springsteen.se: Fotbollstråden. - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (78 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Fotbollstråden.

#1 Användaren är offline   Livrädd med stil

• Dazed and confused
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 8 jul-03

Inläggsikon  Skrivet 2005-08-25 kl. 10.30

Nu har äntligen Premier League, La Liga och Serie A (de två sistnämnda till helgen) kommit igång och givetvis måste vi ha en tråd att snacka fotboll i. Det är just fotbollen som får en att inte bryta ihop i vintermörkret.

Såg Barca - Juve igår och Zlatan fick tyvärr bara spela en halvlek medans Henke lirade 80 minuter ungefär. Juve tog ledningen ganska snabbt genom Del Piero på straff och sedan spelade Juve sin försvarsfotboll vilket resulterade i Att Zlatan inte fick så jättemycket att göra. Ett par felpass, men ibland blixtrade han till och gjorde riktigt bra saker.
Henke var mycket rörlig och inblandad i det mesta framåt. Den lille Leo Messi, född -87, är den överlägset största talangen jag någonsin sett på en fotbollsplan. Han var otroligt snabb i fötterna och körde hur många gånger som helst en liten fint och sedan ett grymt ryck. Kom förbi Chiellini på vänsterbacken hur lätt som helst. Snurrade även upp Cannavaro ett par gånger. Tevez, Aimar och grabbarna kan slänga sig i väggen. De är inte i närheten av Leo Messi, den nye Maradona.

För övrigt anser jag att Frank Lampard är världens bästa fotbollsspelare.

Inlägget har ändrats av Livrädd med stil: 2005-08-25 kl. 13.55

#2 Användaren är offline   boss_calle

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 25 jun-03

Skrivet 2005-08-25 kl. 11.30

Leo Messi var fantastisk! Underbart kul att se!

Tyvärr tycker jag inte Henke levde upp till förväntingarna (iaf. mina egna). Han verkade lite feg i vissa lägen, lite orörlig i vissa anfalls situationer där han kunde agerat med mer pondus och tagit för sig mer, löpt mer, hittat luckor osv.

Men på det hela taget som du säger, så var han mkt bra.

Men vad jag tycker är så tragiskt är de svenska klubbarnas nederlag i Europa.

Det är fotbollsveriges eget Poltava. Vi blir slaktade och förnedrade, vår "soldatenglück" har tagit slut sedan länge. Och det smärtar i mig. Den svenska fotbollens blod fläckar europas planer tillsammans med våra klubbars skamfilade rykte...

Det gjorde fruktansvärt ont att se hur Malmö blev totalt utspelade - trots att jag är trogen Djurgårdssupporter.

Sverige måste ta sig i kragen och agera. Jag vill se mer professionalitet i svensk fotboll!

Höst/vår-säsong som jag ser det är ett måste. Man är rädd för publiksiffrorna under vintern. Min lösning på det är att in med mer pengar i fotbollen, låt sponsorer får mer utrymme, gör fotbollen mer business så att det blir mer pengar för klubbarna att bygga nya/ förbättra arenorna så att svensk fotboll även fungerar den 22:e december som i alla andra länder i europa!

//bc

#3 Användaren är offline   Jeremies

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 16 jul-03

Skrivet 2005-08-25 kl. 13.34

Svensk fotboll behöver göra ett par ändringar för att kunna tävla på samma vilkor som våra nordiska grannar.

Spelare går från svenska klubbar till danska, varför? Jo därför att i Danmark så finns där sk artistskatt som gör att under ett antal år så kan danskarna betala löner som gör att den medelgoda svenske spelaren får mer ut i sin plånbok där än vad han får i Sverige. Det är en sak att de riktigt stora spelarna går till stora klubbar men när medelmåttor väljer spel i Ålborg framför DIF, IFK eller MFF så handlar det endast om ekonomi och inget annat. Vad är då lönsningen? Jag vet inte, kanske enhetlig skatt inom EU, införandet av samma typ av artistskatt som finns i Danmark?

Ytterligare en sak är fördelning av tv-pengar mm. I Sverige så ska givetvis dessa delas "rättvist" dvs alla ska ha lika mycket. Varför ska inte Hammarby ha mer pengar än Gefle när Hammarby har ett betydligt större intresse. Pengarna ska inte delas jämt utan delas efter kriterier som gör att de lagen som bidrar med högt intresse ska belönas. I dagsläget så satsar man på bredd och då får man inte någon topp, så enkelt är det.

Att vi spelar vår-höst påverkar en hel del. Spelartrupperna förändras mycket under sommaren vilket gör att man inte spelar ihop med samma lag under lång tid. Långsiktigthet är ett nyckelord för att svenskt lag ska lyckas. Är lösningen att spela höst-vår som de flesta övriga ligor? Kanske, kanske inte säger jag. En starkare ekonomi hade gjort att man inte tvingats sälja sina bästa spelare för att hålla ekonomin i balans.

#4 Användaren är offline   Stained

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 11 okt-03

Skrivet 2005-08-25 kl. 14.32

Om Danmark är så bra så undrar jag varför ett danskt lag inte lyckats kvalificera sig till CL de senaste fem åren, samt varför SAS-ligaen bara är rankad nr 23 i Europa? Jag kan förstå kraven på annorlunda skattesystem men det är inte den stora frågan. Minns föresten att FC Köpenhamn fick stryk i UEFA-cupen av ett visst svenskt lag för sisådär två år sedan...

Att spela höst/vinter är det dummaste (ny)gamla förslaget jag hört. Misstänker att aftonhoran har fått fart på debatten igen och vissa lättlurade jävlar hakar på. Jag själv som har haft säsongskort sedan 1999 på Stadion tycker inte att fotboll i november är särskilt roligt. Sommaren är den skönaste perioden att spela fotboll på i Sverige, låt oss helt enkelt inse det. Tror dessutom att svenska lag kan ha fördelen av att europakvalen kommer under halvan av säsongen när laget förhoppningvis är samspelt och uppe i matchtempo.

För övrigt är italiensk fotboll uppgjord och spanska ligan fjollig och Millwall är bättre än tabellen visar!

Missa inte Cork City-DIF ikväll.

#5 Användaren är offline   Lost in the Flood

• and in the Supermarket
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 apr-05

Skrivet 2005-08-25 kl. 14.37

Stained skrev 2005-08-25 15:32:

För övrigt är italiensk fotboll uppgjord och spanska ligan fjollig och Millwall är bättre än tabellen visar!

ja tacka vet jag div VI Mariestad :whistle: :D

jaja, vi ligger sist, men snart börjar vi klättra. 1-1 mot trean senast :)

#6 Användaren är offline   kanten

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 3 sep-03

Skrivet 2005-08-25 kl. 16.34

Jag förstår inte hur vi ska bli bättre av europa av att spela höst-vår. Idag är ju det vårt stora triumfkort. Lagen på kontinenten kommer utan tävlingsmatcher mot oss som är mitt uppe i seriespelet.

Argumentet att spelarna försvinner över sommaren? Ja, men de försvinner väl precis lika mycket om vi har uppehåll över sommaren? Kanske ännu mer till och med. Nu känner kanske iaf några spelare att de vill vänta till allsvenskan är över. Dessutom står det ju helt fritt även för svenska lag att värva på sommaren, säsong eller inte.

Dessutom finns det ju ett Sverige norr om Stockholm. Hur vi än vrider och vänder kan man bara spela fotboll i detta land från mitten av april till början av november. Ja, tills vi får inomhusarenor så klart. Varför då ha försäsong mitt i sommaren när folk faktiskt vill kolla på fotboll.

Nej, jag är inne på linjen att svenska spelare (och ledare) måste hajja att elitlagen i Sverige är PROFFSlag. Ge f-n i att gnälla när det är två matcher i veckan, för lite att göra på träningslägrena i La Manga eller dubbla träningar en dag. Ni har bra betalt för att träna och lira fotboll. Har du skrivit ett kontrakt så gäller det. De spelare som spelar i landslaget och är utlandsproffs idag är där för att de har talang och jobbat stenhårt för att nå dit. Det finns alldeles för många spelare i allsvenskan idag som är nöjda med sina 30-50000/mån, leasingbil, av styrelen fixade lägenhet och lokala kändisskap.

Inlägget har ändrats av kanten: 2005-08-25 kl. 16.35

#7 Användaren är offline   Jeremies

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip

Skrivet 2005-08-25 kl. 17.07

Stained

Påstod inte att danska ligan var bättre utan det jag skrev var att vi skulle tävla på lika vilkor.

Stained och Kanten

Hur kan ni komma och säga att spela vår-höst kan vara till vår fördel? När hjälpte det ett svenskt lag senast? Inte i år, inte förra året, inte året innan dess osv.

Jag är inte helt för men jag är inte heller helt mot att gå över till höst-vår men något måste göras. Sedan så ska jag denna övergången inte ses som den åtgärd som löser allt utan som en del i något större för att förändra svensk fotbolls pinsamma status.

Vad har ni för åtgärder för att vända trenden?

#8 Användaren är offline   boss_calle

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2005-08-25 kl. 17.38

Artistskatten gör mkt. Utan liknande i Sverige - inga stjärnor i svenska klubbar.

Sen som jag sa MÅSTE det blir mera business i den svenska fotboll.

Det är ingen lek som för 50 år sedan, nu är det allvar, om man vill hävda sig i Europa vill säga...

Mer pengar=mer proffsighet, bättre möjligheter för våra ungdomar, nyare och bättre arenor, mer stjärnor, mer publik=större konkurrenskraft i Europa.

//bc

#9 Användaren är offline   Stained

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2005-08-25 kl. 17.41

En guinness eller två :huh:

Nej skämt åsido så är det väl den gamla vanliga visan som gäller då. Öka pengarna så blir allt bättre automatiskt, sanningen ligger väl någonstans mittimellan. Bild riskkapitalbolag, driva egen arena är väl två saker som kan öka klubbarnas ekonomi. Men jag är inte säker på att jag vill se den utvecklingen även om det vore roligt på sitt sätt. Det unika i Sverige är just att många klubbar är med och slåss om guldet och alla kan riskera att falla ur. Ju mer professionell ligan blir desto större blir klyftan mellan lagen ex. Djurgårn och MFF som idag ligger på samma sportsliga nivå som Halmstad (eller gjorde iaf :P ). Men vem vet vad som är lösningen. Men vi ska dock ha klart för oss att MFF gjorde ett mycket mediokert kval som inte kan jämföras med Djurgårn's 03 och 04.

#10 Användaren är offline   Axelinho

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 19 aug-04

Skrivet 2005-08-25 kl. 20.41

Fotbollens popularitet kommer väl sjunka drastiskt i Sverige om det blir höst-vår, även om det finns arenor man kan spela på i december så är det väl få som egentligen är sugna på att ta sig till Fredriksskans för Kalmar-Gefle i -10...

Dessutom ligger den ju allsvenskan kanonbra under sommaren när de stora ligorna har uppehåll.

Håller med Livrädd om att Lampard är världens bästa spelare för tillfället. Möjligen att Ronaldinho är spektakulärare och att Van Nistelrooy är en vassare avslutare men om jag var manager för ett europeiskt storlag hade ingen spelare stått när Lampard på min önskelista.

Hoppas Ballack går till Man U för PLs skull, han är faktiskt jävligt bra.

På söndag är det åter Stuck inside of hemma with the Serie A Blues again, härligt!

#11 Användaren är offline   kanten

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2005-08-25 kl. 20.59

Jeremies skrev 2005-08-25 18:07:

Hur kan ni komma och säga att spela vår-höst kan vara till vår fördel? När hjälpte det ett svenskt lag senast? Inte i år, inte förra året, inte året innan dess osv.

Jag är övertygad om att det hjälpte AIK 1999 mot AEK Aten och Helsingborg mot Inter året efter. Både Inter och AEK Aten var då lag som låg på en nivå klart över sina övermän i dessa matcher men de kom ju direkt från träningsläger utan några tävlingsmatcher i benen.

Och det kunde hjälpt MFF, DIF och Hammarby om de inte vart så pinsamt mycket sämre än sina respektive motståndare.

Vad man bör göra? Som sagt, styr upp verksamheten inom klubbarna, våga vara bäst, det gäller både spelare och klubbar. Visst skulle det underlätta europaspelet om samma lag gick bra i allsvenskan år efter år...

se tex mitt lag AIK som från guldet 1992 och sedan hela 90-talet placerade sig så att de fick spela 4-6 matcher i Europa varje år mot Sparta Prag, Slavia Prag, Bracelona osv. När chansen kom att kvalificera sig till CL 1999 mot AEK Aten fanns rutinen både i laget och föreningen för att fixa den uppgiften. Sen, visst, lite flyt krävs ju alltid men AIK stod bra mycket bättre upp mot AEK än vad MFF klarade mot Thun.

Men "tyvärr" är ju allsvenskan väldigt jämn just nu. Skåne, västkusten och Stockholm verkar ju få varsitt år och det hjälper ju inte.

Jag minns att jag såg AIK spela intertotocupmatch mot franska Troyes för ett par år sedan. Ett lag på nedre halvan i franska förstaligan utan nån spelare man kände igen namnet på.. men som var klasser bättre än AIK (som då var topplag i Sverige). Då förstod man liksom. Ett steg i rätt riktning är Royal League. Det håller inte med 26 matcher + cup + träningsmatcher (summa max 50 matcher kanske?) på ett år. Jmfr med ute i Europa där storklubbarna har upp emot 80 matcher per säsong.

#12 Användaren är offline   Stained

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2005-08-26 kl. 07.10

Finns inga ursäkter för Djurgårn's förlust igår.

Men att kalla Djurgårn's insats mot Partizan för pinsam när de förlorade på bortamål mot ett lag som klådde Newcastle samt 3-6 mot Juventus där man fick 2-2 borta i Turin är fel.

#13 Användaren är offline   Livrädd med stil

• Dazed and confused
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2005-08-26 kl. 09.05

Djurgårn åkte alltså ut mot Cork igår. Herregud, det var riktigt riktigt pinsamt.

#14 Användaren är offline   boss_calle

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2005-08-26 kl. 09.07

Axelinho skrev 2005-08-25 21:41:

Fotbollens popularitet kommer väl sjunka drastiskt i Sverige om det blir höst-vår, även om det finns arenor man kan spela på i december så är det väl få som egentligen är sugna på att ta sig till Fredriksskans för Kalmar-Gefle i -10...

Varför skulle det vara få människor som vill titta på Kalmar - Gefle i -10?

En massa människor går ut i -25 för att titta på, enligt mig, skitsporter som Speedway och Bandy. (ok, skitsporter kanske att ta - jag bettar ju på dem...)

Har man även arenor i toppklass, med sköna stolar, kanske lite värmeslingor, så tror jag det skulle vara bra publiksiffror även i -10 grader.

Sen kommer även marknadsföringen in här. I regel är respektive fotbollslag usla med att marknadsföra sina matcher. Finns mkt som skulle kunna göras här erbjudanden till pensionärer, studeranden, bearbeta företag osv osv.
Även detta skulle öka publiksnittet markant, är jag övertygad om. Även om det är -10 grader.

Varför måste man vara så konservativ? Lite nymodigheter skulle göra svensk fotboll gott!

//bc

#15 Användaren är offline   kanten

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2005-08-26 kl. 09.09

Stained skrev 2005-08-26 08:10:

Finns inga ursäkter för Djurgårn's förlust igår.

Men att kalla Djurgårn's insats mot Partizan för pinsam när de förlorade på bortamål mot ett lag som klådde Newcastle samt 3-6 mot Juventus där man fick 2-2 borta i Turin är fel.

Sant. Jag syftade på Bordeaux-matchen. Lite förvirrat av mig :)

#16 Användaren är offline   Jeremies

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip

Skrivet 2005-08-26 kl. 09.26

DIF åkte ut mot Cork, fan vad gott. Nu äntligen kanske gårdarna kan sluta tjata om hur pinsamt det var att MFF inte klarade av att gå vidare mot dem.

#17 Användaren är offline   boss_calle

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2005-08-26 kl. 09.36

Ja det var riktigt pinsamt tyvärr. Idag är det sorg. Men det kände jag även när ni, MFF, åkte ur - trots att jag är DIFare. Det är inte bra för ngn svensk klubb att vi alla går dåligt i europa.

//bc

#18 Användaren är offline   Livrädd med stil

• Dazed and confused
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2005-08-27 kl. 22.53

Tottenham - Chelsea var en besvikelse eftersom jag höll stenhårt på Spurs. Synpunkter om Midos utvisning? Jag fattar då inte vad han höll på med och det var riktigt starkt av domaren att ta utvisningen.

Imorgon är det veckans höjdpunkt. Zlatan gör entré mot Chevo på Stadio delle Alpi kl 20.30. Won't miss it for the world.

#19 Användaren är offline   Mattias_rabe

• Tumbling dice
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2005-08-28 kl. 22.32

Idag fick överstegsfinten ett nytt ansikte B)

#20 Användaren är offline   Axelinho

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 19 aug-04

Skrivet 2005-08-29 kl. 07.38

boss_calle skrev 2005-08-26 10:07:

Varför skulle det vara få människor som vill titta på Kalmar - Gefle i  -10?

En massa människor går ut i -25 för att titta på, enligt mig, skitsporter som Speedway och Bandy. (ok, skitsporter kanske att ta - jag bettar ju på dem...)

//bc

Det ska va kallt på bandy och på speedway går väl bara folk som inte skulle missa matcherna om det så -50?

Jag tror inte supportrarna hade svikit men gemenman som går då och då hade nog inte blivit mer benägen att gå och titta i -10.

Visst det skulle kunna gå med riktigt bra arenor, men när får vi dom? Vem har råd att bygga?

• (78 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma