springsteen.se: We Shall Overcome -The Seeger Sessions - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (3 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

We Shall Overcome -The Seeger Sessions

#21 Gäst_bajsmannen_*

• Grupp: Gäster

Skrivet 2006-06-29 kl. 16.01

alla låtar e grymma! bruce rockar fett!

#22 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2006-06-29 kl. 16.01

Visa inläggbajsmannen skrev 2006-06-29 17:01:

alla låtar e grymma! bruce rockar fett!

Välkommen till forumet! :)

/Magnus

#23 Gäst_bajsmannen_*

• Grupp: Gäster

Skrivet 2006-06-29 kl. 16.04

Visa inläggwherethebandsare skrev 2006-06-29 17:01:

Välkommen till forumet! :)

/Magnus

vadå pratar du med mig? tack då! men ja har skrivit många inlägg redan detta va inte mitt första.

#24 Användaren är offline   Gotebro

• Local Hero
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Reg.datum: 5 okt-03

Skrivet 2006-06-30 kl. 10.06

Visa inläggbajsmannen skrev 2006-06-29 17:04:

vadå pratar du med mig? tack då! men ja har skrivit många inlägg redan detta va inte mitt första.

Ödmjukhet vad är det? Kolla i en ordbok och återkom....

#25 Användaren är offline   Brun_sju

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 10 apr-04

Skrivet 2006-06-30 kl. 10.26

Visa inläggGotebro skrev 2006-06-30 11:06:

Ödmjukhet vad är det? Kolla i en ordbok och återkom....

Kan ingen ip-banna pajasen istället för att välkomna honom? På 20 inlägg har han lyckats åstadkomma en massa inlägg där det står "alla låtar e grymma! bruce rockar fett!" i alla album-trådar och skrutit om hur mycket sprit han kan dricka...

#26 Användaren är offline   SpaceDr

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 4 okt-03

Skrivet 2006-07-01 kl. 16.27

Visa inläggBrun_sju skrev 2006-06-30 11:26:

Kan ingen ip-banna pajasen istället för att välkomna honom? På 20 inlägg har han lyckats åstadkomma en massa inlägg där det står "alla låtar e grymma! bruce rockar fett!" i alla album-trådar och skrutit om hur mycket sprit han kan dricka...

Har tänkt samma tanke...

#27 Användaren är offline   Blixt

• kjell
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 24 apr-05

Skrivet 2006-07-01 kl. 21.13

användarnamnet är ju riktigt snärtigt ;)

#28 Användaren är offline   downboundtrain

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 29 jun-05

Skrivet 2006-07-04 kl. 16.19

Idag köpte jag WSO. Det är en platta som jag verkligen gillar (förutom låten We Shall Overcome).
Vad det gäller texthäftet så är det det snyggaste och mest välgjorda jag har min skivsamling.

#29 Användaren är offline   Mao

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 25 jun-03

Skrivet 2006-07-06 kl. 08.05

Min recension av skivan, finns oxå att läsa här

En Springsteenskiva är alltid en Springsteenskiva. Men inte den här. Det här är en Pete Seegerskiva, med Bruce på sång och massa ruggigt bra musiker bakom instrumenten. Resultatet blir alldeles utmärkt. Som alltid. Det finns en spelglädje på denna skiva som E Street Band många gånger överträffat på scen, men nog aldrig på skiva. Det bubblar, det kokar, det svänger och det gör det så bra att man bara längtar efter att få höra mer. Men samtidigt är det nåt som saknas. Det är mannen, the Boss, Bruce, Springsteen, My Pal, rösten, den som skär sönder mig när han sjuger de där låtarna som är så jävla bra att jag spricker. Han som står där på scen och får mig att gråta, han som ser mig i ögonen och säger att just vi är vänner. Det känns inte som om han är med på den här skivan. Men det kanske han inte ska heller?

Några av låtarna på skivan är bland det bästa Bruce spelat in på länge. Tom Waitsiga Erie Canal, underbara Eyes on the Prize, fredslåten Mrs. McGrath.

Erie Canal handlar om relationen mellan en skeppare och hans åsna och hur det är att arbeta på kanalen. Kan verka konstigt men det fungerar alldels utmärkt. Eyes on the Prize är en gospel från de svartas slavfält och Mrs. McGrath handlar om en en mor vars son går med i den kungliga flottan och på sjön förlorar sina ben. I några av textraderna i denna låt visas verkligen på vem det är som utsätts för kriget, vem det är som får offra sig för andras vinning. Den outbildade, den desperate, den naive. Den som vi aldrig får lämna efter!

"My, Teddy boy," the widow cried
"Your two fine legs were yer mother's pride
Stumps of a tree won't do at all
Why didn't ye run from the cannonball?"

Sen är de flesta av de svängigare låtarna utmärkta. Samtidigt finns det ingen skiva från Bruce som inte har bättre spår än de som finns på denna skiva, men det finns heller nästan ingen skiva som inte har låtar som är sämre. Med undantag för Born to Run och Darkness så klart där allt är så bra det går, världens två bästa skivor!

Frågan är hur man ska se denna skiva. Om man ser det som en ren Springsteenskiva är den nån stans i mitten av hans produktion, men om man lyfter ut den och ser den i sitt eget ljus syns ett alldeles utmärkt album som vilken annan artist skulle skämmas om den inte velat spela in!

Mao, som ska slipa golvet

#30 Användaren är offline   ÖGe

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 1 apr-06

Skrivet 2006-07-07 kl. 13.38

Även om det är en coverplatta och alltså inte äkta Springsteen så är den grymt bra. Man kan ju lyssna hur många gånger som helst på den utan att tröttna. Normalt sett har jag inte så jättemycket till över för folkmusik, men när Bruce har fått behandla den så har jag kanske upptäckt något nytt...

Visa inläggBrun_sju skrev 2006-06-30 11:26:

Jag håller med... Vad vill han egentligen?! <_<

#31 Användaren är offline   Tanqueray & Wine

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 24 apr-06

Skrivet 2006-07-07 kl. 15.12

Att tycka att alla låtar är grymma och dricka sprit låter väl som en jävligt skön livsåskådning. :)

#32 Användaren är offline   Timmy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 okt-03

Skrivet 2006-10-11 kl. 13.28

Saxat från Ginza:
Artist/Grupp: Springsteen Bruce
Titel/Produkt: We shall overcome (A.L. edit)
Typ: CD
Kategori: Pop-Rock-Punk
Artikelnr: 30641

Releasedatum: 2006-10-04
Pris: 169 kr

Jämför med:
Artist/Grupp: Springsteen Bruce
Titel/Produkt: We shall overcome (DualDisc)
Typ: CD
Kategori: Pop-Rock-Punk
Artikelnr: 14770

Releasedatum: 2006-04-26
Pris: 179 kr

Stör mig som fan på det priset. Fast är ju inte första gången det är så. <_<
Kommer någon över huvud taget att köpa den gamla utgåvan längre?
Fast visserligen, nån som köpt den nya? Vad säger ni? Är den nåt att ha eller klarar man sig med boots?

#33 Användaren är offline   downboundtrain

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip

Skrivet 2006-10-12 kl. 18.00

Visa inläggTimmy skrev 2006-10-11 14:28:

Fast visserligen, nån som köpt den nya? Vad säger ni? Är den nåt att ha eller klarar man sig med boots?

Jag köpte ett inplastat ex idag för 130 kr. Bonusmaterialen på CD:n och DVD:n är helt underbara.
Vilket det är på livespelningarna man får med på DVD:n. Ikväll är det Bruce-fest här hemma. Tjoho!

#34 Användaren är offline   Wendy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 12 aug-03

Skrivet 2006-10-12 kl. 18.48

Man blir väldigt glad av DVDns live collaget "Pay Me My Money Down" iallafall , och längtar sig sjuk till Oslo Spektrum.....

Måste hitta en äkta gammal brun ölhall i Oslo att dricka Guiness på.....

#35 Användaren är offline   downboundtrain

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip

Skrivet 2006-10-12 kl. 20.56

Visa inläggdownboundtrain skrev 2006-10-12 19:00:

Jag köpte ett inplastat ex idag för 130 kr. Bonusmaterialen på CD:n och DVD:n är helt underbara.
Vilket det är på livespelningarna man får med på DVD:n. Ikväll är det Bruce-fest här hemma. Tjoho!

Edit: Se det understrukna. Glömde ordet "ös".
Vilket ös det är på livespelningarna man får med på DVD:n. Ikväll är det Bruce-fest här hemma. Tjoho!

Citera

Man blir väldigt glad av DVDns live collaget "Pay Me My Money Down" iallafall , och längtar sig sjuk till Oslo Spektrum.....

Ja, "Pay Me My Money Down", och hela DVD:n med bonusmaterial är en riktig stämningshöjare.
Man blir väldigt glad ........ för att inte tala om alla suveräna låtar på CD-skivan.

#36 Användaren är offline   Audiovector

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 11 jan-07

Skrivet 2007-01-11 kl. 13.48

Hej!

Jag satt och såg sista halvan av Bruce Springsteen - The Seeger Sessions i SVT i julhelgen. Jag spelade tyvärr aldrig in programmet. Men det var så bra så jag slängde mig på PC:n och beställde en CD+DVD på nätet i stället. Men OJ så besviken jag blev; DVD-skivan innehöll inte alls den TV-sända konserten från London. Nu är min fråga: Vad kan jag hitta denna? Bild och ljudkvaliteten var för övrigt helt grym. En HR-torrent vore inte helt fel. Eller helst en äkta DVD. Finns den att köpa?

Snälla hjälp mig!

#37 Användaren är offline   sillu1

• Local Hero
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Reg.datum: 25 feb-05

Skrivet 2007-01-11 kl. 17.28

Visa inläggAudiovector skrev 2007-01-11 13:48:

Hej!

Jag satt och såg sista halvan av Bruce Springsteen - The Seeger Sessions i SVT i julhelgen. Jag spelade tyvärr aldrig in programmet. Men det var så bra så jag slängde mig på PC:n och beställde en CD+DVD på nätet i stället. Men OJ så besviken jag blev; DVD-skivan innehöll inte alls den TV-sända konserten från London. Nu är min fråga: Vad kan jag hitta denna? Bild och ljudkvaliteten var för övrigt helt grym. En HR-torrent vore inte helt fel. Eller helst en äkta DVD. Finns den att köpa?

Snälla hjälp mig!

Välkommen till forunet :)

Sama version fast från BBC (dvs utan text) finns för närvarande att hämta hem på ABMS
En snabbgenomgång vad det är hittar du här ABMS

Verkar det för krångligt så skicka ett Pm så ska jag hjälpa dig med denna !

// Ulrica

#38 Användaren är offline   Audiovector

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 11 jan-07

Skrivet 2007-01-11 kl. 19.20

Tusen tack!!!

#39 Användaren är offline   znarc

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 19 sep-05

Skrivet 2007-02-01 kl. 13.22

Någon som vet vad en "junie bug" är för något egentligen?
Nämns i låten Froggie went a courtin', något i stil med:

"..next to come in was a junie bug, uh-huh.. She brought the whiskey in a water jug, uh-huh, uh-huh, uh-hu."

Är det ett slags samlingsord, eller är det ett visst djur, eller kanske en insekt? Inte så att jag inte kan somna om nätterna tack vare det här, men nära inpå. :lol:

#40 Användaren är offline   Timmy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 okt-03

Skrivet 2007-02-01 kl. 15.07

Visa inläggznarc skrev 2007-02-01 13:22:

Någon som vet vad en "junie bug" är för något egentligen?

"Junie bug" verkar så vitt jag kan se vara ett slangnamn på "June bug", vilket engelskspråkiga WIKIPEDIA har följande att berätta om:
"June bug is the common name for several varieties of Scarabaeidae, especially the genus Phyllophaga, an abundant North American insect"
Klicka på länken så får du upp en version där du kan klicka dig fram för att se bilder och så...

Tänkte förresten be någon som har American Land-versionen av denna om en tjänst... Vem står som text- och musikförfattare för de extra låtarna?

• (3 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma