springsteen.se: Bruce live med gitarr?? - springsteen.se

Hoppa till innehållet

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Bruce live med gitarr??

#1 Användaren är offline   PeaseMeas

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 1 apr-06

Skrivet 2006-05-10 kl. 16.38

jag har en fråga...har bootleg från förra året då Bruce Springsteen var i Hovet och Scandinavium. När jag hör på de låtar som han spelar helt på gitarr så hörs det som ett "slagljud" i bakgrunden och detta gör han med gitarr medan han spelar låten...hur får han till det där "slagljudet"?? vet nån hur han gör???

#2 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2006-05-10 kl. 16.44

Jag skulle tro(ingen expert på ämnet,m observera tro), att han helt sonika slår med översidan av handen på locket. Bara en gissning....

/Magnus

#3 Användaren är offline   ThatTiesThat Bind

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 5 jul-03

Skrivet 2006-05-10 kl. 17.13

Det du pratar om gör han utmärkande i Devils and Dust....just i den låten har jag märkt att han ibaldn har någon mick framför....kan ha något med den att göra....tror bara att han slåt hårt på E strängen men jag vet inte.

#4 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2006-05-10 kl. 19.03

Visa inläggThatTiesThat Bind skrev 2006-05-10 18:13:

Det du pratar om gör han utmärkande i Devils and Dust....just i den låten har jag märkt att han ibaldn har någon mick framför....kan ha något med den att göra....tror bara att han slåt hårt på E strängen men jag vet inte.

jo verkar vettigt, bastonen är väldigt tydlig ibland iallafall

#5 Användaren är offline   tom joad

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 5 aug-03

Skrivet 2006-05-10 kl. 19.50

Vet inte om det är det du menar men nu för tiden när han spelar akustiskt på lugnare låtar så tror jag han dämpar strängarna med plektrumhanden precis samtidigt som han slår till dom. Hör man rätt tydligt hur det låter på Devils & Dust på skivan. Blir som en markerad rytm då typ om det är vad du är ute efter.

#6 Användaren är offline   Timmy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 okt-03

Skrivet 2006-05-10 kl. 20.26

Visa inläggtom joad skrev 2006-05-10 20:50:

Vet inte om det är det du menar men nu för tiden när han spelar akustiskt på lugnare låtar så tror jag han dämpar strängarna med plektrumhanden precis samtidigt som han slår till dom. Hör man rätt tydligt hur det låter på Devils & Dust på skivan. Blir som en markerad rytm då typ om det är vad du är ute efter.

Japp, palm muting, som det kallas. Tog ett jäkla tag innan jag lärde mig det men ger ett väldigt "thumpande" ljud. Patti använder det också VÄLDIGT mycket i sina låtar.

#7 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2006-05-10 kl. 21.37

Visa inläggTimmy skrev 2006-05-10 21:26:

Japp, palm muting, som det kallas. Tog ett jäkla tag innan jag lärde mig det men ger ett väldigt "thumpande" ljud. Patti använder det också VÄLDIGT mycket i sina låtar.

mm kom på nått liknande för ett tag sen, som du sa "thumpande ljud"! dämpar nästan med handleden, området mellan tummen och handflatan!(ingen aning vad det heter) även vid handflatan under lillfingret så dämpar jag strängarna, märkte ja nu!

Kul att ha fått en namn på det!! kom på det när jag lirade Long time comin nån dag!

#8 Användaren är offline   tom joad

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 5 aug-03

Skrivet 2006-05-11 kl. 11.43

Visa inläggTimmy skrev 2006-05-10 21:26:

Fast palm muting är ju nåt annat, används mest när man vill klämma fram lite tunga Metallica-rigg på elgitarren.. ;) Alltså när man låtar plektrumhanden vila mot strängarna och få det där tunga dämpljudet.

Vad Springsteens metod kallas vet jag inte, "strike muting" kanske... :whistle:

#9 Användaren är offline   Kalven

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 8 sep-04

Skrivet 2006-05-13 kl. 09.07

Jag har testat lite kring detta och kommit fram till att det som låter mest identiskt är att först slå på ststrängarna och nästan samtidigt lägga "lillfingersidan" av handen på strängarna. Bara att testa sig fram.

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma