springsteen.se: Egenproduktion HJÄLP - springsteen.se

Hoppa till innehållet

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Egenproduktion HJÄLP Vart, hur, när?

#1 Användaren är offline   Erik

• Erik Wretling Jr
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 23 jul-03

Skrivet 2006-06-26 kl. 16.23

Har länge skrivit musik men " kommer aldrig igång " med att gå vidare med det egenskrivna materialet. Är det någon som kan hjälpa mig och tipsa mig på vart och hur jag kan vända mig vidare med mina låttexter ? ( skivbolag osv )

* STORT HJÄLP * :(

#2 Användaren är offline   Timmy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 okt-03

Skrivet 2006-06-26 kl. 23.15

Tja du... Kan väl säga att jag egentligen inte har så mycket hjälp att ge förutom att jag är väl i ungefär samma sits. Det enda direkta framsteget jag gjorde var när jag spelade in rätt många låtar hos en kompis som har bra inspelningsutrustning i påskas, men nu står det stopp för mig. Vad tusan ska man göra med det inspelade? Ska få ut det lite bland kompisar och så är det som står på tur.
Men sen då? Nån som har nåt tips för mig?

Minns inte heller hur det var för dig Erik - skrev du hela låtar eller bara låttexter? Men ett tips i vilket fall som helst kan nog vara att kolla på en sida som heter http://www.replokalen.nu eller http://www.replokalen.se eller något i den stilen. Mycket matnyttig information för alla som är intresserade av sådant här.

Men något jag har funderat på också med eget material är hur kul det skulle vara att starta band och så... Men var tusan hittar man idag folk som kan tänka sig att spela Springsteeninfluerad musik? Tycker det känns som varenda jäkla band med ungdomar i spelar i princip en del av Green Day, Ebba Grön + att de slänger in någon egen låt de hunnit skriva som defenitivt inte håller höga mått, speciellt inte textmässigt.
Oh så vanligt, oh så vanligt.

Men hur det än är så vill jag önska dig lycka till Erik, och hoppas att det kan lösa sig för oss båda på nåt bra sätt. :)

#3 Användaren är offline   AlmostFamous

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 21 maj-05

Skrivet 2006-06-27 kl. 03.43

Jag ska vara lite jobbigt negativ nu.

Rent generellt så lär de större skivbolagen vara rätt anti fram tills du visar att du är en självgående cash-insvepare, vilket betyder att du kommer att få göra en hel del själv innan de vill vara med och leka. Jag vet inte om du spelar mycket själv och om texterna har melodier och komp också, men egna inspelningar är i princip ofrånkomligt. Om inte annat så kan du ge låtarna till något lokalt band och göra en deal med dom. Det kan låta brutalt, men att traska in med ett knippe texter på ett skivbolagskontor är rätt dödsdömt oavsett hur bra dom är. Särskilt djupare, mer poetiska saker, eftersom det inte finns så mycket snabba pengar i sånt.

Alltså: fixa en kompis med en studio och se till att få låtarna inspelade. Försök hitta ett originellt sound och ett tydligt artistiskt koncept (särskilt det är så inihelvete viktigt) och se till att texterna hörs tydligt.

Efter det kan man gå vidare med att skicka tejper till bolag, och isåfall är det viktigt att man ringer och fixar specifika namn att skicka till så att man senare kan ringa upp och få feedback. Dessutom får man på så sätt en personlig kontakt - A och O i den där branschen - och även om killen inte ger dig kontrakt så är han en förmodligen en musiknörd och ifall han tycker att det är värt det så kan han hjälpa dig få kontrakt på ett annat bolag. Tillsammans med demon bör man skicka en kort presentation (typ, "här är jag och det här är vad jag erbjuder och vill göra" och inte "det började när Kalle köpte en bas ur Hobbexkatalogen när vi var tolv bast"). Här är det alltså även möjligt att säga "jag vill skriva låtar åt andra" eller "jag vill förverkliga den här visionen", men återigen: ju mer du visar att du kan själv, desto troligare är det att dom vågar satsa på dig. Annars väljer dom någon annan.

Demosajter kan visserligen funka, men det är sällsynt. De band som är populära där är antingen fingerfärdiga metalband (då dessa har den mest hängivna publiken i demokretsar), brutalt dåliga singer/songwriters eller funkband (med låtar om bandnamnet, vilket nästan borde räknas som ett brott) med mycket kompisar. Jag rekommenderar därför att du satsar på kontakterna, och det enklaste sättet att skaffa sig sådana är att jobba sig upp.

Att skriva många låtar och fortsätta utvecklas på det planet är givetvis viktigt, men det är nästan lika viktigt att fixa en tydlig, distinkt offentlig profil som visar din utveckling. Demos och gig, alltså. Det här förutsätter givetvis att du spelar själv, men om du skriver låtar åt andra så räcker det med att dina låtar spelas in. Ifall man väljer att göra spelningar - den roliga biten - så är det klokt att ta så många gig som man kan, även om det är på kassa ställen. Fan, jag har stått i Jokkmokk inför en (1!) person i publiken, men även inför 1200 pers på Hildursborg i Boden. Allt leder till utveckling och - framförallt - till nya kontakter. Dessutom är det bra att vara lite fräck och tjuva till sig telefonnummer till arrangörer, nöjesskribenter och till och med artister. Förbandsspelningar är roliga och leder till en ny, större publik och förhoppningsvis mediautrymme.

Kom ihåg att allt som på något sätt bekräftar din talang kan användas till att få någon att satsa på dig.

Om vi går tillbaka till själva låtskrivandet, så måste jag tjata lite mer om kontakterna du förhoppningsvis lyckat skaffa dig efter ett tag. Det kommer inte att vara så att du skickar in en eller två låtar och sen är dom sålda. Lovar och svär, kompis! Dom första låtarna är en aptitretare. Dom tänker "åhå, undrar vad den här killen har på gång...". Sen skickar du låt 3 och 4 och dom tänker "ah, just det, det är den där killen" och efter det börjar det på riktigt. Du lär inte ha kontraktet, men dom börjar ha koll. Det är viktigt att du ringer upp och försöker få snacka med dom (numret får du i skivbolagsväxeln efter lite tjat, och nu handlar det alltså om samma namn som du skrev på det första demo-CD-kuvertet) för dom kommer inte att ringa dig (även om dom säger att dom ska göra det). Dom är upptagna med att dricka bärs och namedroppa.

Efter ett tag så har du med lite tur en kille som funkar som en "kontaktyta" (snofsigt ord, va?) mot branschen. Då kan du skicka dina låtar till honom och få feedback, och han kan hjälpa dig vidare. Om han orkar, alltså.

Det bästa vore givetvis om du skaffade dig en morbror på ett storbolag, men det brukar vara rätt svårt att påverka sånt...

Sen finns det en del genvägar. Små studios med indieprofil kan säkert vilja ha hjälp med låtar till oetablerade artister. Kan vara värt att kolla efter.

Indiebolagen har jag egentligen kass koll på, men utifrån vad jag fattat har de inte riktigt samma resurser men ej heller samma profittänkande (även om det finns där). Det mesta är i mindre skala, men det är ett rätt viktigt steg på vägen. Om man släppt två-tre plattor på indiebolag så är chansen större att man blir upplockad av ett storbolag och därmed kan försörja sig på musik.

Förlagskontrakt kan också vara värt att kolla upp. Det handlar inte om skivor utan om rättigheter och möjligheter att få ut sin musik utan att göra det själv, tror jag. Kan vara till stor hjälp, men även något av en återvändsgränd. I alla fall har det varit så för ett par jag känner. De är anslutna och sen händer inget mer.

De' int' lätt, int'.

Sammanfattningsvis: jobba själv, fixa demos, arbeta fram en tydlig profil, visa att du är självständig men samarbetsvillig, leta kontakter och utnyttja små möjligheter istället för att vänta på stora paketlösningar (för de senare existerar inte).

Och Timmy: Flytta upp till Norrbotten så får du bli gitarrist i countryrockbandet jag vill starta! :)

#4 Användaren är offline   urzidae

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 14 jul-05

Skrivet 2006-06-28 kl. 20.58

För att lyckas måste man våga!
Vad sägs om en tråd här på forumet där vi tondöva men glada amatörer kan presentera vår egen musik (hela låtar, texter, melodier, ..) med syfte att få lite KONSTRUKTIV kritik. Några här på forumet kanske publicerar sin musik på egna hemsidor, då är det ju bara att länka dit. Andra som inte har egna sidor kan ju ladda upp sina ideér till någon publik "fileshare" tjänst typ "http://rapidshare.de" och sedan länka dit.

Den här tråden kanske redan finns?

/Björn

#5 Användaren är offline   AlmostFamous

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2006-06-28 kl. 21.21

Visa inläggurzidae skrev 2006-06-28 21:58:

För att lyckas måste man våga!
Vad sägs om en tråd här på forumet där vi tondöva men glada amatörer kan presentera vår egen musik (hela låtar, texter, melodier, ..) med syfte att få lite KONSTRUKTIV kritik. Några här på forumet kanske publicerar sin musik på egna hemsidor, då är det ju bara att länka dit. Andra som inte har egna sidor kan ju ladda upp sina ideér till någon publik "fileshare" tjänst typ "http://rapidshare.de" och sedan länka dit.

Den här tråden kanske redan finns?

/Björn

Ett par av oss brukar fixa self-promotion-trådar där man slänger upp en låt eller två och låter folk tycka till. Då får alltså varje enskild amatör en egen tråd med konstruktiv kritik som är vid liv så länge intresse finns, och sen fixar man en ny tråd nästa gång man har något som man vill visa. Nu vet jag inte om forummedlemmarna egentligen tycker att det är störande, men det har funkat hittills.

#6 Användaren är offline   urzidae

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 14 jul-05

Skrivet 2006-06-28 kl. 21.34

Visa inläggAlmostFamous skrev 2006-06-28 22:21:

Ett par av oss brukar fixa self-promotion-trådar där man slänger upp en låt eller två och låter folk tycka till. Då får alltså varje enskild amatör en egen tråd med konstruktiv kritik som är vid liv så länge intresse finns, och sen fixar man en ny tråd nästa gång man har något som man vill visa. Nu vet jag inte om forummedlemmarna egentligen tycker att det är störande, men det har funkat hittills.

Lite roddigt att hitta allas trådar. Kanske en klistrad, men i och för sig då blir den tråden i sin tur lite stökig då kritiken blir utsprid över hela tråden. Det får nog helt enkelt bli en egen avdelning här på forumet :D

#7 Användaren är offline   Timmy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 okt-03

Skrivet 2006-06-28 kl. 22.19

Visa inläggurzidae skrev 2006-06-28 22:34:

Lite roddigt att hitta allas trådar. Kanske en klistrad, men i och för sig då blir den tråden i sin tur lite stökig då kritiken blir utsprid över hela tråden. Det får nog helt enkelt bli en egen avdelning här på forumet :D

Vad sägs om att slå ihop dina idéer? Gör en klistrad tråd med länkar till de andra trådarna. Ungefär som Turnéschemat är klistrat i Seeger Setlists-forumet. Skulle väl funka?
Och Tomas - det är inte störande, enbart intressant. I alla fall enligt mig.

#8 Användaren är offline   AlmostFamous

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2006-06-28 kl. 22.33

Visa inläggTimmy skrev 2006-06-28 23:19:

Vad sägs om att slå ihop dina idéer? Gör en klistrad tråd med länkar till de andra trådarna. Ungefär som Turnéschemat är klistrat i Seeger Setlists-forumet. Skulle väl funka?

Klok idé. Bara att börja ifall det finns någon glad musikant där ute, så får vi hoppas att någon hygglig moderator hakar på. Jag har för övrigt en del material på gång, men jag håller på det ett tag till. Se till att hinna först, ni andra!

Bra att det är intressant. Ni andra får hojta till om ni blir spyless.

Och Tomas är alltså jag, för jag heter inte AlmostFamous på riktigt. :bye:

Fast nu är vi lite OT. Målet med tråden är ju typ att se till att Erik blir rockpoet med ikonstatus. (Han kan visserligen vara rockpoet utan major-kontrakt, men det är lättare att få gig om man är rockstjärna).

Hänger han med i diskussionen?

#9 Användaren är offline   wherethebandsare

• Even better than the real thing
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 21 okt-03

Skrivet 2006-06-29 kl. 00.48

Visa inläggTimmy skrev 2006-06-28 23:19:

Samma här. :)

Förövrigt så tror jag stenhårt på Tomas(alltså AlmostFamous här på .se) teori. Det är det enda jag kan tänka mig fungerar om man enbart är textförfattare. :)

/Magnus

#10 Användaren är offline   Streets_Of_Fire

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 26 jun-05

Skrivet 2006-07-06 kl. 21.41

Visa inläggTimmy skrev 2006-06-27 00:15:

Men något jag har funderat på också med eget material är hur kul det skulle vara att starta band och så... Men var tusan hittar man idag folk som kan tänka sig att spela Springsteeninfluerad musik?

Här är jag t.ex. :rolleyes:

#11 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2006-07-30 kl. 11.32

Visa inläggTimmy skrev 2006-06-27 00:15:

Men något jag har funderat på också med eget material är hur kul det skulle vara att starta band och så... Men var tusan hittar man idag folk som kan tänka sig att spela Springsteeninfluerad musik? Tycker det känns som varenda jäkla band med ungdomar i spelar i princip en del av Green Day, Ebba Grön + att de slänger in någon egen låt de hunnit skriva som defenitivt inte håller höga mått, speciellt inte textmässigt.
Oh så vanligt, oh så vanligt.

De är därför man fortsätter att vara en trubadur som bara sitter i sitt mörka rum å en dag drömmer om att få ta med sig gitarren till en liten pub där fem pers kollar! :guitar:

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma