springsteen.se: Esquire eller telecaster? - springsteen.se

Hoppa till innehållet

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Esquire eller telecaster? Kommande gitarrköp...

#1 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2005-12-22 kl. 13.05

Nu är det såhär att jag tilll sommarn tänker inhandla en ny gitarr i prisklassen 5000-7000 kronor. Det är så att jag tänker köpa antingen en telecaster eller en esquire. Men jag har väldigt liten erfarenhet av dessa gitarrer och mina vänner bär inte på några som helst erfarenheter.

Det jag nu behöver är råd och rekommendationer av någon som har koll.

/Magnus, som gillar att planera sin ekonomi långsiktigt

#2 Användaren är offline   Kalven

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 8 sep-04

Skrivet 2005-12-22 kl. 13.51

Har en Fender Telecaster Classic 50's (kostar 5.995 :-) och det är den näst billigaste serien med telecasters. Underbar hals men taskiga mickar om man stör sig på surret. För övrigt bra. Bara ett tips.

Inlägget har ändrats av Kalven: 2005-12-22 kl. 22.06

#3 Användaren är offline   AlmostFamous

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 21 maj-05

Skrivet 2005-12-23 kl. 02.32

I en annan diskussion har Timmy länk-bevisat att en Esquire ÄR en Telecaster. Alltså kan du köpa båda! :)

Nåja... Frågan gäller väl snarare Esquire eller Classic eller någon annan Telecaster-variant. Där kan jag inte hjälpa dig, eftersom jag är lycklig strata-ägare.

#4 Användaren är offline   Flamingo Lane

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 10 dec-03

Skrivet 2005-12-28 kl. 09.09

AlmostFamous skrev 2005-12-23 03:32:

I en annan diskussion har Timmy länk-bevisat att en Esquire ÄR en Telecaster. Alltså kan du köpa båda! :)

Nåja... Frågan gäller väl snarare Esquire eller Classic eller någon annan Telecaster-variant. Där kan jag inte hjälpa dig, eftersom jag är lycklig strata-ägare.

Det där med gitarrer kan vara snårigt. Under Telecaster flaggan finns USA, Mexico och Japan tillverkade modeller. USA byggda gitarrer är i regel dyrare men inte nödvändigtvis bättre eftersom det finns budget modeller där med. Under senare år har både Fender och Gibson fått fullständig hybris på att skapa nya serier och byta namn på /degradera befintliga modeller...idioter.

Har tidigare haft en Mexicobyggd Tele. Hyfsad gura, men trista mickar. Har numera en USA byggd Telecaster Standard. 15 papp i inköp men trots det har jag bytt mickar för att slippa brummet.

Skulle jag köpa en ny nu skulle jag välja en Tele ur den japanproducerade Classic serien. De är betydligt bättre än de billigare ur USA serien (typ Highway One). Välbyggda med snygg finish och mickarna - ja va fan - de får man byta i alla fall om man vill vara säker på att slippa brum.

Men - om gitarren ska köpas för att ha ett bra värde på längre sikt, då finns bara en regel oavsett om det är Gibson eller Fender: köp USA byggd gitarr av traditionell modell.

#5 Användaren är offline   Kalven

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2005-12-31 kl. 12.29

Låt mej tillägga en sak angående min tele. den håller sig döbra i stämmningen. Stämmde upp han i söndags (idag lördag) och han håller än. Det är dock elixir strängar men det tror jag inte har så himla stor betydelse. Rekommenderas trots de brummiga mickarna. går ju att byta om man vill det.

#6 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2005-12-31 kl. 15.28

Kalven skrev 2005-12-31 12:29:

Låt mej tillägga en sak angående min tele. den håller sig döbra i stämmningen. Stämmde upp han i söndags (idag lördag) och han håller än. Det är dock elixir strängar men det tror jag inte har så himla stor betydelse. Rekommenderas trots de brummiga mickarna. går ju att byta om man vill det.

Mina gitarrer ärt iaf honor. ;)

Tack för råden, alla råd. :) Ska tänka på det när det vankas gitarrköp. :guitar:

/Magnus

#7 Användaren är offline   Kalven

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2005-12-31 kl. 17.15

wherethebandsare skrev 2005-12-31 16:28:

Mina gitarrer ärt iaf honor. ;)

Tack för råden, alla råd. :) Ska tänka på det när det vankas gitarrköp.  :guitar:

/Magnus

Givetvis är mina också honor bara det att det är gammal vana att säga han eftersom att alla våra djur är hanar ;)

#8 Användaren är offline   Timmy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 okt-03

Skrivet 2005-12-31 kl. 20.46

Kalven skrev 2005-12-31 17:15:

Givetvis är mina också honor bara det att det är gammal vana att säga han eftersom att alla våra djur är hanar ;)

Hmm, hade inte ni mjölkkor?
Eller det kanske var tjurar. :huh:

Men håller med, klart gitarren är en kvinna. Hade känts udda att smeka nåt manligt på det sättet. Det roliga är att ens kompisar kollar udda på en när man säger "henne" om gitarren. Aja, de ser väl på en gitarr som ett föremål, men alla vet att det är nåt mer. Det är symbolen för drömmar, för liv! Precis som kvinnor.

#9 Användaren är offline   Kalven

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2005-12-31 kl. 22.27

Timmy skrev 2005-12-31 21:46:

Hmm, hade inte ni mjölkkor?
Eller det kanske var tjurar.  :huh:

Men håller med, klart gitarren är en kvinna. Hade känts udda att smeka nåt manligt på det sättet. Det roliga är att ens kompisar kollar udda på en när man säger "henne" om gitarren. Aja, de ser väl på en gitarr som ett föremål, men alla vet att det är nåt mer. Det är symbolen för drömmar, för liv! Precis som kvinnor.

Mjölkkor? nej inte vi men grannen ;)

#10 Användaren är offline   Telecaster

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 6 jun-04

Skrivet 2006-01-03 kl. 14.14

Flamingo Lane skrev 2005-12-28 10:09:

Det där med gitarrer kan vara snårigt. Under Telecaster flaggan finns USA, Mexico och Japan tillverkade modeller. USA byggda gitarrer är i regel dyrare men inte nödvändigtvis bättre eftersom det finns budget modeller där med. Under senare år har både Fender och Gibson fått fullständig hybris på att skapa nya serier och byta namn på /degradera befintliga modeller...idioter.

Har tidigare haft en Mexicobyggd Tele. Hyfsad gura, men trista mickar. Har numera en USA byggd Telecaster Standard. 15 papp i inköp men trots det har jag bytt mickar för att slippa brummet.

Skulle jag köpa en ny nu skulle jag välja en Tele ur den japanproducerade Classic serien. De är betydligt bättre än de billigare ur USA serien (typ Highway One). Välbyggda med snygg finish och mickarna - ja va fan - de får man byta i alla fall om man vill vara säker på att slippa brum.

Men - om gitarren ska köpas för att ha ett bra värde på längre sikt, då finns bara en regel oavsett om det är Gibson eller Fender: köp USA byggd gitarr av traditionell modell.

Hej jag ska också köpa mig en telecaster inom en snar framtid
och jag har kollat in den här Telecaster Lite ash gjord i Korea, 5500:-
på JAm. Men vad tror du om den gitarren, är det en bra telecaster eller ska
jag kolla på nåt annat?

#11 Användaren är offline   Flamingo Lane

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 10 dec-03

Skrivet 2006-01-24 kl. 08.44

Visa inläggTelecaster skrev 2006-01-03 15:14:

Hej jag ska också köpa mig en telecaster inom en snar framtid
och jag har kollat in den här Telecaster Lite ash gjord i Korea, 5500:-
på JAm. Men vad tror du om den gitarren, är det en bra telecaster eller ska
jag kolla på nåt annat?

Tjena Telecaster. Sorry att jag inte svarat tidigare - missat tråden ett tag.
Som sagt tidigare - ska gitarren ha ett värde som instrument så är inte Japan/Korea/Mexico nåt bra alternativ.
Om gitarren bara ska vara det som enligt mig är viktigast - nåt som du gillar och känns bra, så är vilken du än väljer rätt. Känns den bra att spela på, är den snygg, blir du cool, pirrar det i magen? DÅ är det rätt. Så häng på dig guran och testa den - bara du vet svaret.

Lite Ash modellen är en lättviktsgitarr vilket inte är en nackdel när du kör dina kommande 4 timmars gig B)

/Ludde

#12 Användaren är offline   Telecaster

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 6 jun-04

Skrivet 2006-01-31 kl. 20.06

Visa inläggFlamingo Lane skrev 2006-01-24 09:44:

Tjena Telecaster. Sorry att jag inte svarat tidigare - missat tråden ett tag.
Som sagt tidigare - ska gitarren ha ett värde som instrument så är inte Japan/Korea/Mexico nåt bra alternativ.
Om gitarren bara ska vara det som enligt mig är viktigast - nåt som du gillar och känns bra, så är vilken du än väljer rätt. Känns den bra att spela på, är den snygg, blir du cool, pirrar det i magen? DÅ är det rätt. Så häng på dig guran och testa den - bara du vet svaret.

Lite Ash modellen är en lättviktsgitarr vilket inte är en nackdel när du kör dina kommande 4 timmars gig B)

/Ludde

Nej ingen fara.. Hehe ja jag längtar efter dem 4 timmarna!
Men om jag får lite mer pengar snart så ska jag kolla och testa den något dyrare American Vintage Telecaster 52 modellen.. Men jag har hört talas om en samma modell fast den heter reissue, vet du om det är nån skillnad mellan vintage och reissue telen?

tack för råden föresten! :D

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma