springsteen.se: We Shall Overcome -The Seeger Sessions - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (3 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

We Shall Overcome -The Seeger Sessions

#41 Användaren är offline   znarc

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 19 sep-05

Skrivet 2007-02-01 kl. 16.33

Visa inläggTimmy skrev 2007-02-01 15:07:

"Junie bug" verkar så vitt jag kan se vara ett slangnamn på "June bug", vilket engelskspråkiga WIKIPEDIA har följande att berätta om:
"June bug is the common name for several varieties of Scarabaeidae, especially the genus Phyllophaga, an abundant North American insect"
Klicka på länken så får du upp en version där du kan klicka dig fram för att se bilder och så...

Aha, där ser man. Tack så mycket!

#42 Användaren är offline   Tompajames

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 7 okt-06

Skrivet 2007-06-22 kl. 17.24

Nu kommer en liten recension där jag skildrar mina tankar kring albumet ett bra tag efter den släppts och jag har bevittnat 2 konserter som följt denna platta .

detta är den bästa platta bossen släppt sen Ht/Lt . Visst innehåller the ghost of tom Joad / The Rising och Devils and dust bra låtar men tyvärr så lyssnar jag inte på dessa plattor lika mycket som denna.

tycker inte denna platta är en seegerplatta. den innehåller många låtar som e gamla låtar och seeger spelat men inte gjort från början , men springsteen har skrivit om många texter så tycker Bruce Springsteen with the sessions band passar bättre.

denna platta innehåller spelglädje och många instrument som inte används i dagens musik. Tycker sån här musik ska uppmärksammas mera. Som springsteen säger i en intervju att popmusik är putsad för att bli populär medans sån här gammal musik är mera rå.

Om Bruce blandar spelglädjen från denna, samlar E-streetgänget och siktar mer på partylåtar istället för politiska texter så kanske vi får en ny "the River" , eftersom dom senare skivorna varit mörka.

Old Dan Tucker: Riktig partystänkare som passar bra till groggen.

Jesse James: en spännande låt med bra text och som svänger rejält i refrängen när den liras live

Mrs McGrath: Mörk och härlig låt med pampig trumma när den liras live

O Mary Won't You Weep: en klassiker i ny tappning

John Henry: En höjdare

Erie Canal: En favorit tycker jag om ett trevligt djur

Jacob's Ladder: En härlig gospel som växer live, men skulle haft en lite längre text, Skönt blås

My Oklahoma Home: Svängig låt som växer i refrängen när den liras live

Eyes On The Price: lite tråkig låt men funkar

Shenandoah: en mysig låt

Pay Me My Money Down: En gammal klassiker som har ett härligt tubasolo när den liras live

We Shall Overcome: Inte riktigt min musik, Brukar ligga efter nån låt i liveset när Bruce e ganska sliten så den förlorar lite charm. Låter mer som ett möte på konsum. Skulle kanske passa bättre som förstalåt

Froggie Went A Courting: En rolig låt

ljudet är bra men låtarna växer mycket när dom framförs live. Mest beroende på mycket allsång och lite extrasaker som lagts till som inte finns på skivan. tycker att extralåtarna man får på american land edition borde varit studioinspelat . Annars så är detta en höjdare som slår d mesta.

#43 Användaren är offline   chazzie

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 30 mar-06

Skrivet 2007-07-23 kl. 14.51

Since everybody is doing it...

Old Dan Tucker: Underbar, rolig och skön att lyssna på, man blir verkligen glad

Jesse James: Klar favorit, vet inte varför, men förmodligen för att jag har visst intresse i western-historia :blush:

Mrs McGrath: Mörk och vacker, paradtrumman gör det hela så mycket mer kraftfullt (Sorry Max)

O Mary Don't You Weep: Inte absolut favorit, men vacker låt som alltid fungerar

John Henry: En annan favorit, är i princip alltid den första låt jag spelar när jag greppar gitarren. Gillar historien bakom också, samt att den skiljer sig så mkt. från Johnny Cash's version

Erie Canal: "Only love song written to a mule", det måste man bara respektera :) Bra låt.

Jacob's Ladder: Härlig gospel som verkligen är suverän live

My Oklahoma Home: En annan favorit, bitvis komiskt skriven text om ett allvarligt ämne, dock var det ju länge sen...

Eyes On The Prize: Simpel men otroligt fin och kraftull

Shenandoah: Förmodligen den mest underskattade låten, helskön!

Pay Me My Money Down: Arrrrggh! Woo-hoo! PAY ME MY MONEY DOWN!! :D

We Shall Overcome: Lite av en tankeställare efter man hör historien bakom att den spelas.

Froggie Went A Courtin': Underbar låt, kul och upplyftande. Bra avslutning på skivan.

/Chazzie, som gjort alldeles för många databasingrepp idag för att känna sig bekväm...

#44 Användaren är offline   Miss River

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 3 sep-07

Skrivet 2007-09-05 kl. 14.11

Är det bara jag som tycker att My Oklahoma Home för tankarna till Dolly Parton? :rolleyes:

#45 Användaren är offline   Blixt

• kjell
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 24 apr-05

Skrivet 2007-09-05 kl. 15.30

Visa inläggDancingInTheDark skrev 2007-09-05 15:11:

Är det bara jag som tycker att My Oklahoma Home för tankarna till Dolly Parton? :rolleyes:

Japp... det tror jag :) . Den har i vilket fall som helst ett skönt countrygung!!

#46 Användaren är offline   Biggles

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 31 aug-07

Skrivet 2007-09-05 kl. 18.55

okej.....

1. Old Dan Tucker: Mycket fin låt, älskar introt.
2. Jesse James: Lite för snabb början har jag alltid tyckt, men jag gillar låten ändå. Bruce sjunger helt rätt här.
3. En av favoriterna. Det irländska soundet är väldigt härligt att lyssna på.
4. O mary don't you weep: Den är bra, men jag tycker den är lite för lång. Men som sagt, en bra låt.
5. John Henry: Oooooh, det här tycker jag om! Tempo, och imponerande dragspel/banjo solo!
6. Erie Canal: Har alltid varit min favorit. Ett mästerverk.
7. Jacob's Latter: Ungefär samma som 4. Lite enformig, men ändå en bra låt.
8. My Oklahoma Home: Mycket fin låt, Live in Dublin spelningen av den här är sagolik, en odöd klassiker!
9. Eye on the prize: En bra låt, men imponerar inte så mycket.
10. Shenandoa: Lugn och fin, jag gillar den.
11. Pay me my money down: Underbar, och som många redan vet, fantastisk live! Mycket energi här!
12. We shall overcome: Svagaste låten (ironiskt nog). Helt okej.
13. Froggie went a courtin': En av favoriterna. Den låt som jag lyssnar mest på just nu.
14. Buffalo Gals: Kul låt, med tempo. Lyssnar gärna på.
15. How can I keep from singing?: MYCKET bra låt.
16. How can a poor man stand such times and live: En bra låt, men jag tycker nog att den inte håller samma kvalitet som resten.
17. Bring 'em home: Bra låt, mer eller mindre.
18. American Land: Irländskt igen! Och jag ÄLSKAR det! Väldigt rolig att sjunga till! En av dom bästa, helt klart!

Inlägget har ändrats av Biggles: 2007-09-05 kl. 19.00

#47 Användaren är offline   Stained

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 11 okt-03

Skrivet 2007-12-12 kl. 10.53

Kom på mig själv mig häromdagen med att verkligen sakna Seeger Sessions turnen. Inte så att jag är missnöjd när E Street Band är tillbaka, men man kanske inte fullt ut uppskattade det unika som vi ändå fick uppleva under 2006. Lätt fångat, lätt förgånget.

#48 Användaren är offline   Tompajames

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 7 okt-06

Skrivet 2007-12-12 kl. 12.55

Visa inläggStained skrev 2007-12-12 10:53:

Kom på mig själv mig häromdagen med att verkligen sakna Seeger Sessions turnen. Inte så att jag är missnöjd när E Street Band är tillbaka, men man kanske inte fullt ut uppskattade det unika som vi ändå fick uppleva under 2006. Lätt fångat, lätt förgånget.

Håller med dig.För mig så var sessions turnen en fantastisk resa. Och att den inte var så många datum gjorde den till en unik once in a lifetime upplevelse. Så fort jag såg det klippet med john Henry och såg att Bruce skulle släppa denna platta så tänkte jag . Herregud detta är back to basic. Musik som den en gång var för längesen. John Lee hooker. woody G, Lonnie Donnegan, Detta svänger. sen omslaget till skivan Bruce tillsammans med ett gäng vanliga människor med gammaldags kläder och arbetarkeps, och tvättbräda. Ingen musik för radion, detta var folksångare Bruce där han en gång började.

Vilken glädje på konserterna d var. Gunget i Ramrod, Open all night svängde som vilket big band som helst, avslutningen med This little light of mine och American land på andra vändan var en riktig rysare. och att höra Growing up :rolleyes: .. Bruce lir på gitarren, förstår inte riktigt vad folk nu menar att han kan spela gitarr igen, på seeger blev han otroligt levande.

#49 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2010-07-22 kl. 19.38

Ju mer jag lyssnar, desto mer gillar jag den. Har helt snöat in mig på Seeger Sessions och SSB på senare tid. Makalöst bra!

#50 Användaren är offline   sober

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 nov-08

Skrivet 2010-07-24 kl. 14.04

Visa inläggwherethebandsare skrev 2010-07-22 kl. 20.38:

Ju mer jag lyssnar, desto mer gillar jag den. Har helt snöat in mig på Seeger Sessions och SSB på senare tid. Makalöst bra!

En bra skiva med bra musik. Mhm :music:

#51 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2010-07-24 kl. 14.35

Mumma för öronen. :)

#52 Användaren är offline   gloria

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 10 jul-06

Skrivet 2010-07-24 kl. 20.53

Har faktiskt inte ens skivan. Har inte lyssnat på den på Spotify heller. Live-DVD´n har jag, men har inte kollat på hela... :blush:

#53 Användaren är offline   Southside Robban

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 nov-05

Skrivet 2014-01-28 kl. 08.46

Pete Seeger är död. Han blev 94. Rest in peace.

#54 Användaren är offline   Littlejohn2008

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 9 dec-07

Skrivet 2014-01-28 kl. 15.42

R I P Pete Seeger

Det här blev hans sista framträdande, från Farmaid 2013
Han var 93 år :)

Pete Seeger - This is your land med - NY och JM med flera

Inlägget har ändrats av Littlejohn2008: 2014-01-28 kl. 16.01

#55 Användaren är offline   Wendy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 12 aug-03

Skrivet 2014-01-28 kl. 16.40

Visa inläggLittlejohn2008 skrev 2014-01-28 kl. 15.42:

R I P Pete Seeger

Det här blev hans sista framträdande, från Farmaid 2013
Han var 93 år :)

Pete Seeger - This is your land med - NY och JM med flera

Vila i frid. Pete Seeger kämpade för en bättre värld in i det sista och bevarade folkmusiken. Love and Peace !

• (3 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma