-gitarrer är trevliga saker. Tyvärr är dom borgeligt dyra...

Jag rekommenderar att du helt enkelt provspelar buntvis med gitarrer tills du hittar något du trivs med.

(Håll dig borta från gitarrer med märket Falcon eller RockIt! Jävla leksaker...)

#7 Användaren är offline   Miami P

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 14 jun-03

Skrivet 2005-08-14 kl. 16.13

Kolla runt i dom lokala affärerna, det finns ofta bra demo ex till bra pengar.
Själv kör jag Takamine, tråkiga pengar, men kanongitarr...
//P

#8 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2005-08-14 kl. 20.07

AlmostFamous skrev 2005-08-14 01:03:

funderar på en Landola med distinkt ljud och rund, mysig botten.

Trodde jag var ensam med en gitarr av det märket....min är lite för mycket "visgitarr" och har lite för liten kropp...ja vill ha något mera rockigt!!! och då kan man inte köra med en finsk gitarr :blush: :P

Tack för alla típs!!

Skall flytta från underbara Oxelösund till Gävle nu på fredag så det blir att ta en ordentlig titt i Gävles musikaffärer B)

#9 Användaren är offline   AlmostFamous

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2005-08-14 kl. 20.53

Fowler skrev 2005-08-14 21:07:

Trodde jag var ensam med en gitarr av det märket....min är lite för mycket "visgitarr" och har lite för liten kropp...ja vill ha något mera rockigt!!! och då kan man inte köra med en finsk gitarr :blush:  :P

Tack för alla típs!!

Skall flytta från underbara Oxelösund till Gävle nu på fredag så det blir att ta en ordentlig titt i Gävles musikaffärer B)

Min bandpolare har en Landola som faktiskt lät riktigt schysst till en jazz/rock/funk-hybrid. Ska du ha rock så är det distinkt ljud som gäller. Ibanez är mitt förslag, om man vill ha en schysst prisklass. Jag måste tjata lite mer om Elixir-strängarna. Ger ett jävla schysst rock-ljud, och dom håller sig fräscha länge.

#10 Användaren är offline   Swandy

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 24 feb-05

Skrivet 2005-08-15 kl. 11.11

Fowler skrev 2005-08-13 19:52:

går det att få tag i hyfsat bra stålsträngade som kostar helst inte mer än 2500:-

Fick just en ny gitarr i fördelsedagspresent. Det är en Walden G630CE som kostade 3700 men den är mikad med Fishman Classic 4 vilket antagligen höjer priset. Walden är rätt billiga men man får nog rätt bra grejer för pengarna plus att de är väldigt sköna att spela på, då jämför jag med några Fender, Ibanez, Cort och till och med en billig (nja... knappa 7000 kr) Takamine som jag testade.
Annars är det bara att testa, testa, testa tills du hittar nåt skönt. Men 2500 räcker bra till en schysst stålis!

Ps. Vad gäller hur Walden håller ut i längden så återstår det att se, min gamla Fender AG21TS har hållt fint i 10 år och den är fortfarande riktigt bra vad gäller intonering och så. Den kostade 2300 på den tiden.

Inlägget har ändrats av Swandy: 2005-08-15 kl. 11.14

#11 Användaren är offline   Swandy

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 24 feb-05

Skrivet 2005-08-15 kl. 11.19

Bild

Walden G630CE

#12 Användaren är offline   Onk

• Gasoline boy
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 jun-03

Skrivet 2005-08-19 kl. 18.36

Tanglewood ska tydligen ha snuskigt prisvärda akustiska gitarrer. Jam.se säljer dom. Jag tror du kan få en gura med solid topp för strax över 2000kr. Toppbetyg i alla recensioner jag har läst, har dock aldrig provspelat en själv.

#13 Användaren är offline   tom joad

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 5 aug-03

Skrivet 2005-08-20 kl. 14.02

Onk skrev 2005-08-19 19:36:

Tanglewood ska tydligen ha snuskigt prisvärda akustiska gitarrer. Jam.se säljer dom. Jag tror du kan få en gura med solid topp för strax över 2000kr. Toppbetyg i alla recensioner jag har läst, har dock aldrig provspelat en själv.

Funderade på en Tanglewood när jag köpte ny för nåt år sen och skulle köpt en sån om jag inte hittat min kära Blueridge BR-40, kostade ca 5 papp men det var det värt. Otroligt vackert ljud.

Bild

http://www.folkofthe...om/page3076.htm

Kolla de bildern på den länken och njut av skönheten, ljudet är 10 ggr vackrare dessutom. En Martin-inspirerad gitarr för ett bra mycket bättre pris

Inlägget har ändrats av tom joad: 2005-08-20 kl. 14.03

#14 Användaren är offline   Fredrik S

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 19 apr-05

Skrivet 2005-08-24 kl. 17.41

tom joad skrev 2005-08-20 15:02:

Funderade på en Tanglewood när jag köpte ny för nåt år sen och skulle köpt en sån om jag inte hittat min kära Blueridge BR-40, kostade ca 5 papp men det var det värt. Otroligt vackert ljud.

Bild

http://www.folkofthe...om/page3076.htm

Kolla de bildern på den länken och njut av skönheten, ljudet är 10 ggr vackrare dessutom. En Martin-inspirerad gitarr för ett bra mycket bättre pris

Köpte en Tanglewood TW15NSFC4 i våras för ungefär sex tusen och måste säga att jag nästan vuxit ihop med den. Grym gitarr!

#15 Användaren är offline   Old_Member

• Född med för mycket/önskar mindre
  • Pip
  • Reg.datum: 15 jun-03

Skrivet 2005-08-28 kl. 11.21

Tanglewood har jag också hört om, o funderat mkt på o köpa. Men det enda sättet att hitta sin gitarr är att spendera nån månad att åka runt i musikbutiker o pröva. Rätt vad det är hittar man ett guldkorn! =)

Finns en mkt bra i Sthlm nära stadbibblan. minns inte vad de heter just nu men nån annan kanske vet?

#16 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2005-09-26 kl. 16.08

blev denna godbit.......1700:-......lr 2500:- om man räknar med axelband å väska!!!

#17 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2005-09-26 kl. 16.10

Fowler skrev 2005-08-13 19:52:

Har tröttnat på min gamla nylonsträngade nu som måste stämmas alldeles för ofta å som låter som allt annat än en gitarr

är nu ute efter en stålsträngad....och kommer inte att köpa nån begagnad utan vill ha en sprillans ny......

hahaha....höll mig inom mina egna ramar...skönt.......vann dessutom 1000:- på tipset så hade kunnat köpt en lite dyrare...men men.........var precis en sån ja köpte som ja letade efter!!!!

#18 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2005-09-26 kl. 17.20

Fowler skrev 2005-09-26 17:08:

blev denna godbit.......1700:-......lr 2500:- om man räknar med axelband å väska!!!

Vad jag har hört så ska Ibanez tillverka bra akustiska gitarrer, dock måste man få ge mycket pengar för en el som håller.

/Magnus

#19 Användaren är offline   martta

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 13 apr-05

Skrivet 2005-09-27 kl. 07.23

AlmostFamous skrev 2005-08-14 02:03:

Jag måste byta upp mig snart (säger min elake och tjocke men i det stora hela ganska charmiga producent Ollie) och funderar på en Landola med distinkt ljud och rund, mysig botten.

Fowler skrev 2005-08-14 22:07:

...ja vill ha något mera rockigt!!! och då kan man inte köra med en finsk gitarr :blush:  :P

Haha! Sitter här på jobbet ca 4km från Landola-fabriken... Kan nog hålla med om att det inte är så rockigt! Själv kör jag med en gammal Samick, men har funderat på att uppgradera. Dock inte till en Landola...

Inlägget har ändrats av martta: 2005-09-27 kl. 07.23

#20 Användaren är offline   AlmostFamous

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2005-09-27 kl. 14.53

martta skrev 2005-09-27 08:23:

Haha! Sitter här på jobbet ca 4km från Landola-fabriken... Kan nog hålla med om att det inte är så rockigt! Själv kör jag med en gammal Samick, men har funderat på att uppgradera. Dock inte till en Landola...

Nja... Landolan funkar utmärkt för rockfunk. Jag har audiobevis

I och för sig så har jag hört totalt värdelösa Landolagitarrer också. Leksaksnivå trots ett pris på 5000 spänn...

• (2 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma