springsteen.se: Låt till film? - springsteen.se

Hoppa till innehållet

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Låt till film? Från GoTJ?

Omröstning: Vilken låt från Ghost of Tom Joad skulle bli bäst film?

Vilken låt från Ghost of Tom Joad skulle bli bäst film?

Du kan inte se resultatet av omröstningen innan du har röstat. Logga in och avge din röst för att se resultatet.
Rösta Gäster kan inte rösta

#1 Användaren är offline   Timmy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 28 okt-03

Skrivet 2005-11-22 kl. 23.49

Ja, den frågan är väl ganska klar egentligen. Med tanke på hur bra "Highway Patrolman" funkade borde väl vissa av dessa kunna bli filmer? Visserligen har jag svårt att se exempelvis MBWNGE som film, och Youngstown skulle väl typ bli nån dokumentär, men annars?

Själv så röstar jag för The Line. Vilken story vi har där alltså. Visst, lite uttjatad, men så vacker...

#2 Användaren är offline   AlmostFamous

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 21 maj-05

Skrivet 2005-11-22 kl. 23.53

Röstade på Youngstown, för då får man in krigs- och cowboyfilm i samma rulle!

Me likey warfilms. Cowboys och indianer också! Vilket epos! En släktsaga över två sekel! Guldjakt, cowboys, världskrig, Vietnam!

Höjdarfilm!

#3 Användaren är offline   Mattias_rabe

• Tumbling dice
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 25 jun-03

Skrivet 2005-11-23 kl. 00.43

Tom Joad vore ju lite fegt att ta då det finns en film. The Line är ett bra val Timmy. Själv tog jag Highway 21, en bra stämningsgrund för en läskigt bra film. Ser en modern Taxi-driver framför mig, gärna utan direkta våldsinslag: Well I had a gun, you know the rest"

#4 Användaren är offline   Joel

• Disciple of Soul
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 9 jul-03

Skrivet 2005-11-23 kl. 13.37

Går ju att rösta på i princip vilken som helst (utom möjligen My best...)! Blev New Timer för mig. Ser redan nu Henry Fonda framför mig! :rolleyes:

#5 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2005-11-23 kl. 15.29

AlmostFamous skrev 2005-11-22 23:53:

Me likey warfilms. Cowboys och indianer också! Vilket epos! En släktsaga över två sekel! Guldjakt, cowboys, världskrig, Vietnam!

Höjdarfilm!

Röstade likadant av samma anledning som dig.

/Magnus

#6 Användaren är offline   trapped

• One soft infested summer...
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 mar-05

Skrivet 2005-11-23 kl. 16.47

Det måste helt klart bli, The Line, gränspatruller, smugglare vad allt kan leda till. Måste helt enkelt bli en vacker film :)

#7 Användaren är offline   PEAN

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 31 maj-04

Skrivet 2005-11-23 kl. 19.28

Hör för mig att jag läste en tidningsartikel en gång att han hade gått med på att låtarna skulle få filmas. Men detta var runt 1997 har jag för mig.

#8 Användaren är offline   axel

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 3 jul-05

Skrivet 2005-11-23 kl. 20.53

Ehhh... "vredens druvor" så klart!!!
och då vet allla genast vilken låt.... :D

#9 Användaren är offline   AtlanticCity

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 25 apr-05

Skrivet 2005-11-24 kl. 11.02

Svår omröstning, Timmy! ;) Eftersom i princip hela plattan handlar om gränsproblematiken, illegal invandring och dess följder skuller ju vilken låt som helst passa i en film på detta tema...

Håller dock med i ovanstående resonemang om "The Line", som är en bedövande vacker låt med en hjärtskärande story. Så jag röstar på den! Har faktiskt sett filmescener i mitt huvud när jag lyssnat på den låten.

Men "Youngstown" skulle ju bli ett fantastiskt historiskt drama om man fick följa James & Dan Heatons story från 1803 och framåt, i en mörk stålverksmiljö.

Och "Highway 29" har i Backstreets redan jämförts med en Bonnie & Clyde-historia... B)

#10 Användaren är offline   AtlanticCity

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2005-11-24 kl. 11.31

AlmostFamous skrev 2005-11-22 23:53:

Höjdarfilm!

"Me likey warfilms." :lol:

Förstår resonemanget, men en nördig rättelse från en Amerikanist; "Youngstown" passar bäst in på Inbördeskriget. Tidiga gränskrig mellan kolonister och indianer skulle nog gå bra, dock. Men boskapslederna gick inte heller så långt österut som till Ohio - alltså inga cowboys!
I övrigt stämmer det, för Springsteen gör ju själv kopplingar till både WWII och Vietnam...

Det är svårt att hitta en låt där jag skulle kunna få in mina älskade indianer, möjligtvis "Black Cowboys" från D&D...

/Anders, som varit I.I. (Indian-Idiot) sedan han var liten! :) :whistle:

Inlägget har ändrats av AtlanticCity: 2005-11-24 kl. 11.48

#11 Användaren är offline   AtlanticCity

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2005-11-24 kl. 11.36

Felaktigt inlägg nr. 1; scrolla förbi!! :whistle:

Inlägget har ändrats av AtlanticCity: 2005-11-24 kl. 11.41

#12 Användaren är offline   AtlanticCity

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2005-11-24 kl. 11.38

Felaktigt inlägg nr. 2, scrolla förbi!! :lol: :whistle:

Hmm...blir så exalterad när jag själv för indianer på tal!! :lol:

Inlägget har ändrats av AtlanticCity: 2005-11-24 kl. 11.43

#13 Användaren är offline   Nebraska

• Local Hero
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Reg.datum: 13 okt-03

Skrivet 2005-11-24 kl. 21.41

Youngstown så klart.Kanske rent av skulle bli en mera realistisk film om USA,och inte ren propaganda.

#14 Användaren är offline   AtlanticCity

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2005-11-25 kl. 13.54

Har begrundat detta igen, och känner ännu mer att vilken låt som helst (förutom "My Best...") skulle passa ypperligt att göra en film på. Storslagna historier var för sig!

Jag röstade ju på "The Line". Men tänk er en nyfilmatisering av "Grapes of Wrath" med "The Ghost of Tom Joad" som filmmusik...:wub:

"Balboa Park" och "Sinaloa Cowboys" om droghandel och prostitution, eller"Galveston Bay" om den typ av (okänd?) post-Vietnam-problematik som beskrivs där...

WOW, vilka filmer detta hade blivit!! :)

#15 Användaren är offline   Timmy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 okt-03

Skrivet 2019-10-07 kl. 19.08

Kom att tänka på denna omröstningen igårkväll när jag låg och inte kunde sova...
Uppskattar att jag skrivit vad jag röstat på, för tror inte det syns i själva omröstningen.
Mindes inte alls vilken jag tänkte på när jag skapade tråden, men det var faktiskt samma låt jag kom fram till igår.

Håller med om mycket här... Ghost of Tom Joad är ju redan en halv film, men det hade ju fått bli någon slags ny-remake av Grapes of Wrath.
Straight Time hade funkat bra, likaså Highway 29. Youngstown tror jag hade passat bättre som miniserie (tänk Lonesome Dove), som fokuserar på olika epoker, men då hade man också fått fylla ut en del och addera nya saker.
Sinaloa Cowboys har faktiskt inspirerat ett avsnitt av TV-serien Boomtown, som fick samma titel, lite lustigt att jag inte skrev detta back in the day då jag vetat om det läänge. Men hade nog kunnat bli bättre som film med stramare tolkning.
The Line som sagt, hade passat perfekt eftersom den blandar så många saker och känslor men väver ihop dem perfekt så det skulle funka bra.
Balboa Park, oerhört sorglig och rätt magstark, skulle nog PASSA som film men vette fasen om jag skulle vilja se den!
Dry Lightning är jag osäker på, den är lite mer "intern" och inte så mycket av en story som de andra låtarna på skivan.
The New Timer tycker jag är en underskattad låt, och tror den skulle passa bra som film, dock beskriver den ju händelser rätt fragmentariskt så skulle nog kunna behöva frångå låten en del med tillägg, med risk för att det inte passar för alla.
Across the Border, osäker, låten beskriver ju mer hoppet om vad som ska ske än vad som verkligen sker...
Galveston Bay, tror jag skulle kunna fungera riktigt bra också, skulle ju kunna göras som ett rättegångsdrama.
My Best Was Never Good Enough... njaa. :P

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma